united kingdom
ukraine

Decyzja 2014/426/UE upoważniająca Zjednoczone Królestwo do zastosowania odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 lipca 2014 r.
upoważniająca Zjednoczone Królestwo do zastosowania odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 4355)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/426/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zjednoczone Królestwo powiadomiło o swoim zamiarze udzielenia zezwolenia na odstępstwo od wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 . Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w oparciu o zalecenie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") Komisja oceniła konieczność zastosowania proponowanego odstępstwa oraz wynikający z niego poziom ochrony.

(2) Proponowane odstępstwo, zgłoszone przez Zjednoczone Królestwo w dniu 2 sierpnia 2013 r., dotyczy konwersji dotychczasowych krajowych licencji pilotów szybowców, zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Zjednoczone Królestwo stwierdziło, że odstępstwo to jest potrzebne, aby możliwe było uznanie, że posiadacz dowolnego nieurzędowego dokumentu dotyczącego kwalifikacji wydanego przez British Gliding Association (BGA) spełnia wymagania odpowiednich części załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, zgodnie z raportem konwersji, który został opracowany we współpracy z Agencją zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Odstępstwo to umożliwiłoby Zjednoczonemu Królestwu wydawanie licencji i certyfikatów instruktora i egzaminatora LAPL(S) lub SPL zgodnych z częścią FCL posiadaczom takich dokumentów dotyczących kwalifikacji.

(3) Zjednoczone Królestwo podało również powody potwierdzające, że w przypadku przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. W oparciu o zalecenie Agencji, wydane w dniu 8 października 2013 r., Komisja stwierdziła, że proponowane odstępstwo zapewni poziom ochrony równoważny z poziomem ochrony, jaki zapewnia stosowanie wspólnych zasad w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego, pod warunkiem że spełnione są pewne wymogi.

(4) Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 decyzja Komisji dotycząca przyznania państwu członkowskiemu proponowanego odstępstwa musi zostać przekazana wszystkim pozostałym państwom członkowskim, które również mają prawo do zastosowania danego środka. Niniejszą decyzję należy zatem skierować do wszystkich państw członkowskich. Opis odstępstwa oraz załączone do niego warunki powinny umożliwiać innym państwom członkowskim zastosowanie tego środka, gdy znajdą się w takiej samej sytuacji, bez konieczności przyjęcia kolejnej decyzji przez Komisję. W tym celu, mając na uwadze, że wyżej wymieniony raport konwersji nie jest publicznie dostępny, Zjednoczone Królestwo powinno udostępniać go innym państwom członkowskim na ich wniosek. Ponadto państwa członkowskie powinny wymieniać informacje w sprawie stosowania tego środka, w przypadku gdy go stosują, zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, ponieważ jego stosowanie może mieć skutki występujące poza terytorium państw członkowskich, które przyznają odstępstwa.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zjednoczone Królestwo może wydawać zezwolenia na odstępstwo od przepisów art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 i może w ich miejsce stosować zasady ustanowione w sekcji 1 załącznika do niniejszej decyzji, o ile spełnione są warunki określone w sekcji 2 tego załącznika.

Artykuł  2

Wszystkie państwa członkowskie są uprawnione do stosowania środka, o którym mowa w art. 1. Zjednoczone Królestwo udostępnia raport konwersji, o którym mowa w art. 4 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, innym państwom członkowskim, które pragną zastosować ten środek, na ich wniosek. Państwa członkowskie stosujące ten środek powiadamiają o nim Komisję, Agencję i krajowe władze lotnicze.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2014 r.

W imieniu Komisji

Siim KALLAS

Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Odstępstwo od rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 przyznawane przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do konwersji krajowych kwalifikacji dotyczących szybowców

OPIS ODSTĘPSTWA

Zjednoczone Królestwo może, w drodze odstępstwa od przepisów art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, zatwierdzać konwersję krajowych kwalifikacji dotyczących szybowców oraz kwalifikacji instruktora i egzaminatora wydanych przez krajowe stowarzyszenie lub organizację na licencję i towarzyszące uprawnienia i certyfikaty LAPL(S) lub SPL zgodne z częścią FCL, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w raporcie konwersji sporządzonym do tych celów zgodnie z art. 4 ust. 4 i 5 tego rozporządzenia.

ZAŁĄCZONE WARUNKI STOSOWANIA ODSTĘPSTWA

Odstępstwo to ma zastosowanie do posiadaczy kwalifikacji dotyczących szybowców, które zostały wydane przez British Gliding Association (BGA) przed dniem 8 kwietnia 2015 r. zgodnie z prawodawstwem krajowym. Chociaż kwalifikacje te nie są uważane za licencje w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, są one traktowane jako takie i podlegają konwersji na licencje i certyfikaty zgodne z częścią FCL zgodnie z raportem konwersji, o którym mowa w sekcji 1.

1 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Staże z urzędu pracy także w formie zdalnej

Obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. przepisy przewidują nowość odnośnie staży z urzędu pracy – wprowadzono wprost możliwość organizowania staży dla bezrobotnych w formie zdalnej. Może to być zarówno staż realizowany wyłącznie zdalnie, jak też naprzemiennie z realizacją zadań w bardziej tradycyjny sposób. Zastosowanie znajdzie w tym zakresie część przepisów kodeksu pracy dotyczących pracy zdalnej, w tym zobowiązanie do zwrotu stażyście kosztów pracy.

Marek Rotkiewicz 17.06.2025
Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.196.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/426/UE upoważniająca Zjednoczone Królestwo do zastosowania odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008
Data aktu: 01/07/2014
Data ogłoszenia: 03/07/2014
Data wejścia w życie: 03/07/2014