uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 64 ust. 1,
po konsultacji z zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 rozszerzono zakres działalności Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją"); w związku z tym od Agencji wymaga się wydawania certyfikatów, zatwierdzeń, licencji lub innych dokumentów będących wynikiem przeprowadzenia certyfikacji zgodnie z rozszerzonym zakresem działalności.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego(2) nie dopuszczono możliwości pobierania opłat ani honorariów z tytułu przeprowadzenia działań certyfikacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 5 lit. e), art. 21, 22, 22a, 22b i 23 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, innych niż te opisane szczegółowo w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiającym zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących(3) oraz rozporządzeniu (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania(4).
(3) Opłaty i honoraria, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, należy ustalać w sposób przejrzysty, uczciwy i jednolity, tak aby odpowiadały one rzeczywistemu kosztowi każdej pojedynczej usługi zgodnie z przepisem art. 64 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Konieczne jest zapewnienie równowagi między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w trakcie realizacji procedur certyfikacyjnych oraz ogólną sumą przychodów z opłat przez nią pobieranych.
(4) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie powinno być czynnikiem dyskryminującym przy ustalaniu opłat.
(5) Wnioskodawca powinien mieć możliwość zwrócenia się o wycenę finansową spodziewanej kwoty należnej za usługę, która ma zostać wyświadczona. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i udostępnione do wiadomości publicznej. Jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie tej kwoty z góry, Agencja powinna ustalić przejrzyste reguły wyliczania należnej kwoty w trakcie świadczenia danej usługi.
(6) Należy ustanowić terminy płatności opłat i honorariów pobieranych na mocy niniejszego rozporządzenia. Należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze podejmowane w sytuacji niedokonania płatności, takie jak przerwanie rozpatrywania stosownych wniosków, unieważnienie stosownych zatwierdzeń, zaprzestanie świadczenia jakikolwiek dalszych usług na rzecz danego wnioskodawcy, oraz odzyskanie niezapłaconych kwot z pomocą dostępnych środków.
(7) Opłaty z tytułu odwołań od decyzji Agencji powinny zostać wpłacone w całości przed uznaniem danego odwołania za dopuszczalne.
(8) Przed jakąkolwiek zmianą opłat należy skonsultować się z zainteresowanymi stronami. Ponadto Agencja powinna regularnie udostępniać zainteresowanym stronom informacje na temat sposobu i podstaw obliczania opłat, tak aby miały one wgląd w koszty ponoszone przez Agencję i aby zapewnić branży lotniczej odpowiednią przejrzystość finansową i możliwość przewidywania kosztów opłat, których poniesienie będzie konieczne. Należy zezwolić zatem na przeprowadzenie rocznej rewizji stawek opłat, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 593/2007.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 czerwca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3.
(3) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.
(4) Dz.U. L 315 z 28.11.2003, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.151.22 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 494/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 593/2007 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego |
| Data aktu: | 11/06/2012 |
| Data ogłoszenia: | 12/06/2012 |
| Data wejścia w życie: | 13/06/2012, 01/04/2012 |