uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) W dniu 15 czerwca 2009 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Republiką Mołdawii w celu zawarcia układu ustanawiającego stowarzyszenie między Unią i Republiką Mołdawii.
(2) Negocjacje te zakończyły się pomyślnie i w dniu 27 czerwca 2014 r. został podpisany Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 2 (zwany dalej "Układem"), który jest tymczasowo stosowany od dnia 1 września 2014 r.
(3) Niezbędne jest ustanowienie procedur w celu zagwarantowania skutecznego stosowania klauzuli ochronnej, która została uzgodniona z Republiką Mołdawii.
(4) W Układzie przewidziano również mechanizm przeciwdziałający obchodzeniu ceł umożliwiający tymczasowe zawieszenie ceł preferencyjnych w odniesieniu do niektórych produktów. Konieczne jest także ustanowienie procedur służących skutecznemu stosowaniu tego mechanizmu.
(5) Zgodnie z art. 165 ust. 1 Układu zastosowanie środków ochronnych może być rozważane jedynie w przypadku, gdy dany produkt jest przedmiotem przywozu do Unii w tak dużych ilościach, w ujęciu bezwzględnym lub względem produkcji unijnej, oraz na takich warunkach, że może wyrządzić poważną szkodę lub grozić wyrządzeniem takiej szkody producentom unijnym produkującym towary podobne lub bezpośrednio konkurujące.
(6) Należy zdefiniować pojęcia "poważna szkoda", "groźba poważnej szkody" i "okres przejściowy", o których mowa w art. 169 Układu.
(7) Działania związane z monitorowaniem i przeglądem Układu, prowadzeniem dochodzeń, a także, w razie konieczności, z wprowadzeniem środków ochronnych powinny być prowadzone w jak najbardziej przejrzysty sposób.
(8) Państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji informacje, w tym dostępne dowody, na temat wszelkich tendencji w przywozie, które mogłyby wymagać zastosowania środków ochronnych.
(9) W związku z powyższym kluczowe znaczenie dla ustalenia, czy spełnione są warunki stosowania środków ochronnych, ma wiarygodność danych statystycznych dotyczących całości przywozu z Republiki Mołdawii do Unii.
(10) Jeżeli istnieją wystarczające dowody prima facie uzasadniające wszczęcie postępowania, Komisja powinna opublikować zawiadomienie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(11) Należy określić szczegółowe przepisy regulujące wszczynanie dochodzeń, dostęp zainteresowanych stron do zgromadzonych informacji oraz kontrolę tych informacji przez zainteresowane strony, wysłuchiwanie zainteresowanych stron, których dotyczy postępowanie, oraz zapewnienie im możliwości przedstawienia swoich opinii.
(12) Zgodnie z postanowieniami art. 166 ust. 1 Układu Komisja powinna pisemnie zawiadomić Republikę Mołdawii o wszczęciu dochodzenia i przeprowadzić z nią konsultacje.
(13) Niezbędne jest także określenie terminów wszczynania dochodzeń oraz ustalania, czy środki ochronne są odpowiednie dla zapewnienia szybkiego dokonania takich ustaleń, w celu zwiększenia pewności prawa dla podmiotów gospodarczych.
(14) Zastosowanie każdego środka ochronnego powinno być poprzedzone dochodzeniem, z zastrzeżeniem możliwości zastosowania tymczasowych środków ochronnych przez Komisję w nagłych okolicznościach, o których mowa w art. 167 Układu.
(15) Środki ochronne powinny być stosowane wyłącznie w zakresie i przez okres, jakie są niezbędne dla zapobieżenia powstaniu poważnej szkody lub jej naprawienia oraz dla ułatwienia dostosowania. Należy ustanowić maksymalny okres obowiązywania środków ochronnych oraz szczegółowe przepisy dotyczące jego przedłużenia i przeglądu takich środków.
(16) W art. 148 Układu przewidziano mechanizm przeciwdziałający obchodzeniu ceł dla niektórych produktów rolnych i przetworzonych produktów rolnych. W niniejszym rozporządzeniu należy również przewidzieć możliwość zawieszania ceł preferencyjnych na okres do sześciu miesięcy w przypadku, gdy przywóz takich produktów osiągnie roczną wielkość przywozu wskazaną w załączniku XV-C do Układu.
(17) Przez wzgląd na przejrzystość Komisja powinna przedkładać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie dotyczące wykonania Układu oraz stosowania środków ochronnych i mechanizmu przeciwdziałającego obchodzeniu ceł.
(18) Aby zapewnić jednolite warunki przyjmowania tymczasowych i ostatecznych środków ochronnych, wprowadzania uprzednich środków nadzoru, kończenia dochodzenia bez wprowadzania środków oraz wdrożenia mechanizmu przedziwdziałającego obchodzeniu ceł, przewidzianych w Układzie, należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 3 .
(19) W przypadku wprowadzenia uprzednich środków nadzoru i tymczasowych środków ochronnych należy stosować procedurę doradczą ze względu na skutki tych środków i ich sekwencyjną logikę w odniesieniu do wprowadzenia ostatecznych środków ochronnych. Tymczasowe środki ochronne należy stosować wówczas, gdy opóźnienie w przyjęciu takich środków spowodowałoby trudną do naprawienia szkodę, lub w celu zapobiegania negatywnemu wpływowi zwiększonego przywozu na rynek unijny. Komisja powinna przyjmować akty wykonawcze mające natychmiastowe zastosowanie w należycie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą.
(20) W przypadku przyjmowania aktów wykonawczych dotyczących decyzji o zawieszeniu ceł preferencyjnych w ramach mechanizmu przeciwdziałającego obchodzeniu ceł należy również stosować procedurę doradczą, zważywszy że takie akty muszą zostać wdrożone niezwłocznie po osiągnięciu określonego progu dla kategorii produktów wymienionych w załączniku XV-C do Układu, ponieważ mają one bardzo ograniczony czas obowiązywania. W celu zapobiegania negatywnemu wpływowi zwiększonego przywozu na rynek unijny Komisja powinna przyjmować akty wykonawcze mające natychmiastowe zastosowanie, jeżeli w uzasadnionych przypadkach jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą.
(21) W przypadku wprowadzenia ostatecznych środków ochronnych oraz przeglądu takich środków należy stosować procedurę sprawdzającą,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.77.53 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/400 wdrażające klauzulę ochronną i mechanizm przeciwdziałający obchodzeniu ceł przewidziane w Układzie o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony |
| Data aktu: | 09/03/2016 |
| Data ogłoszenia: | 23/03/2016 |
| Data wejścia w życie: | 24/03/2016 |