Decyzja 507/2001/WE dotycząca działań odnoszących się do sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i rozpowszechnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi (program Edicom)

DECYZJA NR 507/2001/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 12 marca 2001 r.
dotycząca działań odnoszących się do sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i rozpowszechnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi (program Edicom)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w artykule 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działania realizowane zgodnie z decyzją Rady 96/715/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie sieci telematycznych pomiędzy organami administracyjnymi do celów statystycznych odnoszących się do handlu towarami pomiędzy Państwami Członkowskimi (program Edicom)(3) znacznie podniosły jakość statystyk Państw Członkowskich.

(2) Statystyki dotyczące handlu zagranicznego oraz wymiany handlowej we Wspólnocie wchodzą w nowy etap rozwoju, charakteryzujący się coraz większymi i coraz bardziej zaawansowanymi potrzebami użytkowników w odniesieniu do informacji.

(3) Należy koniecznie zaspokajać pilne potrzeby unii gospodarczej i walutowej poprzez szybkie dostarczanie rzetelnych i dokładnych statystyk makroekonomicznych.

(4) Modernizacja sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i udostępnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi, powinna stanowić siłę napędową rozwoju takich statystyk.

(5) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91 z dnia 7 listopada 1991 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi(4) (Intrastat) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95 z dnia 22 maja 1995 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Wspólnotą i jej Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi(5) przewidują większy zakres wykorzystywania automatycznego przetwarzania oraz elektronicznego przesyłania danych.

(6) Uproszczenie systemu Intrastat stanowiło projekt pilotażowy w ramach inicjatywy SLIM (uproszczona legislacja dla rynku wewnętrznego) wprowadzonej w 1996 r.; należy w dalszym ciągu stosować środki redukujące obciążenia nałożone na dostawców informacji statystycznych, w szczególności na małe i średnie przedsiębiorstwa, które to środki zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę.

(7) Cele niniejszej decyzji są identyczne i zgodne z celami decyzji nr 1719/1999/WE(6) i decyzji nr 1720/1999/WE(7) Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sieci transeuropejskich, przez które odbywa się elektroniczna wymiana danych między organami administracyjnymi (IDA); wdrażając niniejszą decyzję, należy również uwzględnić decyzje dotyczące elektronicznej wymiany danych między organami administracyjnymi, w szczególności art. 11 decyzji nr 1719/1999/WE.

(8) Dokonano oceny ex-ante, zgodnie z zasadami zarządzania finansami, w celu osiągnięcia właściwej skuteczności programu w osiąganiu założonych celów oraz dla potrzeb uwzględnienia ograniczeń budżetowych, począwszy od fazy projektowania programu.

(9) Ponieważ Państwa Członkowskie nie są w stanie w wystarczającym zakresie zrealizować celów proponowanych działań obejmujących rozwój i modernizację sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i udostępnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz państwach trzecich i ponieważ ze względu na skalę takich działań ich cele mogą zostać w sposób doskonalszy zrealizowane na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może zastosować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza środki niezbędne do osiągnięcia tych celów.

(10) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyki Wspólnoty(8) określa ramy dla przepisów niniejszej decyzji, w szczególności dotyczących dostępu do źródeł danych administracyjnych, zachowania poufności danych statystycznych oraz zasady oszczędności kosztów.

(11) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodne z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(9).

(12) Niniejsza decyzja ustanawia ramy finansowe na całkowity czas trwania programu, które mają stanowić podstawowy punkt odniesienia dla władzy budżetowej, w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(10),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres zastosowania i cele ogólne

1.
Środki przewidziane w niniejszej decyzji dotyczą sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i udostępnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi.
2.
Ogólnymi celami są:

a) zachęcanie do tworzenia sieci, określonej w ust. 1 w możliwie jak najnowocześniejszy, najbardziej racjonalny i najskuteczniejszy sposób oraz do zastosowania środków niezbędnych do udoskonalenia i harmonizacji wykorzystanych metod, w celu sporządzenia statystyk, które:

– są bardziej rzetelne i mniej kosztowne dla dostawców informacji oraz organów administracyjnych oraz są szybciej dostępne;

– w większym stopniu odpowiadają obecnym i przyszłym oczekiwaniom użytkowników;

b) w dalszym ciągu rozwijać narzędzia informatyczne do zbierania, sporządzania, przekazywania i upowszechniania danych statystycznych z uwzględnieniem najnowszych postępów technologicznych oraz mając na względzie optymalizację kosztów.

Artykuł  2

Działania

1.
Realizacja celów, określonych w art. 1, obejmuje działania (znane jako program Edicom), które:

a) rozwijają sieć, określoną w art. 1 ust. 1 w celu:

– opracowywania informacji statystycznych o lepszej jakości, tańszych i szybciej dostępnych zgodnie z wymaganiami polityki wspólnotowej;

– opracowywania informacji statystycznych odpowiadających nowym wymaganiom użytkowników w ramach unii gospodarczej i walutowej oraz w świetle zmieniających się międzynarodowych warunków gospodarczych;

– skuteczniejszego wykorzystywania statystyk dotyczących handlu towarami w ramach ogólnego systemu statystycznego na poziomie Wspólnoty i poziomie międzynarodowym oraz w celu przystosowania ich do zmian w administracji;

– udoskonalania usług oferowanych organom administracyjnym, dostawcom i użytkownikom informacji poprzez dostarczanie im wszystkich dostępnych statystyk oraz metadanych dotyczących handlu towarami;

b) rozwijają i wspierają narzędzia zbierające informacje dotyczące handlu towarami z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć technicznych w celu udoskonalenia funkcji dostępnych dostawcom informacji.

Konkretne warunki wdrażania niniejszych działań określone zostały w załączniku I. Odpowiedni rozkład procentowy na cały okres został określony w załączniku II.

2.
Procedury wdrażania działań, o których mowa w ust. 1, przyjmuje się zgodne z procedurą przewidzianą w art. 4 ust. 2.
Artykuł  3

Roczny program pracy oraz zarządzanie wydatkami

1.
Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 4 ust. 2, Komisja zatwierdza roczny program pracy, włączając w to alokacje rocznych wydatków budżetowych zgodnie z niniejszą decyzją.
2.
Komisja informuje o rocznym programie pracy Komitet ds. programu statystycznego Wspólnot Europejskich ustanowiony na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom(11).
Artykuł  4

Procedura

1.
Komisja jest wspierana przez Komitet ds. Statystyki dotyczącej Handlu Towarami między Państwami Członkowskimi, ustanowiony na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3330/91 oraz Komitet ds. Statystyki dotyczącej Handlu Towarami z Państwami Trzecimi, ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 1172/95 w odniesieniu do kwestii wchodzących w zakres odpowiedzialności wyżej wymienionych komitetów.
2.
W przypadku odniesień do niniejszego ustępu, zastosowanie znajdują przepisy art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE z uwzględnieniem art. 8 tej decyzji.

Okres, określony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitety przyjmują swoje regulaminy wewnętrzne.
Artykuł  5

Ocena

1.
Komisja, we współpracy z Państwami Członkowskimi, regularnie dokonuje przeglądu działań finansowanych na mocy niniejszej decyzji, aby ocenić, czy zrealizowano określone cele, oraz dostarczyć wytyczne dotyczące większej skuteczności przyszłych działań. Komisja składa komitetom, określonym w art. 4 ust. 1, podsumowanie dokonanych ocen, które, jeżeli zajdzie taka potrzeba, jest przez nie weryfikowane. Sprawozdania dotyczące ocen są dostępne na żądanie Państw Członkowskich.
2.
Do końca grudnia 2003 r. Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie sprawozdanie z połowy okresu dotyczące działań finansowanych w ramach nowego programu, tak aby umożliwić ewentualny przegląd działań realizowanych na mocy niniejszej decyzji.

Pod koniec pięcioletniego okresu, określonego w art. 7 akapit drugi, Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące wdrożenia niniejszej decyzji wraz z ewentualnymi propozycjami nowych działań.

Sprawozdanie to, uwzględniając wydatki poniesione przez Wspólnotę, oceni korzyści odpowiednich działań dla Wspólnoty, Państw Członkowskich i dostawców oraz użytkowników informacji statystycznych w celu określenia potencjalnych obszarów, które należy udoskonalić oraz w celu weryfikacji synergii z innymi działaniami Wspólnoty, w szczególności w odniesieniu do transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych oraz programów rozwoju technicznego.

3.
Komisja podejmie wszelkie inne niezbędne środki, aby zweryfikować, czy finansowane działania realizowane są odpowiednio i zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.
Artykuł  6 1

Kwestie finansowe

Ramy finansowe dla wdrożenia działania Wspólnoty w ramach niniejszej decyzji na okres 2001-2005 ustala się na 53,6 miliony EUR Indykatywny podział według kategorii działań określonych w art. 2, pokazany jest w załączniku II.

Roczne kwoty przeznaczone na określone cele są autoryzowane przez władzę budżetową w ramach odpowiednich limitów finansowych.

Fundusze przewidziane w niniejszej decyzji nie finansują działań, które są już finansowane z innych źródeł Wspólnoty.

Artykuł  7

Wejście w życie i ważność

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsza decyzja jest ważna przez okres pięciu lat od daty wejścia w życie.

Artykuł  8

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 marca 2001 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE L. PAGROTSKY
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 337 E z 28.11.2000, str. 246.

(2) Opina Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 lutego 2001 r.

(3) Dz.U. L 327 z 18.12.1996, str. 34.

(4) Dz.U. L 316 z 16.11.1991, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1624/2000 (Dz.U. L 187 z 26.7.2000, str. 1).

(5) Dz.U. L 118, z 25.5.1995, str. 10. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 374/98 (Dz.U. L 48 z 19.2.1998, str. 6).

(6) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.

(7) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9

(8) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.

(9) Dz.U. L 184 17.7.1999, str. 23.

(10) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

(11) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Szczególne warunki realizacji działań, o których mowa w art. 2

1. Realizacja działań, o których mowa w art. 2:

a) uwzględni niezbędną ciągłość istniejących narzędzi informatycznych, które zgodnie z uznaniem są użyteczne w realizacji celów, o których mowa w art. 1, bez zagrożenia dla konkurencji z sektorem prywatnym w dziedzinie usług biznesowych;

b) uwzględni satysfakcjonujące wyniki innych właściwych działań Wspólnoty, w szczególności w dziedzinie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych oraz wspólnotowych programów badań i rozwoju technicznego; ponadto zostaną również uwzględnione obowiązki wynikające z art. 11 decyzji nr 1719/1999/WE;

c) odnosi się do istniejących szeroko dostępnych standardów europejskich oraz specyfikacji, takich jak otwarte standardy internetowe, w celu zagwarantowania wysokiego stopnia współdziałania krajowych i wspólnotowych systemów w ramach sektorów administracyjnych oraz z sektorem prywatnym.

2. W świetle rocznego programu pracy działania przewidziane w art. 2 są przedmiotem:

a) opisu celu, zakresu, uzasadnienia oraz prawdopodobnych kosztów i korzyści takich działań;

b) opisu funkcji i podejścia technicznego;

c) szczegółowego planu realizacji, opisującego w szczególności każde zadanie oraz kolejność wykonywania zadań.

3. Wdrożenie rocznego programu pracy wymagać będzie pomocy technicznej i administracyjnej, jak również środków wsparcia; kwoty przeznaczone na ten cel nie przekroczą 7 % kwoty ogółem.

ZAŁĄCZNIK  II 2

INDYKATYWNY PODZIAŁ WEDŁUG KATEGORII DZIAŁANIA EDICOM ZGODNIE Z ART. 2, NA OKRES 2001-2005

Podział na lata 2001-2005 Suma
Sieć informacyjna lepszej jakości, która jest tańsza, szybsza i szybciej dostępna zgodnie z wymogami polityk Wspólnoty 22 %
Sieć istotnych informacji dostosowana do zmieniających się potrzeb użytkowników w ramach unii gospodarczej i walutowej oraz międzynarodowego środowiska gospodarczego 14 %
Sieć informacyjna, która jest lepiej włączona do ogólnego środowiska statystycznego oraz dostosowana do rozwoju środowiska administracyjnego 25 %
Sieć poprawiająca obsługę statystyczną zaoferowaną administracjom, użytkownikom oraz dostawcom danych 12 %
Sieć oparta na instrumentach gromadzenia informacji w świetle najnowszego postępu technologicznego, w celu poprawy funkcji dostępnych dla dostawców informacji 9 %
Sieć zintegrowana i interoperowalna 11 %
Pomoc techniczna i administracyjna; środki wspierania 7 %
Suma (w milionach EUR) 53,6
1 Art. 6 zmieniony przez art. 5 pkt 1 decyzji nr 787/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2004 r.
2 Załącznik IIzmieniony przez art. 5 pkt 2 decyzji nr 787/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.76.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 507/2001/WE dotycząca działań odnoszących się do sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i rozpowszechnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi (program Edicom)
Data aktu: 12/03/2001
Data ogłoszenia: 16/03/2001
Data wejścia w życie: 16/03/2001, 01/05/2004