Decyzja 2005/413/WE zmieniająca decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE dotyczące finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitorowania TSE w 2005 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 maja 2005 r.
zmieniająca decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE dotyczące finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitorowania TSE w 2005 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 1550)

(2005/413/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 24 ust. 5 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2004/696/WE z dnia 14 października 2004 r. w sprawie wykazu programów zwalczania i monitorowania niektórych TSE kwalifikujących się do udziału finansowego Wspólnoty w 2005 r.(2) określa wykaz tych programów oraz proponowany udział i kwotę wkładu dla każdego programu.

(2) Decyzja Komisji 2004/863/WE z dnia 30 listopada 2004 r. zatwierdza programy zwalczania i monitorowania TSE na rok 2005 niektórych Państw Członkowskich oraz ustala wysokość wkładu finansowego Wspólnoty(3).

(3) W dniu 28 stycznia 2005 r. panel naukowy Wspólnoty, któremu przewodniczyło laboratorium referencyjne Wspólnoty zajmujące się TSE (CRL), potwierdził wykrycie gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) u kozy poddanej ubojowi we Francji. Był to pierwszy przypadek zarażenia chorobą BSE małego przeżuwacza w warunkach naturalnych.

(4) W swoim oświadczeniu z dnia 28 stycznia 2005 r. Panel Naukowy ds. Zagrożeń Biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) podkreślił, iż zasięg tego pojedynczego przypadku zarażenia kozy chorobą BSE we Francji powinien zostać poddany ocenie. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności wskazał, iż dla przeprowadzenia tej oceny istotne będą wyniki wzmocnionych kontroli przypadków TSE u kóz.

(5) W odpowiedzi na wspomniane oświadczenie, rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(4), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 214/2005(5), wprowadziło od dnia 11 lutego 2005 r. nowy program monitorowania TSE u kóz. Zgodnie z nowym programem monitorowania liczba zdrowych kóz poddanych ubojowi i kóz, które padły w gospodarstwie, które mają być poddane badaniu, została znacznie zwiększona.

(6) W związku ze specyfiką sektora mięsa koziego, ograniczoną wartością do celów uboju kóz powyżej 18 miesiąca życia, oraz ze względu na znaczenie skutecznego wprowadzania w życie wzmocnionego monitorowania w celu oceny występowania BSE u kóz właściwe jest zwiększenie wysokości stawki zwracanej Państwom Członkowskim przez Wspólnotę za przeprowadzone badanie do maksymalnej kwoty 30 EUR za szybki test przeprowadzony na kozach.

(7) Ponadto, rozporządzenie (WE) 999/2001, zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 36/2005(6), nakłada obowiązek przeprowadzania systematycznych badań mających na celu odróżnienie BSE od trzęsawki we wszystkich przypadkach TSE wykrytych u owiec i kóz od dnia 14 stycznia 2005 r. Ten środek należy uważać za kwalifikujący się do wkładu finansowego Wspólnoty w ramach programów monitorowania i zwalczania TSE w Państwach Członkowskich.

(8) Ze względu na znaczenie oceny występowania BSE u małych przeżuwaczy dla osiągnięcia celów Wspólnoty w dziedzinie zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt właściwy jest zwrot 100 % kosztów poniesionych przez Państwa Członkowskie na wstępne badania molekularne w celu odróżnienia BSE od trzęsawki.

(9) Konieczne jest zatem dokonanie przeglądu maksymalnej kwoty wkładu Wspólnoty do każdego programu, zgodnie z decyzjami 2004/696/WE i 2004/863/WE.

(10) Decyzja 2004/863/WE określa warunki wkładu finansowego Wspólnoty, w tym przekazywanie Komisji przez zainteresowane Państwa Członkowskie comiesięcznego sprawozdania dotyczącego postępów programu monitorowania TSE oraz poniesionych kosztów. Załącznik do decyzji określa koszty kwalifikujące się do zwrotu. Załącznik ten powinien zostać odpowiednio zmieniony, aby uwzględniał zmiany załączników III i X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, wprowadzone rozporządzeniami (WE) nr 36/2005 i nr 214/2005.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do decyzji 2004/696/WE zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W decyzji 2004/863/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 ust. 2 kwota "3.550.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "3.586.000 EUR";

2) w art. 2 ust. 2 kwota "1.700.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.736.000 EUR";

3) w art. 3 ust. 2 kwota "2.375.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "2.426.000 EUR";

4) w art. 4 ust. 2 kwota "15.020.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "15.170.000 EUR";

5) w art. 5 ust. 2 kwota "290.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "294.000 EUR";

6) w art. 6 ust. 2 kwota "585.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.487.000 EUR";

7) w art. 7 ust. 2 kwota "4.780.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "8.846.000 EUR";

8) w art. 8 ust. 2 kwota "24.045.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "29.755.000 EUR";

9) w art. 9 ust. 2 kwota "6.170.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "6.172.000 EUR";

10) w art. 10 ust. 2 kwota "6.660.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "8.677.000 EUR";

11) W art. 11 ust. 2 kwota "85.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "353.000 EUR";

12) w art. 12 ust. 2 kwota "835.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "836.000 EUR";

13) w art. 13 ust. 2 kwota "145.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "155.000 EUR";

14) w art. 14 ust. 2 kwota "1.085.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.184.000 EUR";

15) w art. 15 ust. 2 kwota "35.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "36.000 EUR";

16) w art. 16 ust. 2 kwota "4.270.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "4.510.000 EUR";

17) w art. 17 ust. 2 kwota "1.920.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "2.076.000 EUR";

18) w art. 18 ust. 2 kwota "1.135.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.480.000 EUR";

19) w art. 19 ust. 2 kwota "435.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "444.000 EUR";

20) w art. 20 ust. 2 kwota "1.160.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.170.000 EUR";

21) w art. 21 ust. 2 kwota "305.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "313.000 EUR";

22) w art. 22 ust. 2 kwota "5.570.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "5.690.000 EUR";

23) artykuł 23 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 23

Wkład finansowy Wspólnoty przeznaczony na programy monitorowania TSE określone w art. 1-22 stanowi 100 % kosztów poniesionych przez zainteresowane Państwa Członkowskie za wykonane testy (nie wliczając podatku VAT), z zastrzeżeniem:

a) maksymalnej kwoty 8 EUR za test w odniesieniu do testów wykonanych od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. u bydła i owiec określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001;

b) maksymalnej kwoty 30 EUR za test w odniesieniu do testów wykonanych od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. u kóz określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001;

c) maksymalnej kwoty 145 EUR za test w odniesieniu do wstępnych molekularnych badań odróżniających wykonanych od dnia 14 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. zgodnie z ustaleniami załącznika X, rozdział C pkt 3.2 lit. c) ppkt i) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.";

24) załącznik zastępuje się załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 maja 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 316 z 15.10.2004, str. 91.

(3) Dz.U. L 370 z 17.12.2004, str. 82.

(4) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 260/2005 (Dz.U. L 46 z 17.2.2005, str. 9).

(5) Dz.U. L 37 z 10.2.2005, str. 9.

(6) Dz.U. L 10 z 13.1.2005, str. 9.

ZAŁĄCZNIKI

"ZAŁĄCZNIK I

Wykaz programów monitorowania TSE

Poziom i maksymalna kwota wkładu finansowego Wspólnoty

(w EUR)
Choroba Państwo Członkowskie Poziom dla wykonania testów(1) Kwota maksymalna
TSE Austria 100 % 2.076.000
Belgia 100 % 3.586.000
Cypr 100 % 353.000
Republika Czeska 100 % 1.736.000
Dania 100 % 2.426.000
Estonia 100 % 294.000
Finlandia 100 % 1.170.000
Francja 100 % 29.755.000
Niemcy 100 % 15.170.000
Grecja 100 % 1.487.000
Węgry 100 % 1.184.000
Irlandia 100 % 6.172.000
Włochy 100 % 8.677.000
Litwa 100 % 836.000
Luksemburg 100 % 155.000
Malta 100 % 36.000
Niderlandy 100 % 4.510.000
Portugalia 100 % 1.480.000
Słowenia 100 % 444.000
Hiszpania 100 % 8.846.000
Szwecja 100 % 313.000
Zjednoczone Królestwo 100 % 5.690.000
Ogółem 96.396.000
(1) Szybkie testy i wstępne badania molekularne.".
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  II

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.141.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/413/WE zmieniająca decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE dotyczące finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitorowania TSE w 2005 r.
Data aktu: 30/05/2005
Data ogłoszenia: 04/06/2005
Data wejścia w życie: 04/06/2005