Decyzja 2001/78/WPZiB ustanawiająca Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa

DECYZJA RADY
z dnia 22 stycznia 2001 r.
ustanawiająca Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa

(2001/78/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2001 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 207,

odwołując się do art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska w Helsinkach podjęła zasadniczą decyzję o ustanowieniu Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa. Na podstawie jej wniosków, decyzją Rady 2000/143/WPZiB(1) ustanowiono tymczasowy Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa.

(2) Rada Europejska podczas spotkania w Nicei w dniach 7-11 grudnia 2000 r. osiągnęła porozumienie w sprawie ustanowienia stałego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa oraz określiła jego rolę, tryb działania i funkcje.

(3) W następstwie wytycznych określonych przez Radę Europejską w Nicei Komitet ten powinien zostać przygotowany do rozpoczęcia pracy.

(4) Zasada jednoosobowej reprezentacji Państw Członkowskich w Unii powinna być w pełni uwzględniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (PSC) (zwany dalej "Komitetem") zostaje ustanowiony jako stała forma Komitetu określonego w art. 25 Traktatu.

Artykuł  2

Rolę, tryb działania i funkcje Komitetu określa się w Załączniku, który jest odtworzeniem załącznika III do sprawozdania Prezydencji, zatwierdzonego przez Radę Europejską w Nicei.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia jej przyjęcia.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 2001 r.

W imieniu Rady
A. LINDH
Przewodniczący

______

(1)Decyzja Rady 2000/143/WPZiB z dnia 14 lutego 2000 r. ustanawiająca Tymczasowy Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (Dz.U. L 49 z 22.2.2000, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

KOMITET POLITYCZNY I BEZPIECZEŃSTWA

W ujęciu przyjętym w Helsinkach Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa staje się filarem Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (EPBiO) oraz wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB): "Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zajmuje się wszelkimi zagadnieniami WPZiB, z uwzględnieniem EPBiO......". Bez uszczerbku dla przepisów art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa ma odegrać wiodącą rolę w określaniu sposobów reagowania UE w obliczu sytuacji kryzysowej i ich realizacji.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zajmuje się wszelkimi zadaniami określonymi w art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Może się on zebrać w formie zebrania dyrektorów politycznych.

Po konsultacji z Prezydencją i bez uszczerbku dla przepisów art. 18 TUE sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel ds. WPZiB może przewodniczyć Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa, w szczególności w przypadku sytuacji kryzysowej.

1. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa podejmuje w szczególności następujące działania:

a) obserwuje sytuację międzynarodową w dziedzinach podlegających wspólnej polityce zagranicznej i bezpieczeństwa, wspomaga określanie polityk poprzez sporządzanie "opinii" dla Rady, na jej żądanie lub z własnej inicjatywy, oraz czuwa nad wprowadzaniem w życie uzgodnionych polityk, z zachowaniem przepisów art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz kompetencji Prezydencji i Komisji;

b) bada obszary objęte projektami konkluzji Rady ds. Spraw Ogólnych, w które Komitet jest zaangażowany;

c) dostarcza pozostałym Komitetom wytyczne w sprawach podlegających WPZiB;

d) utrzymuje uprzywilejowane kontakty z sekretarzem generalnym/wysokim przedstawicielem i specjalnymi przedstawicielami;

e) przekazuje wytyczne Komitetowi Wojskowemu; przyjmuje opinie i zalecenia Komitetu Wojskowego. Przewodniczący Komitetu Wojskowego (PSC) pozostający w łączności z Sztabem Wojskowym Unii Europejskiej (EUMS), bierze udział, gdy jest to niezbędne, w posiedzeniach Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa;

f) przyjmuje informacje, zalecenia i opinie Komitetu ds. Cywilnych Aspektów Zarządzania w Sytuacjach Kryzysowych i przekazuje mu wytyczne w sprawach objętych WPZiB;

g) koordynuje, nadzoruje i monitoruje prace w kwestiach dotyczących WPZiB prowadzone przez różnorodne grupy robocze, może przekazywać im wytyczne i bada ich sprawozdania;

h) prowadzi dialog polityczny w ramach swojej zdolności i w formie ustanowionej Traktatem;

i) zapewnia uprzywilejowane forum dialogu w sprawach EPBiO między państwami piętnastki i szóstki, jak również z NATO zgodnie z odrębnymi przepisami odpowiednich dokumentów;

j) pod auspicjami Rady, ponosi odpowiedzialność za polityczny kierunek rozwoju potencjału wojskowego, uwzględniając rodzaj sytuacji kryzysowej, której Unia pragnie przeciwdziałać. W ramach rozwijania potencjału wojskowego Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa otrzyma opinię Komitetu Wojskowego opracowaną z pomocą Europejskiego Sztabu Wojskowego.

2. Ponadto w obliczu sytuacji kryzysowej Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa staje się organem Rady, który zajmuje się sytuacjami kryzysowymi i bada wszystkie opcje reagowania, jakie mogą być wykorzystane przez Unię w jednolitych ramach instytucjonalnych, z zachowaniem procedur podejmowania decyzji i wykonawczych każdego z filarów. W ten sposób Rada, dla której prace przygotowawcze są wykonywane przez Komitet Stałych Przedstawicieli, oraz Komisja posiadają kompetencje, każda w swoim zakresie i zgodnie z procedurami ustanowionymi w Traktatach, do podejmowania decyzji prawnie wiążących. Komisja wykonuje swoje kompetencje, włączając kompetencję do występowania z inicjatywą ustawodawczą, zgodnie z procedurami przewidzianymi Traktatami. Komitet Stałych Przedstawicieli pełni rolę, przyznaną mu w art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz art. 19 regulaminu Rady. W tym celu we właściwym czasie będzie on informowany przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa.

W sytuacji kryzysowej bliska współpraca między tymi organami jest szczególnie niezbędna i zostaje zapewniona przede wszystkim przez:

a) w razie konieczności - udział Przewodniczącego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa w posiedzeniach Komitetu Stałych Przedstawicieli;

b) rolę doradców ds. stosunków zagranicznych, których zadaniem jest utrzymywanie skutecznej nieprzerwanej koordynacji między pracami odbywającymi się w ramach WPZiB, a pracami, które prowadzone są w innych filarach (Załącznik do konkluzji Rady z dnia 11 maja 1992 r.).

W celu przygotowania UE do reagowania w obliczu sytuacji kryzysowej Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przedstawia Radzie cele polityczne, jakie mają zostać przez Unię osiągnięte oraz rekomenduje spójny zestaw opcji służących opanowaniu sytuacji kryzysowej. W szczególności może ona opracować opinię zalecającą Radzie przyjęcie wspólnego działania. Z zachowaniem roli Komisji nadzoruje on wprowadzanie w życie przyjętych środków i ocenia ich oddziaływanie. Komisja informuje Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa o przyjętych przez siebie środkach lub o tych, których podjęcie przewiduje. Państwa Członkowskie informują Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa o przyjętych przez nie środkach lub o tych, których podjęcie na szczeblu krajowym jest przewidywane.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przeprowadza "kontrolę polityczną i wyznacza strategiczny kierunek" działań wojskowych UE w obliczu sytuacji kryzysowej. W tym celu na podstawie opinii i zaleceń Komitetu Wojskowego ocenia w szczególności podstawowe elementy (strategiczne opcje działań wojskowych, obejmujące schemat drogi służbowej, koncepcję i plan działań), które zostają przedstawione Radzie.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa odgrywa wiodącą rolę w rozszerzonych konsultacjach, w szczególności z NATO i zaangażowanymi państwami trzecimi.

Na podstawie procedur Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa, sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel kieruje działaniami Centrum Sytuacyjnego. Centrum Sytuacyjne wspomaga Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa i zapewnia Komitetowi dane wywiadowcze w warunkach odpowiednich do zarządzania w sytuacjach kryzysowych.

Wprowadza się następujące uzgodnienia w celu umożliwienia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa utrzymania "pełnej kontroli politycznej i kierunku strategicznego" działań wojskowych prowadzonych w ramach zarządzania kryzysami:

a) w związku z rozpoczęciem działań Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przesyła Radzie zalecenie oparte na opiniach Komitetu Wojskowego zgodnie ze zwykłymi przyjętymi procedurami przygotowawczymi Rady. Na tej podstawie Rada decyduje o rozpoczęciu operacji w ramach wspólnego działania;

b) zgodnie z art. 18 i 26 TUE wspólne działanie określi w szczególności rolę sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela we wdrażaniu przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa środków wchodzących w zakres "politycznej kontroli i wyznaczania kierunku strategicznego". W odniesieniu do takich środków sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel działa za zgodą Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa. Jeżeli nowa decyzja Rady zostałaby uznana za właściwą, zastosowanie uproszczonej procedury pisemnej (art. 12 ust. 4 regulaminu Rady) jest możliwe;

c) w czasie prowadzenia działań, Rada jest na bieżąco informowana za pośrednictwem sprawozdań Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa przedstawianych przez sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela pełniącego rolę przewodniczącego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.27.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/78/WPZiB ustanawiająca Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa
Data aktu: 22/01/2001
Data ogłoszenia: 30/01/2001
Data wejścia w życie: 22/01/2001, 01/05/2004