Rozporządzenie wykonawcze 1112/2014 określające wspólny format sprawozdań do celu wymiany informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń przez operatorów i właścicieli instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich oraz wspólny format sprawozdań do celów publikacji przez państwa członkowskie informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 1112/2014
z dnia 13 października 2014 r.
określające wspólny format sprawozdań do celu wymiany informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń przez operatorów i właścicieli instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich oraz wspólny format sprawozdań do celów publikacji przez państwa członkowskie informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/30/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich oraz zmiany dyrektywy 2004/35/WE 1 , w szczególności jej art. 23 ust. 2 i art. 24 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia, aby operatorzy i właściciele instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na morzu przedstawiali właściwemu organowi co najmniej dane dotyczące wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń, jak określono w załączniku IX do dyrektywy 2013/30/UE; Informacje te powinny umożliwić państwom członkowskim wysyłanie wczesnych sygnałów ostrzegawczych dotyczących potencjalnego pogarszania się bezpieczeństwa i stanu kluczowych zabezpieczeń dla środowiska i umożliwić im podjęcie działań prewencyjnych, w tym tych przewidzianych w kontekście ich zobowiązań na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE (dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej) 2 .

(2) Informacje te powinny wykazywać również ogólną skuteczność środków i mechanizmów kontroli wdrożonych przez poszczególnych operatorów i właścicieli i branżę jako całość w celu zapobiegania poważnym awariom i w celu minimalizacji ryzyka dla środowiska. Ponadto charakter dostarczonych informacji i analiz powinien umożliwiać porównanie wyników poszczególnych operatorów i właścicieli w ramach państwa członkowskiego, jak również całej branży między państwami członkowskimi.

(3) Wymiana porównywalnych danych między państwami członkowskimi jest trudna i zawodna ze względu na brak formatu sprawozdań wspólnego dla wszystkich państw członkowskich. Wspólny format sprawozdań do celu przekazywania danych państwu członkowskiemu przez operatorów i właścicieli zapewniłby przejrzystość wyników osiąganych przez operatorów i właścicieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa i ochrony środowiska, a także umożliwiłby dostęp do porównywalnych w skali Unii informacji na temat bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich, jak również pomógłby w upowszechnianiu wniosków wyciągniętych z dotychczasowych poważnych awarii i zdarzeń potencjalnie wypadkowych.

(4) Aby zwiększyć poziom zaufania społeczeństwa do prawowitości i integralności działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich w Unii, państwa członkowskie powinny okresowo publikować informacje, o których mowa w pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE zgodnie z art. 24 dyrektywy 2013/30/UE. Wspólny format i wyszczególnienie informacji, jakie powinny być publicznie udostępniane przez państwa członkowskie powinny umożliwić łatwe transgraniczne porównywanie danych.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa Działalności Związanej ze Złożami Ropy Naftowej i Gazu Ziemnego na Obszarach Morskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie określa wspólny format w odniesieniu do:

a)
sprawozdań przedstawianych przez operatorów i właścicieli instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich właściwym organom w państwach członkowskich zgodnie z art. 23 dyrektywy 2013/30/UE;
b)
publikacji informacji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 24 dyrektywy 2013/30/UE.
Artykuł  2

Sprawozdawcze dni odniesienia i dni sprawozdawcze

1.
Operatorzy i właściciele instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich składają sprawozdania, o których mowa w art. 1 lit. a), w ciągu 10 dni roboczych od daty zdarzenia.
2.
Okres sprawozdawczy w odniesieniu do informacji, o których mowa w art. 1 lit. b), trwa każdego roku od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia, poczynając od roku kalendarzowego 2016. Wspólny format służący do publikacji informacji wykorzystuje się do publikacji informacji wymaganych zgodnie z art. 24 dyrektywy 2013/30/UE na stronie właściwego organu nie później niż dnia 1 czerwca roku następującego po okresie sprawozdawczym.
3.
Formaty określone w załączniku I i II wykorzystuje się odpowiednio do celów sprawozdań i publikacji, o których mowa w art. 1 lit. a) i b).
Artykuł  3

Szczegóły dotyczące informacji objętych wymianą

W załączniku I określono szczegóły dotyczące informacji, jakimi należy się wymieniać zgodnie z pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wspólny format sprawozdań dotyczących zdarzeń i poważnych awarii w branży ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich

(zgodnie z wymogami art. 23 dyrektywy 2013/30/UE)

Uwagi ogólne dotyczące szczegółowych informacji objętych wymianą

a) Szczegółowe informacje objęte wymianą odnoszą się do pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE dotyczącego bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich, a w szczególności do ryzyka poważnych awarii, zgodnie z definicją zawartą w tej dyrektywie.

b) Pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE zawiera wiodące i opóźnione kluczowe wskaźniki wykonania (wskaźniki), które dają dobry obraz bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich w danym państwie członkowskim i w Unii Europejskiej, lecz niektóre z tych wskaźników pełnią funkcję ostrzegawczą, jak np. awaria elementu kluczowego dla bezpieczeństwa i środowiska czy wypadki śmiertelne.

c) Zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy Rady 92/91/EWG 3 pracodawca bezzwłocznie zawiadamia właściwe władze o wszelkich śmiertelnych i/lub poważnych wypadkach przy pracy oraz o niebezpiecznych sytuacjach. Dane te są wykorzystywane przez właściwy organ do przekazywania informacji wymaganych na podstawie pkt 2 lit. g) i h) załącznika IX do dyrektywy 2013/30/UE.

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  II

Wspólny format publikacji

(zgodnie z wymogami art. 24 dyrektywy 2013/30/UE)

grafika

1 Dz.U. L 178 z 28.6.2013, s. 66.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej) Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19.
3 Dyrektywa Rady 92/91/EWG z dnia 3 listopada 1992 r. dotycząca minimalnych wymagań mających na celu poprawę warunków bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w zakładach górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi (jedenasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 348 z 28.11.1992, s. 9).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.302.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 1112/2014 określające wspólny format sprawozdań do celu wymiany informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń przez operatorów i właścicieli instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu na obszarach morskich oraz wspólny format sprawozdań do celów publikacji przez państwa członkowskie informacji dotyczących wskaźników odnoszących się do poważnych zagrożeń
Data aktu: 13/10/2014
Data ogłoszenia: 22/10/2014
Data wejścia w życie: 11/11/2014