uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty(1), w szczególności jej art. 4 ust. 4,
uwzględniając zalecenie Europejskiej Agencji Kolejowej nr ERA/REC/SAF/04-2008 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie ujednoliconych formatów licencji maszynisty, świadectw uzupełniających oraz uwierzytelnionych odpisów świadectw uzupełniających dla maszynistów zgodnie z dyrektywą 2007/59/EC oraz zalecenie Europejskiej Agencji Kolejowej nr ERA/REC/SAF/06-2008 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie stosowania ujednoliconego wzoru wniosku o wydanie licencji maszynisty,
(1) Dyrektywa 2007/59/WE stanowi, że wszyscy maszyniści pociągów muszą posiadać warunki fizyczne i kwalifikacje niezbędne do prowadzenia pociągów oraz następujące dokumenty: licencję potwierdzającą, że maszynista spełnia minimalne wymagania pod względem warunków zdrowotnych, podstawowego wykształcenia oraz ogólnych umiejętności zawodowych oraz co najmniej jedno świadectwo wskazujące rodzaj infrastruktury, w obrębie której posiadacz jest uprawniony prowadzić pojazdy kolejowe, oraz rodzaj taboru kolejowego, do którego prowadzenia jest on uprawniony.
(2) Przepisy państw członkowskich dotyczące warunków przyznawania uprawnień maszynistom pociągów znacznie różnią się między sobą. Aby wesprzeć wdrażanie odpowiednich zasad wspólnotowych, należy przyjąć ujednolicone wzory świadectw przyznawanych maszynistom.
(3) Celem ujednolicenia licencji i świadectw uzupełniających powinno być przede wszystkim ułatwienie przepływu maszynistów pociągów pomiędzy państwami członkowskimi oraz ułatwienie ich przepływu między przedsiębiorstwami kolejowymi, natomiast w szerszym ujęciu - uznawanie licencji oraz świadectw przez wszystkie podmioty sektora kolejowego. W tym celu w niniejszych przepisach powinny zostać określone minimalne wymagania, których spełnienie pozwoli kandydatom na uzyskanie licencji lub ujednoliconego świadectwa uzupełniającego. W celu zagwarantowania niezbędnej jednolitości i przejrzystości państwa członkowskie powinny przyjąć ujednolicony wzór licencji maszynisty, natomiast przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury powinny wydawać ujednolicone świadectwa uzupełniające.
(4) Dla przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury zatrudniających maszynistów lub korzystających z ich usług, a w szczególności dla przedsiębiorstw kolejowych obsługujących trasy międzynarodowe ważne jest, aby format świadectw uzupełniających w poszczególnych państwach członkowskich był jednakowy; w związku z tym powinien on zostać ujednolicony w celu potwierdzenia, że maszyniści spełniają określone wymogi minimalne, posiadają kwalifikacje zawodowe oraz znajomość języków obcych.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 4 dyrektywy 2007/59/WE Europejska Agencja Kolejowa zobowiązana jest do opracowania projektu wspólnotowego wzoru licencji, świadectwa uzupełniającego oraz uwierzytelnionego odpisu świadectwa uzupełniającego, a także określenia ich cech fizycznych, uwzględniając środki zapobiegające ich fałszerstwom. Wymieniony artykuł wymaga, aby agencja przedstawiła propozycję wspólnotowych kodów różnych typów licencji na prowadzenie pojazdów kolejowych objętych kategoriami A i B, które mają znajdować się na świadectwie uzupełniającym. Załącznik I pkt 2 lit. g) dyrektywy 2007/59/WE stanowi, że Komisja określa kody dotyczące informacji dodatkowych lub przeciwwskazań zdrowotnych, które mają figurować na licencjach maszynisty.
(6) Państwa członkowskie powinny przypisać każdej licencji maszynisty niepowtarzalny numer; powinien on ułatwić rejestrację licencji w krajowym rejestrze licencji maszynisty, który ma zostać ustanowiony zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2007/59/WE.
(7) Władze bezpieczeństwa powinny korzystać z wszystkich informacji zawartych w licencji maszynisty, świadectwach uzupełniających oraz w rejestrach licencji w celu ułatwienia oceny procesu certyfikacji personelu, o której mowa w art. 10 i 11 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei)(2), a także w celu szybszego wydawania certyfikatów bezpieczeństwa, o których mowa w tych artykułach.
(8) Zatrudnianie maszynistów pociągów, posiadających świadectwa zgodne z dyrektywą 2007/59/WE, nie powinno zwalniać przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury z obowiązku utworzenia systemu monitorowania i wewnętrznej kontroli kwalifikacji i postępowania zatrudnionych maszynistów zgodnie z art. 9 dyrektywy 2004/49/WE i z załącznikiem III do niej, lecz stanowić część tego systemu. Ujednolicone świadectwo uzupełniające nie powinno zwalniać przedsiębiorstw kolejowych ani zarządców infrastruktury z odpowiedzialności w zakresie bezpiecznej eksploatacji systemu kolei, a w szczególności szkolenia swoich pracowników.
(9) Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy 2007/59/WE stanowi, że licencja jest ważna na całym terytorium Wspólnoty, natomiast art. 4 ust. 4 wymienionej dyrektywy wymaga przyjęcia wspólnotowego wzoru. Ujednolicony wniosek o wydanie licencji ułatwiłoby pracę właściwych organów państw członkowskich, których zadaniem jest gromadzenie informacji na potrzeby wydawania licencji.
(10) Artykuł 14 ust. 1 dyrektywy 2007/59/WE nakłada na właściwe organy państw członkowskich wymóg publikacji procedury uzyskania licencji. Ustanawiając przedmiotowe procedury, właściwe organy powinny uwzględnić przepisy dotyczące stosowania ujednoliconego wzoru wniosku.
(11) Ujednolicony wniosek może być wykorzystywany do przedstawienia odpowiednich informacji dotyczących krajowych przepisów wykonawczych do dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(3) w zakresie ochrony osób fizycznych w trakcie przetwarzania danych osobowych. Właściwe organy mogą wykorzystywać go, aby uzyskać zgodę na przetwarzanie danych osób ubiegających się o licencję maszynisty lub posiadaczy takiej licencji we wszystkich przypadkach, w których zostało to przewidziane.
(12) Przyjęcie ujednoliconego wniosku ma bardzo ograniczone skutki gospodarcze i wiąże się z bardzo niewielkim obciążeniem administracyjnym ze względu na możliwość wyboru między dokumentem wydrukowanym a interfejsem informatycznym wykorzystującym wspólny program.
(13) Zgodnie z art. 36 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE nie ma ona zastosowania do Cypru i Malty. Niniejsze rozporządzenie nie powinno zatem mieć zastosowania do Cypru i Malty, do czasu gdy na terytorium tych państw członkowskich stworzony zostanie system kolejowy.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei powołanego na mocy art. 21 dyrektywy 96/48/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 51.
(2) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44.
(3) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.163.44/1).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.286.22).
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.13.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 36/2010 w sprawie wspólnotowych wzorów licencji maszynisty, świadectw uzupełniających, uwierzytelnionych odpisów świadectw uzupełniających oraz wniosków o wydanie licencji maszynisty zgodnie z dyrektywą 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 03/12/2009 |
Data ogłoszenia: | 19/01/2010 |
Data wejścia w życie: | 08/02/2010 |