uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 80/1268/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. odnosząca się do emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa w pojazdach silnikowych(4) jest jedną z odrębnych dyrektyw w ramach procedury homologacji typu ustanowionej w dyrektywie Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).
(2) Komunikat Komisji skierowany do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie "Polityk i środków WE zmierzających do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych: ku Europejskiemu Programowi ds. Zmiany Klimatu (ECCP)", przedstawia propozycję strategii wykonawczej w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, w tym środki, które należy podjąć w sektorze transportu. Zielona Księga "Ku europejskiej strategii na rzecz bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię" w podobny sposób wzywa do wysiłków w celu poprawy zużycia paliwa w pojazdach silnikowych.
(3) W oparciu o strategię wspólnotową na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla (CO2) z samochodów osobowych, jak podkreślono w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowanym "Wspólnotowa strategia na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z samochodów osobowych i poprawy zużycia paliwa", zharmonizowaną metodologię pomiarów, ustanowioną w dyrektywie 80/1268/EWG, wykorzystano jako instrument podstawowy. Aby dopuścić dalsze środki mające na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 w sektorze lekkich pojazdów dostawczych, konieczne jest rozszerzenie zakresu tej dyrektywy w celu włączenia do niej również pojazdów kategorii N1.
(4) Zgodnie z decyzją 1753/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 2000 r. ustanawiającą plan monitorowania średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych(6), Komisja przeprowadziła analizę w celu zbadania możliwości i implikacji zharmonizowanej procedury pomiaru indywidualnych emisji CO2 z pojazdów kategorii N1. W tym względzie, zastosowanie badania emisji przewidzianego w dyrektywie Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych(7), również do celów pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2 dla tej kategorii pojazdów, uznano za technicznie dopuszczalne i najbardziej efektywne w odniesieniu do kosztów.
(5) Wielu drobnych wytwórców kupuje od dostawców silniki, posiadające homologację typu w odniesieniu do emisji zgodnie z dyrektywą Rady 88/77/EWG z dnia 3 grudnia 1987 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają zostać podjęte przeciwko emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych przez silniki wysokoprężne stosowane w pojazdach oraz emisji zanieczyszczeń gazowych z silników z wymuszonym zapłonem napędzanych gazem ziemnym lub gazem płynnym stosowanych w pojazdach(8). Znaczna liczba tych wytwórców nie dysponuje niezbędnym oprzyrządowaniem ani ekspertyzami do przeprowadzania szczegółowych badań emisji spalin lub CO2. Dlatego też należy zwolnić z tego obowiązku drobnych wytwórców, ponieważ dodatkowe koszty, które musieliby ponieść w celu wykonania niniejszej dyrektywy, byłyby nieproporcjonalnie wysokie.
(6) Środki te mają także wpływ na załączniki do dyrektywy 70/156/EWG.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 70/156/EWG i 80/1268/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | M. McDOWELL |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 51 E z 26.2.2002, str. 317.
(2) Dz.U. C 125 z 27.5.2002, str. 6.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2002 r. (Dz.U. C 273 E z 14.11.2003, str. 22), wspólne stanowisko Rady z dnia 9 października 2003 r. (Dz.U. C 305 E 16.12.2003, str. 1) i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 36. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 1999/100/WE (Dz.U. L 334 z 28.12.1999, str. 36).
(5) Dz.U. L 42 z 23. 2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16. 5.2003, str. 36).
(6) Dz.U. L 202 z 10. 8.2000, str. 1.
(7) Dz.U. L 76 6. 4.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2003/76/WE (Dz.U. L 206 z 15.8.2003, str. 29).
(8) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/27/WE (Dz.U. L 107 z 18. 4.2001, str. 10).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.49.36 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2004/3/WE zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/EWG i 80/1268/EWG w odniesieniu do pomiaru emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa w pojazdach N1 |
| Data aktu: | 11/02/2004 |
| Data ogłoszenia: | 19/02/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/02/2004 |