Raport powstał pod redakcją prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr. hab. Jacka Pyżalskiego, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Powstał na podstawie wywiadów i ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych. Część nauczycieli i nauczycielek wskazywała na przypadki nieetycznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji wśród uczniów. Dotyczyło to m.in. tworzenia kompromitujących materiałów w ramach cyberprzemocy — zjawiska tego wielokrotnie doświadczyło 3 proc. badanych, a 11 proc. spotkało się z nim co najmniej raz. Z kolei 4 proc. respondentów deklarowało, że wielokrotnie zetknęło się z przypadkami odrabiania prac domowych przy pomocy GSI bez ich oznaczenia, a 19 proc. miało z tym do czynienia sporadycznie.

 

 

Łatwiejszy dostęp do wiedzy, obawy o uzależnienie

Z przeprowadzonych badań wynika, że nauczyciele i nauczycielki dostrzegają zarówno szanse, jak i wyzwania związane z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji (GSI) w polskich szkołach. Do najczęściej wskazywanych korzyści należą:

  •     łatwiejszy dostęp uczniów do informacji,
  •     możliwość skuteczniejszego wspierania osób o szczególnych uzdolnieniach lub specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  •     automatyzacja powtarzalnych i czasochłonnych zadań,
  •     oszczędność czasu — zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów.

 

Wśród najważniejszych obaw i zagrożeń wymieniano:

  •     ryzyko uzależnienia młodych ludzi od technologii,
  •     możliwość wykorzystywania GSI do oszukiwania nauczycieli (np. przy odrabianiu prac domowych),
  •     obawy o manipulacje ze strony zewnętrznych podmiotów za pomocą treści generowanych przez AI,
  •     spadek samodzielności w myśleniu u uczniów,
  •     pogorszenie jakości relacji międzyludzkich, w tym rówieśniczych,
  •     zastępowanie relacji z ludźmi interakcjami z AI.

 

Rekomendacje dla decydentów

Autorzy badania wskazują, że konieczne jest sformułowanie i wdrożenie zasad etycznego używania GSI w szkołach (z zachowaniem autonomii szkół w zakresie szczegółowych rozwiązań, np. w obszarze oznaczania materiałów wytworzonych przy wykorzystaniu GSI). Należy również wdrożyć odpowiednie przepisy w obszarze zastosowania GSI w olimpiadach i konkursach przedmiotowych oraz konkursach artystycznych (tam, gdzie to jest uzasadnione).

 

Autorzy raportu widzą także potrzebę określenia ram prawnych dotyczących ochrony danych osobowych uczniów i uczennic oraz nauczycieli i nauczycielek oraz wykorzystania GSI w różnych aktywnościach uczniów i nauczycieli (np. konkursach).