uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 10,
(1) W art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz połowów przy użyciu włoków, drag, okrężnic, niewodów pełnomorskich, niewodów dobrzeżnych lub podobnych sieci nad skupiskami trawy morskiej, w szczególności Posidonia oceanica, lub innych morskich roślin nagonasiennych.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 4 ust. 5.
(3) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(4) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(5) W dniu 18 maja 2011 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o odstępstwo od art. 4 ust. 1 akapit pierwszy oraz art. 13 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia w odniesieniu do trawlerów stosujących sieci typu "gangui" na niektórych obszarach morskich znajdujących się na wodach terytorialnych Francji nad skupiskami trawy morskiej Posidonia oceanica w odległości do 3 mil morskich od brzegu, niezależnie od głębokości.
(6) Odstępstwo, o które wystąpiła Francja, było zgodne z warunkami określonymi w art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i zostało przyznane do dnia 6 czerwca 2017 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 586/2014 2 .
(7) W dniu 16 czerwca 2017 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o odstępstwa po dniu 6 czerwca 2017 r. Francja przedstawiła aktualne informacje i dane uzasadniające odstępstwa, w tym sprawozdanie z wykonania planu zarządzania przyjętego przez Francję w dniu 13 maja 2014 r. 3 .
(8) Wniosek dotyczy działalności połowowej statków o łącznej długości mniejszej lub równej 12 m oraz mocy silnika mniejszej lub równej 85 kW z użyciem dennych sieci ciągnionych, prowadzonej tradycyjnie na skupiskach trawy morskiej Posidonia, zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(9) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny odstępstw, o które wystąpiła Francja, i związanego z nimi sprawozdania z wykonania podczas 55. sesji plenarnej, która odbyła się w lipcu 2017 r. Dodatkowe dane i wyjaśnienia przedstawione przez Francję zostały ocenione przez STECF podczas jego 56. sesji plenarnej, która odbyła się w listopadzie 2017 r. STECF stwierdził, że dane przedstawione przez władze francuskie są niewystarczające i należy je poprawić. W związku z tym Francja przedstawiła Komisji odpowiednie wyjaśnienia. Obecna charakterystyka trawlerów stosujących sieci typu "gangui" nie pozwala na przedstawienie kompletnych danych dotyczących ich działalności, ponieważ statki prowadzące połowy na małą skalę są wyłączone z niektórych przepisów wspólnotowego systemu kontroli, takich jak te dotyczące danych z dziennika połowowego i systemu monitorowania statków. Francja uzasadniła wniosek o przyznanie odstępstw za pomocą danych naukowych i technicznych, które przedstawiła w odniesieniu do wymogów rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Ponadto Francja przyjęła konkretne środki, w tym pełny zestaw nowych środków kontroli i monitorowania połowów z użyciem sieci typu "gangui", co pozwoli na potwierdzenie oceny korzystania z trawlerów stosujących sieci typu "gangui". Środki te są określone w dekrecie krajowym 4 przyjętym w dniu 16 marca 2018 r.
(10) Francja powinna przedstawić, w oparciu o dane naukowe i techniczne, zaktualizowane odwzorowanie skupisk trawy morskiej Posidonia oraz roczne sprawozdanie dotyczące wdrożenia dodatkowych środków kontroli i monitorowania oraz zgodności z wymogami dotyczącymi przyznania przedmiotowego odstępstwa, w tym informacje na temat wszelkich przyjętych niezbędnych środków. Na tej podstawie Komisja uważa, że odstępstwa, o które wystąpiła Francja, można uznać za zgodne z warunkami określonymi w art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(11) Przedmiotowa działalność połowowa obejmuje około 15 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej gatunku Posidonia oceanica w granicach obszaru objętego francuskim planem zarządzania oraz 5,8 % skupisk trawy morskiej w wodach terytorialnych Francji zgodnie z pułapami ustanowionymi na podstawie wymogów określonych w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy ppkt (ii) i (iii) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(12) Istnieją szczególne przeszkody geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego.
(13) Przedmiotowe połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie.
(14) Połowy prowadzone trawlerami stosującymi sieci typu "gangui" są ukierunkowane na różne gatunki odpowiadające niszy ekologicznej; skład tych połowów, w szczególności w odniesieniu do liczby złowionych gatunków, nie jest odzwierciedlony w żadnym innym narzędziu połowowym. Przedmiotowe połowy nie mogą zatem być prowadzone przy użyciu innych narzędzi połowowych.
(15) Zaproponowane przez Francję odstępstwa dotyczą zaledwie 24 statków. Stanowi to bardzo znaczne ograniczenie nakładu połowowego w postaci liczby statków - w 2014 r. przedmiotowe połowy prowadziło 36 statków.
(16) Plan zarządzania gwarantuje niezwiększanie nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie 24 określonym statkom na łączny nakład połowowy 1 136 kW, na który Francja już wydała upoważnienia do połowów. Komisja bierze ponadto pod uwagę fakt, że zdaniem Francji nakład połowowy pod względem liczby statków będzie ulegać stopniowemu zmniejszeniu.
(17) Wniosek ten obejmuje statki prowadzące udokumentowane połowy dłużej niż pięć lat i działające na podstawie francuskiego planu zarządzania zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(18) Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(19) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4, art. 8 ust. 1 lit. h) i art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(20) Plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej i spełnia tym samym warunki określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 5 .
(21) Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z działaniami statków używających narzędzi połowowych innych niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione.
(22) Działalność trawlerów stosujących sieci typu "gangui" jest uregulowana we francuskim planie zarządzania w celu zapewnienia, że połowy gatunków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 są minimalne.
(23) Połowy prowadzone przez trawlery stosujące sieci typu "gangui" nie są ukierunkowane na głowonogi.
(24) Francuski plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 4 ust. 5 akapit piąty i art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(25) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.
(26) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania określonym we francuskim planie zarządzania Francja powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(27) Czas trwania odstępstwa powinien być ograniczony, aby umożliwić sprawne wdrożenie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby w sprawozdaniu przekazanym Komisji wykazano niewystarczający stan ochrony poławianego stada, oraz stworzyć ramy dla udoskonalenia naukowych podstaw zmian wprowadzanych do planu zarządzania.
(28) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.117.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/693 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui" prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) |
| Data aktu: | 07/05/2018 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2018 |
| Data wejścia w życie: | 11/05/2018 |