uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 5 rozporządzenia nr 136/66/EWG (4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2210/88 (5), określa pojęcie drobnego producenta oliwy z oliwek uprawnionego do szczególnych uzgodnień określonych w tym artykule; pojęcie to powinno zostać ponownie przeanalizowane, szczególnie ze względu na kwestię dobrego zarządzania;
artykuł 26 rozporządzenia nr 136/66/EWG ustanawia interwencyjną cenę skupu dla ziaren oleistych w wysokości 94% ceny interwencyjnej ustalonej przez Radę na okres roku gospodarczego; miesięczne wzrosty tych cen dotyczą produktów skupowanych w ramach interwencji, tak jak jest tym dodatek dla rzepaku dwuzerowego; jeżeli maksymalne gwarantowane wartości są przekraczane, cenę skupu dostosowuje się o taką sumę, o jaką dostosowana jest wysokość pomocy; jednak do celów przejrzystości przepis ten powinien być dokładniejszy;
sprzedaż ziarna rzepaku i słonecznika do agencji interwencyjnych powinna odbywać się wyjątkowo; wątpliwości w odniesieniu do prawidłowego zarządzania rynkiem sprawiają, że sprzedaż tego ziarna do przedsiębiorstw przetwarzających je powinna być wspierana; sprzedaż ziarna przez plantatorów do agencji interwencyjnych powinna być zatem ograniczana;
artykuł 25 rozporządzenia nr 136/66/EWG określa daty, od których liczą się miesięczne wzrosty cen; w celu zapewnienia większej elastyczności, daty te powinny być zamiast tego ustalane przez rozporządzenie określające miesięczne wzrosty, które mają być stosowane w trakcie trwania roku gospodarczego;
w interesie stabilności transakcji handlowych, ustanowiono przepis dotyczący wcześniejszego ustalania refundacji w odniesieniu do oliwy z oliwek; doświadczenie pokazało jednak, że w niektórych okolicznościach, w szczególności podczas nadużywania tych instrumentów przez zainteresowane strony, pojawiły się uzasadnione obawy o trudności na rynku;
w celu naprawienia takiej sytuacji, powinna istnieć możliwość szybkiego przedsięwzięcia środków; Komisja powinna zatem mieć możliwość przyjęcia takich środków po konsultacji z Komitetem Zarządzającym lub, w nagłych przypadkach, nawet nie czekając na konsultacje z Komitetem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| P. SOLBES | |
| Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 82 z 3.4.1989, str. 15.
(2) Dz.U. C 120 z 16.5.1989.
(3) Opinia wydana dnia 31 marca 1989 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(5) Dz.U. L 197 z 26.7.1988, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1989.128.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1225/89 zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów |
| Data aktu: | 03/05/1989 |
| Data ogłoszenia: | 11/05/1989 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 14/05/1989 |