uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 1,
(1) W dniu 19 stycznia 2012 r. Królestwo Danii przedłożyło Europejskiej Agencji Chemikaliów (zwanej dalej "Agencją") dokumentację na podstawie art. 69 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, aby zainicjować proces wprowadzania ograniczeń zgodnie z art. 69-73 tego rozporządzenia (zwaną dalej "dokumentacją zgodną z załącznikiem XV"). W dokumentacji tej wykazano, że narażenie na chrom VI, gdy jest on zawarty w wyrobach skórzanych lub w skórzanych częściach wyrobów mających kontakt ze skórą, stanowi zagrożenie dla zdrowia ludzi. Związki chromu VI mogą wywoływać nowe przypadki działania uczulającego i reakcji alergicznej. W dokumentacji wykazano, że niezbędne jest działanie w skali całej Unii.
(2) Związki chromu VI mogą tworzyć się w skórze przez utlenianie związków chromu III, które dodaje się w niektórych procesach garbowania w celu wzajemnego połączenia podjednostek kolagenu, aby zwiększyć stabilność wymiarową skóry i jej odporność na działanie mechaniczne i ciepło. Zgodnie z dokumentacją zgodną z załącznikiem XV mechanizmy tworzenia się chromu VI i warunki, w jakich on się tworzy, są znane, a większość garbarni w Unii opracowała już i powszechnie wdrożyła środki w celu kontroli i zminimalizowania jego tworzenia.
(3) W dniu 28 listopada 2012 r. Komitet ds. Oceny Ryzyka (dalej zwany "RAC") przyjął na zasadzie konsensusu opinię na temat ograniczeń zaproponowanych w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV. Według opinii RAC ograniczenie jest najodpowiedniejszym środkiem na poziomie unijnym w odniesieniu do zidentyfikowanego ryzyka stwarzanego przez związki chromu VI w skórze, zarówno pod względem skuteczności, jak i wykonalności. Niemniej jednak w swojej opinii RAC proponuje zmianę ograniczenia poprzez skreślenie pojęcia bezpośredniego i długotrwałego kontaktu ze skórą, początkowo zawartego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV.
(4) Proponowane ograniczenie koncentruje się na ryzyku wywołania uczulenia skórnego związanego z bezpośrednim lub pośrednim kontaktem skóry z wyrobami skórzanymi lub skórzanymi częściami wyrobów zawierających chrom VI. U osób już uczulonych kontakty takie mogą wywołać również reakcję alergiczną przy stężeniach niższych niż te, które są konieczne do wywołania uczulenia.
(5) Proponowane ograniczenie powinno obejmować wyroby skórzane i wyroby zawierające skórzane części wykorzystywane przez konsumentów lub pracowników, które w normalnych lub racjonalnie przewidywalnych warunkach użytkowania wchodzą w kontakt ze skórą.
(6) Metoda opisana w normie EN ISO 17075 jest jedyną dostępną obecnie uznaną międzynarodowo metodą analityczną służącą do wykrywania chromu VI w skórze, w tym w skórze w wyrobach. Granica oznaczalności metody opisanej w normie EN ISO 17075 wynosi 3 mg/kg (0,0003 % masowo) zawartości chromu VI w całkowitej suchej masie skóry. Ustalenie takiego progu w celu ograniczenia wprowadzania do obrotu wyrobów skórzanych lub wyrobów zawierających skórzane części jest zatem uzasadnione dla celów możliwości monitorowania i wykonalności.
(7) Według opinii RAC próg 3 mg/kg (0,0003 % masowo) zawartości chromu VI w całkowitej suchej masie skóry odpowiada narażeniu wyższemu od najniższego poziomu, przy którym obserwuje się szkodliwe zmiany w odniesieniu do wywołania reakcji alergicznej. Według opinii RAC oczekuje się, że próg ten będzie w 80 % skuteczny w ograniczaniu występowania nowych przypadków alergicznego zapalenia skóry związanego z chromem VI wywołanego chromem VI w wyrobach skórzanych.
(8) Skuteczność ograniczenia liczby przypadków alergii na chrom można określić poprzez monitorowanie przypadków alergicznego zapalenia skóry związanego z chromem VI. W przypadku gdy częstość występowania tej alergii nie zmniejszy się lub w przypadku opracowania i uznania jako wiarygodnej metody analitycznej do wykrywania niższej zawartości chromu VI, ograniczenie to należy poddać przeglądowi.
(9) W dniu 6 marca 2013 r. Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych (zwany dalej "SEAC") przyjął na zasadzie konsensusu opinię na temat ograniczenia zaproponowanego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV. Zgodnie z opinią SEAC ograniczenie, w formie zmienionej przez RAC, jest w odniesieniu do zidentyfikowanego ryzyka najodpowiedniejszym środkiem na poziomie unijnym pod względem stosunku korzyści społecznoekonomicznych do kosztów społecznoekonomicznych.
(10) W trakcie procesu wprowadzania ograniczeń skonsultowano się z forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów.
(11) W dniu 8 kwietnia 2013 r. Agencja przekazała Komisji opinie RAC i SEAC, na podstawie których Komisja stwierdziła, że gdy związki chromu VI są obecne w wyrobach skórzanych i wyrobach zawierających skórzane części, wchodzących w kontakt ze skórą, występuje niedopuszczalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, któremu należy zaradzić na poziomie unijnym. Wzięto pod uwagę skutki społecznoekonomiczne tego ograniczenia, w tym dostępność rozwiązań alternatywnych.
(12) Ograniczenie wprowadzania do obrotu wyrobów używanych wiązałoby się z nieproporcjonalnymi kosztami dla konsumentów odsprzedających te wyroby. Ponadto ze względu na charakter tych transakcji takie ograniczenie byłoby trudne do wyegzekwowania. W związku z tym ograniczenie nie powinno mieć zastosowania do wyrobów skórzanych lub wyrobów zawierających skórzane części, które znajdowały się w posiadaniu użytkowników końcowych w Unii przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(13) Należy przewidzieć okres 12 miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, aby zainteresowane strony mogły wprowadzić środki mające na celu wykonanie niniejszego rozporządzenia, w tym w odniesieniu do wyrobów, które znajdują się już w łańcuchu dostaw, włącznie z zapasami.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
20.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.90.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 301/2014 zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) odnośnie do związków chromu VI |
Data aktu: | 25/03/2014 |
Data ogłoszenia: | 26/03/2014 |
Data wejścia w życie: | 15/04/2014, 01/05/2015 |