Rozporządzenie 488/2005 dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 488/2005
z dnia 21 marca 2005 r.
dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,

po konsultacji z zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przychody Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, zwanej dalej Agencją, składają się z wpływów ze Wspólnoty i z europejskich państw trzecich, będących stroną umów, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, opłat wnoszonych przez składających wniosek o certyfikaty i zezwolenia wydawane, zachowywane i zmieniane przez Agencję, honorariów z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.

(2) Musi być utrzymana równowaga pomiędzy przychodami i wydatkami Agencji.

(3) Honoraria i opłaty określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być wyłącznie wymagane i pobierane przez Agencję, w euro. Powinny one zostać ustalone w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i jednolity.

(4) Opłaty pobierane przez Agencję nie powinny negatywnie wpływać na konkurencyjność przedmiotowego przemysłu europejskiego. Ponadto powinny opierać się na podstawach uwzględniających w należyty sposób zdolność wnoszenia wkładów przez małe przedsiębiorstwa. Dodatkowo usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach Państw Członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym.

(5) Wnioskodawca powinien zostać poinformowany, w miarę możliwości, o przewidywalnej kwocie do zapłaty za usługę, która będzie świadczona na jego rzecz, a także o zasadach płatności przed rozpoczęciem wykonywania danej usługi. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i publiczne. W przypadku, gdy niemożliwe jest określenie tej kwoty z góry, wnioskodawca powinien być o tym poinformowany przed rozpoczęciem wykonywania usługi. W takim przypadku jasno sformułowane procedury oceny kwoty, jaką należy zapłacić w miarę wykonywania usługi, powinny zostać ustalone przed jej wykonaniem.

(6) Kwota, jaką musi zapłacić wnioskodawca, zależy od złożoności zadania wykonanego przez Agencję oraz obciążeń związanych z jego wykonaniem.

(7) Przemysł powinien korzystać z dobrej przejrzystości finansowej i móc przewidzieć koszty opłat, jakie będzie musiał ponieść. Jednocześnie musi być zachowana równowaga między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w celu przeprowadzenia procedur certyfikacyjnych oraz ogólną sumą wpływów z opłat przez nią pobieranych. Należy zezwolić zatem na przeprowadzenie rocznej rewizji stawek opłat, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu powołanego w art. 54 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, zwaną dalej Agencją, w zamian za świadczone przez nią usługi, w tym za dostawę towarów.

Określa ono w szczególności przypadki, w których należne są honoraria i opłaty, określone w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, a także wysokość tych honorariów i opłat oraz zasady płatności.

Artykuł  2

Dla celów niniejszego rozporządzenia:

a) "honoraria" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i należne od wnioskodawców, korzystających z usług świadczonych przez Agencję, innych niż procedury certyfikacyjne;

b) "opłaty" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i należne od składających wniosek o wydanie, zachowanie lub zmianę certyfikatów i zezwoleń określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, wydawanych, zachowywanych i zmienianych przez Agencję;

c) "procedury certyfikacyjne" oznaczają wszystkie działania prowadzone przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydawania, zachowywania lub zmieniania certyfikatów i zezwoleń określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002;

d) "wnioskodawca" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną ubiegającą się o możliwość skorzystania z usługi świadczonej przez Agencję, w tym zachowanie lub zmianę certyfikatu lub zezwolenia;

e) "koszty bezpośrednie" oznaczają koszty pracy personelu bezpośrednio zaangażowanego w procedury certyfikacyjne, jak i koszty transportu tego personelu w ramach procedur certyfikacyjnych;

f) "koszty szczegółowe" oznaczają koszty zakwaterowania, wyżywienia, koszty nieprzewidziane i diety za przejazdy przydzielone personelowi w ramach procedur certyfikacyjnych;

g) 1 "koszty pośrednie" oznaczają część kosztów związanych z ogólną infrastrukturą, organizacją i zarządzaniem, poniesionych przez Agencję z tytułu prowadzenia procedur certyfikacyjnych innych niż koszty bezpośrednie i szczególne, w tym tych będących rezultatem rozwoju części materiałów regulaminowych;

h) "koszt rzeczywisty" oznacza wydatki rzeczywiście poniesione przez Agencję;

i) "materiały regulaminowe" oznaczają wszelką dokumentację opracowaną przez Agencję na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002.

ROZDZIAŁ  II

HONORARIA

Artykuł  3

Honoraria pobierane są przez Agencję za wszelkie usługi świadczone przez nią wnioskodawcom, w tym za dostawę towarów, z wyjątkiem:

a) procedur certyfikacyjnych;

b) przekazania dokumentów i informacji, w jakiejkolwiek formie, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (1);

c) dokumentów dostępnych bezpłatnie na stronie internetowej Agencji.

Agencja pobiera również honoraria w przypadku wniesienia odwołania od jednej z jej decyzji zgodnie z art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002.

Artykuł  4
1.
Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję równa jest rzeczywistemu kosztowi wykonanej usługi, włącznie z kosztem jej udostępnienia wnioskodawcy.
2.
Honoraria pobierane w przypadku wniesienia odwołania zgodnie z art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 przyjmują formę ryczałtu, którego wysokość określona jest w załączniku. Jeśli postępowanie odwoławcze zakończone zostaje na korzyść wnoszącego odwołanie, wymieniona kwota ryczałtowa zostaje mu automatycznie zwrócona przez Agencję.
3.
Wysokość honorariów wyrażona jest w euro. O kwocie, jak i o zasadach płatności honorariów, wnioskodawca zostaje powiadomiony przed wykonaniem usługi.
Artykuł  5

Honoraria są należne od wnioskodawcy lub, w danym przypadku, od wnoszącego odwołanie.

Są one wymagalne w euro.

Honoraria są pobierane przed wykonaniem usługi lub, w odpowiednim przypadku, przed rozpoczęciem postępowania odwoławczego, chyba że w umowie zastrzeżono inaczej.

ROZDZIAŁ  III

OPŁATY

Artykuł  6
1.
Opłaty zapewniają ogólny przychód wystarczający na pokrycie całości kosztów bezpośrednich, pośrednich i szczegółowych, powstałych w związku z procedurami certyfikacyjnymi, w tym kosztów powstałych w związku ze stałym nadzorem.
2.
Agencja ma obowiązek wyróżnić wśród swoich przychodów i wydatków te, które wynikają z procedur certyfikacyjnych.

W tym celu:

a) opłaty pobierane przez Agencję w zamian za procedury certyfikacyjne lokowane są na oddzielnym rachunku i stanowią przedmiot oddzielnej księgowości;

b) Agencja ustala księgowość analityczną przychodów i wydatków. Klucz przydziału określa, dla każdego wydatku umieszczonego w klasyfikacji budżetowej, proporcje wydatków związanych z procedurami certyfikacyjnymi.

3.
Opłaty stanowią przedmiot prowizorycznej całościowej oceny, która na początku każdego roku budżetowego. Oceny dokonuje się na podstawie wcześniejszych wyników finansowych Agencji, przewidywanego stanu wydatków i przychodów oraz prognozowanego planu pracy Agencji.
4.
W celu uniknięcia jakiejkolwiek dyskryminacji między przedsiębiorstwami posiadającymi siedzibę na terytoriach Państw Członkowskich, koszty transportu związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na koszt tych przedsiębiorstw są sumowane i rozdzielane jednakowo między wnioskodawców.
5.
Załącznik zostaje poddany przeglądowi i rewizji w razie potrzeby, w ciągu 14 miesięcy następujących od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W późniejszym okresie może być poddawany rewizji raz w roku.

Kwoty i współczynniki zawarte w załączniku są publikowane w urzędowej publikacji Agencji.

Artykuł  7

W skład opłat wchodzi jeden lub kilka następujących elementów:

a) część stała, której wysokość zależy od złożoności zadania wykonanego przez Agencję; załącznik zawiera różne wartości części stałej i współczynników, które na nie wpływają;

b) część zmienna, proporcjonalna do obciążeń związanych z wykonaniem zadania, wyrażona w liczbie godzin mnożonej przez stawkę godzinową obliczaną zgodnie z art. 9 ust. 2; kwota stawki godzinowej jest sprecyzowana w załączniku;

c) kwota równa kosztom szczegółowym związanym z procedurą certyfikacji, w całości odzyskanym po ich koszcie rzeczywistym.

Artykuł  8

1. Opłaty ustalane są w następujący sposób:

Σ R = x D

gdzie:

Σ R = roczne wpływy z opłat pobieranych przez Agencję

D = wydatki roczne wpisane do budżetu Agencji

x = odsetek wydatków rocznych ponoszonych bezpośrednio lub pośrednio w wyniku procedur certyfikacji.

2. Podczas okresu przejściowego, określonego w art. 53 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, część wkładu określonego w art. 48 ust. 1 lit. a wymienionego rozporządzenia może zostać wykorzystana, jeśli zaistnieje taka potrzeba, do pokrycia kosztów poniesionych przez Agencję na procedury certyfikacyjne. W tym przypadku, podczas niniejszego okresu, opłaty ustalane są w sposób następujący:

Σ R = x D - Cp

gdzie:

Cp = część wkładu określonego w art. 48 ust. 1 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 wykorzystana w celu sfinansowania procedur certyfikacyjnych prowadzonych przez Agencję.

Począwszy od 1 stycznia 2008 r. najpóźniej, Cp=0.

Artykuł  9

1. Wysokość opłat zależy od złożoności procedury certyfikacyjnej i od obciążeń związanych z jej wykonaniem. Określa się ją według następującego wzoru:

R = F + (nh * t) + S

gdzie:

R = należna opłata

F = część stała, zależna od charakteru wykonywanej procedury (patrz: załącznik)

nh = liczba zafakturowanych godzin (tam, gdzie ma zastosowanie, patrz: załącznik)

t = stawka godzinowa (tam, gdzie ma zastosowanie, patrz: załącznik)

S = koszty szczegółowe.

2. Stawka godzinowa (t) zależna jest od rocznego całościowego kosztu pracy personelu Agencji bezpośrednio zaangażowanego w procedury certyfikacyjne. Oblicza się ją według następującego wzoru:

t = Cs/N

gdzie:

Cs = roczny całościowy koszt pracy (pensje, składki emerytalne i składki na ubezpieczenie społeczne) personelu Agencji bezpośrednio zaangażowanego w procedury certyfikacyjne

N = roczna suma godzin pracy personelu Agencji bezpośrednio zaangażowanego w procedury certyfikacyjne.

Artykuł  10

Nie naruszając art. 9, w przypadku, gdy procedura certyfikacyjna toczy się, w całości lub w części, poza terytoriami Państw Członkowskich, koszty transportu poza te tereny są zawarte w opłacie, jaką poniesie wnioskodawca. Dla tej procedury, lub części procedury, wysokość należnej opłaty określana jest według następującego wzoru:

R = F + (nh * t) + S + V

gdzie:

R = należna opłata

F = część stała, zależna od charakteru wykonywanej procedury (patrz: załącznik)

nh = liczba zafakturowanych godzin (tam, gdzie ma zastosowanie, patrz: załącznik)

t = stawka godzinowa (tam, gdzie ma zastosowanie, patrz: załącznik)

S = koszty szczegółowe

V = dodatkowe koszty transportu.

Dodatkowe koszty transportu, ponoszone przez wnioskodawcę, zawierają rzeczywiste koszty transportu poza terytoria Państw Członkowskich oraz czas spędzony w podróży przez specjalistów, wliczany do stawki godzinowej.

Artykuł  11

Na żądanie wnioskodawcy, jeśli dyrektor wykonawczy wyrazi na to zgodę, procedura certyfikacyjna może być prowadzona w sposób szczególny.

W tym przypadku, procedura certyfikacyjna prowadzona jest w sposób następujący:

a) przydziela się kategorie personelu, które nie byłyby normalnie do tego przydzielone przez Agencję, gdyby stosowała się ona do swoich zwyczajowych procedur, i/lub

b) przydziela się takie zasoby ludzkie, dzięki którym procedura zostanie wykonana w terminach krótszych od tych przeznaczonych na wykonanie zwyczajowych procedur Agencji.

W takim przypadku, podwyższa się odpowiednio opłatę pobieraną w celu całkowitego wyrównania kosztów poniesionych przez Agencję w odpowiedzi na to szczególne żądanie.

Artykuł  12 2
1.
Opłatę ponosi wnioskodawca. Jest ona płatna w euro.
2.
Za wydanie, zachowanie lub zmianę certyfikatu lub zezwolenia należna jest całość wymaganej opłaty uiszczonej z góry, chyba że Agencja i wnioskodawca uzgodnili inaczej. W razie nieuiszczenia opłaty Agencja może cofnąć dany certyfikat lub zezwolenie, po wcześniejszym oficjalnym powiadomieniu wnioskodawcy.
3.
Wykaz opłat stosowany przez Agencję oraz zasady ich płatności są przedstawiane wnioskodawcy w momencie składania wniosku.
4.
W odniesieniu do wszystkich procedur certyfikacyjnych, które stanowią podstawę do zapłaty części zmiennej, Agencja może dostarczyć wnioskodawcy kosztorys na jego wniosek. Kosztorys ten zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż przewidziano na początku, lub odwrotnie, gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.
5.
Opłaty związane z zachowaniem istniejących certyfikatów i zezwoleń płatne są według harmonogramu ustalonego przez Agencję i przekazanego posiadaczom tych certyfikatów i zezwoleń. Harmonogram ten opiera się na inspekcjach przeprowadzonych przez Agencję w celu sprawdzenia ważności tych certyfikatów i zezwoleń.
6.
Jeżeli po pierwszym rozpatrzeniu wniosku Agencja odmówi jego dalszego rozpatrywania, wszelka opłata już pobrana zostanie zwrócona wnioskodawcy, z wyjątkiem kwoty przeznaczonej na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z rozpatrywaniem wniosku. Kwota ta równa jest opłacie stałej D, wskazanej w Załączniku.
7.
Jeżeli procedura certyfikacyjna musi zostać przerwana przez Agencję z powodu braku wystarczających środków ze strony wnioskodawcy lub nieprzestrzegania przez niego zobowiązań na nim ciążących, spłata reszty należnych opłat jest wymagalna w całości w momencie zaprzestania pracy przez Agencję.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  13

Począwszy od dnia 1 czerwca 2005 r., opłaty są wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję.

Państwa Członkowskie nie pobierają opłat za procedury certyfikacyjne nawet, jeśli je wykonują w imieniu Agencji.

Agencja zwraca Państwom Członkowskim koszty poniesione za procedury certyfikacyjne, które wykonują w imieniu Agencji.

Za procedury certyfikacyjne wykonywane przez Państwa Członkowskie w imieniu Agencji, które mają miejsce w dniu 1 czerwca 2005 r., opłaty pobierane są przez Agencję w sposób niedopuszczający do jakiejkolwiek podwójnej płatności ze strony wnioskodawcy.

Artykuł  14

Dla celów wdrożenia niniejszego rozporządzenia i najpóźniej na 30 dni przed dniem stosowania art. 1-13, Agencja potwierdza w piśmie przedłożonym Komisji, że jest w stanie podjąć się zadań, które nakłada na nią niniejsze rozporządzenie, w szczególności zaś obliczania oraz fakturowania kwot opłat należnych od wnioskodawców oraz zwracania kosztów Państwom Członkowskim.

Artykuł  15

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1-13 stosuje się począwszy od dnia 1 czerwca 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 2005 r.

W imieniu Komisji
Jacques BARROT
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 5).

(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

ZAŁĄCZNIK 3

Nota wyjaśniająca

– Warunki techniczne certyfikacji (WTC) określone w niniejszym załączniku są warunkami przyjętymi w wykonaniu art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 i opublikowanymi w urzędowej publikacji Agencji zgodnie z decyzją EABL nr 2003/8 z dnia 30 października 2003 r. (www.easa.eu.int).

– Do celów niniejszego załącznika:

– "wartość sprzętu", określona w tabelach i, iii, iv oraz v, odnosi się do odpowiedniej ceny katalogowej producenta;

– "wartość działalności", określona w tabelach vi, viii, x oraz xiii, oznacza: {liczbę czynnych pracowników technicznych organizacji, ściśle związanych z działalnością podlegającą zatwierdzeniu}*{100*1 400 godzin = 140 000 euro/czynnego pracownika} chyba, że wnioskodawca przedstawi dowody, że należy zastosować inną stawkę godzinową;

– liczba czynnych pracowników nie zależy od liczby poszczególnych miejsc objętych zatwierdzeniem; należy ją rozumieć jako obejmującą podwykonawców; podaje ją wnioskodawca;

– obliczając wartość działalności, nie bierze się pod uwagę kadry administracyjnej organizacji wnioskodawcy;

– obliczając wartość działalności wnioskodawcy, nie bierze się pod uwagę (związanych z tą działalnością) kadr technicznych i administracyjnych podwykonawcy, pod warunkiem, że podwykonawca otrzymał już bezpośrednio swoje własne zatwierdzenie.

– od wnioskodawców i posiadaczy zatwierdzeń wydanych przez Agencję wymaga się przedstawienia podpisanego certyfikatu od upoważnionego urzędnika zainteresowanej organizacji, aby Agencja ustaliła odpowiedni rodzaj opłaty.

i) Certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu oraz certyfikaty równoważne (o których mowa w podczęściach B i O załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1702/2003(1))

– W przypadku każdego wniosku, wymagane jest wniesienie opłaty stałej A, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla danego produktu.

– W przypadku produktów, które w tabeli zostały podcieniowane, wymagane jest również wniesienie opłaty za czas pracy agentów EABL, według stawki godzinowej określonej w tabeli.

– Niniejsza tabela obejmuje pochodne i znaczące zmiany, o których mowa w części 21 podczęść D załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003 (w szczególności w pkt. 21A.101), obejmujące zmiany geometrii i/lub zespołów napędowych statków powietrznych.

– W przypadku usług związanych z działaniami prowadzonymi przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydawania, zachowywania lub zmiany certyfikatów i zezwoleń określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 wymagane jest wniesienie opłaty zgodnie z przepisami rozdziału II niniejszego rozporządzenia.

Opłata stała A 21 000 EUR
Stawka godzinowa 99 EUR
Kategoria produktu Wyszczególnienie Współczynnik opłaty stałej
CS-25 samoloty duże 8
- CS-25(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 4
CS-23.A statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) 6
- CS-23.A(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 3
CS-23.B statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej od 2 000 do 5 670 kg 0,5
- CS-23.B(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,25
CS-29 wiropłaty duże 5
- CS-29(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 2,5
CS-27 wiropłaty małe 0,8
- CS-27(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,4
CS-E.T.A silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25 000 niutonów lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2 000 kilowatów 5,25
- CS-E.T.A(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 1,55
CS-E.T.B silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25 000 niutonów lub o mocy użytecznej mniejszej niż 2 000 kilowatów 2
- CS-E.T.B(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,55
CS-E.NT silniki nieturbinowe 0,1
- CS-E.NT(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,03
CS-23.C statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2 000 kg 0,2
- CS-23.C(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,1
CS-22 szybowce i motoszybowce 0,2
CS-VLA bardzo lekkie statki powietrzne 0,2
CS-VLR bardzo lekkie wiropłaty 0,25
CS-APU pomocnicze źródło zasilania 0,15
CS-P.A do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) 0,2
- CS-P.A(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,1
CS-P.B do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) 0,05
- CS-P.B(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,025
CS-22.J do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 0,04
- CS-22.J(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,02
CS-22.H silniki nieturbinowe 0,07
CS-22.H(D) - ich pochodne i znaczące zmiany 0,05
CS-balloons jeszcze niedostępne 0,1
CS-airships jeszcze niedostępne 0,5
CS-34 dodatkowa opłata stała nie jest pobierana w przypadku wniosków przedkładanych wraz z pierwotnym certyfikatem typu - opłata za dodatkowe godziny jest pobierana tylko wtedy, gdy jest to konieczne
CS-36 dodatkowa opłata stała nie jest pobierana w przypadku wniosków przekładanych wraz z pierwotnym certyfikatem typu - opłata za dodatkowe godziny jest pobierana tylko wtedy, gdy jest to konieczne
CS-AWO działania pocertyfikacyjne, certyfikacja na loty w każdych warunkach meteorologicznych jest traktowana jak zmiana certyfikatu typu
CS-ETSO.A wartość sprzętu powyżej 20 000 EUR 0,045
CS-ETSO.B wartość sprzętu od 2 000 do 20 000 EUR 0,025
CS-ETSO.C wartość sprzętu poniżej 2 000 EUR 0,01

ii) Uzupełniające certyfikaty typu (o których mowa w podczęści E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

– W przypadku każdego wniosku, wymagane jest wniesienie opłaty stałej B, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla danego produktu.

– W przypadku produktów, które w tabeli zostały podcieniowane, wymagane jest również wniesienie opłaty za czas pracy agentów EABL, według stawki godzinowej określonej w tabeli.

– W przypadku uzupełniających certyfikatów typu, obejmujących zmiany geometrii i/lub zespołów napędowych statków powietrznych, zastosowanie ma odpowiednia opłata za wydanie certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu, w wysokości określonej w pkt i) powyżej.

Opłata stała B 680 EUR
Stawka godzinowa 99 EUR
Kategoria produktu Komentarze Współczynnik opłaty stałej
CS-25 Samoloty duże -
istotne 5
nieistotne 4
nieistotne o zwykłej budowie 2
CS-23.A Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) -
istotne 5
nieistotne 4
CS-23.B Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1 o maksymalnej masie startowej od 2.000 do 5.670 kg -
istotne 3
nieistotne 2
CS-29 Wiropłaty duże -
istotne 4
nieistotne 4
CS-27 Wiropłaty małe 0,5
CS-E.T.A Silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25.000 N lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2.000 kW -
istotne 1
nieistotne 1
CS-E.T.B Silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25.000 N lub o mocy użytecznej mniejszej niż 2.000 kilowatów 0,5
CS-E.NT Silniki nieturbinowe 0,2
CS-23.C Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1 o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2.000 kg 1
CS-22 szybowce i motoszybowce 0,2
CS-VLA bardzo lekkie statki powietrzne 0,2
CS-VLR bardzo lekkie wiropłaty 0,2
CS-APU pomocnicze źródło zasilania 0,25
CS-P.A do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) 0,25
CS-P.B do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) 0,15
CS-22.J do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 0,15
CS-22.H silniki nieturbinowe 0,15
CS-balloons jeszcze niedostępne 0,2
CS-airships jeszcze niedostępne 0,5

iii) Poważne zmiany i poważne naprawy (o których mowa w podczęściach D i M załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

– W przypadku każdego wniosku, wymagane jest wniesienie opłaty stałej C, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla danego produktu.

– W przypadku produktów, które w tabeli zostały podcieniowane, wymagane jest również wniesienie opłaty za czas pracy agentów EABL, według stawki godzinowej określonej w tabeli.

– W przypadku istotnych poważnych zmian, o których mowa w części 21 podczęść D załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003 (w szczególności w pkt. 21A.101), obejmujących zmiany geometrii i/lub zespołów napędowych statków powietrznych, wymagane jest wniesienie opłaty za wydanie odpowiedniego certyfikatu typu/ograniczonego certyfikatu typu, w wysokości określonej w tabeli i) powyżej.

– Opłaty określone w niniejszej tabeli nie maja zastosowania do poważnych napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21 podczęść D pkt. 21A.263 c) 5 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003.

Opłata stała C 385 EUR
Stawka godzinowa 99 EUR
Kategoria produktu Wyszczególnienie Współczynnik opłaty stałej
CS-25 samoloty duże - "wymagające badań technicznych o szerokim zakresie" 5
samoloty duże - "wymagające badań technicznych o ograniczonym zakresie" 4
CS-23.A statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) 5
CS-23.B statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej od 2 000 do 5 670 kg 3
CS-29 wiropłaty duże 4
CS-27 wiropłaty małe 0,5
CS-E.T.A silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25 000 niutonów lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2 000 kilowatów 1
CS-E.T.B silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25 000 niutonów lub mocy o użytecznej mniejszej niż 2 000 kilowatów 0,5
CS-E.NT silniki nieturbinowe 0,2
CS-23.C statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2.000 kg 1
CS-22 szybowce i motoszybowce 0,3
CS-VLA bardzo lekkie statki powietrzne 0,3
CS-VLR bardzo lekkie wiropłaty 0,3
CS-APU pomocnicze źródło zasilania 0,4
CS-P.A do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) 0,4
CS-P.B do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) 0,3
CS-22.J Do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 0,3
CS-22.H silniki nieturbinowe 0,3
CS-balloons jeszcze niedostępne 0,3
CS-airships jeszcze niedostępne 0,5
CS-ETSO.A wartość sprzętu powyżej 20 000 EUR 0,4
CS-ETSO.B wartość sprzętu od 2 000 do 20 000 EUR 0,3
CS-ETSO.C wartość sprzętu poniżej 2 000 EUR 0,25

iv) Drobne zmiany i drobne naprawy (o których mowa w podczęściach D i M załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

– W przypadku wniosków, wymagane jest wniesienie opłaty stałej D, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla danego produktu.

– Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i drobnych napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21 podczęść D pkt 21A.263 c) 2 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003.

Opłata stała D 375 EUR
Kategoria produktu Wyszczególnienie Współczynnik opłaty stałej
CS-25 samoloty duże 2
CS-23.A statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) 2
CS-23.B statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej od 2 000 do 5 670 kg 1
CS-23.C statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2.000 kg 0
CS-22 szybowce i motoszybowce 0
CS-VLA bardzo lekkie statki powietrzne 0
CS-29 wiropłaty duże 2
CS-27 wiropłaty małe 1,5
CS-VLR bardzo lekkie wiropłaty 0
CS-APU pomocnicze źródło zasilania 1
CS-P.A do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) 0
CS-P.B do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) 0
CS-22.J do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 0
CS-E.T.A silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25 000 niutonów lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2 000 kilowatów 1
CS-E.T.B silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25 000 N lub o mocy użytecznej mniejszej niż 2 000 kilowatów 1
CS-E.NT/CS-22H wszystkie silniki nieturbinowe 0
CS-balloons jeszcze niedostępne 0
CS-airships jeszcze niedostępne 0
CS-ETSO.A wartość sprzętu powyżej 20 000 EUR 0
CS-ETSO.B wartość sprzętu od 2 000 do 20 000 EUR 0
CS-ETSO.C wartość sprzętu poniżej 2 000 EUR 0

v) Opłaty roczne pobierane od posiadaczy certyfikatów typu i ograniczonych certyfikatów typu, wydanych przez EABL, oraz innych certyfikatów typu, uznanych za zatwierdzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1592/2002

– Opłata roczna jest pobierana od wszystkich obecnych posiadaczy certyfikatów typu, ograniczonych certyfikatów typu i zezwoleń ETSO, wydanych przez Agencję.

– Opłata ma na celu pokrycie kosztów, które Agencja ponosi w związku z zapewnianiem zachowania ważności wydanych przez siebie certyfikatów, w tym z badaniem aspektów nieprzerwanej zdatności do lotu, niezwiązanych ze zmianami i naprawami dokonywanymi po otrzymaniu certyfikatu.

– Opłata jest pobierana w każdym roku. Po raz pierwszy jest ona pobierana na początku roku kalendarzowego następującego po roku pierwotnej certyfikacji, za produkty certyfikowane po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku innych certyfikatów, opłata jest stosowana po raz pierwszy z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie co roku.

– Poziom opłaty, którą należy wnieść jest określony w tabeli powyżej, wraz z odpowiednią kategorią produktu:

Kategoria produktu(1) Certyfikat typu państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych|

(w EUR)

Certyfikat typu państwa trzeciego będącego państwem pochodzenia produktów projektowych

(w EUR)

Ograniczony certyfikat typu państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych

(w EUR)

Ograniczony certyfikat typu państwa trzeciego będącego państwem pochodzenia produktów projektowych

(w EUR)

CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej większej niż 50 ton) 480.000 160.000 30.000 10.000
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej od 22 do 50 ton) 200.000 66.000 12.500 4.167
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 22 tony) 100.000 33.000 6.250 2.083
CS-23.A 12.000 4.000 3.000 1.000
CS-23.B 2.000 667 500 167
CS-23.C 1.000 333 250 100
CS-22 450 150 112,50 100
CS-VLA 450 150 112,50 100
CS-29 75.000 25.000 6.250 2.083
CS-27 20.000 6.667 5.000 1.667
CS-VLR 1.000 333 250 100
CS-APU 800 267 200 100
CS-P.A 1.500 500 375 125
CS-P.B 400 133 100 100
CS-22.J 150 100 100 100
CS-E.T.A 90.000 30.000 7.500 2.500
CS-E.T.B 15.000 5.000 3.750 1.250
CS-E.NT 1.000 333 250 100
CS-22.H 200 100 100 100
CS-balony 300 100 100 100
CS-sterowce 500 167 125 100
CS-34 0 0 0 0
CS-36 0 0 0 0
CS-AWO 0 0 0 0

______

(1) W przypadku wersji samolotu cargo współczynnik 0,85 jest stosowany do opłaty określonej w odniesieniu do wersji pasażerskiej.

Typ sprzętu Zezwolenie dla części i urządzeń państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) Zezwolenie dla części i urządzeń państwa trzeciego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR)
CS-ETSO A (wartość sprzętu powyżej 20.000 EUR) 2.000 666
CS-ETSO.B (wartość sprzętu od 2.000 do 20.000 EUR) 1.000 333
CS-ETSO.C (wartość sprzętu poniżej 2.000 EUR) 500 200

– W przypadku posiadaczy certyfikatów typu i/lub ograniczonych certyfikatów typu, obejmujących szereg produktów tej samej kategorii, obniżka opłaty rocznej jest stosowana do drugiego i kolejnych certyfikatów typu produktu tej samej kategorii, według wartości procentowej określonej w tabeli poniżej:

Produkt tej samej kategorii Obniżka opłaty za wydanie certyfikatu typu
Pierwszy 0%
Drugi 10 %
Trzeci 20 %
Czwarty 30 %
Piąty 40 %
Szósty 50 %
Siódmy 60 %
Ósmy 70 %
Dziewiąty 80 %
Dziesiąty 90 %
11-sty i kolejne produkty 100 %

– W przypadku, gdy na całym świecie, zarejestrowanych jest nadal mniej niż 50 egzemplarzy danego statku powietrznego, opłata za prowadzenie działań związanych z ciągłą zdatnością do lotu jest pobierana według stawki godzinowej, do poziomu opłaty pobieranej w przypadku odpowiedniej kategorii produktu przeznaczonego dla statków powietrznych, w wysokości określonej w tabeli poniżej. W przypadku produktów, części i wyposażenia, niestanowiących statków powietrznych, ograniczenie dotyczy liczby statków powietrznych, na których pokładzie zainstalowane są odpowiednio, odnośny produkt, odnośna część lub odnośne wyposażenie.

Stawka godzinowa 99 EUR

vi) Zatwierdzanie organizacji projektujących (o którym mowa w podczęści J załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

1. Zasady ogólne

a) Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji projektujących i sprawowanie nad nimi nadzoru.

b) Agencja pobiera dodatkowe opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) w celu pokrycia dodatkowych kosztów zatwierdzania i nadzorowania organizacji posiadających bazę projektową w więcej niż jednym miejscu.

2. Opłata za rozpatrzenie wniosku

a) W przypadku każdego nowego wniosku o zatwierdzenie organizacji projektującej jest wymagane wniesienie opłaty stałej E, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.

b) W przypadku nowych zatwierdzeń i sprawowania nadzoru, opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) mają również zastosowanie do wniosków, których zbadanie prowadzi do stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1 i/lub więcej niż trzech nieprawidłowości poziomu 2 rocznie, zgodnie z częścią 21.A.258 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003. Opłaty godzinowe są pobierane w celu pokrycia kosztów późniejszego badania tych nieprawidłowości przez Agencję.

3. Opłata za sprawowanie nadzoru

a) Od zatwierdzonych organizacji projektujących jest pobierana opłata za sprawowanie nadzoru, w wysokości równej kwocie opłaty stałej E, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.

b) Opłata za sprawowanie nadzoru jest płatna co każde trzy lata, w formie trzech równych rat rocznych. W przypadku istniejących zatwierdzeń, pierwsza rata jest płatna z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku późniejszych zatwierdzeń, pierwsza rata jest pobierana niezwłocznie po przyznaniu zatwierdzenia.

c) Opłata za sprawowanie nadzoru obejmuje zmiany istniejących zatwierdzeń, bez uszczerbku dla pkt. 2b) powyżej.

Opłata stała E 12.000 EUR
Stawka godzinowa 99 EUR
Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) Współczynnik
Poniżej 500.001 0,1
od 500.001 do 700.000 0,2
od 700.001 do 1.200.000 0,5
od 1.200.001 do 2.800.000 1
od 2.800.001 do 4.200.000 1,5
od 4.200.001 do 5.000.000 2,5
od 5.000.001 do 7.000.000 3
od 7.000.001 do 9.800.000 3,5
od 9.800.001 do 14.000.000 4,8
od 14.000.001 do 50.000.000 7
od 50.000.001 do 140.000.000 12,8
od 140.000.001 do 250.000.000 18
od 250.000.001 do 500.000.000 50
od 500.000.001 do 750.000.000 200
ponad 750.000.000 600

vii) Wykazanie zdolności projektowej w drodze procedury alternatywnej (o którym mowa w podczęści B pkt. 21.A.14 b) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

– Opłata za certyfikację zdolności projektowej w drodze procedury alternatywnej jest pobierana według stawki godzinowej określonej poniżej.

Stawka godzinowa 99 EUR

viii) Zatwierdzanie organizacji produkujących (o którym mowa w podczęści G załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

1. Zasady ogólne

a) Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji produkujących i za sprawowanie nad nimi nadzoru.

b) Agencja pobiera dodatkowe opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) w celu pokrycia dodatkowych kosztów zatwierdzania i nadzorowania organizacji posiadających bazę produkcyjną w więcej niż jednym miejscu. W przypadku złożonych organizacji międzynarodowych, posiadających wiele miejsc produkcji w więcej niż dwóch Państwach Członkowskich, odpowiedni współczynnik jest mnożony przez dwa w celu pokrycia dodatkowych kosztów prowadzenia działań w zakresie nadzoru wielonarodowego.

2. Opłata za rozpatrzenie wniosku

a) W przypadku każdego nowego wniosku o zatwierdzenie organizacji produkującej wymagane jest wniesienie opłaty stałej F, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.

b) W przypadku nowych zatwierdzeń i sprawowania nadzoru, opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) mają zastosowanie również do wniosków, których zbadanie prowadzi do stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1 i/lub więcej niż trzech nieprawidłowości poziomu 2 rocznie, zgodnie z częścią 21.A.158 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003. Opłaty godzinowe są pobierane w celu pokrycia kosztów późniejszego badania tych nieprawidłowości przez Agencję.

3. Opłata za sprawowanie nadzoru

a) Od zatwierdzonych organizacji produkujących jest pobierana opłata za sprawowanie nadzoru, w wysokości równej kwocie opłaty stałej F, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.

b) Opłata za sprawowanie nadzoru jest płatna co każde dwa lata, w formie dwóch równych rat rocznych. W przypadku istniejących zatwierdzeń, pierwsza rata jest płatna z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku późniejszych zatwierdzeń, pierwsza rata jest pobierana natychmiast po przyznaniu zatwierdzenia.

c) Opłata za sprawowanie nadzoru obejmuje zmiany istniejących zatwierdzeń, bez uszczerbku dla 2b) powyżej.

Opłata stała F 12 000 EUR
Stawka godzinowa 99 EUR
Rodzaj opłaty, według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) Współczynnik opłaty stałej
mniej niż 500 001 0,1
od 500 001 do 700 000 0,25
od 700 001 do 1 400 000 0,5
od 1 400 001 do 2 800 000 1,25
od 2 800 001 do 5 000 000 2
od 5 000 001 do 7 000 000 4
od 7 000 001 do 14 000 000 6
od 14 000 001 do 21 000 000 8
od 21 000 001 do 42 000 000 12
od 42 000 001 do 70 000 000 16
od 70 000 001 do 84 000 000 20
od 84 000 001 do 105 000 000 25
od 105 000 001 do 140 000 000 30
od 140 000 001 do 420 000 000 40
od 420 000 001 do 700 000 000 55
od 700 000 001 do 1 400 000 000 65
od 1 400 000 001 do 2 100 000 000 75
ponad 2 100 000 000 120

ix) Produkcja bez zatwierdzenia (o której mowa w podczęści F załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

– Opłaty za certyfikację produkcji bez zatwierdzenia są pobierane według stawki godzinowej określonej poniżej.

Stawka godzinowa 99 EUR

x) Zatwierdzanie organizacji obsługujących (o którym mowa w załączniku I podczęść F i załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003)

1. Zasady ogólne

a) Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji obsługujących i za sprawowanie nad nimi nadzoru.

b) Agencja pobiera dodatkowe opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) w celu pokrycia dodatkowych kosztów zatwierdzania i nadzorowania organizacji posiadających bazę obsługową w więcej niż jednym miejscu.

2. Opłata za rozpatrzenie wniosku

a) W przypadku każdego nowego wniosku o zatwierdzenie organizacji obsługującej wymagane jest wniesienie opłaty stałej G, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.

b) W przypadku nowych zatwierdzeń i sprawowania nadzoru, opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) mają zastosowanie również do wniosków, których zbadanie prowadzi do stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1 i/lub więcej niż trzech nieprawidłowości poziomu 2 rocznie, zgodnie z częścią M.A.619 załącznika I lub częścią 145.B.50 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003(2). Opłaty godzinowe są pobierane w celu pokrycia kosztów późniejszego badania tych nieprawidłowości przez Agencję.

3. Opłata za sprawowanie nadzoru

a) Od zatwierdzonych organizacji obsługujących jest pobierana opłata za sprawowanie nadzoru, w wysokości równej kwocie opłaty stałej G, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.

b) Opłata za sprawowanie nadzoru jest płatna co każde dwa lata, w formie dwóch równych rat rocznych. W przypadku istniejących zatwierdzeń, pierwsza rata jest płatna z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku późniejszych zatwierdzeń, pierwsza rata jest pobierana niezwłocznie po przyznaniu zatwierdzenia.

c) Opłata za sprawowanie nadzoru obejmuje zmiany istniejących zatwierdzeń, bez uszczerbku dla 2b) powyżej.

Opłata stała G 12 000 EUR
Stawka godzinowa 99 EUR
Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) Współczynnik
Poniżej 500.001 0,5
od 500.001 do 700.000 0,75
od 700.001 do 1.400.000 1
od 1.400.001 do 2.800.000 1,75
od 2.800.001 do 5.000.000 2,5
od 5.000.001 do 7.000.000 4
od 7.000.001 do 14.000.000 6
od 14.000.001 do 21.000.000 8
od 21.000.001 do 42.000.000 8,5
od 42.000.001 do 70.000.000 9
od 70.000.001 do 84.000.000 9,5
od 84.000.001 do 105.000.000 10
ponad 105.000.000 10,5

xi) Zatwierdzanie organizacji zarządzających nieprzerwaną zdatnością do lotu (o którym mowa w części M podczęść G załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)

– Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji zarządzających nieprzerwaną zdatnością do lotu i za sprawowanie nad nimi nadzoru. Pobierane opłaty stałe są takie same jak opłaty za zatwierdzenie organizacji obsługującej, określone w tabeli x, z uwzględnieniem zastosowania dodatkowego współczynnika 1,5.

– Odniesienia do nieprawidłowości, zawarte w tabeli x, należy, przez analogię, rozumieć jako odniesienia określone w części M.A.716 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003.

xii) Opłaty za akceptację zatwierdzeń równoważnych z zatwierdzeniami części 145 i 147, zgodnie z odpowiednimi porozumieniami dwustronnymi

– W przypadku każdego nowego zatwierdzenia wymagane jest wniesienie opłaty stałej H, w wysokości określonej w tabeli.

– Opłata za odnowę, w wysokości równej kwocie opłaty stałej I, określonej w tabeli, jest płatna co każde dwa lata.

Nowe zatwierdzenia

opłata stała H 1 500 EUR

Odnowy istniejących zatwierdzeń

opłata stała I 1 200 EUR

xiii) Zatwierdzanie organizacji prowadzących szkolenia w zakresie obsługi (o którym mowa w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)

1. Zasady ogólne

a) Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji prowadzących szkolenia w zakresie obsługi i za sprawowanie nad nimi nadzoru.

b) Agencja pobiera dodatkowe opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) w celu pokrycia dodatkowych kosztów zatwierdzania i nadzorowania organizacji posiadających bazę niezbędną do prowadzenia szkoleń w zakresie obsługi w więcej niż jednym miejscu.

2. Opłata za rozpatrzenie wniosku

a) W przypadku każdego nowego wniosku o zatwierdzenie organizacji prowadzącej szkolenia w zakresie obsługi wymagane jest wniesienie opłaty stałej J, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.

b) W przypadku nowych zatwierdzeń i sprawowania nadzoru, opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) mają zastosowanie również do wniosków, których zbadanie prowadzi do stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1 i/lub więcej niż trzech nieprawidłowości poziomu 2 rocznie, zgodnie z częścią 147.B.130 załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003. Opłaty godzinowe są pobierane w celu pokrycia kosztów późniejszego badania tych nieprawidłowości przez Agencję.

3. Opłata za sprawowanie nadzoru

a) Od zatwierdzonych organizacji prowadzących szkolenia w zakresie obsługi są pobierane opłaty za sprawowanie nadzoru, w wysokości równej kwocie opłaty stałej J, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.

b) Opłata za sprawowanie nadzoru jest płatna co każde dwa lata, w formie dwóch równych rat rocznych. W przypadku istniejących zatwierdzeń, pierwsza rata jest płatna z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku późniejszych zatwierdzeń, pierwsza rata jest pobierana niezwłocznie po przyznaniu zatwierdzenia.

c) Opłata za sprawowanie nadzoru obejmuje zmiany istniejących zatwierdzeń, bez uszczerbku dla 2b) powyżej.

Opłata stała J 12 000 EUR
Stawka godzinowa 99 EUR
Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) Współczynnik
Poniżej 500.001 0,5
od 500.001 do 700.000 0,75
od 700.001 do 1.400.000 1
od 1.400.001 do 2.800.000 1,75
od 2.800.001 do 5.000.000 2,5
od 5.000.001 do 7.000.000 4
od 7.000.001 do 14.000.000 6
od 14.000.001 and 21.000.000 8
od 21.000.001 do 42.000.000 9,5
od 42.000.001 do 84.000.000 10
ponad 84.000.000 10,5

xiv) Odwołania

– Honoraria są pobierane za rozstrzyganie odwołań, zgodnie z art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002.

– W przypadku każdego wniosku o odwołanie wymagane jest wniesienie honorarium w formie ryczałtu K, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju honorarium pobieranego od zainteresowanej osoby lub organizacji.

– W przypadku, w którym odwołanie skutkuje uchyleniem decyzji Agencji, wpłacone honorarium podlega zwrotowi.

– Organizacja musi przedstawić podpisany certyfikat od upoważnionego urzędnika zainteresowanej organizacji, aby Agencja ustaliła odpowiedni rodzaj honorarium.

Honorarium w formie ryczałtu K 10 000 EUR
Rodzaj honorarium pobieranego od osób fizycznych Współczynnik honorarium w formie ryczałtu
0,1
Rodzaj honorarium pobieranego od organizacji, według obrotu finansowego apelującego (w EUR) Współczynnik honorarium w formie ryczałtu
mniej niż 100 001 0,25
od 100 001 do 1 200 000 0,5
od 1 200 001 do 2 500 000 0,75
od 2 500 001 do 5 000 000 1
od 5 000 001 do 50 000 000 2,5
od 50 000 001 do 500 000 000 5
od 500 000 001 do 1 000 000 000 7,5
ponad 1 000 000 000 10

______

(1)Rozporządzenie (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiające zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 6).

(2)Rozporządzenie (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r.w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 315 z 28.11.2003, str. 1).

1 Art. 2 lit. g) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 779/2006 z dnia 24 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.137.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2006 r.
2 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 779/2006 z dnia 24 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.137.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2006 r.
3 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 779/2006 z dnia 24 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.137.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2006 r., z tym że opłaty roczne, o których mowa w tabelipierwszej w ppkt v) oraz opłaty za sprawowanie nadzoru, o których mowaw tabelach zawartych w ppkt vi), x) i xiii) Załącznika, mają zastosowanie,począwszy od pierwszej raty rocznej należnej po26 maja 2006 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024