Decyzja 2000/100 zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 100/2000
z dnia 10 listopada 2000 r.
zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 86 i 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół 31 do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 98/97 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 12 grudnia 1997 r.(1)

(2) Decyzja Rady 95/468/WE z dnia 6 listopada 1995 r. w sprawie wkładu Wspólnoty do telematycznej wymiany danych między administracjami we Wspólnocie (IDA)(2), została włączona do Protokołu 31 do Porozumienia decyzją nr 98/97 Wspólnego Komitetu EOG.

(3) Europejski Trybunał Sprawiedliwości uchylił decyzję 95/468/WE dnia 28 maja 1998 r.

(4) Efekty zastosowania środków podjętych przez Komisję na podstawie decyzji 95/468/WE przed uchyleniem przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości zostają utrzymane.

(5) Wskazane jest rozszerzenie współpracy Umawiających się Stron Porozumienia w celu uwzględnia szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA), (decyzja nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3)) i szeregu działań i środków w celu zapewnienia interoperacyjności i dostępu do transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) (decyzja nr 1720/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4)).

(6) Protokół 31 do Porozumienia powinien dlatego zostać zmieniony w celu umożliwienia nawiązania tej rozszerzonej współpracy od chwili wejścia w życie odpowiednich aktów wspólnotowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W Protokole 31 do Porozumienia art. 17 ust. 4 wprowadza się następujące zmiany:

1) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Przedmiotem niniejszego artykułu są następujące akty wspólnotowe:".

2) dodaje się tiret w brzmieniu:

"- 399 D 1719: decyzja nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) (Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1),

- 399 D 1720: decyzja nr 1720/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. przyjmująca szeregu działań i środków w celu zapewnienia interoperacyjności i dostępu do transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) (Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9).".

Artykuł  2

W Protokole 31 do Porozumienia na końcu dodatku 3 dodaje się, co następuje:

"I. PROJEKTY STANOWIĄCE PRZEDMIOT WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA

Państwa EFTA uczestniczą w następujących projektach stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania w zakresie transeuropejskich sieci wymiany danych między administracjami, na podstawie artykułu 3 ustęp 1 decyzji nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady:

A. W SENSIE OGÓLNYM

- Tworzenie sieci wymaganych do działania europejskich agencji i organów i wspieranie ram prawnych związanych z utworzeniem agencji europejskich.

- Tworzenie sieci w obszarach polityki związanej ze swobodnym przepływem osób, w takim stopniu, w jakim są one wymagane do wspierania działań Umawiających się Stron niniejszego Porozumienia, na mocy tego Porozumienia.

- Tworzenia sieci, które, w ramach niniejszego Porozumienia i w nieprzewidzianych okolicznościach, są pilnie wymagane do wspierania działań Umawiających się Stron niniejszego Porozumienia, między innymi, ochrony życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin, praw europejskich konsumentów, warunków życia osób w Europejskim Obszarze Gospodarczym lub podstawowych interesów Umawiających się Stron.

B. SPECJALNE SIECI WSPIERAJĄCE UGW ORAZ POLITYKĘ I DZIAŁANIA WSPÓLNOTOWE

- Sieci telematyczne związane z finansowaniem przez Wspólnotę, zwłaszcza sieci tworzące połączenie z istniejącymi bazami danych Komisji w celu ułatwienia dostępu europejskich organizacji, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw, do wspólnotowych źródeł finansowania.

- Sieci telematyczne w dziedzinie statystyki, zwłaszcza sieci związane z gromadzeniem i upowszechnianiem informacji statystycznych.

- Sieci telematyczne w dziedzinie publikacji dokumentów urzędowych.

- Sieci telematyczne w sektorze przemysłu, zwłaszcza sieci związane z wymianą informacji między administracjami zajmującymi się sprawami przemysłu i między tymi administracjami a federacjami przemysłowymi, w celu wymiany danych dotyczących wymiany danych motoryzacyjnych dotyczących homologacji typu między administracjami, jak również usługami upraszczającymi i usprawniającymi proces wypełnienia formularzy urzędowych.

- Sieci telematyczne związane z polityką konkurencji, w szczególności poprzez stosowanie usprawnionej wymiany danych elektronicznych z administracjami krajowymi w celu ułatwienia stosowania procedur informowania i konsultacji.

- Sieci telematyczne w dziedzinach kultury, informacji, komunikacji i w sektorze audiowizualnym, zwłaszcza w celu wymiany informacji dotyczących kwestii zawartości otwartych sieci i wspierania rozwoju i swobodnej wymiany nowych usług audiowizualnych i informacyjnych.

- Sieci telematyczne w sektorze transportu, zwłaszcza w celu wspierania wymiany danych dotyczących kierowców, pojazdów i przewoźników.

- Sieci telematyczne w dziedzinie turystyki, środowiska, ochrony konsumenta i ochrony zdrowia konsumentów w celu wspierania wymiany informacji między Umawiającymi się Stronami niniejszego Porozumienia.

C. SIECI MIĘDZY INSTYTUCJAMI

- Sieci telematyczne wspierające wymianę informacji między instytucjami, zwłaszcza:

- ułatwiające wielojęzyczną wymianę informacji między instytucjami, upraszczające sposoby zarządzania przepływem tłumaczeń i narzędzia wspomagania tłumaczenia, dzielenie/wymianę środków wielojęzycznych i organizację powszechnego dostępu do terminologicznych baz danych, oraz

- umożliwiające wymianę dokumentów między europejskimi agencjami i organami oraz europejskimi instytucjami.

D. GLOBALIZACJA SIECI IDA

- Rozciągnięcie sieci IDA na EOG, EFTA, CEEC i inne kraje stowarzyszone, jak również na kraje G7 i organizacje międzynarodowe, w szczególności w zakresie zabezpieczenia społecznego, opieki zdrowotnej, sieci związanych z farmakologią i środowiskiem.

II. DZIAŁANIA I ŚRODKI HORYZONTALNE

Państwa EFTA uczestniczą w następujących działaniach i środkach horyzontalnych w celu zapewnienia interoperacyjności i dostępu do transeuropejskich sieci elektronicznych wymiany danych między administracjami (IDA) na podstawie artykułu 3 ustęp 1 decyzji nr 1720/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady:

- usługi podstawowe,

- powszechnie stosowane narzędzia i techniki,

- interoperacyjność treści informacji,

- referencyjne praktyki z zakresu prawa i bezpieczeństwa,

- kontrola i zapewnienie jakości,

- interoperacyjność z krajowymi i regionalnymi inicjatywami,

- upowszechnianie najlepszej praktyki.".

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 15 grudnia 2000 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 3 sierpnia 1999 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 listopada 2000 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
G. S. GUNNARSSON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 193 z 9.7.1998, str. 55.

(2) Dz.U. L 269 z 11.11.1995, str. 23.

(3) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.

(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9.

(*) Wskazano wymogi konstytucyjne.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.7.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/100 zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami
Data aktu: 10/11/2000
Data ogłoszenia: 11/01/2001
Data wejścia w życie: 15/12/2000, 01/05/2004, 03/08/1999