(Jedynie teksty w języku estońskim, łotewskim, litewskim i polskim są autentyczne)
(2014/236/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 8,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 , w szczególności jego art. 84,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Afrykański pomór świń jest wirusową chorobą zakaźną, zwykle śmiertelną, dotykającą świnie domowe i zdziczałe, powodującą poważne zakłócenia w handlu wewnątrzunijnym żywymi świniami i produktami pozyskanymi od lub ze świń oraz w wywozie tych zwierząt i produktów do państw trzecich.
(2) Występowanie afrykańskiego pomoru świń potwierdzono w Gruzji w 2007 r., a następnie choroba ta rozprzestrzeniła się do Federacji Rosyjskiej, gdzie odnotowano liczne jej ogniska u świń i dzików na całym obszarze europejskiej części Rosji. W czerwcu 2013 r. Białoruś doniosła o potwierdzeniu ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń przydomowych w obwodzie grodzieńskim, około czterdzieści kilometrów od granicy z Litwą i w pobliżu granicy z Polską.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji 2013/498/UE 3 przewidziano wkład finansowy Unii z tytułu nadzoru i innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w 2013 r. przeciwko afrykańskiemu pomorowi świń w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce, które to państwa członkowskie są bezpośrednio zagrożone wprowadzeniem afrykańskiego pomoru świń.
(4) W styczniu 2014 r. przypadki choroby odnotowano w populacji dzików na Ukrainie, a choroba ta rozprzestrzenia się nadal na Białorusi i w Federacji Rosyjskiej. W styczniu 2014 r. w populacji dzików na Litwie stwierdzono dwa przypadki afrykańskiego pomoru świń, a kilka dni później doniesiono o dwóch kolejnych przypadkach w populacji dzików w Polsce. W obu państwach członkowskich choroba wystąpiła na granicy z Białorusią. W związku z powyższym rozwój sytuacji związanej z afrykańskim pomorem świń w państwach graniczących z Unią Europejską stanowi stałe zagrożenie dla gospodarstw utrzymujących świnie na obszarze Unii, jako że wirus tej choroby może zostać wprowadzony do państw członkowskich graniczących z państwami trzecimi dotkniętymi tą chorobą za pośrednictwem dzików przechodzących na terytorium Unii z zakażonych obszarów lub za pośrednictwem pojazdów, którymi przewożono żywe zwierzęta, bądź też w wyniku niedozwolonego wprowadzenia do Unii produktów pozyskanych od lub ze świń.
(5) Ryzyko wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń do Unii jest wyższe w przypadku Estonii, Łotwy, Litwy i Polski, co jest związane z występowaniem i rozwojem tej choroby na obszarach Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy graniczących z tymi państwami. Wspomniane państwa członkowskie poinformowały Komisję i pozostałe państwa członkowskie o środkach, które zamierzają przyjąć w celu wzmocnienia ochrony swojego terytorium i terytorium pozostałych państw członkowskich.
(6) W ciągu 2013 r. Estonia, Łotwa, Litwa i Polska wprowadziły środki nadzoru w celu wczesnego wykrywania afrykańskiego pomoru świń zarówno u dzików, jak i u świń domowych. Aby skuteczniej przeciwdziałać afrykańskiemu pomorowi świń, na terytorium tych państw członkowskich należy przeprowadzić określone działania w zakresie nadzoru.
(7) Jednym z głównych środków ostrożności w celu zapobieżenia wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń na terytorium Unii jest czyszczenie i odkażanie pojazdów, które mogły zetknąć się z wirusem afrykańskiego pomoru świń. Dlatego też w decyzji wykonawczej Komisji 2013/426/UE 4 ustanowiono pewne środki mające na celu zapobieżenie wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń z Białorusi i Federacji Rosyjskiej do Unii, a także przewidziano odpowiednie czyszczenie i odkażanie pojazdów, którymi przewożono żywe zwierzęta, a które są wprowadzane na terytorium Unii z zakażonych obszarów.
(8) Niezależnie od przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009 5 ryzyko wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń do Unii za pośrednictwem osobistych przesyłek zawierających produkty wieprzowe, przesyłanych pocztą lub przewożonych w bagażu podróżnych przybywających zwłaszcza z Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, nie jest nieistotne, w związku z czym konieczne są dodatkowe działania i kontrole w miejscach wprowadzenia.
(9) Ponadto o ryzyku wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń i jego konsekwencjach powiadomić należy szerokie spektrum zainteresowanych stron, w tym lekarzy weterynarii, rolników zawodowych i niezawodowych, kierowców ciężarówek, agentów celnych, pasażerów i opinię publiczną, za pomocą ukierunkowanych kampanii uświadamiających mających na celu zwiększenie poziomu świadomości i gotowości w odniesieniu do tej choroby w ramach planów awaryjnych opracowanych zgodnie z dyrektywą Rady 2002/60/WE 6 , mających na celu zapewnienie szybkiej reakcji na wypadek wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń.
(10) W 2014 r. afrykański pomór świń wykryto u dzików na Litwie i w Polsce, które to państwa są bezpośrednio zagrożone obecnością afrykańskiego pomoru świń w graniczącej z nimi Białorusi. W celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzenienia choroby na swoje terytorium Litwa i Polska zamierzają obniżyć zagęszczenie podatnych organizmów żywicielskich w utrzymujących świnie gospodarstwach o niskim poziomie ochrony biologicznej na obszarze zakażonym, propagując ubój świń i zapobiegając odnowie populacji świń w gospodarstwach przez okres nie krótszy niż rok. W grudniu 2013 r. Estonia, Łotwa, Litwa i Polska przedstawiły swoje plany oraz szacunkowe koszty wprowadzenia w 2014 r. środków nadzwyczajnych na obszarach uznanych za w wyższym stopniu zagrożone wprowadzeniem afrykańskiego pomoru świń z Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy. Komisja zbadała te plany pod kątem wkładu finansowego Unii i uznała, że są one zgodne z dyrektywą 2002/60/WE.
(11) Podejmowane przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę działania w celu nadzoru choroby, czyszczenia i dezynfekcji pojazdów oraz organizacji kampanii uświadamiających są współfinansowane na poziomie 50 %.
(12) Działania podejmowane przez Litwę i Polskę w celu obniżenia zagęszczenia świń na zakażonych obszarach w pobliżu granicy z Białorusią powinny być współfinansowane na poziomie 30 %.
(13) Jako że przedstawione przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę planowane środki nadzwyczajne w celu zapobieżenia wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń z Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, które mają być realizowane w 2014 r., stanowią wystarczająco szczegółowe ramy w rozumieniu przepisów art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 7 , niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w odniesieniu do wydatków przewidzianych w programie prac dotyczącym dotacji.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.125.86 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/236/UE dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu środków nadzoru i innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce przeciwko afrykańskiemu pomorowi świń |
Data aktu: | 24/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2014 |
Data wejścia w życie: | 26/04/2014 |