Rozporządzenie 299/2001 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 299/2001
z dnia 12 lutego 2001 r.
nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), w szczególności jego art. 11 ust. 2 i 6,

uwzględniając wniosek Komisji przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. POPRZEDNIE DOCHODZENIA

1.1. Dochodzenia dotyczące Chińskiej Republiki Ludowej

(1) Rozporządzeniem (EWG) nr 1531/88(2) Rada nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("Chiny"). Wysokość nałożonego cła była równa kwocie, o jaką cena franco granica Wspólnoty za kilogram netto, przed zapłaceniem cła, była niższa niż 2,25 ECU, lub 20 % tej ceny, którakolwiek była wyższa.

(2) W 1994 r. w następstwie przeglądu przeprowadzonego na podstawie art. 14 ust. 1 i art. 15 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2423/88(3), Rada, w ramach rozporządzenia (WE) nr 2819/94(4), nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej w wysokości 1,26 ECU za kilogram.

1.2. Dochodzenia dotyczące innych państw

(3) Dochodzenie antydumpingowe w sprawie przywozu nadmanganianu potasu pochodzącego z Indii i Ukrainy zostało wszczęte w kwietniu 1997 r. Na przywóz z tych państw nałożono ostateczne cło antydumpingowe w wysokości odpowiednio 5,6 % oraz 36,2 % na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1507/98(5).

2. AKTUALNE DOCHODZENIE

2.1. Wniosek o wszczęcie postępowania przeglądowego

(4) W kwietniu 1999 r. Komisja opublikowała obwieszczenie o zbliżającym się wygaśnięciu(6) obowiązujących środków antydumpingowych na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chin. W dniu 12 lipca 1999 r. Conseil Européen des Fédérations de l'Industrie Chimique (CEFIC) złożyła wniosek o wszczęcie postępowania przeglądowego dotyczącego tych środków na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 384/96, ("rozporządzenie podstawowe").

(5) Wniosek został wniesiony w imieniu wyłącznego producenta wspólnotowego, reprezentującego całość produkcji nadmanganianu potasu we Wspólnocie. W uzasadnieniu wniosku podano, że z uwagi na wygaśnięcie środków, istnieje prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia dumpingu i szkody dla przemysłu wspólnotowego.

2.2. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania

(6) Po ustaleniu, po konsultacji z Komitetem Doradczym, że istnieją wystarczające dowody do wszczęcia postępowania przeglądowego, Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego(7).

2.3. Okres dochodzenia

(7) Dochodzenie dotyczące prawdopodobieństwa utrzymania się lub ponownego pojawienia się dumpingu objęło okres od dnia 1 października 1998 r. do dnia 30 września 1999 r. ("OD"). Badanie istotnych tendencji w kontekście wcześniej wspomnianych strat objęło okres od 1995 r. do końca OD ("okres dochodzenia").

2.4. Strony zainteresowane dochodzeniem

(8) Producent ze Wspólnoty występujący z wnioskiem, eksporterzy i producenci eksportujący w Chinach, importerzy, o których wiedziano, że są zainteresowani, oraz przedstawiciele kraju wywozu zostali oficjalnie powiadomieni o wszczęciu postępowania przeglądowego. Wszystkim wyżej wymienionym stronom oraz tym, którzy zgłosili się w terminie wyznaczonym w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania, przesłano kwestionariusze. Dodatkowo, współpracujący producent ze Stanów Zjednoczonych, które zostały wybrane jako kraj analogiczny, został powiadomiony oraz przesłano mu kwestionariusz. Zainteresowanym stronom umożliwiono przedstawienie swoich opinii na piśmie.

(9) Producent wspólnotowy składający wniosek, jak również jeden importer odpowiedzieli na kwestionariusz. Dodatkowo, dwaj niezależni odsprzedawcy przedstawili swoje opinie na piśmie.

(10) Producent w kraju analogicznym również odpowiedział na kwestionariusz.

(11) W odniesieniu do kraju wywozu, ani eksporterzy, ani producenci eksportujący nie współpracowali w trakcie dochodzenia.

2.5. Weryfikacja otrzymanych informacji

(12) Wszelkie informacje uważane za niezbędne zostały uzyskane i zweryfikowane do celów oceny prawdopodobieństwa utrzymania się lub ponownego wystąpienia dumpingu oraz szkody, jak również w celu określenia interesu Wspólnoty. Wizyta weryfikacyjna została przeprowadzona w lokalach wyłącznego producenta wspólnotowego, Industrial Química del Nalón SA-IQN, w Oviedo, w Hiszpanii.

(13) Zainteresowanym stronom umożliwiono żądanie bycia przesłuchanymi, lecz nie został złożony żaden taki wniosek.

3. PRODUKT ROZWAŻANY ORAZ PRODUKT PODOBNY

3.1. Opis produktu rozważanego

(14) Produktem rozważanym jest ten sam produkt, którego dotyczyły poprzednie dochodzenia, czyli nadmanganian potasu, o wzorze chemicznym KMnO4. Nadmanganian potasu jest objęty kodem CN 2841 61 00 i jest związkiem manganu, potasu oraz tlenu, których produkcja wymaga dwóch podstawowych surowców: potażu żrącego (KOH) oraz ditlenku manganu lub rudy piroluzytu (MnO2). Produkt jest wytarzany w trzech klasach: technicznej (97-98 % czystego KMnO4, w postaci proszku krystalicznego), płynnej (zawierającej środek przeciwzbrylający) oraz farmaceutycznej (minimum 99 % czystego KMnO4 w postaci kryształów). Wszystkie te klasy wykazują takie same podstawowe właściwości fizyczne (kryształy) i chemiczne. Podjęto zatem decyzję, aby wszystkie te klasy były rozważane do celów dochodzenia jako jeden produkt.

(15) Nadmanganian potasu jest silnym środkiem utleniającym wykorzystywanym do obróbki wody pitnej, oczyszczania ścieków, produkcji chemikaliów i środków farmaceutycznych, w akwakulturze, rafinacji metali i czyszczeniu powierzchni metalowych, jako środek odkażający w rolnictwie i weterynarii, do oczyszczania gazu, dezodoryzacji gazu, bielenia i specjalnej obróbki w przemyśle włókienniczym, odkażania po skażeniu radioaktywnym, czyszczenia turbin gazowych oraz oczyszczania powietrza w łodziach podwodnych.

3.2. Produkt podobny

(16) Nadmanganian potasu produkowany i sprzedawany na rynku krajowym w Stanach Zjednoczonych oraz wywożony z Chin do Wspólnoty, jak również produkowany i sprzedawany przez przemysł wspólnotowy na rynku Wspólnoty posiadał identyczne właściwości fizyczne i miał takie samo zastosowanie, stanowił więc produkt podobny w rozumieniu art. 1 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.

4. UTRZYMANIE SIĘ LUB PONOWNE WYSTĄPIENIE DUMPINGU

4.1. Zagadnienia ogólne

(17) Statystyki Eurostatu wykazują niski poziom przywozu nadmanganianu potasu z Chin, rzędu 30 ton w 1998 r. i 23 ton w OD. Jednakże, chińskie statystyki dotyczące wywozu (motyw 44) wykazują znacznie większą ilość: 450 ton w 1998 r. i w roku poprzednim. W odniesieniu do tej różnicy, oraz mając na uwadze zupełny brak współpracy ze strony chińskich eksporterów lub producentów eksportujących, istnieje duże prawdopodobieństwo obejścia istniejących ceł, poprzez zgłoszenie chińskich produktów jako pochodzących z innych państw.

(18) W kontekście utrzymywania się dumpingu, zbadano czy miał miejsce wywóz towarów po cenach dumpingowych z rozważanego kraju do Wspólnoty. Dochodzenie to oparto na założeniu, że jeżeli dumping miał miejsce w chwili obecnej, najprawdopodobniej będzie miał miejsce w przyszłości.

(19) W odniesieniu do badania prawdopodobieństwa ponownego wystąpienia dumpingu w przypadku uchylenia obecnych środków, zbadano zarówno, czy wystąpienie dumpingu w przyszłości jest prawdopodobne, i czy dumping ten mógłby odnosić się do znacznych ilości. Prawdopodobieństwo wystąpienia dumpingu w przyszłości oceniono w związku z wywozem z rozważanego kraju do państw trzecich, a kwestię wielkości dumpingu oceniono poprzez zbadanie całego istotnego rozwoju sytuacji rynkowej, zarówno krajowej, jak i w kraju wywozu.

(20) Jako, że celem tego typu przeglądu jest ocena prawdopodobieństwa wystąpienia dumpingu w przypadku uchylenia środków, nie uznano za konieczne lub właściwe obliczania marginesu dumpingu lub ulgi tak precyzyjnie, jak wymagałoby tego dochodzenie antydumpingowe przeprowadzane na mocy art. 5 rozporządzenia podstawowego. Niemniej jednak, dochodzenie przeprowadzono na tyle szczegółowo, aby ustalić, czy wystąpił znaczny dumping podczas okresu dochodzenia, bez względu na dokładną cenę każdej transakcji eksportowej, koszty oraz ulgi stwierdzone lub w inny sposób zastosowane.

(21) Zauważono, że administracja Stanów Zjednoczonych ostatnio zdecydowała się na utrzymanie obecnych środków antydumpingowych dotyczących przywozu nadmanganianu potasu pochodzącego z Chin. Jednakże nie uznano za konieczne lub właściwe wyciąganie wniosków z tego faktu, poza tym, że poprzez tę decyzję jeden ważny rynek, na który można by skierować produkcję Chin, stał się dużo mniej atrakcyjny (patrz: motyw 40).

4.2. Prawdopodobieństwo utrzymywania się dumpingu

4.2.1. Kraj analogiczny

(22) W przypadku braku jakiejkolwiek współpracy ze strony chińskich eksporterów, wartość normalna dla wywozu z Chin musiała zostać ustalona zgodnie z art. 2 ust. 7 lit. a) rozporządzenia podstawowego, czyli oparta na informacjach otrzymanych w państwie trzecim o gospodarce rynkowej, w którym produkt został wytworzony i sprzedany.

(23) Zgodnie z zawiadomieniem o wszczęciu postępowania sugestia wnioskodawcy, aby Stany Zjednoczone występowały jako właściwy kraj analogiczny, tak jak podczas poprzednich dochodzeń, została przyjęta z kilku powodów: Stany Zjednoczone stanowią największy światowy rynek nadmanganianu potasu oraz są drugim co do wielkości jego producentem po Chinach. Rynek Stanów Zjednoczonych jest otwarty na przywóz, który stanowi około 10 % konsumpcji Stanów Zjednoczonych. Nadmanganian potasu, ze wszystkich źródeł, jest stosunkowo jednorodnym produktem. Jeżeli chodzi o główne zastosowania nadmanganianu potasu, konkuruje on z innymi chemikaliami zastępczymi.

(24) Inne państwa (np. Indie, Republika Czeska) uznano jako mniej właściwe jako kraje odniesienia pod względem skali produkcji i warunków konkurencji obowiązujących na tych rynkach. Ponadto producenci z Indii, które stanowiły potencjalny kraj odniesienia, zaznaczyli, że nie będą w stanie współpracować.

(25) Biorąc pod uwagę współpracę producentów ze Stanów Zjednoczonych oraz brak uwag którejkolwiek z zainteresowanych stron, Stany Zjednoczone stanowiły jedyny właściwy i rozsądny wybór, tak jak miało to miejsce podczas dochodzeń w 1988 i 1994 r.

4.2.2. Wartość normalna

(26) Po pierwsze zbadano, czy sprzedaż krajowa dokonana przez współpracującego producenta ze Stanów Zjednoczonych była reprezentatywna w porównaniu z przywozem do Wspólnoty rozważanym w tym dochodzeniu. Uznano, że w tym przypadku sprzedaż była reprezentatywna, gdyż osiągnęła znaczne rozmiary, mierzona w porównaniu ze średnią wielkością wywozu odnotowanego jako sprzedany do Wspólnoty przez eksportujących producentów z Chin w OD.

(27) Po porównaniu cen sprzedaży i kosztów produkcji dla każdej klasy nadmanganianu potasu sprzedawanej przez producentów w Stanach Zjednoczonych ustalono również, że rozważana sprzedaż może być uznana za dokonaną w ramach zwykłego obrotu handlowego.

(28) Wartość normalna została więc ustalona jako średnia ważona cen wszystkich klas nadmanganianu potasu sprzedawanego na rynek krajowy Stanów Zjednoczonych w pierwszym kwartale 1999 r. przez współpracującego producenta ze Stanów Zjednoczonych. Pomimo, że dane dostarczone przez producenta ze Stanów Zjednoczonych nie obejmują całego OD, ceny te były zgodne ze średnią ważoną cen sprzedaży na lata 1997 i 1998, które również zostały podane i dlatego też mogą być uznane za reprezentatywne dla OD.

(29) Dane liczbowe dostarczone przez współpracującego producenta ze Stanów Zjednoczonych zostały w miarę możliwości zweryfikowane na podstawie innych źródeł. Biorąc pod uwagę rozmiar stwierdzonego dumpingu oraz fakt, że dokładne obliczenie skali dumpingu nie jest wymagane, jak zostało to wyjaśnione w motywie 20, ustalono, że dane liczbowe nie wymagają dalszego potwierdzenia poprzez przeprowadzenie kontroli na miejscu.

4.2.3. Cena eksportowa

(30) W związku z tym, że żaden z eksportujących producentów nie podjął współpracy, cenę eksportową ustalono na podstawie dostępnych faktów. W tym przypadku było to odniesienie do Eurostatu i do informacji dostarczonych przez importera, który nie był powiązany z eksporterami z Chin.

(31) Według Eurostatu, średnia ważona wartość przywozu z Chin na podstawie ceny cif na granicy Wspólnoty Europejskiej, dla wszystkich klas nadmanganianu potasu w OD wynosiła 1.125 EUR/t. Stanowi to równowartość blisko 960 EUR/t na podstawie ceny fob na granicy chińskiej.

(32) Na podstawie dowodów przedstawionych przez wnioskodawcę, średnia cena importowa z Chin obliczona na podstawie ceny cif na granicy Wspólnoty Europejskiej wynosiła około 970 EUR/t, co stanowi równowartość blisko 810 EUR/t obliczone na podstawie ceny fob na granicy chińskiej.

(33) Jedyny importer europejski, który współpracował podczas dochodzenia, dostarczył dane na temat cen, które mieszczą się w ramach wyżej wymienionych danych liczbowych.

(34) Chińskie statystyki dotyczące wywozu (motyw 44) wskazują wartość jednostkową równą 886 EUR/t na 1998 r., co również pozostaje zgodne ze wspomnianymi poziomami cen.

(35) Podsumowując, informacje w sprawie cen eksportowych z kilku niezależnych źródeł wskazują, że cena eksportowa waha się w przybliżeniu od 800 do 1.000 EUR/t ceny fob na granicy chińskiej.

4.3. Porównanie

(36) Dokonano porównania między cenami eksportowymi fob na granicy chińskiej oraz wartością normalną w Stanach Zjednoczonych, która została odpowiednio skorygowana poprzez dodanie kosztów transportu wewnętrznego z fabryki do portu w Stanach Zjednoczonych (fob na granicy Stanów Zjednoczonych).

4.4. Margines dumpingu

(37) Dokonana analiza wykazuje, że wywóz do Wspólnoty nosił cechy dumpingu o znaczącym marginesie w OD. Margines dumpingu, zgodnie z różnymi źródłami wymienionymi w motywach 30-35 waha się od 108 % do 174 %. Odpowiada to stawkom cła specyficznego w wysokości odpowiednio 1,308 i 1,543 EUR/kg, czyli wyższemu niż obowiązujące obecnie wynoszące 1,260 EUR/kg.

5. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA DUMPINGU

5.1. Prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia dumpingu znaczących rozmiarów

(38) Chiny są największym światowym producentem i eksporterem nadmanganianu potasu, a obecnie posiadają w dużym stopniu niewykorzystane zdolności produkcyjne, które zostały uruchomione w ostatnich kilku latach. Ta nadwyżka zdolności produkcyjnej jest równa 5-cio lub 6-cio krotności wielkości rynku Wspólnoty.

(39) Chiny posiadają potencjał umożliwiający zwiększenie wywozu na rynek Wspólnoty w znaczącej ilości, w szczególności ze względu na fakt, że sprzedaż na chińskim rynku krajowym najprawdopodobniej nie wzrośnie w najbliższej dającej się przewidzieć przyszłości.

(40) Ponadto, w Stanach Zjednoczonych, największym światowym rynku pod względem konsumpcji nadmanganianu potasu, wywóz z Chin, podlegający od 1983 r. cłom antydumpingowym w zasadzie wygasł. Zgodnie z przeglądem z 1999 r. wysokość cła antydumpingowego w Stanach Zjednoczonych ostatnio utrzymywała się na poziomie 128,94 %.

(41) Indie, inny ważny rynek, również nałożyły znaczne cło antydumpingowe (równe 149 EUR/t) na przywóz pochodzący z Chin od 1995 r.

(42) Czynniki te wraz ze stosunkowo stabilną konsumpcją światową, mogą jedynie podnieść atrakcyjność rynku Wspólnoty, największego rynku na świecie po Stanach Zjednoczonych i Chinach.

5.2. Prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia dumpingu

(43) Biorąc pod uwagę wszelkie źródła informacji dostępne podczas dochodzenia widać, że chińscy producenci kontynuowali sprzedaż rozważanego produktu na rynku Wspólnoty po cenach dumpingowych, w okresie po nałożeniu obowiązujących środków.

(44) Dodatkowo, chiński wywóz na rynki trzecie również stale charakteryzuje się bardzo niskimi cenami i cenami dumpingowymi, co potwierdza się poprzez porównanie chińskich statystyk dotyczących wywozu i wartości normalnej w tym przypadku:

Chiński wywóz nadmanganianu potasu 1996 1997 1998
Świat
Ilość (t) 7.924 10.176 10.396
Wartość jednostkowa (EUR/t) 1.011 984 892
WE
Ilość (t) 222 450 450
Wartość jednostkowa (EUR/t) 843 877 886
Źródło: chińskie statystyki dotyczące wywozu

(45) W tych okolicznościach istnieją powody, by wierzyć, że każde zwiększenie wielkości wywozu z Chin do Wspólnoty będzie odbywać się z zastosowaniem cen dumpingowych.

5.3. Wnioski

(46) Stosunkowo stabilna konsumpcja na rynku światowym, na przestrzeni ostatnich pięciu lat wzrost poziomu niewykorzystanych zdolności produkcyjnych oraz ograniczony dostęp do innych kluczowych rynków wywozu wskazują, że istnieje prawdopodobieństwo, iż uchylenie obecnych środków antydumpingowych na przywóz z Chin rozważanego produktu doprowadzi do ponownego wzrostu wielkości przywozu po cenach dumpingowych na rynek Wspólnoty.

(47) W szczególności, badanie dumpingu w odniesieniu do sprzedaży do Wspólnoty Europejskiej w OD oraz sprzedaży na rynki państw trzecich poza Wspólnotą Europejską, wykazało cechy utrzymującego się dumpingu ze strony chińskich eksporterów, jak również dowiodło, że jakiekolwiek zwiększenie wielkości wywozu z Chin odbywałoby się przy zastosowaniu cen dumpingowych.

6. DEFINICJA PRZEMYSŁU WSPÓLNOTOWEGO

(48) Wnioskodawca (CEFIC) działa w imieniu jedynego producenta wspólnotowego rozważanego produktu. Producent ten (Industrial Química del Nalón SA-IQN) wytwarza 100 % nadmanganianu potasu produkowanego we Wspólnocie w OD, zatem stanowi "przemysł Wspólnoty" zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia podstawowego.

7. ANALIZA SYTUACJI PRZEMYSŁU WSPÓLNOTOWEGO

7.1. Konsumpcja

(49) Konsumpcja we Wspólnocie została obliczona przy wykorzystaniu zweryfikowanych danych na temat sprzedaży dokonywanej przez przemysł wspólnotowy i wielkości przywozu otrzymanych przez Eurostat. Konsumpcja spadła o 18 % w okresie od 1995 r. do końca OD, pomimo tego, że konsumpcja w 1995 r. była wyjątkowo wysoka z powodu silnej suszy w Hiszpanii. Konsumpcja w OD, po spadku w latach 1997 i 1998, była zbliżona do konsumpcji z 1996 r.

7.2. Ceny i wielkość przywozu z rozważanego kraju

(50) Dane Eurostatu pozwalają sądzić, że przywóz z Chin pozostawał niski w rozważanym okresie z powodu istnienia środków antydumpingowych. Jednakże, jak wyjaśniono w motywie 44, według danych statystycznych dotyczących wywozu dostarczonych przez rząd Chin, miał miejsce dużo większy wywóz do Wspólnoty, w wysokości 222 ton w 1996 r. i 450 ton zarówno w 1997 i 1998 r. Jest to 10 %(8) udziału w rynku w OD, co oznacza duże przekroczenie poziomu minimalnego. Nawet, jeżeli dane Eurostatu były prawidłowe, a wielkość przywozu była bardzo niska w OD, nie ma to znaczenia w kontekście przeglądu w związku z jego zakończeniem, jako że nieduża wielkość przywozu wynika przynajmniej częściowo ze środków już obowiązujących.

(51) W związku z małą ilością sprzedanego na rynku Wspólnoty nadmanganianu potasu o potwierdzonym chińskim pochodzeniu oraz całkowitym brakiem współpracy ze strony producentów/eksporterów w rozważanym kraju, trudno jest dokonać jakichkolwiek dokładnych porównań cen. Jednakże z dostępnych danych wynika, że chińskie ceny są znacznie niższe od cen producenta wspólnotowego. Dane liczbowe Eurostatu wskazują, że w OD chińskie ceny podcinały ceny producenta wspólnotowego średnio o 38 %. Podobne dane dotyczące Tajwanu wykazują niewiele mniejsze podcięcie cenowe, średnio o 33 %.

(52) Cena nadmanganianu potasu pochodzącego z Chin jest zdecydowanie niższa zarówno od średniej ceny rynkowej, jak i ceny przemysłu wspólnotowego. Tylko w 1997 r. ceny były zbliżone do cen producenta wspólnotowego, ale od tego czasu różnice rosły. Po wejściu na rynek Wspólnoty przywozu z Tajwanu w 1997 r., ceny tajwańskie stale podcinały ceny producenta wspólnotowego o około 25 %. W związku ze znanym faktem, że na Tajwanie produkcji nie ma, wydaje się rozsądne podejrzewać, że ten produkt jest pochodzenia chińskiego.

7.3. Przywóz z innych państw trzecich

7.3.1. Wielkości i udział w rynku

(53) Całkowity przywóz z innych państw trzecich wzrósł o 54 % między 1995 r. i OD, pomimo że przywóz z Ukrainy i Indii spadł znacząco w związku z nałożeniem ceł antydumpingowych na te kraje przez rozporządzenie (WE) nr 1507/98(9). W przeciwieństwie do tego, przywóz ze Stanów Zjednoczonych, Republiki Czeskiej i Tajwanu znacząco wzrósł. W przypadku Republiki Czeskiej, wywóz do Wspólnoty wyniósł 69 % całkowitej zdolności produkcyjnej, szacowanej na około 1.000 ton rocznie. Tajwan, który nie dokonywał wywozu do Wspólnoty aż do 1997 r. podwajał wielkość z roku na rok od tego czasu.

7.3.2. Ceny sprzedaży

(54) Stany Zjednoczone i Republika Czeska są głównymi importerami do Wspólnoty, wobec których obecnie nie stosuje się środków antydumpingowych. Ceny Stanów Zjednoczonych są zbliżone, choć nieco wyższe, od cen producenta wspólnotowego. Ceny Republiki Czeskiej są najniższe spośród cen wszystkich głównych eksporterów do Wspólnoty. Jednakże, jak wyjaśniono w motywie 53, zakres dalszej penetracji rynku przez czeskich eksporterów jest ograniczony i maksymalnie może stanowić jedynie dalsze 5 % wzrostu udziału w rynku. Nie ma dowodów wskazujących na to, że przywóz ten powoduje straty przemysłu wspólnotowego lub, że dokonywany jest po cenach dumpingowych.

7.4. Sytuacja przemysłu wspólnotowego

7.4.1. Udział w rynku i wielkość sprzedaży

(55) Przemysł wspólnotowy stanowi 100 % produkcji wspólnotowej w OD, ponieważ istnieje tylko jeden producent nadmanganianu potasu we Wspólnocie. Do 1998 r., kiedy to zakończył on swą działalność, działał jeszcze inny producent we Wspólnocie, Chemie AG, z siedzibą w Niemczech. Jednakże przedsiębiorstwo to nie było brane pod uwagę przy analizie sytuacji przemysłu wspólnotowego, z wyjątkiem wskaźnika dotyczącego zatrudnienia.

(56) Wielkość sprzedaży przemysłu wspólnotowego spadła o 21 %, w rozważanym okresie, podczas gdy udział w rynku spadł o 2 %. Jednakże, konsumpcja spadła o 18 % w tym samym okresie, co pozwoliło przemysłowi wspólnotowemu utrzymać większość udziału w rynku schyłkowym.

(57) Jak już wskazano w motywie 49, rok 1995 był wyjątkowy ze względu na silną suszę na południu Hiszpanii oraz wyczerpanie zapasów wody. Wpłynęło to bezpośrednio na wzrost konsumpcji nadmanganianu potasu do oczyszczania mocno zanieczyszczonych wód rzecznych. W związku z faktem, że przemysł wspólnotowy był najbardziej odpowiedni do sprostania temu wyjątkowemu zapotrzebowaniu, wielkość sprzedaży oraz udział w rynku odpowiednio wzrosły. Analiza, z której możnaby dowiedzieć się więcej i która byłaby bardziej reprezentatywna, polegałaby na obraniu do badań okresu od 1996 r. do OD. W tym okresie, podczas gdy zarówno wielkość sprzedaży, jak i udział w rynku przemysłu wspólnotowego wzrosły, miał miejsce spadek obu wskaźników w OD z wysokiego poziomu osiągniętego w roku 1997 i 1998.

7.4.2. Produkcja, zdolności produkcyjne oraz wykorzystanie zdolności produkcyjnych

(58) Wykorzystanie zdolności produkcyjnych przemysłu wspólnotowego wzrosło o 15 % w rozważanym okresie. Wykorzystanie zdolności produkcyjnych utrzymywało się na niskim poziomie w 1997 r. w związku z dużymi zapasami na koniec 1996 r. (motyw 65). Po wprowadzeniu środków antydumpingowych wobec Indii i Ukrainy w 1998 r. wykorzystanie zdolności produkcyjnych w OD wróciło do takiego samego poziomu, co w roku 1996.

7.4.3. Koszt produkcji

(59) Koszt jednostkowy za tonę nadmanganianu potasu wzrósł o 5 % w rozważanym okresie. Szczyt osiągnięty w 1997 r. tłumaczony jest niską produkcją w tym roku oraz skutkiem obowiązujących kosztów stałych dla ceny jednostkowej.

7.4.4. Zatrudnienie

(60) Podczas gdy ostatni prowadzący działalność producent wspólnotowy utrzymał stabilną sytuację zatrudnienia w rozważanym okresie, należy pamiętać, że inny producent wspólnotowy zupełnie zakończył działalność w rozważanym okresie, co spowodowało utratę zatrudnienia.

7.4.5. Produkcja i wydajność

(61) Produkcja i wydajność wzrosły odpowiednio o 16 % i 21 % w rozważanym okresie.

7.4.6. Kształtowanie się cen

(62) Analiza cen sprzedaży przemysłu wspólnotowego wykazała, że ceny sprzedaży wzrosły o 12 % w rozważanym okresie. Największy wzrost nastąpił w 1998 r., kiedy nałożono środki antydumpingowe na przywóz nadmanganianu potasu z Indii i Ukrainy. Cena jednostkowa była stabilna przez ostatnie dwa lata.

7.4.7. Zyski

(63) W rozważanym okresie przemysł wspólnotowy wykazał zysk w 1995 r., a następnie straty w latach 1996, 1997 i 1998. Przemysł wspólnotowy zaczął znowu przynosić niewielkie zyski w OD. Tłumaczy się to nałożeniem środków antydumpingowych wobec Indii i Ukrainy w 1998 r., co spowodowało ożywienie rynku.

7.4.8. Sprzedaż na wywóz w przemyśle Wspólnoty

(64) Sprzedaż na wywóz jest skierowana głównie do Stanów Zjednoczonych, Norwegii i Szwajcarii. Z wyjątkiem strat w 1995 r., przemysł wspólnotowy odnotował zysk ze sprzedaży na wywóz od roku 1996 do OD.

7.4.9. Kształtowanie się zapasów

(65) Poziom zapasów pod koniec 1996 r. był wysoki, w związku ze zwiększoną produkcją, ale ponieważ nie wystąpiła ponownie susza, jak w 1995 r., zostały one stopniowo zmniejszone.

7.4.10. Wnioski dotyczące sytuacji przemysłu wspólnotowego

(66) Większość wskaźników pozwala sądzić, że sytuacja przemysłu poprawia się. Proces ten jest szczególnie widoczny od 1998 r., kiedy to nałożono środki antydumpingowe wobec Indii i Ukrainy. W rozważanym okresie, produkcja i wydajność wzrosły, wzrosły również ceny, a w OD odnotowano niewielkie zyski. Spadek konsumpcji i wielkości sprzedaży w rozważanym okresie należy rozpatrywać biorąc pod uwagę fakt, że podstawowy poziom z 1995 r. wzrósł ze względu na suszę w Hiszpanii. Jednakże, oba wskaźniki wykazały poprawę w 1997 i 1998 r. z nieznacznymi spadkami w OD. Jednocześnie przemysł wspólnotowy zachował swój udział w rynku.

(67) W rozważanym okresie, zdolność produkcyjna przemysłu wspólnotowego nie uległa zmianie, podczas gdy wykorzystanie tej zdolności wzrosło. Jednakże, koszt produkcji nadmanganianu potasu wzrósł.

(68) Ze wszystkich wskaźników wynika, że wprowadzenie środków antydumpingowych wobec Chin, Indii i Ukrainy pozwoliły przemysłowi wspólnotowemu konkurować na uczciwych zasadach. Ceny eksportortowe Stanów Zjednoczonych na rynek Wspólnoty, w przypadku których nie ma obawy przed stratami spowodowanymi dumpingiem, są zbliżone do cen producenta wspólnotowego, co sugeruje, że ceny te mogą być osiągnięte na uczciwym i otwartym rynku. Wraz z nałożeniem środków na Chiny, Indie i Ukrainę, wzrost cen stał się możliwy. Dzięki temu handel stał się dochodowy w OD, po raz pierwszy od 1995 r.

8. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA SZKODY

8.1. Przemysł wspólnotowy

(69) Sytuacja przemysłu wspólnotowego została omówiona w motywach 55-68.

8.2. Prawdopodobny wywóz z Chin

(70) Istnieją dowody, chociaż ograniczone, że ceny chińskich eksporterów, w szczególności wywożących do Chile i Australii, pozostają na poziomie, który może znacząco podciąć ceny przemysłu wspólnotowego. Informacje dostarczone przez Eurostat i władze Chin wskazują na fakt, że nadmanganian potasu pochodzący z Chin, wywożony do Wspólnoty znacząco podcinał ceny przemysłu wspólnotowego w OD.

(71) Miał miejsce znaczny wzrost zdolności produkcyjnej producentów chińskich. Jednocześnie nie widać było żadnych oznak przyszłego wzrostu popytu wewnętrznego. Podczas gdy Chiny miały jedynie mały udział w rynku Wspólnoty w OD, nadwyżka zdolności produkcyjnej mogłaby zaspokoić całkowitą konsumpcję Wspólnoty jeszcze przez kilka lat.

8.3. Wnioski

(72) W motywach 46 i 47, dowiedziono, że istnieje prawdopodobieństwo ponownego pojawienia się w znaczących ilościach chińskiego nadmanganianu potasu na rynku Wspólnoty po cenach dumpingowych, jeżeli środki antydumpingowe przestaną obowiązywać. Prawdopodobne ceny i wielkość przywozu prawie na pewno miałyby znaczne negatywne skutki dla rynku Wspólnoty.

(73) W przypadku braku dodatkowego wzrostu popytu we Wspólnocie, nastąpiłoby znaczące obniżenie cen lub udziału w rynku przemysłu wspólnotowego. Z pewnością oba te wskaźniki spadłyby, co odbiłoby się ujemnie na rentowności oraz zagroziło przyszłej egzystencji przemysłu wspólnotowego. Stwierdzono więc, że zniesienie środków antydumpingowych dotyczących nadmanganian potasu z Chin najprawdopodobniej spowoduje istotną szkodę dla przemysłu wspólnotowego.

9. INTERES WSPÓLNOTY

9.1. Wstęp

(74) Na podstawie art. 21 rozporządzenia podstawowego zbadano, czy przedłużenie stosowania obowiązujących środków antydumpingowych byłoby sprzeczne z interesem Wspólnoty jako całości. Określenie interesu Wspólnoty oparto na zrozumieniu wszystkich różnorodnych interesów mających znaczenie.

(75) W celu dokonania oceny prawdopodobnego wpływu utrzymania lub zawieszenia środków, zwrócono się z prośbą do wszystkich zainteresowanych stron wymienionych powyżej o udzielenie informacji. Rozesłano kwestionariusze do producentów wspólnotowych i wszystkich znanych niepowiązanych importerów nadmanganianu potasu. Producent wspólnotowy oraz jeden importer odpowiedzieli na kwestionariusz. Dwóch niezależnych odsprzedawców nadmanganianu potasu również przekazało swe uwagi.

(76) Należy pamiętać, że w poprzednim dochodzeniu, przyjęcie środków nie zostało uznane za sprzeczne z interesem Wspólnoty. Ponadto, należy zaznaczyć, że obecne postępowanie jest tylko przeglądem mającym na celu przeanalizowanie sytuacji, w której środki antydumpingowe są już stosowane. W konsekwencji, pozwala to na ocenę jakiegokolwiek niechcianego negatywnego wpływu, jaki obecne środki antydumpingowe mogły mieć w przeszłości na zainteresowane strony, który należałoby wziąć pod uwagę.

(77) Na tej podstawie zbadano, czy pomimo wniosków w sprawie dumpingu, sytuacji przemysłu wspólnotowego oraz możliwego utrzymywania się i/lub ponownego wystąpienia dumpingu wyrządzającego szkodę, istnieją istotne powody, które prowadziłyby do wniosku, że utrzymanie środków w tym konkretnym przypadku nie leży w interesie Wspólnoty.

9.2. Interes przemysłu wspólnotowego

(78) Uważa się, że w przypadku nieutrzymania środków antydumpingowych ustanowionych w poprzednim dochodzeniu, dumping wyrządzający szkodę prawdopodobnie będzie utrzymywał się lub ponownie wystąpi oraz, że sytuacja przemysłu wspólnotowego, która wciąż nie jest stabilna, pogorszy się. Przemysł wspólnotowy wykazał, że jest w stanie konkurować na rynku Wspólnoty z konkurentami, którzy nie stosują cen dumpingowych. Przemysł Wspólnoty wykazał również, że może skorzystać z istniejących środków antydumpingowych.

(79) W rozważanym okresie przemysł wspólnotowy wykazał, że jest w stanie konkurować na rynku Wspólnoty, na rynku Stanów Zjednoczonych oraz na rynkach innych państw trzecich, gdzie obowiązują uczciwe warunki konkurencji. Dodatkowo, przemysł wspólnotowy wykazał, że może skorzystać z istniejących środków antydumpingowych. Zwiększenie wydajności (motyw 61) oraz wykorzystanie zdolności produkcyjnych (motyw 58), jak również przywrócenie rentowności w OD wykazały, że na rynku, na którym istnieją środki by przeciwdziałać dumpingowi wyrządzającemu szkodę, jest on w stanie w pełni i skutecznie konkurować na rynku Wspólnoty.

(80) Jednakże, w przypadku gdy środki wobec dumpingu wyrządzającego szkodę wygasną, rynek Wspólnoty zostałby otwarty na duże ilości przywozu z Chin po cenach dumpingowych. Sytuacja przemysłu wspólnotowego pogorszyłaby się do tego stopnia, że jego dalsze istnienie byłoby zagrożone, a negatywne skutki objęłyby zatrudnienie, wybór konsumentów, itp.

9.3. Interesy użytkowników i importerów

(81) Otrzymano tylko jeden kwestionariusz od importera, dwa od niezależnych odsprzedawców, nie otrzymano żadnego kwestionariusza od użytkowników końcowych. Importer nie przedstawił uwag ani za, ani przeciw utrzymaniu środków, podczas gdy niezależni odsprzedawcy byli za utrzymaniem obecnych środków.

(82) W tej sytuacji, wpływ cła antydumpingowego na całkowite koszty użytkowników i importerów wydaje się być ograniczony. Inny przywóz będący konkurencyjnym dla przemysłu wspólnotowego zapewni utrzymanie wysokiego poziomu konkurencji. Jako że nowe zastosowania produktu obejmują wodę pitną i oczyszczanie ścieków, a klienci w tym przypadku to nie duży przemysł, tylko gminy miejskie i obiekty użyteczności publicznej, istotnym celem do osiągnięcia jest stabilność zaopatrzenia. Dlatego też, w interesie użytkowników, a w zasadzie ogółu społeczeństwa leży, aby przemysł wspólnotowy pozostał pewnym dostawcą produktu i nie został wyparty z rynku. Brak odpowiedzi ze strony importerów i użytkowników najprawdopodobniej świadczy o tym, że obecnie obowiązujące środki nie miały znaczącego wpływu na ich działalność.

9.4. Wniosek w sprawie interesu Wspólnoty

(83) Wygaśnięcie środków miałoby znaczący wpływ na perspektywy gospodarcze przemysłu wspólnotowego, podczas gdy importerzy odczuliby skutki jedynie, gdyby środki zostały rozszerzone jako ciągłe marginalne podwyższanie kosztów. Po zrównoważeniu rozmaitych danych interesów uważa się, że utrzymanie środków antydumpingowych pozwoli na zachowanie obecnych warunków uczciwej konkurencji, poprzez wyeliminowanie negatywnych skutków stosowania dumpingu. Dlatego też brak jest istotnych powodów przeciwko utrzymaniu środków.

10. WNIOSEK KOŃCOWY

(84) Z powyższego wynika, że jak przewidziano w art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, środki antydumpingowe stosowane obecnie w odniesieniu do przywozu nadmanganianu potasu pochodzącego z Chin powinny zostać utrzymane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejszym nakłada się ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nadmanganianu potasu, objętego kodem CN 2841 61 00, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.
2.
Wysokość cła przy cenie netto franco granica Wspólnoty, przed odprawą celną, wynosi 1,26 EUR/kg.
3.
Stosuje się obowiązujące przepisy dotyczące opłat celnych, chyba że ustalono inaczej.
4. 1
W przypadku gdy towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu i cena faktycznie zapłacona bądź należna zostaje z tego powodu proporcjonalnie przeliczona w celu ustalenia wartości celnej, zgodnie z art. 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93, cło antydumpingowe obliczone na podstawie powyżej ustalonych wartości zostaje zmniejszone o wskaźnik procentowy odpowiadający proporcjonalnemu przeliczeniu ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2001 r.

W imieniu Rady
B. RINGHOLM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem nr 2238/2000 (Dz.U. L 257 z 11.10.2000, str. 2).

(2) Dz.U. L 138 z 3.6.1988, str. 1.

(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1988, str. 1.

(4) Dz.U. L 298 z 19.11.1994, str. 32. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem nr 1170/95 (Dz.U. L 118 z 25.5.1995, str. 6).

(5) Dz.U. L 200 z 16.7.1998, str. 4.

(6) Dz.U. C 117 z 29.4.1999, str. 3.

(7) Dz.U. C 323 z 11.11.1999, str. 5.

(8) Liczba ta zawiera margines +/-5 % w celu ochrony poufności producenta wspóltotowego.

(9) Dz.U. L 200 z 16.7.1998, str. 4.

1 Art. 1 ust. 4 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 152/2003 z dnia 27 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.25.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 stycznia 2003 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.44.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 299/2001 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej
Data aktu: 12/02/2001
Data ogłoszenia: 15/02/2001
Data wejścia w życie: 16/02/2001, 01/05/2004