Rozporządzenie 605/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 296/96 w sprawie danych przekazywanych przez Państwa Członkowskie oraz miesięcznego księgowania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 605/2005
z dnia 19 kwietnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 296/96 w sprawie danych przekazywanych przez Państwa Członkowskie oraz miesięcznego księgowania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3 oraz art. 7 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 296/96(2) Państwa Członkowskie okresowo i stale powiadamiają Komisję o poczynionych wydatkach. W celu uniknięcia zbyt częstych powiadomień, należy ustanowić miesięczny tryb składania tych informacji, bez uszczerbku dla obowiązku nałożonego na Państwa Członkowskie, by zachowywać do wglądu Komisji informacje zebrane w trybie tygodniowym w celu umożliwienia sprawowania właściwego nadzoru nad przebiegiem wydatków.

(2) Pewne informacje przekazywane przez Państwa Członkowskie muszą być przesyłane drogą elektroniczną i cyfrową, aby Komisja mogła używać ich bezpośrednio do prowadzenia rozliczeń. Niemniej jednak, w uzasadnionych przypadkach, stosowanie innych form powiadamiania pozostaje nadal możliwe.

(3) W celu uproszczenia i odciążenia procedury administracyjnej, jednoczesne przekazanie papierowej wersji informacji jest wymagane jedynie w przypadku miesięcznych sprawozdań podsumowujących.

(4) Wskazanie pewnych ilości lub powierzchni w szczegółowej deklaracji przekazywanej przez Państwa Członkowskie ma w praktyce małe znaczenie w kontekście miesięcznych zaliczek. Informacji tych nie trzeba już zatem wymagać.

(5) Płatności z budżetu Sekcji "Gwarancji" EFOGR są dokonywane przez Komisję wyłącznie w euro. W zakresie płatności wobec beneficjentów Państwa Członkowskie zachowują prawo wyboru między euro a walutą krajową. Niemniej jednak, agencje płatnicze Państw Członkowskich, które nie są członkami strefy euro, a które dokonują płatności w walucie krajowej oraz w euro, będą musiały prowadzić oddzielne księgi rachunkowe według waluty płatniczej. W celu uniknięcia podwójnego przeliczania płatności, należy znieść możliwość składania deklaracji w walucie krajowej na temat kwot wypłaconych w euro.

(6) W przypadku gdy na podstawie deklaracji o wydatkach otrzymanej od Państw Członkowskich, całkowita kwota przewidzianych zobowiązań, które mogłyby być zatwierdzone zgodnie z art. 150 ust. 3 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), przewyższa połowę ogółu środków przeznaczonych na bieżący rok budżetowy, Komisja zobowiązana jest dokonać redukcji tych kwot. W celu prawidłowego zarządzania, redukcje te muszą zostać rozłożone w sposób proporcjonalny pomiędzy wszystkie Państwa Członkowskie, na podstawie otrzymanych od tych Państw deklaracji o wydatkach.

(7) W przypadku gdy budżet Wspólnoty nie został ostatecznie zatwierdzony na początku nowego roku budżetowego, art. 13 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 stanowi, że płatności można dokonywać miesięcznie w ramach każdego rozdziału do wysokości jednej dwunastej całości środków zatwierdzonych w ramach tego rozdziału w poprzednim roku budżetowym. W celu sprawiedliwego podziału środków między Państwami Członkowskimi należy ustanowić, że przy powyższym założeniu zaliczki zostają przyznane do wysokości wielkości procentowej deklaracji o wydatkach przekazanych przez każde Państwo Członkowskie ustanowionej w ramach każdego rozdziału oraz że saldo niewypłacone w danym miesiącu zostaje przeniesione w chwili decyzji Komisji odnośnie płatności miesięcznych realizowanych w terminie późniejszym.

(8) W kontekście reformy WPR oraz wprowadzenia systemu jednolitej płatności przestrzeganie przez Państwa Członkowskie terminów płatności jest kwestią zasadniczą dla prawidłowego stosowania zasad dyscypliny finansowej. Należy więc przewidzieć zasady szczególne, pozwalające w miarę możliwości uniknąć ryzyka przekroczenia rocznych środków dostępnych w budżecie Wspólnoty.

(9) W celu zapewnienia prawidłowego zarządzania administracyjnego, jeśli stwierdzi się opóźnienia w wysyłce dokumentów uzasadniających płatności dokonane w ramach rozporządzenia Komisji (WE) nr 817/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(4), musi istnieć możliwość przeniesienia płatności z Komisji na rzecz Państwa Członkowskiego, dotyczących miesiąca września, na następny miesiąc.

(10) Wydatki poniesione we wrześniu w związku z magazynowaniem, są księgowane w wysokości 50 % za miesiąc październik, a pozostała część za miesiąc listopad. W celu uproszczenia rozliczeń z agencjami płatniczymi, należy ustanowić, by wydatki związane z tymi działaniami były księgowane w wysokości 100 % za miesiąc październik.

(11) Wydatki w ramach rozwoju obszarów wiejskich współfinansowane z budżetu Wspólnoty i budżetów krajowych są zgłaszane najpóźniej w ciągu drugiego miesiąca następującego po dokonaniu płatności na rzecz beneficjentów. W celu dokonania harmonizacji zasad rachunkowości stosowanych w gwarancji EFOGR, należy ustanowić, by wydatki te były zgłaszane w miesiącu, w którym dokonano płatności na rzecz beneficjenta.

(12) Rozporządzenie (WE) nr 296/96 powinno zatem zostać zmienione.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Funduszu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do rozporządzenia (WE) nr 296/96 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustępy 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie zbierają i zachowują do wglądu Komisji informacje dotyczące całkowitej kwoty wydatków poniesionych w każdym tygodniu.

Najpóźniej w trzecim dniu roboczym każdego tygodnia udostępniają informacje dotyczące całkowitej kwoty wydatków poniesionych od początku do końca tygodnia poprzedniego.

Jeśli dany tydzień wypada na przełomie dwóch miesięcy, najpóźniej w trzecim dniu roboczym następnego miesiąca Państwa Członkowskie udostępniają informacje dotyczące całkowitej kwoty wydatków poniesionych w ciągu poprzedniego miesiąca.

2. Najpóźniej w trzecim dniu roboczym następnego miesiąca Państwa Członkowskie przesyłają pocztą elektroniczną informacje dotyczące całkowitej kwoty wydatków poniesionych w danym miesiącu oraz wszelkie informacje mogące wyjaśnić istotne różnice między preliminarzem zatwierdzonym na mocy ust. 5 a poniesionymi wydatkami.

3. Najpóźniej do dziesiątego dnia każdego miesiąca Państwa Członkowskie przesyłają do Komisji drogą elektroniczną informacje na temat całkowitej kwoty wydatków poniesionych w ciągu poprzedniego miesiąca.

Niemniej jednak, informacja dotycząca wydatków poniesionych między 1 a 15 października jest przekazywana najpóźniej do 25 dnia tego samego miesiąca.

3a. W należycie uzasadnionych przypadkach Komisja może wyrazić zgodę, by informacje odnośnie ust. 2 i 3 zostały przekazane w inny sposób.";

b) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Najpóźniej do dwudziestego dnia każdego miesiąca Państwa Członkowskie przesyłają do Komisji drogą elektroniczną akta na temat zaksięgowania w budżecie Wspólnoty wydatków poniesionych w ciągu poprzedniego miesiąca. Niemniej jednak, akta mające uwzględnić wydatki poniesione między 1 a 15 października przesyła się najpóźniej do 10 listopada.

Streszczenie danych wynikające z ust. 6 lit. b) jest przekazywane do Komisji również w wersji papierowej.";

c) do ust. 6 wprowadza się następujące zmiany:

i) w lit. a) usuwa się trzecie tiret;

ii) lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) streszczenie danych określonych w lit. a);";

d) ustęp 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Agencje płatnicze Państw Członkowskich, które nie są członkami strefy euro, muszą prowadzić oddzielne księgi rachunkowe według waluty, w której dokonano płatności na rzecz beneficjentów. Oddzielne księgi muszą być również zachowane w przypadku deklaracji zgłaszanych w ramach procedury rozliczania rachunków.";

2) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na podstawie danych przekazanych zgodnie z art. 3, Komisja podejmuje decyzję i dokonuje przelewu miesięcznych zaliczek na poczet księgowanych wydatków, bez uszczerbku dla postanowień art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2040/2000(*).

Jeśli, zgodnie z art. 150 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(**), przewidziane zobowiązania przekraczają połowę ogółu środków na dany rok budżetowy, zaliczki zostają przyznane do wysokości wielkości procentowej deklaracji o wydatkach otrzymanych od Państw Członkowskich. Komisja bierze pod uwagę należności niezwrócone Państwom Członkowskim w chwili podejmowania decyzji odnośnie późniejszych zwrotów.

Jeśli budżet Wspólnoty nie został ostatecznie zatwierdzony na początku nowego roku budżetowego, zaliczki są przyznawane do wysokości wielkości procentowej deklaracji o wydatkach otrzymanych od Państw Członkowskich ustanowionej w ramach każdego rozdziału dotyczącego wydatków oraz zgodnie z limitami ustalonymi w art. 13 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002. Komisja bierze pod uwagę należności niezwrócone Państwom Członkowskim w chwili podejmowania decyzji odnośnie późniejszych zwrotów.

______

(*) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 27.

(**) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.";

b) ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wszelkie wydatki dokonane z opóźnieniem lub poza wyznaczonymi terminami zostają zredukowane w ramach zaliczek, zgodnie z poniższymi zasadami:

a) jeżeli wydatki dokonane po upływie terminów są równe lub mniejsze od 4% wydatków dokonanych w terminie, nie zostaje dokonana żadna redukcja;

b) po przekroczeniu progu 4% wszystkie kolejne dokonane z opóźnieniem wydatki zostają zredukowane:

- do jednego miesiąca - o 10%,

- do dwóch miesięcy - o 25%,

- do trzech miesięcy - o 45%,

- do czterech miesięcy - o 70%,

- do pięciu miesięcy i więcej - o 100 %;

c) niemniej jednak w odniesieniu do płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 12 i w tytule III lub tam, gdzie to właściwe, w tytule IV A rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003(*), dokonanych w roku N, których płatność z opóźnieniem lub poza wyznaczonymi terminami nastąpiła po 15 października roku N+1, stosuje się następujące warunki:

- w przypadku gdy próg 4% przewidziany w lit. a) nie został w pełni wykorzystany na płatności dokonane najpóźniej w dniu 15 października roku N+1 i pozostała część tego pułapu wynosi ponad 2%, pułap zostaje zredukowany do 2%,

- w każdym przypadku płatności dokonane w ciągu lat budżetowych N+2 i kolejnych kwalifikują się dla zainteresowanych Państw Członkowskich jedynie w granicach krajowego pułapu przewidzianego w załącznikach VIII i VIII A lub w rocznych ramach finansowych ustanowionych zgodnie z art. 143b ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 na rok poprzedzający bieżący rok budżetowy, w trakcie którego dokonana jest płatność - według przypadku - powiększona o kwoty związane z premią mleczną i płatnościami dodatkowymi przewidzianymi w art. 95 i 96 oraz o dodatkową kwotę pomocy przewidzianą w art. 12 wspomnianego rozporządzenia, pomniejszona o wielkość procentową, o której mowa w art. 10 i skorygowana zgodnie z dostosowaniem przewidzianym w art. 11 przy uwzględnieniu art. 12a tego samego rozporządzenia oraz kwot ustanowionych w art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 188/2005(**),

- po wykorzystaniu wyżej wymienionych progów wydatki przewidziane w niniejszym punkcie zostają zredukowane o 100 %,

d) Komisja zastosuje inną skalę i/lub niższą redukcję lub brak redukcji, o ile występują szczególne warunki w zarządzaniu przy niektórych środkach lub jeśli Państwa Członkowskie przedstawią należyte uzasadnienia.

Jednakże w przypadku płatności, o których mowa w lit. c) poprzednie zdanie stosuje się jedynie w granicach pułapów, o których mowa tej lit. c) tiret drugie;

e) redukcji, o których mowa w niniejszym artykule, dokonuje się zgodnie z zasadami określonymi w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2040/2000.

______

(*) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1.

(**) Dz.U. L 31 z 4.2.2005, str. 6.";

c) ustęp 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Jeśli do 30 września każdego roku Komisja nie otrzymała dokumentów określonych w art. 55 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 817/2004(*), po uprzednim powiadomieniu zainteresowanego Państwa Członkowskiego, może ona, zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem, odroczyć wypłatę zaliczki z tytułu wydatków dokonywanych we wrześniu do wypłaty zaliczki z tytułu wydatków w październiku.

______

(*) Dz.U. L 153 z 30.4.2004, str. 4.";

3) w art. 5, ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kwoty wydatków określonych w ust. 1 są zaksięgowane przez agencje płatnicze w ciągu miesiąca następującego po tym, do którego odnoszą się działania. Działania, które należy uwzględnić w rachunkach zatwierdzonych na koniec miesiąca, to te, które miały miejsce od początku roku budżetowego do końca tego samego miesiąca.

Jednocześnie w przypadku działań przeprowadzonych w ciągu miesiąca września wydatki zostają zaksięgowane przez agencje płatnicze najpóźniej do 15 października.";

4) w art. 7 ust. 1 usuwa się lit. b).

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 października 2005 r. z wyjątkiem art. 1 pkt 1 lit. d) i pkt 4, które stosują się od dnia 16 października 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 kwietnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(2) Dz.U. L 39 z 17.2.1996, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1655/2004 (Dz.U. L 298 z 23.9.2004, str. 3).

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(4) Dz.U. L 153 z 30.4.2004, str. 4.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.100.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 605/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 296/96 w sprawie danych przekazywanych przez Państwa Członkowskie oraz miesięcznego księgowania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 19/04/2005
Data ogłoszenia: 20/04/2005
Data wejścia w życie: 16/10/2006, 10/05/2005, 16/10/2005