Decyzja wykonawcza 2014/236/UE dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu środków nadzoru i innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce przeciwko afrykańskiemu pomorowi świń

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 24 kwietnia 2014 r.
dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu środków nadzoru i innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce przeciwko afrykańskiemu pomorowi świń

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 2551)

(Jedynie teksty w języku estońskim, łotewskim, litewskim i polskim są autentyczne)

(2014/236/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 8,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 , w szczególności jego art. 84,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Afrykański pomór świń jest wirusową chorobą zakaźną, zwykle śmiertelną, dotykającą świnie domowe i zdziczałe, powodującą poważne zakłócenia w handlu wewnątrzunijnym żywymi świniami i produktami pozyskanymi od lub ze świń oraz w wywozie tych zwierząt i produktów do państw trzecich.

(2) Występowanie afrykańskiego pomoru świń potwierdzono w Gruzji w 2007 r., a następnie choroba ta rozprzestrzeniła się do Federacji Rosyjskiej, gdzie odnotowano liczne jej ogniska u świń i dzików na całym obszarze europejskiej części Rosji. W czerwcu 2013 r. Białoruś doniosła o potwierdzeniu ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń przydomowych w obwodzie grodzieńskim, około czterdzieści kilometrów od granicy z Litwą i w pobliżu granicy z Polską.

(3) W decyzji wykonawczej Komisji 2013/498/UE 3 przewidziano wkład finansowy Unii z tytułu nadzoru i innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w 2013 r. przeciwko afrykańskiemu pomorowi świń w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce, które to państwa członkowskie są bezpośrednio zagrożone wprowadzeniem afrykańskiego pomoru świń.

(4) W styczniu 2014 r. przypadki choroby odnotowano w populacji dzików na Ukrainie, a choroba ta rozprzestrzenia się nadal na Białorusi i w Federacji Rosyjskiej. W styczniu 2014 r. w populacji dzików na Litwie stwierdzono dwa przypadki afrykańskiego pomoru świń, a kilka dni później doniesiono o dwóch kolejnych przypadkach w populacji dzików w Polsce. W obu państwach członkowskich choroba wystąpiła na granicy z Białorusią. W związku z powyższym rozwój sytuacji związanej z afrykańskim pomorem świń w państwach graniczących z Unią Europejską stanowi stałe zagrożenie dla gospodarstw utrzymujących świnie na obszarze Unii, jako że wirus tej choroby może zostać wprowadzony do państw członkowskich graniczących z państwami trzecimi dotkniętymi tą chorobą za pośrednictwem dzików przechodzących na terytorium Unii z zakażonych obszarów lub za pośrednictwem pojazdów, którymi przewożono żywe zwierzęta, bądź też w wyniku niedozwolonego wprowadzenia do Unii produktów pozyskanych od lub ze świń.

(5) Ryzyko wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń do Unii jest wyższe w przypadku Estonii, Łotwy, Litwy i Polski, co jest związane z występowaniem i rozwojem tej choroby na obszarach Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy graniczących z tymi państwami. Wspomniane państwa członkowskie poinformowały Komisję i pozostałe państwa członkowskie o środkach, które zamierzają przyjąć w celu wzmocnienia ochrony swojego terytorium i terytorium pozostałych państw członkowskich.

(6) W ciągu 2013 r. Estonia, Łotwa, Litwa i Polska wprowadziły środki nadzoru w celu wczesnego wykrywania afrykańskiego pomoru świń zarówno u dzików, jak i u świń domowych. Aby skuteczniej przeciwdziałać afrykańskiemu pomorowi świń, na terytorium tych państw członkowskich należy przeprowadzić określone działania w zakresie nadzoru.

(7) Jednym z głównych środków ostrożności w celu zapobieżenia wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń na terytorium Unii jest czyszczenie i odkażanie pojazdów, które mogły zetknąć się z wirusem afrykańskiego pomoru świń. Dlatego też w decyzji wykonawczej Komisji 2013/426/UE 4 ustanowiono pewne środki mające na celu zapobieżenie wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń z Białorusi i Federacji Rosyjskiej do Unii, a także przewidziano odpowiednie czyszczenie i odkażanie pojazdów, którymi przewożono żywe zwierzęta, a które są wprowadzane na terytorium Unii z zakażonych obszarów.

(8) Niezależnie od przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009 5 ryzyko wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń do Unii za pośrednictwem osobistych przesyłek zawierających produkty wieprzowe, przesyłanych pocztą lub przewożonych w bagażu podróżnych przybywających zwłaszcza z Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, nie jest nieistotne, w związku z czym konieczne są dodatkowe działania i kontrole w miejscach wprowadzenia.

(9) Ponadto o ryzyku wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń i jego konsekwencjach powiadomić należy szerokie spektrum zainteresowanych stron, w tym lekarzy weterynarii, rolników zawodowych i niezawodowych, kierowców ciężarówek, agentów celnych, pasażerów i opinię publiczną, za pomocą ukierunkowanych kampanii uświadamiających mających na celu zwiększenie poziomu świadomości i gotowości w odniesieniu do tej choroby w ramach planów awaryjnych opracowanych zgodnie z dyrektywą Rady 2002/60/WE 6 , mających na celu zapewnienie szybkiej reakcji na wypadek wprowadzenia afrykańskiego pomoru świń.

(10) W 2014 r. afrykański pomór świń wykryto u dzików na Litwie i w Polsce, które to państwa są bezpośrednio zagrożone obecnością afrykańskiego pomoru świń w graniczącej z nimi Białorusi. W celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzenienia choroby na swoje terytorium Litwa i Polska zamierzają obniżyć zagęszczenie podatnych organizmów żywicielskich w utrzymujących świnie gospodarstwach o niskim poziomie ochrony biologicznej na obszarze zakażonym, propagując ubój świń i zapobiegając odnowie populacji świń w gospodarstwach przez okres nie krótszy niż rok. W grudniu 2013 r. Estonia, Łotwa, Litwa i Polska przedstawiły swoje plany oraz szacunkowe koszty wprowadzenia w 2014 r. środków nadzwyczajnych na obszarach uznanych za w wyższym stopniu zagrożone wprowadzeniem afrykańskiego pomoru świń z Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy. Komisja zbadała te plany pod kątem wkładu finansowego Unii i uznała, że są one zgodne z dyrektywą 2002/60/WE.

(11) Podejmowane przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę działania w celu nadzoru choroby, czyszczenia i dezynfekcji pojazdów oraz organizacji kampanii uświadamiających są współfinansowane na poziomie 50 %.

(12) Działania podejmowane przez Litwę i Polskę w celu obniżenia zagęszczenia świń na zakażonych obszarach w pobliżu granicy z Białorusią powinny być współfinansowane na poziomie 30 %.

(13) Jako że przedstawione przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę planowane środki nadzwyczajne w celu zapobieżenia wprowadzeniu afrykańskiego pomoru świń z Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, które mają być realizowane w 2014 r., stanowią wystarczająco szczegółowe ramy w rozumieniu przepisów art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 7 , niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w odniesieniu do wydatków przewidzianych w programie prac dotyczącym dotacji.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
W ramach środków nadzwyczajnych wprowadzonych przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę w 2014 r. w celu ochrony przed afrykańskim pomorem świń tym państwom członkowskim przysługuje szczególny wkład Unii z tytułu wydatków poniesionych na wprowadzenie działań określonych w ust. 2 i 3 i planowanych na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.
2.
Wkład finansowy Unii stanowi 50 % kosztów poniesionych i uiszczonych z tytułu wprowadzenia następujących działań:
a)
pobieranie próbek od świń domowych;
b)
pobieranie próbek od dzików;
c)
testy ELISA;
d)
badania PCR i sekwencjonowania;
e)
zakup sprzętu i środków odkażających do czyszczenia i dezynfekcji;
f)
zakup sprzętu wykorzystywanego specjalnie do unieszkodliwiania padliny;
g)
zakup sprzętu do przeprowadzania laboratoryjnych badań wirusologicznych;
h)
kampanie uświadamiające.
3.
Wkład finansowy Unii stanowi 30 % kosztów poniesionych i uiszczonych przez Litwę i Polskę z tytułu rekompensat dla właścicieli świń z tytułu strat spowodowanych wczesnym ubojem na obszarach zakażonych.
Artykuł  2
1.
Maksymalna kwota kosztów podlegających zwrotowi państwom członkowskim, o których mowa w art. 1 ust. 1, z tytułu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a), b), c) i d), nie przekracza średnio:
a)
0,5 EUR za świnię domową, od której pobrano próbkę;
b)
5 EUR za dzika, od którego pobrano próbkę;
c)
2 EUR za wykonanie testu ELISA;
d)
10 EUR za wykonanie badania PCR i sekwencjonowania.
2.
Maksymalna kwota kosztów podlegających zwrotowi z tytułu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. e), nie przekracza średnio:
a)
6.000 EUR dla Estonii;
b)
58.000 EUR dla Łotwy;
c)
950.000 EUR dla Litwy;
d)
102.100 EUR dla Polski.
3.
Maksymalna kwota kosztów podlegających zwrotowi z tytułu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. f), nie przekracza:
a)
100.000 EUR dla Litwy;
b)
150.000 EUR dla Polski.
4.
Maksymalna kwota kosztów podlegających zwrotowi z tytułu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. g), nie przekracza:

75.000 EUR dla Litwy.

5.
Maksymalna kwota kosztów podlegających zwrotowi z tytułu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. h), nie przekracza średnio:
a)
1.500 EUR dla Estonii;
b)
15.000 EUR dla Łotwy;
c)
75.000 EUR dla Litwy;
d)
11.250 EUR dla Polski.
6.
Wkład finansowy Unii dla poszczególnych państw członkowskich, o których mowa w art. 1 ust. 3, nie przekracza:
a)
225.000 EUR w odniesieniu do Litwy;
b)
337.500 EUR w odniesieniu do Polski.
7.
Wkład finansowy Unii dla poszczególnych państw członkowskich, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie przekracza:
a)
27.000 EUR w odniesieniu do Estonii;
b)
190.000 EUR w odniesieniu do Łotwy;
c)
1.948.000 EUR w odniesieniu do Litwy;
d)
1.341.000 EUR w odniesieniu do Polski.
8.
Wydatki kwalifikowalne do wkładu finansowego Unii z tytułu środków, o których mowa w ust. 1 lit c) i d), ograniczają się do kosztów poniesionych przez państwa członkowskie z tytułu:
a)
zakupu zestawów do badań, odczynników i wszelkich materiałów zużywalnych możliwych do zidentyfikowania i używanych specjalnie do wykonywania badań laboratoryjnych;
b)
personelu, niezależnie od jego statusu, konkretnie przydzielonego, całkowicie lub w części, do wykonywania badań na terenie laboratorium, przy czym koszty są ograniczone do faktycznych płac powiększonych o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń;
c)
kosztów ogólnych wynoszących 7 % sumy kosztów, o których mowa w lit. a) i b).
Artykuł  3
1.
Wkład finansowy Unii na rzecz programów, o których mowa w art. 1, jest przyznawany, pod warunkiem że zainteresowane państwa członkowskie:
a)
realizują działania i środki opisane w swoim programie;
b)
realizują środki zgodnie ze stosownymi przepisami prawa Unii, w tym z przepisami dotyczącymi konkurencji i udzielania zamówień publicznych;
c)
przedłożą Komisji najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2015 r. końcowe sprawozdanie techniczne dotyczące środków zgodnie z załącznikiem I oraz końcowe sprawozdanie techniczne zgodnie z załącznikiem II.
2.
W przypadku gdy dane państwo członkowskie nie postępuje zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1, Komisja może obniżyć wysokość wkładu finansowego Unii, w zależności od charakteru i powagi naruszenia oraz straty finansowej dla Unii.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Estońskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej i Rzeczpospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Końcowe sprawozdanie techniczne w sprawie środków nadzoru związanych z afrykańskim pomorem świń u dzików i świń domowych

Państwo członkowskie:

Data:

1. Techniczna ocena sytuacji:

1.1. Mapy epidemiologiczne:

1.2. Informacje o nadzorze:

Państwo członkowskie/ państwo trzecie Liczba świń domowych, od których pobrano próbki Liczba dzików, od których pobrano próbki Rodzaj badania (1) Liczba badań Liczba wyników dodatnich u świń domowych Liczba wyników dodatnich u dzików
Ogółem w 2014 r.
(1) Należy wskazać: ELISA, PCR, Ag-ELISA, izolacja wirusa, inne (proszę określić).

2. Osiągnięcie celów i trudności techniczne:

3. Dodatkowe informacje epidemiologiczne: wywiady epidemiologiczne, znalezione padłe zwierzęta, dystrybucja wiekowa zwierząt z wynikiem dodatnim, wykryte uszkodzenia itp.:

ZAŁĄCZNIK  II

Końcowe sprawozdanie finansowe w sprawie środków nadzwyczajnych związanych z afrykańskim pomorem świń

Państwo członkowskie:

Data:

1. Środki nadzoru związane z afrykańskim pomorem świń u dzików i świń domowych:

Pobieranie próbek
Kategoria Koszt pobrania próbek
Liczba zwierząt, od których pobrano próbki Koszt jednostkowy na zwierzę, od którego pobrano próbki Łączny koszt
Świnie domowe
Dziki
Badania laboratoryjne
Liczba przeprowadzonych badań Koszt badań (*)
Badanie laboratoryjne (1) Personel (2) Koszty ogólne (3)=(1)+(2)×0,07 Łączny koszt (4)= (1)+(2)+(3)
Badania serologiczne (ELISA)
Test PCR
Badanie sekwencjonowania
(*) Wszystkie koszty podaje się bez podatku VAT.

2. Czyszczenie i dezynfekcja:

2a) SPRZĘT

Opis Koszt/wartość (bez VAT) Data nabycia
Łącznie

2b) ŚRODEK ODKAŻAJĄCY

Opis Koszt/wartość (bez VAT) Data nabycia
Łącznie

3. SPRZĘT, O KTÓRYM MOWA W ART. 1 UST. 2 LIT. c) ORAZ f)

Opis Koszt/wartość (bez VAT) Data nabycia
Łącznie

4. REKOMPENSATA ZA ŚWINIE

Waga Liczba zwierząt według kategorii Wypłacona kwota według kategorii Inne koszty wypłacone bezpośrednio rolnikowi (bez VAT) Rekompensata ogółem

(bez VAT)

Data dokonania płatności
w dniu zniszczenia lochy knury prosięta świnie lochy knury prosięta świnie

5. KAMPANIE INFORMACYJNE:

Opis działań Koszt/wartość (bez VAT) Data dostarczenia
Łącznie

6. Poświadczam, że:

- powyższe koszty zostały rzeczywiście poniesione, rzetelnie zaksięgowane i są kwalifikowalne zgodnie z przepisami niniejszej decyzji,

- wszystkie dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów są dostępne do celów kontroli,

- dla tych środków nie ubiegano się o inne wkłady Unii, a wszystkie przychody pochodzące z działań objętych środkami zgłoszono Komisji,

- środki zrealizowano zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii,

- zastosowanie mają procedury kontroli, w szczególności dla celów weryfikacji dokładności zgłoszonych kwot, zapobiegania nieprawidłowościom, ich wykrywania i korygowania.

Data:

Imię, nazwisko i podpis kierownika operacyjnego:

1 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
2 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/498/UE z dnia 10 października 2013 r. dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu nadzoru i innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce przeciwko afrykańskiemu pomorowi świń w sąsiednich państwach trzecich (Dz.U. L 272 z 12.10.2013, s. 47).
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/426/UE z dnia 5 sierpnia 2013 r. w sprawie środków mających na celu zapobieżenie wprowadzaniu do Unii wirusa afrykańskiego pomoru świń z niektórych państw trzecich lub części terytorium państw trzecich, w których potwierdzono obecność choroby, oraz uchylająca decyzję 2011/78/UE (Dz.U. L 211 z 7.8.2013, s. 5).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie wprowadzania do Wspólnoty osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 136/2004 (Dz.U. L 77 z 24.3.2009, s. 1).
6 Dyrektywa Rady 2002/60/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca przepisy szczególne w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz zmieniająca dyrektywę 92/119/EWG w zakresie choroby cieszyńskiej i afrykańskiego pomoru świń (Dz.U. L 192 z 20.7.2002, s. 27).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.125.86

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/236/UE dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu środków nadzoru i innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce przeciwko afrykańskiemu pomorowi świń
Data aktu: 24/04/2014
Data ogłoszenia: 26/04/2014
Data wejścia w życie: 01/01/1970