(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 1998 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92, z dnia 12 października 1992 r., ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 82/97(2), w szczególności jego art. 249,
a także mając na uwadze, co następuje:
przepisy rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 75/98(4), dotyczące zgłaszającego wartość celną, powinny być ujednolicone z przepisami mającymi zastosowanie do zgłaszającego, aby możliwe było spójne stosowanie całości tych przepisów;
prawodawstwo wspólnotowe odnoszące się do uszlachetniania biernego określa przypadki, w których pozwolenia udzielane są w zastosowaniu decyzji Komisji; korzystanie z procedury powinno zostać uproszczone przez zmianę procedury udzielania pozwolenia osobie innej niż ta, która zapewnia realizację operacji uszlachetniania biernego, z odwołaniem się, o ile zaistnieje taka potrzeba, do procedury komitetu; 1
aby towary mogły być uważane za towary zwrócone, produkty rolne muszą zostać powrotnie przywiezione w terminie 12 miesięcy licząc od daty przyjęcia zgłoszenia wywozowego, bez możliwości przedłużenia tego terminu; w świetle zdobytego doświadczenia, organy celne powinny mieć możliwość zezwalania na przekroczenie tego terminu w należycie uzasadnionych wyjątkowych okolicznościach; w celu zapewnienia jednolitości uregulowań odnoszących się do zwrotów istniejących w ramach wspólnej polityki rolnej, szczegóły dotyczące każdego przypadku powinny być przekazywane Komisji;
zdarzają się przypadki, w szczególności w ramach przewozów drogą powietrzną, że duże ilości towarów muszą zostać wysłane w warunkach znacznego pośpiechu; może to prowadzić do błędów przy określaniu statusu towaru, które z inicjatywy osoby zainteresowanej lub w jej imieniu koryguje się po przybyciu towarów do miejsca przeznaczenia; w takich przypadkach, gdy towary kontroluje się jedynie po odprawie celnej towary mogą być uważane, pod warunkiem że błąd naprawiany jest bez wyrządzania szkód finansowych, za jeszcze nie usunięte ostatecznie spod dozoru celnego; możliwość ta nie powinna być nadużywana;
właściwe jest zracjonalizowanie procedur, które będą stosowane na poziomie wspólnotowym, dotyczących, z jednej strony, sytuacji, w których nie jest niezbędne zaksięgowanie a posteriori należności celnych przywozowych lub wywozowych i, z drugiej strony, dotyczących wniosków o zwrot lub umorzenie należności celnych przywozowych lub wywozowych;
zaleca się zwiększenie istniejącego progu, poniżej którego Państwa Członkowskie, o ile nie mają żadnych wątpliwości, mogą samodzielnie zdecydować o nieksięgowaniu a posteriori nie pobranych należności, jeżeli uważają, że wszystkie warunki określone w art. 220 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 (zwanego dalej "Kodeksem") są spełnione; ponadto, zaleca się ustanowienie progu w ecu, poniżej którego Państwa Członkowskie mogą samodzielnie zadecydować, o ile nie mają żadnych wątpliwości, o przyznaniu zwrotu lub umorzenia jeżeli uznają, że warunki określone w art. 239 ust. 1 Kodeksu są spełnione;
prawo do złożenia wyjaśnień osób, do których odnosi się decyzja w sprawie zaksięgowania po odprawie celnej należności celnych przywozowych lub wywozowych bądź osób składających wniosek o zwrot lub umorzenie należności celnych przywozowych lub wywozowych, powinno zostać zagwarantowane; dlatego zainteresowane osoby powinny mieć możliwość podania na piśmie swoich uwag dotyczących wszystkich zastrzeżeń, które Komisja ma zamiar przedstawić w swoich decyzjach; taka sytuacja wymaga dostosowania terminów przyjmowania przez Komisję wspomnianych decyzji;
rozporządzenie Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r., w sprawie wprowadzenia EUR(5), przewiduje, że z dniem 1 stycznia 1999 r., EUR staje się walutą uczestniczących Państw Członkowskich; EUR jest wyrażone do dnia 31 grudnia 2001 r. w krajowych jednostkach pieniężnych, zgodnie z kursami wymiany;wskutek tego istnieje równoważnik prawny między jednostką EUR i krajowymi jednostkami pieniężnymi; w okresie przejściowym, umowy, przepisy prawa krajowego i inne instrumenty prawne można w sposób ważny sporządzać w jednostce EUR lub w krajowej jednostce pieniężnej;
dlatego wydaje się niezbędne wprowadzenie środków mających na celu dostosowanie zasad dotyczących jednolitego dokumentu administracyjnego, aby umożliwić korzystanie z jednostki EUR; wskutek tego niezbędna jest zmiana załącznika 37;
rozporządzenie Rady (WE) nr 374/98 z dnia 12 lutego 1998 r. zmieniające art. 6 i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1172/95 w sprawie danych statystycznych odnoszących się do handlu towarami między Wspólnotą i jej Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi(6) przewiduje zastąpienie z dniem 1 stycznia 1999 r. nomenklatury krajowej aktualnie wykorzystywanej do celów statystyki odnoszącej się do obrotu towarowego nomenklaturą alfabetyczną opartą na kodach ISO alfa-2;
dlatego niezbędne jest dostosowanie zasad dotyczących stosowania jednolitego dokumentu administracyjnego, tak aby uwzględniały tę zmianę; załącznik 38 powinien być odpowiednio zmieniony; jednakże pożądane jest, aby zezwolić Państwom Członkowskim na dalsze korzystanie z obecnie obowiązujących kodów aż do zastąpienia załączników 37 i 38;
pożądane jest rozszerzenie wykazu znajdującego się w załączniku 87 z powodów natury ekonomicznej, o niektóre elektroniczne części składowe i podobne, po wprowadzeniu Umowy w sprawie technologii informatycznych;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 1998 r.
W imieniu Komisji | |
Mario MONTI | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 17 z 21.1.1997, str. 1.
(3) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(4) Dz.U. L 7 z 13.1.1998, str. 3.
(5) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.
(6) Dz.U. L 48 z 19.2.1998, str. 6.
ZAŁĄCZNIKI
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.212.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1677/98 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny |
Data aktu: | 29/07/1998 |
Data ogłoszenia: | 30/07/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1999, 01/05/2004, 06/08/1998 |