Rozporządzenie 939/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 939/2001
z dnia 14 maja 2001 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury(1), w szczególności jego art. 24 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 24 rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000, uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3759/92(2) z mocą od dnia 1 stycznia 2001 r., przewiduje zryczałtowaną pomoc przyznawaną na pewnych warunkach organizacjom producentów, które wycofują z rynku produkty wymienione w załączniku IV do tego rozporządzenia.

(2) W celu harmonizacji i uproszczenia, procedury wymagane w kontekście zryczałtowanej pomocy powinny być takie same jak te, które stosuje się do rekompensaty finansowej i pomocy na okres przejściowy, tak jak to ustalono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2509/2000 z dnia 15 listopada 2000 r., ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania rekompensat finansowych za wycofywanie niektórych produktów rybołówstwa(3), oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2814/2000 z dnia 21 grudnia 2000 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do przyznawania pomocy na okres przejściowy dla niektórych produktów rybołówstwa(4). Na tej podstawie powinny zostać ustanowione warunki przyznawania zryczałtowanej pomocy, a ponadto powinno zostać uchylone rozporządzenie Komisji (EWG) nr 4176/88 z dnia 28 grudnia 1988 r. ustanawiające szczegółowe zasady przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3516/93(6).

(3) Artykuł 6 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2406/96 z dnia 26 listopada 1996 r. ustanawiającego wspólne normy handlowe w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) 2578/2000(8), przewiduje, że produkty, które zostały zaklasyfikowane jako kategoria B, nie kwalifikują się do pomocy finansowej przyznawanej ze względu na wycofywanie przewidzianej w ramach wspólnej organizacji rynku. Biorąc pod uwagę, że tylko produkty należące do klasy Extra, "E" i "A" kwalifikują się do zryczałtowanej pomocy, określonej w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, obliczenie ilości podlegającej tej pomocy powinno być oparte jedynie na tych kategoriach produktów.

(4) Należy określić warunki, jakie mają być spełniane przez organizacje producentów w kontekście systemu zryczałtowanej pomocy.

(5) Zryczałtowana pomoc może zostać wypłacona wyłącznie na koniec roku połowowego. Należy jednak ustanowić przepisy dotyczące możliwości przyznawania zaliczek, z zastrzeżeniem złożenia zabezpieczenia.

(6) Państwa Członkowskie powinny być upoważnione do ustalania standardowej wartości stosowanej do obliczania zryczałtowanej pomocy, w podziale według miejsca przeznaczenia wycofywanych produktów, tak jak to określono w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1051/83 z dnia 9 czerwca 1983 r. w sprawie zbytu niektórych produktów rybołówstwa, które były objęte działaniem środków stabilizacji rynku(9), zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 1106/90(10).

(7) Aby pomóc w zagwarantowaniu jakości produktów i rozdysponowaniu tych produktów na rynku, powinny zostać określone minimalne warunki mające zastosowanie do przetwórstwa, oraz warunki odnoszące się składowania i ponownego wprowadzania do obrotu produktów przetworzonych.

(8) W celu zwiększenia efektywności kontroli, odbiorcy pomocy powinni przechowywać ewidencję towarową zawierającą liczby dotyczące wprowadzania do obrotu, wycofywania z obrotu oraz ilości przenoszonych każdego miesiąca (w kilogramach), oraz powinni dostarczać te informacje Państwu Członkowskiemu. W celu właściwego zarządzania mechanizmem uznaje się za wystarczający wymóg ewidencji towarowej podczas minimalnego okresu składowania.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Produktów Rybołówstwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

Artykuł  1

Aby zakwalifikować się do zryczałtowanej pomocy, organizacje producentów przesyłają, przed rozpoczęciem roku połowowego, właściwym władzom w Państwach Członkowskich wykaz produktów w podziale według kategorii i autonomiczną cenę wycofania, określoną w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 104/2000.

Organizacje producentów mogą stosować autonomiczną cenę wycofania przekraczającą poziom maksymalny określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 104/2000, w stosunku do jednej lub większej liczby kategorii produktów. Jednakże tracą prawo do zryczałtowanej pomocy w stosunku do kategorii, w odniesieniu do której przekroczony został maksymalny poziom.

Artykuł  2

Zryczałtowana pomoc jest wypłacana danym organizacjom producentów tylko wtedy gdy właściwe władze Państw Członkowskich upewnią się, że ilości, w odniesieniu do których stosowana jest pomoc, nie przekraczają limitów określonych w art. 24 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 104/2000.

Rozdział  II

Warunki przyznawania zryczałtowanej pomocy określonej w art. 24 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 104/2000 (zwanej dalej "zryczałtowaną rekompensatą")

Artykuł  3

Wymagania ustanowione w art. 1-4 i 7 rozporządzenia (WE) nr 2509/2000 stosuje się odpowiednio do przyznawania zryczałtowanej rekompensaty.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie ustalają standardową wartość, która będzie stosowana do obliczania zryczałtowanej rekompensaty oraz związanych z nią zaliczek, w podziale według przeznaczenia wycofywanych produktów, zgodnie z art. 1 lit. b), c) i d) rozporządzenia (EWG) nr 1501/83.

Wartość standardową ustala się na początku roku połowowego i jest ona taka sama dla wszystkich organizacji producentów uznanych przez dane Państwo Członkowskie. Wartość tę ustala się na podstawie średnich wpływów ze sprzedaży na rynkach zbytu danego Państwa Członkowskiego, z sześciu miesięcy poprzedzających ustalenie tej wartości. Wartość ta zostanie zmieniona, jeżeli zostaną odnotowane znaczne i długotrwałe zmiany we wpływach na rynku danego Państwa Członkowskiego.

Rozdział  III

Warunki przyznawania zryczałtowanej pomocy określonej w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 104/2000 (zwanej dalej "zryczałtowaną premią")

Artykuł  5
1.
Kwota zryczałtowanej premii jest obliczana na początku każdego roku połowowego zgodnie z procedurą określoną w art. 38 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 104/2000. Kwota ta jest ustalana w odniesieniu do jednostki wagi i ma zastosowanie do wagi netto każdego produktu wymienionego w załączniku IV do tego rozporządzenia.
2.
Kwota zryczałtowanej premii jest obliczana na podstawie rzeczywistych technicznych i finansowych kosztów działań wymaganych do stabilizacji i składowania danych produktów, jakie odnotowano we Wspólnocie podczas poprzedniego roku połowowego.
3.
Za koszty techniczne uznawane są:

a) koszty energii;

b) koszty pracy związane ze składowaniem i zwalnianiem ze składu;

c) koszty materiałów zużytych do bezpośredniego opakowania;

d) koszty przetwarzania (składniki);

e) koszty transportu z miejsca wyładunku do miejsca przetwarzania.

4.
Koszty finansowe stanowią zryczałtowaną sumę w wysokości 10 EUR na tonę za rok 2001. Następnie zryczałtowana suma jest dostosowywana każdego roku przy użyciu stopy procentowej ustalanej corocznie, zgodnie z art. 5 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1883/78(11).
5.
Poziom zryczałtowanej premii ustalony na dany rok połowowy stosuje się do produktów, których składowanie rozpoczęto w ciągu danego roku, bez względu na koniec okresu składowania.
Artykuł  6

Artykuł 3 ust. 1 i 2 oraz art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2814/2000 stosuje się mutatis mutandis do przyznawania zryczałtowanej premii.

Artykuł  7

Zryczałtowana premia jest wypłacana organizacjom producentów tylko wtedy gdy właściwe władze Państwa Członkowskiego upewnią się, że ilości, w odniesieniu do których stosuje się premię, zostały przetworzone i składowane, lub zakonserwowane, a następnie ponownie umieszczone na rynku zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2814/2000.

Rozdział  IV

Przepisy końcowe

Artykuł  8
1.
Wnioski o wypłacenie zryczałtowanej pomocy są składane przez organizacje producentów właściwym władzom Państwa Członkowskiego, nie później niż w ciągu czterech miesięcy od zakończenia danego roku połowowego. Wniosek zawiera przynajmniej informacje podane w Załączniku.
2.
Zaliczki są przyznawane każdego miesiąca na wniosek zainteresowanej organizacji producentów w odniesieniu do wycofanych lub przeniesionych ilości, pod warunkiem że organizacja złoży zabezpieczenie w wysokości przynajmniej 105 % kwoty zaliczki.
3.
Kwota zaliczki lub pomocy jest określana na podstawie tymczasowego stosunku ilości wycofanych do ilości przeznaczonych do sprzedaży w danym okresie. Obliczenie tej kwoty jest dostosowywane w ciągu dwóch miesięcy po danym miesiącu, na podstawie transakcji rzeczywiście przeprowadzonych i odnotowanych przy użyciu wzoru określonego w Załączniku.
4.
Władze krajowe wypłacają zryczałtowaną pomoc w ciągu ośmiu miesięcy po zakończeniu roku połowowego. Każde Państwo Członkowskie powiadamia pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję o nazwie i adresie organu wyznaczonego do wypłacenia zryczałtowanej pomocy.
Artykuł  9
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają system kontroli w celu weryfikacji, czy informacje podane we wnioskach o płatności odpowiadają ilościom rzeczywiście wprowadzanym do sprzedaży i wycofanym z obrotu przez dane organizacje producentów.
2.
Organizacje producentów zapewniają przechowywanie przez beneficjentów pomocy ewidencji towarowej zgodnie ze wzorem określonym w Załączniku.
3.
Organizacje producentów każdego miesiąca informują Państwo Członkowskie o dacie, gatunkach i ilościach wycofanych lub przeniesionych.
Artykuł  10

Państwa Członkowskie poinformują Komisję o środkach podjętych na mocy niniejszego rozporządzenia niezwłocznie po ich przyjęciu, a w każdym przypadku najpóźniej do dnia 1 lipca 2001 r. Poinformują również Komisję o istniejących środkach w dziedzinie objętej art. 9 ust. 1 przed dniem 1 lipca 2001 r.

Artykuł  11

Rozporządzenie (EWG) nr 4176/88 traci moc.

Artykuł  12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Urzędowym Dzienniku Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.

(2) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 289 z 16.11.2000, str. 11.

(4) Dz.U. L 326 z 22.12.2000, str. 34.

(5) Dz.U. L 367 z 31.12.1988, str. 63.

(6) Dz.U. L 320 z 22.12.1993, str. 10.

(7) Dz.U. L 334 z 23.12.1996, str. 1.

(8) Dz.U. L 298 z 25.11.2000, str. 1.

(9) Dz.U. L 152 z 10.6.1983, str. 22.

(10) Dz.U. L 111 z 1.5.1990, str. 50.

(11) Dz.U. L 216 z 5.8.1978, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

REJESTR TOWARÓW: MIESIĘCZNE ILOŚCI TOWARÓW WPROWADZONYCH DO OBROTU, WYCOFANYCH Z OBROTU, ORAZ ILOŚCI PRZENIESIONE KAŻDEGO MIESIĄCA WEDŁUG GATUNKÓW

(kilogramy)
Miesiąc Ilości przeznaczone do sprzedaży Autonomiczne ceny wycofania według kategorii Miesięczne wycofanie

Część, w odniesieniu do której wypłacana jest zryczałtowana rekompensata.

Ilości pociągające za sobą zryczałtowaną premię według kategorii(b)

(5)

Ogólnie dla zryczałtowanej pomocy.

Wycofanie i przeniesienie(c)

(6) = (4) + (5)

W ciągu miesiąca

(1)

Łącznie ogółem

(2)

Ilości wycofane według kategorii

(3)

Ogółem - wszystkie kategorie(a)

(4)

Styczeń

Luty

Marzec

Kwiecień

rok

Uwagi

(a) Ilości przekraczające 5 % rocznych ilości przeznaczonych do sprzedaży (art. 24 ust. 5 akapit

pierwszy rozporządzenia podstawowego) są wyłączone ze zryczałtowanej pomocy.

(b) W zależności od wybranego typu przetwarzania.

(c) Ilości przekraczające 10 % rocznych ilości przeznaczonych do sprzedaży (art. 24 ust. 5 akapit

pierwszy rozporządzenia podstawowego) są wyłączone ze zryczałtowanej pomocy.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.132.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 939/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa
Data aktu: 14/05/2001
Data ogłoszenia: 15/05/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/05/2001, 01/01/2001