Dyrektywa 97/74/WE rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym

DYREKTYWA RADY 97/74/WE
z dnia 15 grudnia 1997 r.
rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejska, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

działając zgodnie z Porozumieniem w sprawie polityki społecznej załączonym do protokołu nr 14 do Traktatu, w szczególności jego art. 2 ust. 2, Rada przyjęła dyrektywę 94/45/WE (4); w związku z tym wspomniana dyrektywa nie ma zastosowania do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

Rada Europejska w Amsterdamie w dniach 16 i 17 czerwca 1997 r. przyjęła z zadowoleniem zgodę Konferencji Międzyrządowej na włączenie Porozumienia w sprawie Polityki Społecznej do Traktatu, a także stwierdziła, iż należy znaleźć środki zmierzające do nadania skutków prawnych życzeniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zaakceptowania dotychczas przyjętych dyrektyw na podstawie niniejszego Porozumienia przed podpisaniem Traktatu z Amsterdamu; niniejsza dyrektywa zmierza do osiągnięcia tego celu poprzez rozszerzenie dyrektywy 94/45/WE na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

fakt, iż dyrektywa 94/45/WE nie ma zastosowania w Zjednoczonym Królestwie, bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie rynku wewnętrznego; wykonanie wspomnianej dyrektywy we wszystkich Państwach Członkowskich usprawni funkcjonowanie rynku wewnętrznego;

dyrektywa 94/45/WE przewiduje maksymalną liczbę 17 członków specjalnego organu negocjacyjnego; liczba ta odpowiada liczbie 14 Państw Członkowskich, będących stronami Porozumienia w sprawie Polityki Społecznej oraz trzem pozostałym stronom Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przyjęcie niniejszej dyrektywy zwiększy liczbę państw objętych dyrektywą 94/45/WE do 18; w związku z tym wspomnianą powyżej liczbę maksymalną należy zwiększyć do 18, aby reprezentowane było każde Państwo Członkowskie, w którym przedsiębiorstwo o zasięgu wspólnotowym posiada jeden lub więcej zakładów albo w którym grupa przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym posiada jeden lub więcej kontrolowanych przez nią podmiotów;

dyrektywa 94/45/WE przewiduje specjalne traktowanie przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym lub grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, w których na dzień 22 września 1996 r. funkcjonuje obejmujące wszystkich zatrudnionych porozumienie przewidujące międzynarodową wymianę informacji i konsultacje z pracownikami; zgodnie z tym przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, które zostaną objęte zakresem tej dyrektywy wyłącznie w wyniku jej zastosowania do Zjednoczonego Królestwa, powinny korzystać z podobnego traktowania;

przyjęcie niniejszej dyrektywy spowoduje, iż dyrektywa 94/45/WE będzie stosowana we wszystkich Państwach Członkowskich, włączając Zjednoczone Królestwo; od dnia, w którym niniejsza dyrektywa wejdzie w życie, termin "Państwa Członkowskie" użyty w dyrektywie 94/45/WE należy interpretować jako obejmujący również Zjednoczone Królestwo;

w stosunku do Państw Członkowskich istniał wymóg wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych zapewniających wykonanie przepisów dyrektywy 94/45/WE nie później niż w okresie dwóch lat od jej przyjęcia; podobny okres powinien zostać przyznany Zjednoczonemu Królestwu, jak również innym Państwom Członkowskim, na wprowadzenie w życie środków niezbędnych w celu spełnienia wymogów niniejszej dyrektywy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla przepisów art. 3 dyrektywę 94/45/WE stosuje się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Artykuł  2

W art. 5 ust. 2 lit. b) dyrektywy 94/45/WE liczbę "17" zastępuje się liczbą "18".

Artykuł  3
1.
Zobowiązania wynikające z niniejszej dyrektywy nie mają zastosowania w stosunku do przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym lub grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, które wyłącznie z tytułu przepisu w art. 1 objęte są zakresem niniejszej dyrektywy, pod warunkiem, iż w dniu określonym w art. 4 ust. 1 lub w dniu jej transpozycji w danym Państwie Członkowskim, jeżeli następuje to wcześniej niż we wspomnianym wyżej dniu, istnieje już obejmujące wszystkich zatrudnionych porozumienie przewidujące międzynarodową wymianę informacji i konsultacje z pracownikami.
2.
Jeżeli porozumienia określone w ust. 1 tracą ważność, strony tych Porozumień mogą podjąć wspólną decyzję przywracającą im moc wiążącą. W przeciwnym przypadku stosuje się dyrektywę 94/45/WE, rozszerzoną niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 15 grudnia 1999 r. albo zapewniają, że najpóźniej w tym terminie partnerzy społeczni wprowadzą wymagane przepisy w drodze porozumienia, przy czym Państwa Członkowskie zobowiązane są do podjęcia wszystkich niezbędnych kroków umożliwiających im zapewnienie w każdym czasie wyników przewidzianych w niniejszej dyrektywie. Powiadamiają one o tym bezzwłocznie Komisję.
2.
Wymienione środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są ustalane przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 1997 r.

W imieniu Rady

J.-C. JUNCKER

Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 335 z 6.11.1997.

(2) Dz.U. C 371 z 8.12.1997.

(3) Dz.U. C 355 z 21.11.1997.

(4) Dz.U. L 254 z 30.9.1994, str. 64.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.10.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/74/WE rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
Data aktu: 15/12/1997
Data ogłoszenia: 16/01/1998
Data wejścia w życie: 05/02/1998, 01/05/2004