(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/35/UE z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz uchylającą dyrektywy Rady 76/767/EWG, 84/525/EWG, 84/526/EWG, 84/527/EWG oraz 1999/36/WE 1 , w szczególności jej art. 31 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W sierpniu 2016 r., po serii wypadków, Dania powiadomiła Komisję zgodnie z art. 30 dyrektywy 2010/35/UE o środku, mającym na celu wycofanie z obrotu i odzyskanie wykonanych z kompozytów butli gazowych wytwarzanych przez Composite Scandinavia AB, Kompositvägen 3, 943 33 Öjebyn, Szwecja, i rozprowadzanych w Danii przez Primagaz Danmark A/S.
(2) Przedmiotowe produkty były wytwarzane przez firmę Composite Scandinavia AB. Posiadały one homologację typu z oznaczeniem typu "Compolite CS6"oraz "Compolite CS 10, Passion 10", zgodnie z certyfikatami badania typu UE nr 01-794441 oraz 08-11688701 wydanymi przez jednostkę notyfikowaną Inspecta Sweden AB na podstawie badań przeprowadzonych zgodnie z normami EN 12245:2002oraz EN 14427:2004+A1:2005 i były sprzedawane przez przedsiębiorstwo Primagaz Danmark A/S pod nazwami handlowymi "PrimaDonna 5 kg code 1305" oraz "PrimaDonna 10 kg code 1310". Wycofanie z obrotu i odzyskanie nie obejmuje butli gazowych do wózków widłowych o napędzie gazowym zaprojektowanych zgodnie z wyżej wymienionymi certyfikatami oznaczenia typu.
(3) Wymogi techniczne mające zastosowanie do przewoźnych urządzeń ciśnieniowych zawarte są w załącznikach do dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Zgodnie ze szczegółowymi wymogami pkt 6.2.4.1 w sekcjach I.1 załącznika I oraz II.1 załącznika II do dyrektywy 2008/68/WE jeżeli w odniesieniu do stosowania takich samych wymogów przywoływana jest więcej niż jedna norma europejska, stosuje się tylko jedną z nich, za to w pełnym zakresie, o ile nie wskazano inaczej. Dlatego też świadectwa homologacji typu nie należy wydawać zgodnie z dwiema różnymi normami.
(4) W pkt 5.2.12 normy EN 12245:2002 określono, że butla nie może ulec rozerwaniu w ciągu dwóch minut od rozpoczęcia próby ogniowej, w pkt 5.2.13.1 oraz 5.2.13.2 normy EN 14427:2004+A1:2005 określono natomiast, że butle nie mogą ulec rozerwaniu w katastrofalny sposób podczas badania, które należy wykonywać przez co najmniej 30 minut.
(5) Do przesłanego przez Danię zgłoszenia dołączono sprawozdanie z badań przeprowadzonych na tych butlach gazowych wykonanych z kompozytów przez duński instytut technik przeciwpożarowych i bezpieczeństwa (DBI) w oparciu o normę EN 14427:2004 + A1:2005. Zgodnie ze sprawozdaniem z badania poddane mu butle nie spełniały kryteriów opisanych w pkt 5.2.13.1 oraz 5.2.13.2 normy, ponieważ ulegały rozerwaniu w katastrofalny sposób po czasie krótszym niż trzy minuty.
(6) W związku z tym duńskie władze nakazały dystrybutorowi tych butli wycofanie przedmiotowych butli wykonanych w kompozytów z sieci dystrybucji oraz odzyskanie butli posiadanych przez konsumentów.
(7) Komisja zwróciła się do producenta i dystrybutora z Danii o przedstawienie uwag na temat środka zastosowanego przez władze duńskie. W odpowiedzi producent: Composite Scandinavia AB stwierdził, że decyzja jest nieuzasadniona ze względu na błędną ocenę zagrożenia stwarzanego przez przedmiotowe wyroby oraz że wyroby spełniają wszystkie stosowne wymogi bezpieczeństwa. W opinii producenta niewłaściwe stosowanie produktów lub wystawienie na bezpośrednie działanie ognia nie dowodzą, że same produkty stwarzają poważne zagrożenie. Dystrybutor: Primagaz Danmark A/S również zakwestionował decyzję władz duńskich.
(8) W następstwie konsultacji Komisja została poinformowana o zastosowaniu przez Finlandię, Szwecję i Norwegię podobnych środków dotyczących wycofania, odnoszących się do tych samych produktów.
(9) Analiza materiału dowodowego przedstawionego przez władze Danii potwierdza, że wspomniane butle gazowe wykonane z kompozytów nie spełniają wymogów określonych w dyrektywie 2008/68/WE w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych. W związku z tym butle gazowe wykonane z kompozytów stwarzają poważne zagrożenie i należy je wycofać z obrotu i odzyskać,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Violeta BULC | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.117.19 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/695 zgodnie z art. 31 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/35/UE, dotycząca środków zastosowanych przez Danię w zakresie wycofania z obrotu i odzyskania wykonanych z kompozytów butli gazowych typu 10 kg i 5 kg PrimaDonna/Compolite CS |
| Data aktu: | 30/04/2018 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2018 |
| Data wejścia w życie: | 08/05/2018 |