Decyzja 2001/134/WE dotycząca decyzji w sprawie ewentualnego włączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 lutego 2001 r.
dotycząca decyzji w sprawie ewentualnego włączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 374)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/134/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 lutego 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/80/WE(2), (zwaną dalej "dyrektywą"),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414 EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2266/2000(4), w szczególności jego art. 7 ust. 3A lit. d) oraz art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), określiło Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców oraz powiadamiających w odniesieniu do każdej substancji czynnej.

(2) Artykuł 7 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 stanowi, iż dla każdej substancji czynnej, dla której Państwo Członkowskie zostało wyznaczone sprawozdawcą, powinno ono zbadać dokumentację oraz przedłożyć Komisji sprawozdanie dotyczące własnej oceny informacji przedstawionych przez powiadamiających, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3) Zgodnie z powyższym artykułem, z chwilą otrzymania sprawozdań Państw Członkowskich pełniących rolę sprawozdawców, Komisja przekazała je Państwom Członkowskim do wiadomości oraz podjęła konsultacje z ekspertami Państw Członkowskich, a także z głównymi powiadamiającymi, zgodnie z art. 7. ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.

(4) Przeprowadzone oceny szeregu substancji czynnych ujawniły, że przedstawione informacje nie są wystarczające, aby ustalić, czy według proponowanych warunków zastosowania, środki ochrony roślin zawierające daną substancję czynną ogólnie spełniałyby wymogi ustanowione w art. 5. ust. 1 lit. a) i b) tej dyrektywy. W związku z tym w chwili obecnej nie ma możliwości podjęcia decyzji dotyczącej włączenia tego rodzaju substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy.

(5) Artykuł 8 ust. 3 dyrektywy stanowi, że Państwa Członkowskie powinny stosować wymogi art. 4 ust. 1 lit. b) i)-v) oraz lit. c)-f) zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi danych, jakie powinny być dostarczone. Oceny określone w akapicie 4 nie precyzują obaw, których nie można byłoby złagodzić dzięki zastosowaniu odpowiednich środków zarządzania ryzykiem na szczeblu Państw Członkowskich. W związku z tym nie jest właściwe na tym etapie zawieszenie środków ochrony roślin zawierających wspomniane substancje czynne, przed przedstawieniem i oceną dodatkowych wymaganych informacji. Należy więc podjąć decyzję o odroczeniu ewentualnego włączenia tych substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy.

(6) W następstwie szczegółowych dyskusji w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, a także zgodnie z opinią tego komitetu, Komisja określiła dalsze dane, wymagane w celu stwierdzenia, czy substancje wspomniane w akapicie 4 spełniają wymogi art. 5 tej dyrektywy. Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców powinny więc szczegółowo poinformować powiadamiających o wszystkich dodatkowych badaniach i informacjach, jakie mogą być wymagane dla wykazania, że wymogi te zostały spełnione.

(7) By umożliwić Państwom Członkowskim oraz Komisji opracowanie programu prac, powiadamiający, którzy życzą sobie, aby Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy oraz Komisja kontynuowały proces oceny, powinni bezwarunkowo zobowiązać się do przedstawienia dodatkowych wymaganych informacji. By umożliwić Komisji zakończenie prac nad programem ustanowionym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 w rozsądnych granicach czasowych, wskazane jest ustanowienie terminu, w jakim powiadamiający w odniesieniu do przedmiotowych substancji zobowiązani są do skompletowania dokumentacji. Termin ten powinien być możliwie jak najkrótszy, z uwzględnieniem czasu potrzebnego do przeprowadzenia niezbędnych badań.

(8) W przypadku niespełnienia dla danej substancji czynnej wymogów niniejszej decyzji dotyczącej przedłożenia niezbędnych informacji, zainteresowane strony mogą, w późniejszym terminie, ubiegać się o włączenie danej substancji do załącznika I do tej dyrektywy, zgodnie z procedurami przewidzianymi w jej art. 6 ust. 2.

(9) Niniejsza decyzja jest bez uszczerbku dla jakichkolwiek działań, jakie Komisja może podjąć na późniejszym etapie w odniesieniu do przedmiotowych substancji czynnych w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG(7), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 91/188/EWG(8),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym odracza się decyzję o ewentualnym włączeniu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG substancji czynnych określonych w załączniku do niniejszej decyzji, do czasu uzyskania informacji określonych w art. 2 poniżej.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców informują powiadamiających, w odniesieniu do każdej substancji czynnej wymienionej w załączniku do niniejszej decyzji, o dodatkowych badaniach i informacjach określonych przez Komisję po konsultacji ze Stałym Komitetem ds. Zdrowia Roślin, wymaganych w celu uzupełnienia dokumentacji tak, aby spełniała wszystkie wymogi w zakresie danych z załączników II i III do tej dyrektywy, dla ograniczonego zakresu typowych zastosowań.

Każde Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy informuje zainteresowanego powiadamiającego, że jeżeli życzy sobie, aby sprawozdawca oraz Komisja kontynuowali proces oceny w celu włączenia danej substancji do załącznika I do tej dyrektywy, powiadamiający musi w terminie trzech miesięcy od dnia publikacji niniejszej decyzji złożyć na ręce sprawozdawcy i Komisji zobowiązanie do zapewnienia, że przedłożona przez nią dokumentacja, najpóźniej w terminach określonych w tym załączniku, spełni wymogi załączników II i III do tej dyrektywy oraz zobowiązana jest, możliwie jak najszybciej i nie później niż w terminach wyszczególnionych w załączniku, przedłożyć badania i informacje określone w poprzednim akapicie.

Artykuł  3

Jeżeli dla niektórych substancji czynnych niezbędne informacje nie zostaną otrzymane w terminie określonym w art. 2, Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy informuje o tym Komisję, możliwie jak najszybciej i nie później niż w terminie dwóch miesięcy.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich. Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy niezwłocznie informuje o niniejszej decyzji powiadamiających w odniesieniu do substancji czynnych określonych w art. 1.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lutego 2001 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 309 z 9.12.2000, str. 14.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.

(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.

(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.

(7) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.

(8) Dz.U. L 92 z 13.4.1991, str. 42.

ZAŁĄCZNIK

Termin przedstawienia badań Termin przedstawienia określonych badań długoterminowych
2,4-DB 31.10.2001
Acefat 31.3.2001
Amitraz 31.8.2001
Chlorprofam 31.12.2001
Chlorpyrifos 30.4.2002
Chlorpyrifos-metyl 30.4.2002
Daminozyd 31.12.2001
Deltametryna 31.1.2002
Linuron 31.3.2002
Mekoprop 31.12.2001
Mekoprop-P 31.12.2001
Molinat 31.3.2001 31.3.2002
Pendimelatina 30.6.2001
Propikonazol 31.10.2001
Propyzamid 31.12.2001
Tiuram 31.12.2001
Ziram 31.12.2001

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.49.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/134/WE dotycząca decyzji w sprawie ewentualnego włączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG
Data aktu: 14/02/2001
Data ogłoszenia: 20/02/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970