Decyzja 2014/57/UE w sprawie powiadomienia przez Węgry o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 lutego 2014 r.
w sprawie powiadomienia przez Węgry o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 502)

(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)

(2014/57/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Węgry przekazały Komisji swój przejściowy plan krajowy pismem z dnia 18 grudnia 2012 r., które Komisja otrzymała pocztą elektroniczną dnia 28 grudnia 2012 r. 2 .

(2) W trakcie oceny kompletności przejściowego planu krajowego Komisja stwierdziła, że w odniesieniu do wielu obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym brakowało zasadniczych danych, takich jak data wydania pierwszego pozwolenia, ilość zużytego paliwa, średnie roczne natężenie przepływu gazów odlotowych i referencyjna zawartość tlenu wykorzystana w obliczeniach. Ponadto niektóre z obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym nie odpowiadały obiektom zgłoszonym przez Węgry w ich wykazie emisji przedłożonym w 2010 r. na podstawie dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(3) Pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. 4 Komisja zwróciła się do władz węgierskich o przekazanie brakujących danych na poziomie poszczególnych zakładów, aby wyjaśnić powody uwzględnienia danego obiektu w przejściowym planie krajowym, a także w celu rozstrzygnięcia rozbieżności pomiędzy przejściowym planem krajowym a wykazem emisji na podstawie dyrektywy 2001/80/WE.

(4) Pocztą elektroniczną z dnia 25 czerwca 2013 r. 5 Węgry przedstawiły wymagane dodatkowe informacje i wyjaśnienia.

(5) Po dokonaniu kolejnej oceny przejściowego planu krajowego i informacji dodatkowych Komisja wysłała drugie pismo do Węgier w dniu 13 września 2013 r. 6 z prośbą o potwierdzenie poprawnego zastosowania zasad łączenia określonych w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE oraz wyjaśnienie, w jaki sposób zostało ustalone średnie roczne natężenie przepływu gazów odlotowych i w jaki sposób został obliczony wkład do pułapów przejściowego planu krajowego w odniesieniu do obiektów, które zostały poddane rozbudowie w okresie referencyjnym 2001-2010. Komisja zwróciła się także o wyjaśnienie powodów uzasadniających zastosowanie niektórych dopuszczalnych wartości emisji w odniesieniu do dwóch obiektów.

(6) Pocztą elektroniczną z dnia 23 września 2013 r. 7 Węgry poinformowały Komisję, że jeden z obiektów został wycofany z przejściowego planu krajowego i potwierdziły prawidłowe stosowanie zasad łączenia określonych w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE w odniesieniu do pozostałych obiektów. Węgry wyjaśniły również metodę używaną do obliczania natężenia przepływu gazów odlotowych w podziale na rodzaj paliwa, przedstawiły uzasadnienie zastosowania określonych dopuszczalnych wartości emisji oraz dokonały korekty niektórych błędnych danych.

(7) Pismem z dnia 4 października 2013 r. 8 Komisja zwróciła się z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące danych i metodyki wykorzystywanej do obliczania średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych w odniesieniu do pięciu obiektów, a Węgry przekazały takie informacje pismem z dnia 10 października 2013 r. 9 . Po dokonaniu oceny dostarczonych danych oraz stwierdzeniu pozostałych niespójności w odniesieniu do dwóch zakładów pismem z dnia 15 października 2013 r. 10 Komisja wezwała władze Węgier do ponownej weryfikacji obliczeń dotyczących tych zakładów.

(8) Pismem z dnia 18 października 2013 r. 11 Węgry przekazały skorygowane dane dotyczące średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych w odniesieniu do dwóch odnośnych obiektów oraz wyjaśnienie w tej sprawie zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/115/UE 12 .

(9) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.

(10) W szczególności Komisja zbadała spójność i poprawność danych, założeń i wyliczeń użytych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego przejściowym planem krajowym w pułapach emisji określonych w przejściowym planie krajowym i przeanalizowała, czy przejściowy plan krajowy zawiera cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych przepisów w przyszłości.

(11) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów oraz że obliczenia te były prawidłowe. Węgry przedstawiły wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji przejściowego planu krajowego.

(12) Zdaniem Komisji władze węgierskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

(13) Realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Węgry powinny dopilnować, aby nie została zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 13 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 14 .

(14) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Węgry do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach przejściowego planu krajowego. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Na podstawie art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE nie wnosi się zastrzeżeń wobec przejściowego planu krajowego, który Węgry przekazały Komisji w dniu 28 grudnia 2012 r. zgodnie z art. 32 ust. 5 dyrektywy 2010/75/UE, wraz z późniejszymi zmianami zgodnie z dodatkowymi informacjami przesłanymi w dniach 25 czerwca 2013 r., 23 września 2013 r., 10 października 2013 r. oraz 18 października 2013 r. 15 .
2.
Wykaz obiektów objętych przejściowym planem krajowym, zanieczyszczenia, w odniesieniu do których wspomniane obiekty są nim objęte, oraz obowiązujące pułapy emisji są określone w załączniku.
3.
Wdrożenie przejściowego planu krajowego przez władze węgierskie nie zwalnia Węgier z obowiązku zachowania zgodności z przepisami dyrektywy 2010/75/UE dotyczącymi emisji z poszczególnych obiektów energetycznego spalania objętych planem oraz z innymi odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska.
Artykuł  2

Komisja oceni, czy wszelkie kolejne zmiany do przejściowego planu krajowego, zgłoszone przez Węgry w przyszłości, są zgodne z przepisami określonymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wykaz obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym (PPK)

Numer Nazwa obiektu w PPK Całkowita nominalna moc dostarczona w paliwie na dzień

31.12.2010 r.

(MW)

Zanieczyszczenia objęte PPK
SO2 NOx pył
1 Bakonyi Erőmű Zrt. - P2 (jednostki T4 i T5) 264,3
2 ISD Power Kft. - P1 (jednostki T1 i T2) 90
3 ISD Power Kft. - P2 (jednostki T4, T5 i T6) 177
4 ISD Power Kft. - P3 (jednostki T7 i T8) 176
5 ISD Power Kft. - P4 (jednostka T9) 192
6 Alpiq Csepel Kft. - P1 (jednostka 1) 419 - -
7 Alpiq Csepel Kft. - P2 (jednostka 2) 419 - -
8 Budapesti Erőmű Zrt. - P14 (elektrownia 5 w Kelenföld) 425 - -
9 Budapesti Erőmű Zrt. - P6 (elektrownia 4 w Újpest) 212 - -
10 Budapesti Erőmű Zrt. - P 4 (elektrownia 1 i 2 w Újpest) 332
11 Mátrai Erőmű Zrt. - P2 1 063 -
12 Mátrai Erőmű Zrt. - P3 1 063 -
13 MVM MIFÜ Miskolci Fűtőerőmű Kft. - P2 (jednostki 3, 4 i GT 1) (1) 351,28
14 Dorogi Erőmű Kft. - P2 (jednostki T1 i T2) 73,3
15 Dorogi Erőmű Kft. - P3 (jednostki T3, T4, T5 i T7)(2) 95,04
16 Győri Erőmű Kft. - P1 (jednostki T1, T5 i T7) 91
(1) Jednostka GT1 objęta jest PPK jedynie w odniesieniu do emisji NOx.

(2) Jednostki T5 i T7 objęte są PPK jedynie w odniesieniu do emisji NOx.

Pułapy emisji (w tonach)
2016 2017 2018 2019 1.1-30.6.2020
SO2 12 988 10 269 7 551 4 832 2 416
NOx 3 967 3 602 3 236 2 871 1 436
pył 1 159 923 688 452 226
1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Ares(2013)39579.
3 Dyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 1).
4 Ares(2013)1636798.
5 Ares(2013)2534653.
6 Ares(2013)3046477.
7 Ares(2013)3104260.
8 Ares(2013)3192470.
9 Ares(2013)3231192.
10 Ares(2013)3248262.
11 Ares(2013)3283963.
12 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/115/UE z dnia 10 lutego 2012 r. ustanawiająca przepisy dotyczące przejściowych planów krajowych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 52 z 24.2.2012, s. 12).
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
14 Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
15 Wersja skonsolidowana przejściowego planu krajowego została zarejestrowana przez Komisję w dniu 6 grudnia 2013 r. pod numerem Ares(2013)3656219.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024