(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/350/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 1 maja 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych(1), w szczególności jej art. 3 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. ZGŁOSZONE KRAJOWE PRZEPISY
(1) W drodze powiadomień z dnia 13 września 2005 r., 18 stycznia 2006 r., 3 i 4 sierpnia 2006 r. oraz 6 grudnia 2006 r. Zjednoczone Królestwo wysłało Komisji proponowane zmiany do istniejących zwolnień z wymogu uzyskiwania licencji na gospodarowanie odpadami, dotyczących niebezpiecznych odpadów w Anglii, Walii i Szkocji, określonych w załączniku 3 (czynności zwolnione z wymogu uzyskiwania licencji na gospodarowanie odpadami) przepisów z 1994 r. dotyczących uzyskiwania licencji na gospodarowanie odpadami (akt urzędowy (SI) nr 1056/1994, ze zmianami).
(2) Zjednoczone Królestwo zgłosiło jedynie ust. 17 pkt 1), 18 pkt 1), 38, 39 pkt 1) i 2), 43, 45 pkt 1) i 2), 47A pkt 2) oraz 48A pkt 2) projektu przepisów z 2006 r. dotyczących zwolnień odnośnie do gospodarowania odpadami (zmiana i związane przepisy) (Anglia i Walia), które odnoszą się do niebezpiecznych odpadów. Dla Irlandii Północnej zgłoszono ust. 49-51 aneksu A do załącznika A do załącznika 2 (zwolnienia z obowiązku uzyskiwania licencji na gospodarowanie odpadami) do przepisów z 2003 r. dotyczących uzyskiwania licencji na gospodarowanie odpadami (Irlandia Północna). Natomiast Szkocja zgłosiła zwolnienia z wymogu uzyskiwania zezwolenia regulujące wspólnie odpady niebezpieczne i nieniebezpieczne (ust. 3 lit. a) (ii), 3 lit. c), 6 pkt 1) i 2), 17 pkt 1), 18 pkt 2) lit a) i b), 28, 36 pkt 1)-3), 38, 39 pkt 1) i 2), 43 pkt 1)-3), 45 pkt 1) i 2), 47 pkt 2) oraz 48 pkt 2) projektu zmiany przepisów z 2006 r. dotyczących uzyskiwania licencji na gospodarowanie odpadami (Szkocja)).
2. OCENA
(3) Odnośnie do zgodności z art. 3 ust. 2 dyrektywy 91/689/EWG, zgłoszone zwolnienia odnoszące się do niebezpiecznych odpadów w Anglii, Walii, Irlandii Północnej i Szkocji spełniają wymagania określone w tej dyrektywie. Zgłoszone projekty wymieniają rodzaje i maksymalne ilości niebezpiecznych odpadów oraz ustanawiają dalsze wymogi dotyczące prowadzenia działalności związanej ze składowaniem. Typologia ujętych odpadów jest właściwie ustalona zgodnie z decyzją Komisji 2000/532/WE z dnia 3 maja 2000 r. zastępującą decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów stosownie do art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzją Rady 94/404/WE ustanawiającą wykaz niebezpiecznych odpadów zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych(2).
(4) Ustęp 38 zgłoszonych projektów, obejmujący składowanie odpadów, które są badane w celu ustalenia ich klasyfikacji i zapewnienia, że będą traktowane w prawidłowy sposób, nie zawiera właściwego określenia zgodnie z decyzją 2000/532/WE. Komisja zaakceptowała jednak ten wyjątek, gdyż badanie i analiza odpadów jest niezbędna do ustalenia charakterystyki niektórych odpadów, w tym również tego, czy dany odpad jest niebezpieczny czy nie. W związku z tym właściwe określenie odpadów może być przydzielone dopiero po ich badaniu i odpowiedniej obróbce. Zwolnienie nie obejmuje jakiejkolwiek obróbki odpadów, która będzie regulowana na mocy odrębnego zezwolenia dotyczącego odpadów.
(5) Komisja jest zdania, że w odniesieniu do zgłoszonych zwolnień ustanowienie granic zawartości niebezpiecznych substancji w odpadach oraz granicznych wartości emisji byłoby nieproporcjonalne. Komisja uważa, iż poprzez spełnienie innych wymogów wymienionych w art. 3 ust. 2 i art. 3 ust 3 dyrektywy 91/689/EWG gospodarowanie odpadami objętymi zwolnieniem jest zadowalająco zapewnione zgodnie z art. 1 ust. 1 dyrektywy 91/689/EWG.
(6) W odniesieniu do warunku zawartego w art. 3 ust. 2 dyrektywy 91/689/EWG dotyczącego zgodności rodzaju lub ilości odpadów oraz metod odzysku z warunkami ustanowionymi w art. 4 dyrektywy 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów(3), ust. 4 pkt 1 lit. a) załącznika 4 do SI nr 1056/1994 powiela wymogi zawarte w art. 4 dyrektywy 2006/12/WE. Warunek zawarty w art. 3 ust. 2 dyrektywy 91/689/EWG jest zatem spełniony.
(7) Przepis 18 pkt 1 SI nr 1056/1994 stanowi, że instytucja lub przedsiębiorstwo popełnia wykroczenie, jeżeli prowadzi zwolnioną działalność związaną z odzyskiwaniem lub usuwaniem odpadów bez zarejestrowania się we właściwym urzędzie rejestracyjnym. Zatem wymóg rejestracji zawarty w art. 3 ust. 3 dyrektywy 91/689/EWG jest spełniony poprzez ten przepis.
(8) Komisja zasięgnęła opinii państw członkowskich w sprawie zgodności zgłoszonych zwolnień z art. 3 dyrektywy 91/689/EWG. W ciągu fazy konsultacji żadne państwo członkowskie nie wyraziło sprzeciwu wobec przyjęcia projektu zasad.
3. WNIOSEK
(9) W świetle konsultacji z państwami członkowskimi oraz biorąc pod uwagę wynik swojej własnej analizy, że projekt zasad spełnia wymagania art. 3 dyrektywy 91/689/EWG, Komisja jest zdania, że projekt zasad należy ostatecznie uzgodnić.
(10) W załączniku do niniejszej decyzji zamieszczono podsumowanie zgłoszonych przez Zjednoczoně Królestwo zasad, które są zgodne z warunkami określonymi w art. 3 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/689/EWG łącznie z art. 11 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2006/12/WE. Zgoda ta odnosi się wyłącznie do przepisów zebranych w załączniku i pozostaje bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów zawartych w dyrektywach 2006/12/WE i 91/689/EWG bądź innego wspólnotowego ustawodawstwa do zgłoszonych przepisów.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 18 dyrektywy 2006/12/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 kwietnia 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Stavros DIMAS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 20. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 33 z 4.2.2006, str. 1).
(2) Dz.U. L 226 z 6.9.2000, str. 3. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Rady 2001/573/WE (Dz.U. L 203 z 28.7.2001, str. 18).
(3) Dz.U. L 114 z 27.4.2006, str. 9.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.117.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/350/WE w sprawie obowiązujących w Anglii, Walii, Irlandii Północnej i Szkocji zasad dotyczących zwolnień z wymogu uzyskania zezwolenia dla przedsiębiorstw i instytucji odzyskujących niebezpieczne odpady na podstawie art. 3 dyrektywy Rady 91/689/EWG |
| Data aktu: | 03/04/2008 |
| Data ogłoszenia: | 01/05/2008 |