Decyzja 1999/167 zmieniająca załącznik IV (Energetyka) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 167/1999
z dnia 26 listopada 1999 r.
zmieniająca załącznik IV (Energetyka) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zmienione protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik IV do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 29/1999 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 26 marca 1999 r.(1)

(2) Dyrektywa Rady 90/547/WE z dnia 29 października 1990 r. w sprawie przesyłu energii elektrycznej poprzez sieci przesyłowe(2) jest włączona do załącznika IV do Porozumienia.

(3) Podmioty i sieci przesyłowe, objęte dyrektywą Rady 90/547/EWG wymienione są w załączniku do tej dyrektywy, podmioty i sieci przesyłowe istotne z punktu widzenia stosowania dyrektywy w odniesieniu do państw EFTA, wymienione są w dodatku 1 do załącznika IV Porozumienia.

(4) Punkt 8a) iii) załącznika IV do Porozumienia stanowi, że każdy z zainteresowanych podmiotów może wymagać, aby warunki tranzytu w odniesieniu do wymiany handlowej pomiędzy Wspólnotą i państwem EFTA podlegały postępowaniu pojednawczemu, które ma być uchwalone przez Wspólny Komitet EOG.

(5) Komisja Europejska, ustanawiając decyzją 92/167/EWG z dnia 4 marca 1992 r. Komisję Ekspertów ds. Przesyłu Energii Elektrycznej Między Sieciami(3) uchwaliła, że Komitet ten pełni również funkcję organu pojednawczego we Wspólnocie, jak przewidziano w art. 3 ust. 4 dyrektywy 90/547/EWG.

(6) Należy powołać komitet pojednawczy w odniesieniu od wymiany handlowej pomiędzy Wspólnotą i państwem EFTA, który ma się zajmować wnioskami zainteresowanych podmiotów o zastosowanie postępowania pojednawczego.

(7) Postępowanie pojednawcze, które ma być stosowana zgodnie z załącznikiem IV, pkt 8a) iii), ma być włączone do Porozumienia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 8a) iii) (dyrektywa Rady 90/547/EWG) załącznika IV do Porozumienia, słowa: "do postępowania pojednawczego, które ma być uchwalone przez Wspólny Komitet EOG", zastępuje się nowym tekstem:

"do postępowania pojednawczego wymienionego w dodatku 4".

Artykuł  2

Załącznik IV do Porozumienia zmienia się tak, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dnia 27 listopada 1999 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 listopada 1999 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
N. v. LIECHTENSTEIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 266 z 19.10.2000, str. 5.

(2) Dz.U. L 313 z 13.11.1990, str. 30.

(3) Dz.U. L 74 z 20.3.1992, str. 43.

ZAŁĄCZNIK 

Następujący tekst dodaje się jako nowy dodatek 4 do załącznika IV do Porozumienia:

"DODATEK 4

W odniesieniu do wymiany handlowej energią elektryczną pomiędzy państwem EFTA i Wspólnotą, warunki tranzytu podlegają poniższemu postępowaniu pojednawczemu w przypadku gdy zainteresowany podmiot o nią wystąpi.

Artykuł 1

Komitet pojednawczy, zwany dalej »Komitetem«, jest powoływany na zasadach ad hoc z inicjatywy Komisji Europejskiej lub Urzędu Nadzoru EFTA.

Artykuł  2

Obowiązki

Zadaniem Komitetu jest proponowanie, na prośbę negocjujących stron, kompromisowej ugody w przypadku szczególnych wniosków o tranzyt.

Artykuł  3

Skład

Komitet składa się z ośmiu członków, a mianowicie:

- trzech przedstawicieli sieci przesyłowych wysokiego napięcia nie biorących udziału w negocjacjach dotyczących szczególnych wniosków o tranzyt, w związku z którymi wystąpiono o ugodę. Przedstawiciele posiadają szeroko uznawane kwalifikacje i praktyczne doświadczenie w zakresie przesyłu energii elektrycznej. Są wybierani przez przewodniczącego i sprawozdawcę spośród 18 przedstawicieli sieci przesyłowych wysokiego napięcia Państw Członkowskich Unii Europejskiej i państw EFTA. Wśród tych 18 przedstawicieli znajduje się 15 przedstawicieli sieci przesyłowych, którzy są członkami Komitetu Ekspertów ds. Przesyłu Energii Elektrycznej Między Sieciami(1) oraz trzech przedstawicieli sieci przesyłowych wysokiego napięcia w państwach EFTA, którzy proponowani są przez Urząd Nadzoru EFTA.

- jeden przedstawiciel Komisji Europejskiej i jeden przedstawiciel Urzędu Nadzoru EFTA,

- dwaj niezależni biegli, jeden ze Wspólnoty i jeden z państwa EFTA. Przewodniczący i sprawozdawca wyznaczają tych dwóch niezależnych biegłych z listy, która jest układana wspólnie przez Komisję Europejską i Urząd Nadzoru EFTA i jest publikowana w sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich,

- jeden przedstawiciel Eurelectric/Nordel, wyznaczany wspólnie przez przewodniczącego i sprawozdawcę.

Członkami Komitetu nie są obywatele lub osoby zamieszkujące na stałe w państwach biorących udział w negocjacjach odnośnie do tranzytu. Unikać należy rzeczywistych lub widocznych konfliktów interesów.

Artykuł  4

Działanie

1.
Komitetowi przewodniczy:

- przedstawiciel Komisji w przypadku gdy podmiot występujący o postępowanie pojednawcze umiejscowiony jest we Wspólnocie,

- przedstawiciel Urzędu Nadzoru EFTA w przypadku gdy podmiot występujący o postępowanie pojednawcze umiejscowiony jest w państwie EFTA.

Powyżej wymienieni dwaj przedstawiciele razem powołują Komitet.

2.
Organ władzy, który nie przewodniczy Komitetowi, pełni funkcję sprawozdawcy, a organ przewodniczący Komitetowi zabezpiecza dla niego usługi sekretarskie.
3.
Spotkania Komitetu odbywają się w Brukseli lub w innym miejscu, jeśli przewodniczący i sprawozdawca tak postanowią.
4.
Komitet przyjmuje własny regulamin.
Artykuł  5

Ugoda

1.
Jedynie strony sporu dotyczącego szczególnych wniosków o tranzyt mogą wnosić sprawę do Komitetu.
2.
Przewodniczący ani sprawozdawca nie mają prawa głosu.
3.
Działania muszą być prowadzone w stosunku do każdego wniosku o ugodę.
4.
Przedstawiciele sieci przesyłowych uczestniczący w negocjacjach w sprawie szczególnego wniosku o tranzyt, w stosunku do których wystąpiono do Komitetu o zastosowanie postępowania pojednawczego, zapraszani są do przedstawienia swojej opinii.
5.
Po przeprowadzeniu dyskusji w ramach Komitetu, sprawozdawca formułuje propozycję kompromisowej ugody, dla której istnieje prawdopodobieństwo uzyskania zgody sześciu członków Komitetu, mających prawo głosu. W przypadku braku zgody, sprawozdawca formułuje propozycję kompromisowej ugody, dla której istnieje prawdopodobieństwo uzyskania zgody większości z pośród tych samych sześciu członków. W takim przypadku opinia mniejszości członków zostanie zarejestrowana.
6.
Przewodniczący przedkłada stronom kompromisową ugodę wraz z opinią mniejszości, w najbliższym możliwym czasie i przynajmniej przed końcem okresu trzech miesięcy od daty, w której wystąpiono do Komitetu o zastosowanie postępowania pojednawczego.
7.
Wynik postępowania pojednawczego nie ma siły wiążącej.
8.
Przedstawiciele państw, których dotyczy wniosek o tranzyt, mogą uczestniczyć jako obserwatorzy w postępowaniu pojednawczym.
Artykuł  6

Poufność

Członkowie Komitetu oraz obserwatorzy mają obowiązek nieujawniania informacji, które uzyskali poprzez pracę w Komitecie w przypadku gdy przewodniczący informuje ich, że wymagana opinia lub podniesiona kwestia odnosi się do spraw poufnych."

______

(1) Decyzja Komisji 92/167/EWG z dnia 4 marca 1992 r. (Dz.U. L 74 z 20.3.1992, str. 43).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024