Decyzja 2000/100 zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 100/2000
z dnia 10 listopada 2000 r.
zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 86 i 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół 31 do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 98/97 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 12 grudnia 1997 r.(1)

(2) Decyzja Rady 95/468/WE z dnia 6 listopada 1995 r. w sprawie wkładu Wspólnoty do telematycznej wymiany danych między administracjami we Wspólnocie (IDA)(2), została włączona do Protokołu 31 do Porozumienia decyzją nr 98/97 Wspólnego Komitetu EOG.

(3) Europejski Trybunał Sprawiedliwości uchylił decyzję 95/468/WE dnia 28 maja 1998 r.

(4) Efekty zastosowania środków podjętych przez Komisję na podstawie decyzji 95/468/WE przed uchyleniem przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości zostają utrzymane.

(5) Wskazane jest rozszerzenie współpracy Umawiających się Stron Porozumienia w celu uwzględnia szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA), (decyzja nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3)) i szeregu działań i środków w celu zapewnienia interoperacyjności i dostępu do transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) (decyzja nr 1720/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4)).

(6) Protokół 31 do Porozumienia powinien dlatego zostać zmieniony w celu umożliwienia nawiązania tej rozszerzonej współpracy od chwili wejścia w życie odpowiednich aktów wspólnotowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W Protokole 31 do Porozumienia art. 17 ust. 4 wprowadza się następujące zmiany:

1) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Przedmiotem niniejszego artykułu są następujące akty wspólnotowe:".

2) dodaje się tiret w brzmieniu:

"- 399 D 1719: decyzja nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) (Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1),

- 399 D 1720: decyzja nr 1720/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. przyjmująca szeregu działań i środków w celu zapewnienia interoperacyjności i dostępu do transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) (Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9).".

Artykuł  2

W Protokole 31 do Porozumienia na końcu dodatku 3 dodaje się, co następuje:

"I. PROJEKTY STANOWIĄCE PRZEDMIOT WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA

Państwa EFTA uczestniczą w następujących projektach stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania w zakresie transeuropejskich sieci wymiany danych między administracjami, na podstawie artykułu 3 ustęp 1 decyzji nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady:

A. W SENSIE OGÓLNYM

- Tworzenie sieci wymaganych do działania europejskich agencji i organów i wspieranie ram prawnych związanych z utworzeniem agencji europejskich.

- Tworzenie sieci w obszarach polityki związanej ze swobodnym przepływem osób, w takim stopniu, w jakim są one wymagane do wspierania działań Umawiających się Stron niniejszego Porozumienia, na mocy tego Porozumienia.

- Tworzenia sieci, które, w ramach niniejszego Porozumienia i w nieprzewidzianych okolicznościach, są pilnie wymagane do wspierania działań Umawiających się Stron niniejszego Porozumienia, między innymi, ochrony życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin, praw europejskich konsumentów, warunków życia osób w Europejskim Obszarze Gospodarczym lub podstawowych interesów Umawiających się Stron.

B. SPECJALNE SIECI WSPIERAJĄCE UGW ORAZ POLITYKĘ I DZIAŁANIA WSPÓLNOTOWE

- Sieci telematyczne związane z finansowaniem przez Wspólnotę, zwłaszcza sieci tworzące połączenie z istniejącymi bazami danych Komisji w celu ułatwienia dostępu europejskich organizacji, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw, do wspólnotowych źródeł finansowania.

- Sieci telematyczne w dziedzinie statystyki, zwłaszcza sieci związane z gromadzeniem i upowszechnianiem informacji statystycznych.

- Sieci telematyczne w dziedzinie publikacji dokumentów urzędowych.

- Sieci telematyczne w sektorze przemysłu, zwłaszcza sieci związane z wymianą informacji między administracjami zajmującymi się sprawami przemysłu i między tymi administracjami a federacjami przemysłowymi, w celu wymiany danych dotyczących wymiany danych motoryzacyjnych dotyczących homologacji typu między administracjami, jak również usługami upraszczającymi i usprawniającymi proces wypełnienia formularzy urzędowych.

- Sieci telematyczne związane z polityką konkurencji, w szczególności poprzez stosowanie usprawnionej wymiany danych elektronicznych z administracjami krajowymi w celu ułatwienia stosowania procedur informowania i konsultacji.

- Sieci telematyczne w dziedzinach kultury, informacji, komunikacji i w sektorze audiowizualnym, zwłaszcza w celu wymiany informacji dotyczących kwestii zawartości otwartych sieci i wspierania rozwoju i swobodnej wymiany nowych usług audiowizualnych i informacyjnych.

- Sieci telematyczne w sektorze transportu, zwłaszcza w celu wspierania wymiany danych dotyczących kierowców, pojazdów i przewoźników.

- Sieci telematyczne w dziedzinie turystyki, środowiska, ochrony konsumenta i ochrony zdrowia konsumentów w celu wspierania wymiany informacji między Umawiającymi się Stronami niniejszego Porozumienia.

C. SIECI MIĘDZY INSTYTUCJAMI

- Sieci telematyczne wspierające wymianę informacji między instytucjami, zwłaszcza:

- ułatwiające wielojęzyczną wymianę informacji między instytucjami, upraszczające sposoby zarządzania przepływem tłumaczeń i narzędzia wspomagania tłumaczenia, dzielenie/wymianę środków wielojęzycznych i organizację powszechnego dostępu do terminologicznych baz danych, oraz

- umożliwiające wymianę dokumentów między europejskimi agencjami i organami oraz europejskimi instytucjami.

D. GLOBALIZACJA SIECI IDA

- Rozciągnięcie sieci IDA na EOG, EFTA, CEEC i inne kraje stowarzyszone, jak również na kraje G7 i organizacje międzynarodowe, w szczególności w zakresie zabezpieczenia społecznego, opieki zdrowotnej, sieci związanych z farmakologią i środowiskiem.

II. DZIAŁANIA I ŚRODKI HORYZONTALNE

Państwa EFTA uczestniczą w następujących działaniach i środkach horyzontalnych w celu zapewnienia interoperacyjności i dostępu do transeuropejskich sieci elektronicznych wymiany danych między administracjami (IDA) na podstawie artykułu 3 ustęp 1 decyzji nr 1720/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady:

- usługi podstawowe,

- powszechnie stosowane narzędzia i techniki,

- interoperacyjność treści informacji,

- referencyjne praktyki z zakresu prawa i bezpieczeństwa,

- kontrola i zapewnienie jakości,

- interoperacyjność z krajowymi i regionalnymi inicjatywami,

- upowszechnianie najlepszej praktyki.".

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 15 grudnia 2000 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 3 sierpnia 1999 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 listopada 2000 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
G. S. GUNNARSSON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 193 z 9.7.1998, str. 55.

(2) Dz.U. L 269 z 11.11.1995, str. 23.

(3) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.

(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9.

(*) Wskazano wymogi konstytucyjne.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.7.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/100 zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami
Data aktu: 10/11/2000
Data ogłoszenia: 11/01/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/08/1999, 15/12/2000