Rozporządzenie delegowane 2018/66 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 poprzez doprecyzowanie sposobu szacowania wartości nominalnej instrumentów finansowych innych niż pochodne, wartości nominalnej instrumentów pochodnych i wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/66
z dnia 29 września 2017 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 poprzez doprecyzowanie sposobu szacowania wartości nominalnej instrumentów finansowych innych niż pochodne, wartości nominalnej instrumentów pochodnych i wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 6 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Całkowita wartość instrumentów finansowych, umów finansowych lub funduszy inwestycyjnych stosujących wskaźnik referencyjny jako odniesienie jest kluczowym kryterium uznania tego wskaźnika referencyjnego - zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/1011 - za kluczowy, istotny lub pozaistotny. Konieczne jest zatem obliczanie wartości nominalnej instrumentów finansowych innych niż instrumenty pochodne, wartości nominalnej instrumentów pochodnych oraz wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych w taki sam sposób w całej Unii, tak aby zapewnić spójną kategoryzację wskaźników referencyjnych w państwach członkowskich i jednolite stosowanie rozporządzenia (UE) 2016/1011.

(2) W związku z tym, aby zapewnić wiarygodność wskaźników referencyjnych, przy obliczaniu wartości nominalnej instrumentów finansowych, wartości nominalnej instrumentów pochodnych oraz wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych należy wykorzystać dane regulacyjne, jeśli są one dostępne.

(3) Całkowita wartość instrumentów finansowych, umów finansowych lub funduszy inwestycyjnych powinna być obliczana z uwzględnieniem zarówno bezpośrednich odniesień do tych instrumentów finansowych, umów finansowych lub funduszy inwestycyjnych, jak i pośrednich odniesień do danego wskaźnika referencyjnego w zestawie wskaźników referencyjnych. Jeżeli instrument finansowy, umowa finansowa lub fundusz inwestycyjny stosują szereg wskaźników referencyjnych jako odniesienie, przy obliczaniu całkowitej wartości instrumentów finansowych, umów finansowych i funduszy inwestycyjnych, które stosują wskaźnik referencyjny jako odniesienie, należy uwzględnić fakt odniesienia do szeregu wskaźników, gdyż te produkty finansowe nie zależą wyłącznie od pojedynczego wskaźnika referencyjnego. W przypadku pośrednich odniesień należy zatem doprecyzować sposób obliczania całkowitej wartości, tak aby sposób ten był bezpośrednio stosowany, a wspomniana wartość spójnie mierzona w całej Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wartość nominalna instrumentów finansowych innych niż instrumenty pochodne i jednostki uczestnictwa w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania

Wartość nominalna instrumentów finansowych innych niż instrumenty pochodne i jednostki uczestnictwa w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania to całkowita wyemitowana kwota nominalna w wartości pieniężnej, o której mowa w tabeli 3 pole 14 w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/585 2 .

Artykuł  2

Wartość nominalna instrumentów pochodnych

Wartość nominalna instrumentów pochodnych, o której mowa w art. 20 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, to kwota referencyjna wskazana w tabeli 2 pole 20 w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/104 3 . Jeśli wartość nominalna jest jednak ujemna, wartość nominalna jest równa wartości bezwzględnej.

W przypadku transakcji opartych na indeksie kredytowych instrumentów pochodnych, do wartości referencyjnej stosuje się współczynnik indeksu z tabeli 2 pole 89 w załączniku do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/104.

Artykuł  3

Wartość aktywów netto przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania

Wartość aktywów netto przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, o której mowa w art. 20 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, stanowi:

a)
w przypadku przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, które podlegają przepisom dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 4 : wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa wykazana w ostatnim sprawozdaniu rocznym lub półrocznym, o którym mowa w art. 68 ust. 2 tej dyrektywy, pomnożona przez liczbę jednostek uczestnictwa;
b)
w przypadku przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, które podlegają przepisom dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 5 : najnowsza dostępna wartość aktywów netto, o której mowa w art. 104 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 231/2013 6 .
Artykuł  4

Stosowanie alternatywnych kwot i wartości

W przypadku gdy kwoty lub wartości do celów obliczenia całkowitej wartości instrumentów finansowych, umów finansowych lub funduszy inwestycyjnych stosujących wskaźnik referencyjny jako odniesienie, o których mowa w art. 1, 2 i 3, są niedostępne lub niepełne, całkowitą wartość, o której mowa w art. 20 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, oraz całkowitą uśrednioną wartość, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, oblicza się poprzez zastosowanie alternatywnych kwot lub wartości, w tym wskaźników zastępczych i kwot lub wartości zgłoszonych przez prywatnych dostawców informacji lub danych na temat otwartych pozycji wyliczonych i opublikowanych przez operatorów rynku, pod warunkiem że te wskaźniki zastępcze oraz kwoty lub wartości mają odpowiednią reputację i są wystarczająco wiarygodne.

Administrator, który stosuje alternatywne kwoty lub dane, dokonuje obliczenia całkowitej wartości w oparciu o dostępne informacje, dokładając wszelkich starań i zachowując należytą staranność.

Powiadamiając właściwy organ zgodnie z art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011, administrator, który stosuje alternatywne kwoty lub dane, przekazuje temu organowi pisemną specyfikację wykorzystanych źródeł danych.

Artykuł  5

Waluta

Kwoty i wartości, o których mowa w art. 1, 2 i 3, wyrażone są w euro. W razie potrzeby kwoty lub wartości przelicza się, stosując dzienny referencyjny kurs euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.

Artykuł  6

Pośrednie odniesienie do wskaźnika referencyjnego w zestawie wskaźników referencyjnych

W przypadku gdy wskaźnik referencyjny jest wykorzystywany pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, kwoty lub wartości do celów progów, o których mowa w art. 20 ust. 1 i art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, stanowią:

a)
wyrażona w procentach waga wskaźnika referencyjnego w zestawie wskaźników referencyjnych, pomnożona, odpowiednio, przez całkowitą kwotę lub wartość lub średnią wartość danego instrumentu finansowego lub funduszu inwestycyjnego, w przypadku gdy waga ta jest wyraźnie określona lub gdy można określić ją w przybliżeniu na podstawie innych dostępnych informacji;
b)
odpowiednio, całkowita kwota lub wartość lub średnia wartość danego instrumentu finansowego lub funduszu inwestycyjnego podzielona przez liczbę wskaźników referencyjnych w zestawie wskaźników referencyjnych, w przypadku gdy rzeczywista waga wskaźnika referencyjnego nie jest określona lub gdy nie można określić jej w przybliżeniu.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/585 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących norm i formatów danych dla danych referencyjnych instrumentów finansowych i środków technicznych dotyczących uzgodnień, jakie zostaną dokonane pomiędzy Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i właściwymi organami (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 368).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/104 z dnia 19 października 2016 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 148/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny poziom szczegółowości informacji podlegających zgłoszeniu repozytoriom transakcji (Dz.U. L 17 z 21.1.2017, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 231/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do zwolnień, ogólnych warunków dotyczących prowadzenia działalności, depozytariuszy, dźwigni finansowej, przejrzystości i nadzoru (Dz.U. L 83 z 22.3.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.12.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/66 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 poprzez doprecyzowanie sposobu szacowania wartości nominalnej instrumentów finansowych innych niż pochodne, wartości nominalnej instrumentów pochodnych i wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych
Data aktu: 29/09/2017
Data ogłoszenia: 17/01/2018
Data wejścia w życie: 06/02/2018