Rozporządzenie 1475/2007 otwierające, począwszy od roku 2008, kontyngent taryfowy na maniok pochodzący z Tajlandii

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1475/2007
z dnia 13 grudnia 2007 r.
otwierające, począwszy od roku 2008, kontyngent taryfowy na maniok pochodzący z Tajlandii

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1095/96 z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie wprowadzenia koncesji określonych na liście koncesyjnej CXL sporządzonej w wyniku zakończenia negocjacji GATT XXIV.6(1), w szczególności jego art. 1 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach wielostronnych negocjacji handlowych w Światowej Organizacji Handlu Wspólnota zobowiązała się do ustanowienia kontyngentu taryfowego ograniczonego do 21 milionów ton produktów objętych kodem CN 0714 10 pochodzących z Tajlandii na okres czterech lat, przy stawce celnej obniżonej do 6 %. Kontyngent ten musi zostać otwarty przez Komisję, która ma nim zarządzać.

(2) Biorąc pod uwagę specyfikację produktu i cechy charakterystyczne rynku, właściwe wydaje się zastosowanie metody zarządzania opartej na zasadzie "kto pierwszy, ten lepszy". Aby uprościć procedury administracyjne, kontyngentem dotyczącym produktów z manioku, do których zastosowanie ma rozporządzenie Komisji (WE) nr 1342/2003 z dnia 28 lipca 2003 r. ustalające specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i wywóz zbóż i ryżu(2), w odniesieniu do przywozu i wywozu produktów w sektorze zbóż i ryżu, należy zarządzać zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1784/2003 z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(3). Zarządzanie powinno odbywać się zgodnie z art. 308a, art. 308b i art. 308c ust. l rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(4).

(3) Artykuł 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1784/2003 przewiduje możliwość odstąpienia od wymogu przedstawienia pozwolenia na przywóz w odniesieniu do produktów niemających znaczącego wpływu na sytuację podaży na rynku zbóż. W ostatnich latach przywóz do Wspólnoty wynosi mniej niż 10 % ilości rocznej manioku objętego kodem CN 0714 10. Obejmuje on ograniczoną ilość bardzo specyficznych produktów i nie ma wpływu na sytuację podaży na rynku zbóż. Można zatem zastosować zwolnienie z wymogu przedstawienia pozwolenia na przywóz przewidziane w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1784/2003.

(4) Konieczne jest utrzymanie systemu zarządzania, który zagwarantuje, że jedynie produkty pochodzące z Tajlandii będą mogły być przywożone z tytułu wymienionego kontyngentu. Należy wyjaśnić, jaki rodzaj dowodu potwierdzającego pochodzenie produktów należy przedstawić, aby skorzystać z kontyngentów taryfowych według zasady "kto pierwszy, ten lepszy". Kwestię tę regulują art. 55-65 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93.

(5) Zważywszy, że w ostatnich dwóch latach równoważne kontyngenty taryfowe zostały szybko wyczerpane, kontyngenty taryfowe w ramach niniejszego rozporządzenia nie powinny być początkowo uważane za bliskie wykorzystania w rozumieniu art. 308c rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 przy stosowaniu systemu zarządzania zgodnie z zasadą "kto pierwszy, ten lepszy". Dlatego organy celne powinny odstąpić od wymagania zabezpieczenia w odniesieniu do towarów początkowo przywożonych w ramach niniejszych kontyngentów zgodnie z art. 308c ust. l i art. 248 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93. Z uwagi na specyfikę przechodzenia z jednego systemu zarządzania do drugiego nie należy stosować art. 308c ust. 2 i 3 tego rozporządzenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie otwiera wspólnotowy kontyngent taryfowy w odniesieniu do manioku pochodzącego z Tajlandii. Kontyngentem zarządza się w skali roku kalendarzowego, począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r.

Artykuł  2

Wyrażoną w masie netto ilość przywożonego manioku objętego kodem CN 0714 10, a także stosowane stawki celne określa załącznik.

Artykuł  3

Komisja zarządza kontyngentem taryfowym określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia w oparciu o zasadę "kto pierwszy, ten lepszy" zgodnie z art. 308a, art. 308b i art. 308c ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93. Artykuł 308c ust. 2 i 3 tego rozporządzenia nie ma zastosowania.

Artykuł  4

Przywóz manioku w ramach kontyngentu taryfowego, o którym mowa w art. 1, nie wymaga przedstawienia pozwolenia na przywóz.

Artykuł  5

Dopuszczenie do swobodnego obrotu w ramach kontyngentu określonego w art. 1 niniejszego rozporządzenia jest uwarunkowane przedstawieniem świadectwa pochodzenia wydanego przez właściwe organy Tajlandii zgodnie z art. 55-65 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 grudnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 146 z 20.6.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 189 z 29.7.2003, str. 12. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1996/2006 (Dz.U. L 398 z 30.12.2006, str. 1).

(3) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 78. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 735/2007 (Dz.U. L 169 z 29.6.2007, str. 6).

(4) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 214/2007 (Dz.U. L 62 z 1.3.2007, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

WSPÓLNOTOWE KONTYNGENTY TARYFOWE DLA TAJLANDII

MANIOK
Kody CN Stawka celna (%) Wyszczególnienie produktów Numer kontyngentu taryfowego(1) Pochodzenie Ilość roczna w mln ton(2) (masa netto)
0714 10 6 Maniok 09.0708 Tajlandia 5,75
(1) Poprzedni numer kontyngentu taryfowego: 09.4008.
(2) Kontyngent taryfowy ograniczony do 21 mln ton w okresie czterech lat.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.329.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1475/2007 otwierające, począwszy od roku 2008, kontyngent taryfowy na maniok pochodzący z Tajlandii
Data aktu: 13/12/2007
Data ogłoszenia: 14/12/2007
Data wejścia w życie: 17/12/2007, 01/01/2008