Decyzja 2014/57/UE w sprawie powiadomienia przez Węgry o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 lutego 2014 r.
w sprawie powiadomienia przez Węgry o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 502)

(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)

(2014/57/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Węgry przekazały Komisji swój przejściowy plan krajowy pismem z dnia 18 grudnia 2012 r., które Komisja otrzymała pocztą elektroniczną dnia 28 grudnia 2012 r. 2 .

(2) W trakcie oceny kompletności przejściowego planu krajowego Komisja stwierdziła, że w odniesieniu do wielu obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym brakowało zasadniczych danych, takich jak data wydania pierwszego pozwolenia, ilość zużytego paliwa, średnie roczne natężenie przepływu gazów odlotowych i referencyjna zawartość tlenu wykorzystana w obliczeniach. Ponadto niektóre z obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym nie odpowiadały obiektom zgłoszonym przez Węgry w ich wykazie emisji przedłożonym w 2010 r. na podstawie dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(3) Pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. 4 Komisja zwróciła się do władz węgierskich o przekazanie brakujących danych na poziomie poszczególnych zakładów, aby wyjaśnić powody uwzględnienia danego obiektu w przejściowym planie krajowym, a także w celu rozstrzygnięcia rozbieżności pomiędzy przejściowym planem krajowym a wykazem emisji na podstawie dyrektywy 2001/80/WE.

(4) Pocztą elektroniczną z dnia 25 czerwca 2013 r. 5 Węgry przedstawiły wymagane dodatkowe informacje i wyjaśnienia.

(5) Po dokonaniu kolejnej oceny przejściowego planu krajowego i informacji dodatkowych Komisja wysłała drugie pismo do Węgier w dniu 13 września 2013 r. 6 z prośbą o potwierdzenie poprawnego zastosowania zasad łączenia określonych w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE oraz wyjaśnienie, w jaki sposób zostało ustalone średnie roczne natężenie przepływu gazów odlotowych i w jaki sposób został obliczony wkład do pułapów przejściowego planu krajowego w odniesieniu do obiektów, które zostały poddane rozbudowie w okresie referencyjnym 2001-2010. Komisja zwróciła się także o wyjaśnienie powodów uzasadniających zastosowanie niektórych dopuszczalnych wartości emisji w odniesieniu do dwóch obiektów.

(6) Pocztą elektroniczną z dnia 23 września 2013 r. 7 Węgry poinformowały Komisję, że jeden z obiektów został wycofany z przejściowego planu krajowego i potwierdziły prawidłowe stosowanie zasad łączenia określonych w art. 29 dyrektywy 2010/75/UE w odniesieniu do pozostałych obiektów. Węgry wyjaśniły również metodę używaną do obliczania natężenia przepływu gazów odlotowych w podziale na rodzaj paliwa, przedstawiły uzasadnienie zastosowania określonych dopuszczalnych wartości emisji oraz dokonały korekty niektórych błędnych danych.

(7) Pismem z dnia 4 października 2013 r. 8 Komisja zwróciła się z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące danych i metodyki wykorzystywanej do obliczania średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych w odniesieniu do pięciu obiektów, a Węgry przekazały takie informacje pismem z dnia 10 października 2013 r. 9 . Po dokonaniu oceny dostarczonych danych oraz stwierdzeniu pozostałych niespójności w odniesieniu do dwóch zakładów pismem z dnia 15 października 2013 r. 10 Komisja wezwała władze Węgier do ponownej weryfikacji obliczeń dotyczących tych zakładów.

(8) Pismem z dnia 18 października 2013 r. 11 Węgry przekazały skorygowane dane dotyczące średniego rocznego natężenia przepływu gazów odlotowych w odniesieniu do dwóch odnośnych obiektów oraz wyjaśnienie w tej sprawie zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/115/UE 12 .

(9) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.

(10) W szczególności Komisja zbadała spójność i poprawność danych, założeń i wyliczeń użytych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego przejściowym planem krajowym w pułapach emisji określonych w przejściowym planie krajowym i przeanalizowała, czy przejściowy plan krajowy zawiera cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych przepisów w przyszłości.

(11) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów oraz że obliczenia te były prawidłowe. Węgry przedstawiły wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji przejściowego planu krajowego.

(12) Zdaniem Komisji władze węgierskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

(13) Realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Węgry powinny dopilnować, aby nie została zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 13 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 14 .

(14) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Węgry do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach przejściowego planu krajowego. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Na podstawie art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE nie wnosi się zastrzeżeń wobec przejściowego planu krajowego, który Węgry przekazały Komisji w dniu 28 grudnia 2012 r. zgodnie z art. 32 ust. 5 dyrektywy 2010/75/UE, wraz z późniejszymi zmianami zgodnie z dodatkowymi informacjami przesłanymi w dniach 25 czerwca 2013 r., 23 września 2013 r., 10 października 2013 r. oraz 18 października 2013 r. 15 .
2.
Wykaz obiektów objętych przejściowym planem krajowym, zanieczyszczenia, w odniesieniu do których wspomniane obiekty są nim objęte, oraz obowiązujące pułapy emisji są określone w załączniku.
3.
Wdrożenie przejściowego planu krajowego przez władze węgierskie nie zwalnia Węgier z obowiązku zachowania zgodności z przepisami dyrektywy 2010/75/UE dotyczącymi emisji z poszczególnych obiektów energetycznego spalania objętych planem oraz z innymi odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska.
Artykuł  2

Komisja oceni, czy wszelkie kolejne zmiany do przejściowego planu krajowego, zgłoszone przez Węgry w przyszłości, są zgodne z przepisami określonymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzji wykonawczej 2012/115/UE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wykaz obiektów wymienionych w przejściowym planie krajowym (PPK)

Numer Nazwa obiektu w PPK Całkowita nominalna moc dostarczona w paliwie na dzień

31.12.2010 r.

(MW)

Zanieczyszczenia objęte PPK
SO2 NOx pył
1 Bakonyi Erőmű Zrt. - P2 (jednostki T4 i T5) 264,3
2 ISD Power Kft. - P1 (jednostki T1 i T2) 90
3 ISD Power Kft. - P2 (jednostki T4, T5 i T6) 177
4 ISD Power Kft. - P3 (jednostki T7 i T8) 176
5 ISD Power Kft. - P4 (jednostka T9) 192
6 Alpiq Csepel Kft. - P1 (jednostka 1) 419 - -
7 Alpiq Csepel Kft. - P2 (jednostka 2) 419 - -
8 Budapesti Erőmű Zrt. - P14 (elektrownia 5 w Kelenföld) 425 - -
9 Budapesti Erőmű Zrt. - P6 (elektrownia 4 w Újpest) 212 - -
10 Budapesti Erőmű Zrt. - P 4 (elektrownia 1 i 2 w Újpest) 332
11 Mátrai Erőmű Zrt. - P2 1 063 -
12 Mátrai Erőmű Zrt. - P3 1 063 -
13 MVM MIFÜ Miskolci Fűtőerőmű Kft. - P2 (jednostki 3, 4 i GT 1) (1) 351,28
14 Dorogi Erőmű Kft. - P2 (jednostki T1 i T2) 73,3
15 Dorogi Erőmű Kft. - P3 (jednostki T3, T4, T5 i T7)(2) 95,04
16 Győri Erőmű Kft. - P1 (jednostki T1, T5 i T7) 91
(1) Jednostka GT1 objęta jest PPK jedynie w odniesieniu do emisji NOx.

(2) Jednostki T5 i T7 objęte są PPK jedynie w odniesieniu do emisji NOx.

Pułapy emisji (w tonach)
2016 2017 2018 2019 1.1-30.6.2020
SO2 12 988 10 269 7 551 4 832 2 416
NOx 3 967 3 602 3 236 2 871 1 436
pył 1 159 923 688 452 226
1 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
2 Ares(2013)39579.
3 Dyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 1).
4 Ares(2013)1636798.
5 Ares(2013)2534653.
6 Ares(2013)3046477.
7 Ares(2013)3104260.
8 Ares(2013)3192470.
9 Ares(2013)3231192.
10 Ares(2013)3248262.
11 Ares(2013)3283963.
12 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/115/UE z dnia 10 lutego 2012 r. ustanawiająca przepisy dotyczące przejściowych planów krajowych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz.U. L 52 z 24.2.2012, s. 12).
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1).
14 Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
15 Wersja skonsolidowana przejściowego planu krajowego została zarejestrowana przez Komisję w dniu 6 grudnia 2013 r. pod numerem Ares(2013)3656219.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.36.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/57/UE w sprawie powiadomienia przez Węgry o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych
Data aktu: 04/02/2014
Data ogłoszenia: 06/02/2014