Decyzja 2005/413/WE zmieniająca decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE dotyczące finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitorowania TSE w 2005 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 maja 2005 r.
zmieniająca decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE dotyczące finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitorowania TSE w 2005 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 1550)

(2005/413/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 24 ust. 5 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2004/696/WE z dnia 14 października 2004 r. w sprawie wykazu programów zwalczania i monitorowania niektórych TSE kwalifikujących się do udziału finansowego Wspólnoty w 2005 r.(2) określa wykaz tych programów oraz proponowany udział i kwotę wkładu dla każdego programu.

(2) Decyzja Komisji 2004/863/WE z dnia 30 listopada 2004 r. zatwierdza programy zwalczania i monitorowania TSE na rok 2005 niektórych Państw Członkowskich oraz ustala wysokość wkładu finansowego Wspólnoty(3).

(3) W dniu 28 stycznia 2005 r. panel naukowy Wspólnoty, któremu przewodniczyło laboratorium referencyjne Wspólnoty zajmujące się TSE (CRL), potwierdził wykrycie gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) u kozy poddanej ubojowi we Francji. Był to pierwszy przypadek zarażenia chorobą BSE małego przeżuwacza w warunkach naturalnych.

(4) W swoim oświadczeniu z dnia 28 stycznia 2005 r. Panel Naukowy ds. Zagrożeń Biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) podkreślił, iż zasięg tego pojedynczego przypadku zarażenia kozy chorobą BSE we Francji powinien zostać poddany ocenie. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności wskazał, iż dla przeprowadzenia tej oceny istotne będą wyniki wzmocnionych kontroli przypadków TSE u kóz.

(5) W odpowiedzi na wspomniane oświadczenie, rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(4), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 214/2005(5), wprowadziło od dnia 11 lutego 2005 r. nowy program monitorowania TSE u kóz. Zgodnie z nowym programem monitorowania liczba zdrowych kóz poddanych ubojowi i kóz, które padły w gospodarstwie, które mają być poddane badaniu, została znacznie zwiększona.

(6) W związku ze specyfiką sektora mięsa koziego, ograniczoną wartością do celów uboju kóz powyżej 18 miesiąca życia, oraz ze względu na znaczenie skutecznego wprowadzania w życie wzmocnionego monitorowania w celu oceny występowania BSE u kóz właściwe jest zwiększenie wysokości stawki zwracanej Państwom Członkowskim przez Wspólnotę za przeprowadzone badanie do maksymalnej kwoty 30 EUR za szybki test przeprowadzony na kozach.

(7) Ponadto, rozporządzenie (WE) 999/2001, zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 36/2005(6), nakłada obowiązek przeprowadzania systematycznych badań mających na celu odróżnienie BSE od trzęsawki we wszystkich przypadkach TSE wykrytych u owiec i kóz od dnia 14 stycznia 2005 r. Ten środek należy uważać za kwalifikujący się do wkładu finansowego Wspólnoty w ramach programów monitorowania i zwalczania TSE w Państwach Członkowskich.

(8) Ze względu na znaczenie oceny występowania BSE u małych przeżuwaczy dla osiągnięcia celów Wspólnoty w dziedzinie zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt właściwy jest zwrot 100 % kosztów poniesionych przez Państwa Członkowskie na wstępne badania molekularne w celu odróżnienia BSE od trzęsawki.

(9) Konieczne jest zatem dokonanie przeglądu maksymalnej kwoty wkładu Wspólnoty do każdego programu, zgodnie z decyzjami 2004/696/WE i 2004/863/WE.

(10) Decyzja 2004/863/WE określa warunki wkładu finansowego Wspólnoty, w tym przekazywanie Komisji przez zainteresowane Państwa Członkowskie comiesięcznego sprawozdania dotyczącego postępów programu monitorowania TSE oraz poniesionych kosztów. Załącznik do decyzji określa koszty kwalifikujące się do zwrotu. Załącznik ten powinien zostać odpowiednio zmieniony, aby uwzględniał zmiany załączników III i X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, wprowadzone rozporządzeniami (WE) nr 36/2005 i nr 214/2005.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do decyzji 2004/696/WE zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W decyzji 2004/863/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 ust. 2 kwota "3.550.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "3.586.000 EUR";

2) w art. 2 ust. 2 kwota "1.700.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.736.000 EUR";

3) w art. 3 ust. 2 kwota "2.375.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "2.426.000 EUR";

4) w art. 4 ust. 2 kwota "15.020.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "15.170.000 EUR";

5) w art. 5 ust. 2 kwota "290.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "294.000 EUR";

6) w art. 6 ust. 2 kwota "585.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.487.000 EUR";

7) w art. 7 ust. 2 kwota "4.780.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "8.846.000 EUR";

8) w art. 8 ust. 2 kwota "24.045.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "29.755.000 EUR";

9) w art. 9 ust. 2 kwota "6.170.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "6.172.000 EUR";

10) w art. 10 ust. 2 kwota "6.660.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "8.677.000 EUR";

11) W art. 11 ust. 2 kwota "85.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "353.000 EUR";

12) w art. 12 ust. 2 kwota "835.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "836.000 EUR";

13) w art. 13 ust. 2 kwota "145.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "155.000 EUR";

14) w art. 14 ust. 2 kwota "1.085.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.184.000 EUR";

15) w art. 15 ust. 2 kwota "35.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "36.000 EUR";

16) w art. 16 ust. 2 kwota "4.270.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "4.510.000 EUR";

17) w art. 17 ust. 2 kwota "1.920.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "2.076.000 EUR";

18) w art. 18 ust. 2 kwota "1.135.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.480.000 EUR";

19) w art. 19 ust. 2 kwota "435.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "444.000 EUR";

20) w art. 20 ust. 2 kwota "1.160.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.170.000 EUR";

21) w art. 21 ust. 2 kwota "305.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "313.000 EUR";

22) w art. 22 ust. 2 kwota "5.570.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "5.690.000 EUR";

23) artykuł 23 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 23

Wkład finansowy Wspólnoty przeznaczony na programy monitorowania TSE określone w art. 1-22 stanowi 100 % kosztów poniesionych przez zainteresowane Państwa Członkowskie za wykonane testy (nie wliczając podatku VAT), z zastrzeżeniem:

a) maksymalnej kwoty 8 EUR za test w odniesieniu do testów wykonanych od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. u bydła i owiec określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001;

b) maksymalnej kwoty 30 EUR za test w odniesieniu do testów wykonanych od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. u kóz określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001;

c) maksymalnej kwoty 145 EUR za test w odniesieniu do wstępnych molekularnych badań odróżniających wykonanych od dnia 14 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. zgodnie z ustaleniami załącznika X, rozdział C pkt 3.2 lit. c) ppkt i) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.";

24) załącznik zastępuje się załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 maja 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 316 z 15.10.2004, str. 91.

(3) Dz.U. L 370 z 17.12.2004, str. 82.

(4) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 260/2005 (Dz.U. L 46 z 17.2.2005, str. 9).

(5) Dz.U. L 37 z 10.2.2005, str. 9.

(6) Dz.U. L 10 z 13.1.2005, str. 9.

ZAŁĄCZNIKI

"ZAŁĄCZNIK I

Wykaz programów monitorowania TSE

Poziom i maksymalna kwota wkładu finansowego Wspólnoty

(w EUR)
Choroba Państwo Członkowskie Poziom dla wykonania testów(1) Kwota maksymalna
TSE Austria 100 % 2.076.000
Belgia 100 % 3.586.000
Cypr 100 % 353.000
Republika Czeska 100 % 1.736.000
Dania 100 % 2.426.000
Estonia 100 % 294.000
Finlandia 100 % 1.170.000
Francja 100 % 29.755.000
Niemcy 100 % 15.170.000
Grecja 100 % 1.487.000
Węgry 100 % 1.184.000
Irlandia 100 % 6.172.000
Włochy 100 % 8.677.000
Litwa 100 % 836.000
Luksemburg 100 % 155.000
Malta 100 % 36.000
Niderlandy 100 % 4.510.000
Portugalia 100 % 1.480.000
Słowenia 100 % 444.000
Hiszpania 100 % 8.846.000
Szwecja 100 % 313.000
Zjednoczone Królestwo 100 % 5.690.000
Ogółem 96.396.000
(1) Szybkie testy i wstępne badania molekularne.".
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  II

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024