Decyzja 2006/791/WE określająca skład Grupy Koordynującej ds. Gazu

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 listopada 2006 r.
określająca skład Grupy Koordynującej ds. Gazu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/791/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 listopada 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając dyrektywę Rady 2004/67/WE z dnia 26 kwietnia 2004 r. dotyczącą środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego(1), w szczególności jej art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 7 ust. 1 dyrektywy 2004/67/WE powołano Grupę Koordynującą ds. Gazu w celu ułatwienia koordynacji środków służących zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw. Grupa składa się z przedstawicieli państw członkowskich i organów przedstawicielskich przedmiotowej branży oraz zainteresowanych odbiorców.

(2) Konieczne jest ustalenie szczegółowego składu Grupy Koordynującej ds. Gazu.

(3) W świetle przepisów dyrektywy 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej dyrektywę 98/30/WE(2), następujące organy przedmiotowej branży mogą zostać uznane za organy przedstawicielskie:

- reprezentatywne europejskie zrzeszenie znaczących operatorów sieci, tj. operatorów systemów przesyłowych w rozumieniu art. 2 ust. 4 dyrektywy 2003/55/WE,

- reprezentatywne europejskie zrzeszenie dostawców gazu,

- międzynarodowe zrzeszenie reprezentujące producentów gazu na terenie Europy.

(4) W odniesieniu do zainteresowanych odbiorców należy rozróżnić trzy główne typy odbiorców gazu ziemnego:

- sektor przemysłowy, na który przypada 35 % całkowitego zużycia gazu w Europie,

- sektor energetyczny wykorzystujący gaz jako paliwo, na który przypada 25 % całkowitego zużycia gazu w Europie,

- sektor gospodarstw domowych, na który przypada 39 % całkowitego zużycia gazu w Europie.

(5) Przedstawiciele organów reprezentujących owe sektory powinni zatem również uczestniczyć w spotkaniach Grupy Koordynującej ds. Gazu.

(6) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa, zapisanych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(3) powinno się określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(7) Grupa Koordynująca ds. Gazu powinna ułatwiać koordynację środków służących zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw na poziomie Wspólnoty w przypadku poważnych zaburzeń w dostawach oraz może badać środki podejmowane na poziomie krajowym w celu zaradzenia poważnym zaburzeniom dostaw, a tam, gdzie to stosowne, wspomagać państwa członkowskie w koordynacji tych środków. Ponadto grupa powinna w sposób regularny dokonywać wymiany informacji na temat bezpieczeństwa dostaw gazu i rozważyć wszelkie aspekty istotne w kontekście poważnych zaburzeń w dostawach,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Skład Grupy Koordynującej ds. Gazu

1.
Każde z państw członkowskich mianuje nie więcej niż dwóch przedstawicieli właściwych organów.
2.
Za organy przedstawicielskie przedmiotowej branży uznaje się:

– Gas Infrastructure Europe (GIE),

– Eurogas,

– International Association of the Oil and Gas Producers (OGP) (Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Ropy i Gazu Ziemnego).

Każda z tych organizacji mianuje nie więcej niż dwóch przedstawicieli mających uczestniczyć w spotkaniach grupy.

3.
Za organy przedstawicielskie zainteresowanych odbiorców uznaje się:

– Międzynarodową Federację Przemysłowych Odbiorców Energii (IFIEC - International Federation of Industrial Energy Consumers),

– Eurelectric,

– Europejską Organizację Konsumentów - Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC).

Każda z tych organizacji mianuje nie więcej niż dwóch przedstawicieli mających uczestniczyć w spotkaniach grupy.

4.
Uczestnicy spotkań Grupy Koordynującej ds. Gazu są każdorazowo mianowani.
5.
Nazwiska członków są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(4).
Artykuł  2

Zadania Grupy Koordynującej ds. Gazu

Zadania Grupy Koordynującej ds. Gazu obejmują:

a) koordynowanie środków służących zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw na poziomie Wspólnoty, również w przypadku poważnych zaburzeń w dostawach;

b) badanie środków podejmowanych na poziomie krajowym w celu zaradzenia poważnym zaburzeniom dostaw, a tam gdzie jest to stosowne, wspomaganie państw członkowskich w koordynowaniu tych środków.

Artykuł  3

Zasady działania

1.
Grupie Koordynującej ds. Gazu przewodniczy Komisja.
2.
W porozumieniu z Komisją grupa może powoływać podgrupy do zbadania szczegółowych kwestii podlegających zakresowi obowiązków ustalonemu przez grupę. Zaraz po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są rozwiązywane.
3.
Przewodniczący może zaprosić do udziału w pracach Grupy Koordynującej ds. Gazu lub jej podgrupy ekspertów bądź obserwatorów posiadających odpowiednią wiedzę na temat zagadnienia wpisanego do porządku posiedzenia, w przypadku gdy jest to pomocne i/lub konieczne.
4.
Informacje uzyskane w wyniku uczestnictwa w obradach grupy lub podgrupy nie mogą zostać ujawnione, jeśli zdaniem Komisji lub któregokolwiek z członków Grupy Koordynującej ds. Gazu dotyczą one kwestii poufnych.
5.
Posiedzenia Grupy Koordynującej ds. Gazu i podgrup odbywają się zwykle w pomieszczeniach Komisji, zgodnie z określonymi przez nią procedurami i harmonogramem. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W posiedzeniach grupy i jej podgrup mogą uczestniczyć zainteresowani jej pracami urzędnicy Komisji.
6.
Grupa Koordynująca ds. Gazu przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu przyjętego przez Komisję.
7.
Bez uszczerbku dla przepisów ust. 4 niniejszego artykułu, Komisja ma prawo publikować w Internecie na stronie internetowej odpowiednich służb Komisji wszelkie streszczenia, konkluzje, częściowe konkluzje lub dokumenty robocze związane z pracami Grupy Koordynującej ds. Gazu, w języku oryginalnym danego dokumentu.
Artykuł  4

Koszty posiedzeń

Komisja zwraca koszty podróży oraz, w stosownych sytuacjach, koszty pobytu ponoszone przez uczestników spotkań Grupy Koordynującej ds. Gazu, ekspertów i obserwatorów w związku z działaniami Grupy Koordynującej ds. Gazu, zgodnie z wewnętrznymi przepisami Komisji dotyczącymi zwrotu kosztów ponoszonych przez ekspertów zewnętrznych.

Uczestnicy spotkań Grupy Koordynującej ds. Gazu, eksperci i obserwatorzy nie otrzymują wynagrodzenia za wykonywane usługi.

Koszty posiedzeń są zwracane w granicach rocznego budżetu przyznanego Grupie Koordynującej ds. Gazu przez właściwe służby Komisji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 listopada 2006 r.

W imieniu Komisji
Andris PIEBALGS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 92.

(2) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 57.

(3) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/548/WE (Dz.U. L 215 z 5.8.2006, str. 38).

(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.319.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/791/WE określająca skład Grupy Koordynującej ds. Gazu
Data aktu: 07/11/2006
Data ogłoszenia: 18/11/2006
Data wejścia w życie: 07/11/2006