uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 3, art. 52 ust. 9 i art. 67 ust. 1 i 2,
(1) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 639/2014 2 wymaga, aby nasiona wykorzystywane do produkcji konopi były kwalifikowane zgodnie z dyrektywą Rady 2002/57/WE 3 . Jednakże dyrektywa Komisji 2008/62/WE 4 przewiduje alternatywną kwalifikację nasion konopi w przypadku odmian chronionych. W związku z tym należy zawrzeć odniesienie do tej dyrektywy w art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.
(2) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie mogą przyznawać rolnikom wsparcie związane z produkcją na warunkach określonych w tytule IV rozdział 1 wspomnianego rozporządzenia oraz w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 639/2014.
(3) Art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 5 w celu zapewnienia większej jasności w odniesieniu do odpowiedzialności państw członkowskich w zakresie ograniczającego produkcję charakteru dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją. Dlatego też należy dostosować terminologię wykorzystaną w rozdziale 5 sekcja 1 i w art. 67 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 oraz w załączniku I do tego rozporządzenia do nowego brzmienia art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Na podstawie doświadczenia ze stosowania art. 53 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 należy również uaktualnić treść informacji, które państwa członkowskie przekazują Komisji zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.
(4) Zgodnie z art. 52 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 dobrowolne wsparcie związane z produkcją można przyznawać jedynie tym sektorom lub regionom, w których określone typy rolnicze lub sektory rolnictwa znajdują się w trudnej sytuacji. Zgodnie z art. 52 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 typ rolniczy lub określony sektor rolnictwa może być uznany za znajdujący się w trudnej sytuacji, jedynie jeśli istnieje niebezpieczeństwo wstrzymania lub spadku produkcji. Wskutek wyjaśnienia zakresu obowiązków państw członkowskich w odniesieniu do ograniczającego produkcję charakteru dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, takie ograniczenie nie jest uzasadnione. Należy zatem skreślić art. 52 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014. Należy również uaktualnić zakaz kumulowania wsparcia ustanowiony w art. 54 ust. 3 tego rozporządzenia.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014.
(6) Ponieważ skreślenie art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 i zmianę brzmienia art. 52 ust. 6 tego rozporządzenia rozporządzeniem (UE) 2017/2393 stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r., odpowiednie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 należy stosować w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do lat kalendarzowych po roku kalendarzowym 2014, z wyjątkiem przepisu dotyczącego kumulowania wsparcia. Ze względu na pewność prawa kumulowanie wsparcia powinno nadal być określone na podstawie porównania między odpowiednimi celami środków wsparcia związanego z produkcją lub innych unijnych środków i odpowiednich dziedzin polityki. Z tego względu cel dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją należy postrzegać jako utrzymanie obecnych poziomów produkcji zgodnie z art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 przed wprowadzeniem zmian rozporządzeniem (UE) 2017/2393. Dlatego też zmiana art. 54 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 powinna obowiązywać w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do roku kalendarzowego 2019 oraz do kolejnych lat kalendarzowych.
(7) W odniesieniu do nowego przepisu dotyczącego kwalifikacji nasion konopi powinien on mieć zastosowanie do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do roku kalendarzowego 2018 i kolejnych lat kalendarzowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.119.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/707 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014 w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności do wsparcia dla konopi w ramach systemu płatności podstawowej i niektórych wymogów w odniesieniu do dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją |
| Data aktu: | 28/02/2018 |
| Data ogłoszenia: | 15/05/2018 |
| Data wejścia w życie: | 16/05/2018 |