uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty(1), w szczególności jej art. 4 ust. 4,
uwzględniając zalecenie Europejskiej Agencji Kolejowej nr ERA/REC/SAF/04-2008 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie ujednoliconych formatów licencji maszynisty, świadectw uzupełniających oraz uwierzytelnionych odpisów świadectw uzupełniających dla maszynistów zgodnie z dyrektywą 2007/59/EC oraz zalecenie Europejskiej Agencji Kolejowej nr ERA/REC/SAF/06-2008 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie stosowania ujednoliconego wzoru wniosku o wydanie licencji maszynisty,
(1) Dyrektywa 2007/59/WE stanowi, że wszyscy maszyniści pociągów muszą posiadać warunki fizyczne i kwalifikacje niezbędne do prowadzenia pociągów oraz następujące dokumenty: licencję potwierdzającą, że maszynista spełnia minimalne wymagania pod względem warunków zdrowotnych, podstawowego wykształcenia oraz ogólnych umiejętności zawodowych oraz co najmniej jedno świadectwo wskazujące rodzaj infrastruktury, w obrębie której posiadacz jest uprawniony prowadzić pojazdy kolejowe, oraz rodzaj taboru kolejowego, do którego prowadzenia jest on uprawniony.
(2) Przepisy państw członkowskich dotyczące warunków przyznawania uprawnień maszynistom pociągów znacznie różnią się między sobą. Aby wesprzeć wdrażanie odpowiednich zasad wspólnotowych, należy przyjąć ujednolicone wzory świadectw przyznawanych maszynistom.
(3) Celem ujednolicenia licencji i świadectw uzupełniających powinno być przede wszystkim ułatwienie przepływu maszynistów pociągów pomiędzy państwami członkowskimi oraz ułatwienie ich przepływu między przedsiębiorstwami kolejowymi, natomiast w szerszym ujęciu - uznawanie licencji oraz świadectw przez wszystkie podmioty sektora kolejowego. W tym celu w niniejszych przepisach powinny zostać określone minimalne wymagania, których spełnienie pozwoli kandydatom na uzyskanie licencji lub ujednoliconego świadectwa uzupełniającego. W celu zagwarantowania niezbędnej jednolitości i przejrzystości państwa członkowskie powinny przyjąć ujednolicony wzór licencji maszynisty, natomiast przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury powinny wydawać ujednolicone świadectwa uzupełniające.
(4) Dla przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury zatrudniających maszynistów lub korzystających z ich usług, a w szczególności dla przedsiębiorstw kolejowych obsługujących trasy międzynarodowe ważne jest, aby format świadectw uzupełniających w poszczególnych państwach członkowskich był jednakowy; w związku z tym powinien on zostać ujednolicony w celu potwierdzenia, że maszyniści spełniają określone wymogi minimalne, posiadają kwalifikacje zawodowe oraz znajomość języków obcych.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 4 dyrektywy 2007/59/WE Europejska Agencja Kolejowa zobowiązana jest do opracowania projektu wspólnotowego wzoru licencji, świadectwa uzupełniającego oraz uwierzytelnionego odpisu świadectwa uzupełniającego, a także określenia ich cech fizycznych, uwzględniając środki zapobiegające ich fałszerstwom. Wymieniony artykuł wymaga, aby agencja przedstawiła propozycję wspólnotowych kodów różnych typów licencji na prowadzenie pojazdów kolejowych objętych kategoriami A i B, które mają znajdować się na świadectwie uzupełniającym. Załącznik I pkt 2 lit. g) dyrektywy 2007/59/WE stanowi, że Komisja określa kody dotyczące informacji dodatkowych lub przeciwwskazań zdrowotnych, które mają figurować na licencjach maszynisty.
(6) Państwa członkowskie powinny przypisać każdej licencji maszynisty niepowtarzalny numer; powinien on ułatwić rejestrację licencji w krajowym rejestrze licencji maszynisty, który ma zostać ustanowiony zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2007/59/WE.
(7) Władze bezpieczeństwa powinny korzystać z wszystkich informacji zawartych w licencji maszynisty, świadectwach uzupełniających oraz w rejestrach licencji w celu ułatwienia oceny procesu certyfikacji personelu, o której mowa w art. 10 i 11 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei)(2), a także w celu szybszego wydawania certyfikatów bezpieczeństwa, o których mowa w tych artykułach.
(8) Zatrudnianie maszynistów pociągów, posiadających świadectwa zgodne z dyrektywą 2007/59/WE, nie powinno zwalniać przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury z obowiązku utworzenia systemu monitorowania i wewnętrznej kontroli kwalifikacji i postępowania zatrudnionych maszynistów zgodnie z art. 9 dyrektywy 2004/49/WE i z załącznikiem III do niej, lecz stanowić część tego systemu. Ujednolicone świadectwo uzupełniające nie powinno zwalniać przedsiębiorstw kolejowych ani zarządców infrastruktury z odpowiedzialności w zakresie bezpiecznej eksploatacji systemu kolei, a w szczególności szkolenia swoich pracowników.
(9) Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy 2007/59/WE stanowi, że licencja jest ważna na całym terytorium Wspólnoty, natomiast art. 4 ust. 4 wymienionej dyrektywy wymaga przyjęcia wspólnotowego wzoru. Ujednolicony wniosek o wydanie licencji ułatwiłoby pracę właściwych organów państw członkowskich, których zadaniem jest gromadzenie informacji na potrzeby wydawania licencji.
(10) Artykuł 14 ust. 1 dyrektywy 2007/59/WE nakłada na właściwe organy państw członkowskich wymóg publikacji procedury uzyskania licencji. Ustanawiając przedmiotowe procedury, właściwe organy powinny uwzględnić przepisy dotyczące stosowania ujednoliconego wzoru wniosku.
(11) Ujednolicony wniosek może być wykorzystywany do przedstawienia odpowiednich informacji dotyczących krajowych przepisów wykonawczych do dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(3) w zakresie ochrony osób fizycznych w trakcie przetwarzania danych osobowych. Właściwe organy mogą wykorzystywać go, aby uzyskać zgodę na przetwarzanie danych osób ubiegających się o licencję maszynisty lub posiadaczy takiej licencji we wszystkich przypadkach, w których zostało to przewidziane.
(12) Przyjęcie ujednoliconego wniosku ma bardzo ograniczone skutki gospodarcze i wiąże się z bardzo niewielkim obciążeniem administracyjnym ze względu na możliwość wyboru między dokumentem wydrukowanym a interfejsem informatycznym wykorzystującym wspólny program.
(13) Zgodnie z art. 36 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE nie ma ona zastosowania do Cypru i Malty. Niniejsze rozporządzenie nie powinno zatem mieć zastosowania do Cypru i Malty, do czasu gdy na terytorium tych państw członkowskich stworzony zostanie system kolejowy.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei powołanego na mocy art. 21 dyrektywy 96/48/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 51.
(2) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44.
(3) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.163.44/1).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.286.22).
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.13.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 36/2010 w sprawie wspólnotowych wzorów licencji maszynisty, świadectw uzupełniających, uwierzytelnionych odpisów świadectw uzupełniających oraz wniosków o wydanie licencji maszynisty zgodnie z dyrektywą 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 03/12/2009 |
| Data ogłoszenia: | 19/01/2010 |
| Data wejścia w życie: | 08/02/2010 |