Decyzja 2009/665/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Organu Nadzoru Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2007

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Organu Nadzoru Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2007

(2009/665/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 września 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Organu Nadzoru Europejskiego GNSS(1) za rok budżetowy 2007(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Organu Nadzoru Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Organu(3),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi(5), w szczególności jego art. 12,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0164/2009),

1. udziela dyrektorowi Organu Nadzoru Europejskiego GNSS absolutorium z wykonania budżetu Organu za rok budżetowy 2007;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Organu Nadzoru Europejskiego GNSS, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Klaus WELLE

______

(1) GNSS: Globalny System Nawigacji Satelitarnej.

(2) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 38.

(3) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 107.

(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(5) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, s. 1.

(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Organu Nadzoru Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2007

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Organu Nadzoru Europejskiego GNSS(1) za rok budżetowy 2007(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Organu Nadzoru Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Organu(3),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi(5), w szczególności jego art. 12,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0164/2009),

A. mając na uwadze, że Europejski Trybunał Obrachunkowy oświadczył, że nie jest w stanie wydać opinii na temat sprawozdań finansowych Europejskiego Organu Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) za rok 2007 i zaznaczył, że cała struktura projektu Galileo została w 2007 r. poddana przeglądowi oraz że sprawozdania finansowe Organu Nadzoru Europejskiego przygotowano w niestabilnym kontekście prawnym,

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził jednocześnie zgodność z prawem transakcji leżących u podstaw obliczeń,

C. mając na uwadze, że Organ Nadzoru Europejskiego zyskał autonomię finansową w 2006 r.,

D. mając na uwadze, że Europejski Trybunał Obrachunkowy w swoich sprawozdaniach na temat rocznych sprawozdań finansowych Organu Nadzoru Europejskiego za 2006 r. wydał pozytywne poświadczenie wiarygodności,

E. mając na uwadze, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament udzielił absolutorium dyrektorowi wykonawczemu Organu Nadzoru Europejskiego GNSS z wykonania budżetu za rok budżetowy 2006 r.(7),

1. zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Europejskiego Trybunału Obrachunkowego ostateczny budżet Organu Nadzoru Europejskiego na rok budżetowy 2007 r. wynosił 436.500.000 EUR w porównaniu z 7.000.000 EUR w roku 2006; zaznacza, że budżet na rok 2007 był głównie finansowany z dotacji Komisji (dotacja operacyjna wynosząca 7.600.000 EUR i fundusze operacyjne w wysokości 194.500.000 EUR), środków przekazanych ze Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo oraz z wpłat krajów trzecich;

2. zauważa, że według Europejskiego Trybunału Obrachunkowego środki faktycznie udostępnione Organowi (210.000.000 EUR) były zdecydowanie niższe z powodu opóźnień w programie Galileo;

Niekompletne poświadczenie wiarygodności dotyczące sprawozdań finansowych

3. ubolewa, że Europejski Trybunał Obrachunkowy nie był w stanie wydać opinii na temat wiarygodności sprawozdań finansowych Organu Nadzoru Europejskiego za rok 2007; przyjmuje do wiadomości uzasadnienie ETO, zgodnie z którym prace nad rocznymi sprawozdaniami finansowymi za 2007 r. i kontrolą ETO przeprowadzono podczas dokonywania przeglądu projektu Galileo i roli Organu, a nowe ramy prawne były wciąż niekompletne, w szczególności w odniesieniu do zarządzania funduszami projektu i własności jego aktywów;

4. zauważa, że tymczasem w życie weszło rozporządzenie (WE) nr 683/2008(8); odnotowuje, że na mocy tego rozporządzenia Komisja zarządza programami Galileo i EGNOS(9), a Wspólnota staje się właścicielem wszystkich materialnych i niematerialnych składników majątku, które zostały stworzone lub rozbudowane w ramach programów;

5. zauważa, że Organ Nadzoru Europejskiego opracuje swoje roczne sprawozdania finansowe za 2008 r. na mocy nowych ram prawnych;

6. zwraca się do ETO w sprawozdaniu dotyczącym rocznych sprawozdań finansowych dotyczących Organu Nadzoru Europejskiego za 2008 r. o ocenienie, w jakim stopniu udało się rozwiać wątpliwości związane ze sprawozdaniami finansowymi;

Wykonanie budżetu

7. wyraża zaniepokojenie w związku z następującymi wykazanymi przez ETO słabymi punktami wykonania budżetu: niskim poziomem wykorzystania środków na zobowiązania i płatności w odniesieniu do działań operacyjnych (63 % na zobowiązania i 51 % na płatności), brakiem wyraźnego związku między programem prac Organu a budżetem, nieuzasadnionymi i nieudokumentowanymi przesunięciami, wielokrotnymi spóźnieniami w rejestrowaniu nakazów odzyskania środków, niespójną prezentacją wykonania budżetu;

8. przyznaje, że Organ dokonał dużej liczby przesunięć w związku z wyjątkową sytuacją budżetową, przy 50 % rezerwie w budżecie operacyjnym;

9. wzywa Organ do zdania sprawy z działań powziętych w związku z uwagami ETO w odniesieniu do wykonania budżetu i z osiągniętych wyników w sprawozdaniu dotyczącym zarządzania budżetem i finansami za rok 2008;

Wątpliwości dotyczące aktywów projektów Galileo i EGNOS

10. przyjmuje do wiadomości zarzuty ETO w odniesieniu do aktywów projektu Galileo, zgodnie z którymi Organ nie był w stanie przedstawić wystarczających informacji w odniesieniu do swoich sprawozdań finansowych, ponieważ do końca 2007 r. nie sporządzono żadnego wykazu aktywów znajdujących się w posiadaniu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA);

11. przyjmuje do wiadomości odpowiedź udzieloną ETO przez Organ Nadzoru, zgodnie z którą w dniu 31 grudnia 2007 r. aktywa te były kontrolowane przez Europejską Agencję Kosmiczną, a nie Organ;

12. zwraca uwagę na krytykę ETO w odniesieniu do aktywów projektu EGNOS, zgodnie z którą nie był dostępny żaden dokładny wykaz tych aktywów, a w sprawozdaniach finansowych Organu nie określono w żaden sposób ich wartości;

13. zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Organu aktywa projektu EGNOS były w dniu 31 grudnia 2007 r. wciąż pod kontrolą Europejskiej Agencji Kosmicznej; zauważa ponadto na podstawie odpowiedzi udzielonych Parlamentowi przez dyrektora wykonawczego Organu Nadzoru Europejskiego, że w 2008 r. poczyniono znaczne postępy, jako że inwestorzy EGNOS-u zatwierdzili warunki przeniesienia aktywów;

14. zauważa, że na mocy rozporządzenia (WE) nr 683/2008 Wspólnota jest właścicielem aktywów projektów Galileo i EGNOS; odnotowuje, że proces przeniesienia własności tych aktywów z Organu na Komisję, która staje się ich właścicielem w imieniu Wspólnoty, rozpoczął się w grudniu 2008 r.;

15. wzywa Organ Nadzoru do czynienia wszelkich starań w celu wyjaśnienia sytuacji w odniesieniu do aktywów projektów Galileo i EGNOS w rocznych sprawozdaniach finansowych za rok 2008;

16. wzywa Komisję, która obecnie w wyniku przeniesienia staje się właścicielem aktywów projektów Galileo i EGNOS, do rozważenia uwag ETO i zapewnienia prawidłowego odzwierciedlenia tych aktywów w sprawozdaniach finansowych;

17. zwraca uwagę na spostrzeżenie ETO, mówiące, że koszty fazy walidacji orbitalnej programu Galileo powinny być równo podzielone pomiędzy ESA a Unię Europejską, podczas gdy wkład UE przekroczył jednak wkład ESA o ok. 114.000.000 EUR; zauważa, że według ETO to prefinansowanie powinno zostać wykazane w sprawozdaniach finansowych Organu Nadzoru;

18. odnotowuje, że Organ nie zgodził się ze stanowiskiem ETO i uznał jedynie zaliczki w wysokości 53.200.000 EUR;

Rola Organu Nadzoru w likwidacji Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo (GJU)

19. zwraca uwagę, że Organ przejął całość działalności i wszystkie aktywa od Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo (GJU) z dniem 1 stycznia 2007 r.;

20. wyraża zaniepokojenie w związku z krytycznymi uwagami ETO w odniesieniu do sposobu przeniesienia niektórych aktywów z GJU do Organu i sposobu zarejestrowania ich w sprawozdaniach finansowych Organu;

21. zauważa, że Organ udzielił ETO bardzo szczegółowej odpowiedzi i nie zgodził się z wieloma uwagami ETO;

22. jest zdania, że likwidacja GJU, w tym rola odegrana przez Organ, muszą zostać szczegółowo przeanalizowane przez organ udzielający absolutorium na podstawie wyników kontroli dokonanej przez ETO;

23. zauważa, że ETO przeprowadza obecnie kontrolę zarządzania rozwojem Galileo i jego fazą walidacji orbitalnej; zwraca się do ETO o położenie szczególnego nacisku na przejęcie działalności i aktywów GJU przez Organ Nadzoru i z zadowoleniem przyjmuje zamiar opublikowania przez ETO wyników kontroli w specjalnym sprawozdaniu przed przerwą na wakacje letnie w 2009 r.;

24. jeśli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE(10).

______

(1) GNSS: Globalny System Nawigacji Satelitarnej.

(2) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 38.

(3) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 107.

(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(5) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, s. 1.

(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(7) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 262.

(8)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie dalszej realizacji europejskich programów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo) (Dz.U. L 196 z 24.7.2008, s. 1).

(9) Europejski System Wspomagania Satelitarnego.

(10) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024