Rozporządzenie 208/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 208/2005
z dnia 4 lutego 2005 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Żywności,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001(2) ustanawia maksymalne dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych, włącznie z żywnością przeznaczoną dla niemowląt i małych dzieci, opisaną w dyrektywie Komisji 91/321 z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt(3) oraz w dyrektywie Komisji 96/5/WE z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci(4).

(2) Niektóre Państwa Członkowskie przyjęły maksymalne dopuszczalne poziomy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w niektórych środkach spożywczych. Ze względu na rozbieżności między przepisami Państw Członkowskich i wynikające z tego ryzyko naruszenia konkurencji niezbędne są środki wspólnotowe w celu zapewnienia jedności rynku, przy jednoczesnym zachowaniu zasady proporcjonalności.

(3) Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdził w swojej opinii z dnia 4 grudnia 2002 r., że niektóre WWA są genotoksycznymi substancjami rakotwórczymi. W badaniach laboratoryjnych stwierdzony poziom wywołujący guzy doświadczalne był kilkakrotnie wyższy niż spodziewany w żywności i z nią wprowadzany do ustroju. Jednakże mając na względzie brak progowej dawki dla substancji genotoksycznych, zalecane jest zredukowanie poziomu WWA w żywności w takim stopniu, jak tylko jest to racjonalnie osiągalne.

(4) Według Komitetu Naukowego ds. Żywności benzo(a)- piren może być stosowany jako marker występowania i rakotwórczego działania WWA w żywności, wraz z benzo(a)antracenem, benzo(b)fluorantenem, benzo(j)- fluorantenem, benzo(k)fluorantenem, benzo(g,h,i)perylenem, chryzenem, cyclopenta(c,d)pirenem, dibenzo(a,-h)antracenem, dibenzo(a,e)pirenem, dibenzo(a,h)pirenem, dibenzo(a,i)pirenem, dibenzo(a,l)pirenem, indeno(1,2,3- cd)pirenem i 5-metylochryzenem. Niezbędne są dalsze analizy względnych proporcji tych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w żywności w celu przyszłej oceny przydatności utrzymywania benzo(a)pirenu jako markera.

(5) WWA mogą powodować zanieczyszczenie żywności w trakcie procesów ogrzewania i suszenia, podczas których produkty spalania wchodzą w bezpośredni kontakt. Procesy bezprzeponowego suszenia i ogrzewania stosowane przy produkcji olejów jadalnych, na przykład oliwy z wytłoków oliwnych, mogą powodować wysokie zawartości WWA. Węgiel aktywny może być stosowany do usuwania benzo(a)pirenu podczas rafinacji olejów. Nie jest jasne, czy procesy rafinacji skutecznie usuwają wszystkie WWA, o których mowa. Należy stosować takie metody produkcji i przetwarzania, które zapobiegają wstępnemu zanieczyszczeniu olejów wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi.

(6) W celu ochrony zdrowia publicznego należy utrzymać maksymalne dopuszczalne poziomy dla benzo(a)pirenu w niektórych środkach spożywczych zawierających tłuszcze i oleje oraz w żywności, w której procesy wędzenia lub suszenia mogą powodować wysoki poziom zanieczyszczenia. Również w żywności dla niemowląt niezbędne jest ustalenie maksymalnych dopuszczalnych poziomów, osiągalnych dzięki ścisłym kontrolom produkcji i pakowania preparatów do początkowego żywienia niemowląt, preparatów do dalszego żywienia niemowląt, żywności dla niemowląt oraz produktów zbożowych przetworzonych przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci. Najwyższe dopuszczalne poziomy są także niezbędne w żywności, w której skażenie środowiska mogło spowodować wysoki poziom zanieczyszczenia, szczególnie ryb i produktów rybnych, na przykład na skutek wycieku ropy ze statków.

(7) W niektórych produktach żywnościowych, takich jak suszone owoce i suplementy diety, wykryto benzo(a)-piren, ale dostępne dane nie są jednoznaczne co do tego, jakie poziomy są racjonalnie osiągalne. Konieczne są dalsze badania w celu wyjaśnienia, jakie poziomy są racjonalnie możliwe do uzyskania w tych produktach. Do tego czasu powinno się stosować maksymalne dopuszczalne poziomy dla benzo(a)pirenu w istotnych składnikach, takich jak oleje i tłuszcze stosowane w suplementach diety.

(8) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 466/2001.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 zmienia się zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2005 r.

Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się w odniesieniu do produktów wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 kwietnia 2005 r. zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami.

Obowiązek udowodnienia, kiedy produkty zostały wprowadzone na rynek, spoczywa na podmiocie branży żywnościowej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 lutego 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 684/2004 (Dz.U. L 106 z 15.4.2004, str. 6).

(3) Dz.U. L 175 z 4.7.1991, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/14/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 37).

(4) Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 33).

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 dodaje się sekcję 7 w brzmieniu:

"Sekcja 7: Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA)

Produkt Maksymalny dopuszczalny poziom (μg/kg świeżej masy) Kryteria dla pobierania próbek Kryteria sprawności dla metod analitycznych
7.1. Benzo(a)piren(1) 2,0 Dyrektywa 2005/10/WE(*)
7.1.1. Oleje i tłuszcze

przeznaczone do

bezpośredniego spożycia

przez ludzi lub

stosowania jako

składnik w produktach

spożywczych(2)

Dyrektywa 2005/10/WE
7.1.2. Produkty dla niemowląt

i małych dzieci

1,0 Dyrektywa 2005/10/WE
7.1.2.1. Produkty dla niemowląt

i produkty zbożowe

przetworzone

przeznaczone dla

niemowląt i małych

dzieci(3)

7.1.2.2. Preparaty do

początkowego żywienia

niemowląt i preparaty

do dalszego żywienia

niemowląt, w tym

początkowe mleko dla

niemowląt i mleko

następne dla niemowląt

(4)

Dyrektywa 2005/10/WE
7.1.2.3. Produkty dietetyczne

specjalnego

przeznaczenia

medycznego(5),

zwłaszcza przeznaczone

dla niemowląt

7.1.3. Mięso wędzone i

produkty mięsne wędzone

5,0 Dyrektywa 2005/10/WE Dyrektywa 2005/10/WE
7.1.4. Mięso ryb wędzonych i

wędzone produkty(6),

z wyłączeniem małży

5,0 Dyrektywa 2005/10/WE Dyrektywa 2005/10/WE
7.1.5. Mięso ryb(7),

niewędzonych

2,0 Dyrektywa 2005/10/WE Dyrektywa 2005/10/WE
7.1.6. Skorupiaki, głowonogi,

niewędzone

5,0 Dyrektywa 2005/10/WE Dyrektywa 2005/10/WE
7.1.7. Małże 10,0 Dyrektywa 2005/10/WE Dyrektywa 2005/10/WE
(*) Patrz 15 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(1) Benzo(a)piren, dla którego wyszczególniono maksymalne dopuszczalne poziomy,

jest stosowany jako marker występowania WWA i ich efektu rakotwórczego.

Środki te zapewniają zatem pełną harmonizację WWA w wyszczególnionej

żywności we wszystkich Państwach Członkowskich. Komisja podda analizie

maksymalne dopuszczalne poziomy WWA w wyszczególnionych kategoriach

produktów spożywczych do dnia 1 kwietnia 2007 r., uwzględniając postęp

naukowy i wiedzę technologiczną na temat występowania benzo(a)pirenu i

innych rakotwórczych WWA w żywności.

(2) Masło kakaowe jest poza tą kategorią, do czasu zakończenia badań na obecność

benzo(a)pirenu w maśle kakaowym. Przegląd tej derogacji nastąpi przed dniem

1 kwietnia 2007 r.

(3) Produkty dla niemowląt i produkty zbożowe przetworzone przeznaczone dla

niemowląt i małych dzieci, o których mowa w art. 1 dyrektywy 96/5/WE.

Maksymalny dopuszczalny poziom odnosi się do produktu w postaci wprowadzanej

do obrotu handlowego.

(4) Preparaty do początkowego żywienia niemowląt i preparaty do dalszego

żywienia niemowląt, o których mowa w art. 1 dyrektywy 91/321/EWG.

Maksymalny dopuszczalny poziom odnosi się do produktu w postaci wprowadzanej

do obrotu handlowego.

(5) Produkty dietetyczne do specjalnych celów medycznych, o których mowa w art.

1 ust. 2 dyrektywy 1999/21/WE. Maksymalny dopuszczalny poziom odnosi się do

produktu w postaci wprowadzanej do obrotu handlowego.

(6) Ryby i produkty rybołówstwa, o których mowa w kategorii b), c) i f) wykazu

w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 104/2000.

(7) Ryby, o których mowa w kategorii a) listy w art. 1 rozporządzenia (WE)

nr 104/2000."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.34.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 208/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych
Data aktu: 04/02/2005
Data ogłoszenia: 08/02/2005
Data wejścia w życie: 28/02/2005, 01/04/2005