Dyrektywa 97/74/WE rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym

DYREKTYWA RADY 97/74/WE
z dnia 15 grudnia 1997 r.
rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejska, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

działając zgodnie z Porozumieniem w sprawie polityki społecznej załączonym do protokołu nr 14 do Traktatu, w szczególności jego art. 2 ust. 2, Rada przyjęła dyrektywę 94/45/WE (4); w związku z tym wspomniana dyrektywa nie ma zastosowania do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

Rada Europejska w Amsterdamie w dniach 16 i 17 czerwca 1997 r. przyjęła z zadowoleniem zgodę Konferencji Międzyrządowej na włączenie Porozumienia w sprawie Polityki Społecznej do Traktatu, a także stwierdziła, iż należy znaleźć środki zmierzające do nadania skutków prawnych życzeniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zaakceptowania dotychczas przyjętych dyrektyw na podstawie niniejszego Porozumienia przed podpisaniem Traktatu z Amsterdamu; niniejsza dyrektywa zmierza do osiągnięcia tego celu poprzez rozszerzenie dyrektywy 94/45/WE na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

fakt, iż dyrektywa 94/45/WE nie ma zastosowania w Zjednoczonym Królestwie, bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie rynku wewnętrznego; wykonanie wspomnianej dyrektywy we wszystkich Państwach Członkowskich usprawni funkcjonowanie rynku wewnętrznego;

dyrektywa 94/45/WE przewiduje maksymalną liczbę 17 członków specjalnego organu negocjacyjnego; liczba ta odpowiada liczbie 14 Państw Członkowskich, będących stronami Porozumienia w sprawie Polityki Społecznej oraz trzem pozostałym stronom Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przyjęcie niniejszej dyrektywy zwiększy liczbę państw objętych dyrektywą 94/45/WE do 18; w związku z tym wspomnianą powyżej liczbę maksymalną należy zwiększyć do 18, aby reprezentowane było każde Państwo Członkowskie, w którym przedsiębiorstwo o zasięgu wspólnotowym posiada jeden lub więcej zakładów albo w którym grupa przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym posiada jeden lub więcej kontrolowanych przez nią podmiotów;

dyrektywa 94/45/WE przewiduje specjalne traktowanie przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym lub grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, w których na dzień 22 września 1996 r. funkcjonuje obejmujące wszystkich zatrudnionych porozumienie przewidujące międzynarodową wymianę informacji i konsultacje z pracownikami; zgodnie z tym przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, które zostaną objęte zakresem tej dyrektywy wyłącznie w wyniku jej zastosowania do Zjednoczonego Królestwa, powinny korzystać z podobnego traktowania;

przyjęcie niniejszej dyrektywy spowoduje, iż dyrektywa 94/45/WE będzie stosowana we wszystkich Państwach Członkowskich, włączając Zjednoczone Królestwo; od dnia, w którym niniejsza dyrektywa wejdzie w życie, termin "Państwa Członkowskie" użyty w dyrektywie 94/45/WE należy interpretować jako obejmujący również Zjednoczone Królestwo;

w stosunku do Państw Członkowskich istniał wymóg wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych zapewniających wykonanie przepisów dyrektywy 94/45/WE nie później niż w okresie dwóch lat od jej przyjęcia; podobny okres powinien zostać przyznany Zjednoczonemu Królestwu, jak również innym Państwom Członkowskim, na wprowadzenie w życie środków niezbędnych w celu spełnienia wymogów niniejszej dyrektywy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla przepisów art. 3 dyrektywę 94/45/WE stosuje się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Artykuł  2

W art. 5 ust. 2 lit. b) dyrektywy 94/45/WE liczbę "17" zastępuje się liczbą "18".

Artykuł  3
1.
Zobowiązania wynikające z niniejszej dyrektywy nie mają zastosowania w stosunku do przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym lub grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, które wyłącznie z tytułu przepisu w art. 1 objęte są zakresem niniejszej dyrektywy, pod warunkiem, iż w dniu określonym w art. 4 ust. 1 lub w dniu jej transpozycji w danym Państwie Członkowskim, jeżeli następuje to wcześniej niż we wspomnianym wyżej dniu, istnieje już obejmujące wszystkich zatrudnionych porozumienie przewidujące międzynarodową wymianę informacji i konsultacje z pracownikami.
2.
Jeżeli porozumienia określone w ust. 1 tracą ważność, strony tych Porozumień mogą podjąć wspólną decyzję przywracającą im moc wiążącą. W przeciwnym przypadku stosuje się dyrektywę 94/45/WE, rozszerzoną niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 15 grudnia 1999 r. albo zapewniają, że najpóźniej w tym terminie partnerzy społeczni wprowadzą wymagane przepisy w drodze porozumienia, przy czym Państwa Członkowskie zobowiązane są do podjęcia wszystkich niezbędnych kroków umożliwiających im zapewnienie w każdym czasie wyników przewidzianych w niniejszej dyrektywie. Powiadamiają one o tym bezzwłocznie Komisję.
2.
Wymienione środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są ustalane przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 1997 r.

W imieniu Rady

J.-C. JUNCKER

Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 335 z 6.11.1997.

(2) Dz.U. C 371 z 8.12.1997.

(3) Dz.U. C 355 z 21.11.1997.

(4) Dz.U. L 254 z 30.9.1994, str. 64.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.10.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/74/WE rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
Data aktu: 15/12/1997
Data ogłoszenia: 16/01/1998
Data wejścia w życie: 05/02/1998, 01/05/2004