Dyrektywa 85/467/EWG zmieniająca po raz szósty (PCB/PCT) dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 1 października 1985 r.
zmieniająca po raz szósty (PCB/PCT) dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

(85/467/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 października 1985 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

polichlorowane bifenyle (PCB) i polichlorowane trifenyle (PCT) stanowić mogą poważne zagrożenie dla zdrowia i środowiska;

pomimo wprowadzonych dyrektywą 76/769/EWG(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 83/478/EWG(4), ograniczeń w stosowaniu substancji typu PCB i PCT, zasadniczo nie zanotowano znaczącego zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska tymi substancjami; wysoce toksyczne substancje mogą ulatniać się w przypadku pożarów; w związku z tym, ustanowioną dyrektywą 76/769/EWG dopuszczalną wartość stężenia substancji typu PCB i PCT w preparatach, wynoszącą 0,1 % masy, należy znacznie zmniejszyć;

od czasu przyjęcia dyrektywy 76/769/EWG pojawiły się substytuty, które uznaje się za mniej niebezpieczne dla ludzi i środowiska; w związku z tym dalszy obrót substancjami typu PCB i PCT przestaje być uzasadniony w obecnych okolicznościach, oprócz niektórych wyjątkowych przypadków ograniczonego czasu użytkowania;

stosowanie PCB i PCT w użytkowanych obecnie niektórych maszynach i urządzeniach powinno być nadal dopuszczone, aż do czasu ich wycofania z użytku lub zakończenia ich okresu eksploatacji; niemniej jednak, przed końcem okresu eksploatacji tych maszyn i urządzeń, Państwa Członkowskie mogą zakazać stosowania substancji PCB i PCT na swoim terytorium;

zasadne jest zezwolenie Państwom Członkowskim na ustanawianie wyjątków od zakazu używania substancji PCB i PCT, jako produktów podstawowych i pośrednich, po spełnieniu określonych warunków, w szczególności, jeżeli nie stwierdzą one żadnego zagrożenia dla zdrowia publicznego i środowiska;

bardziej ogólny zakaz używania substancji PCB i PCT jest na obecnym etapie niewykonalny; jednakże niniejsza dyrektywa stanowi ważny krok w kierunku ustanowienia takiego zakazu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Punkt 1 załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG zastępuje się tekstem znajdującym się w Załączniku do niniejszej dyrektywy.
2.
W załączniku II do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się następujące zmiany:

– istniejący załącznik II otrzymuje oznaczenie załącznika II część A,

– dodaje się część B w brzmieniu:

"B. Przepisy szczególne dotyczące oznakowania produktów zawierających PCB i PCT

Bez uszczerbku dla przepisów innych dyrektyw odnoszących się do oznakowania substancji i preparatów niebezpiecznych, Państwa Członkowskie mogą wymagać, aby maszyny i urządzenia zawierające substancje PCB lub PCT zaopatrzone były w instrukcje dotyczące sposobu usuwania tych substancji, a także konserwacji i użytkowania maszyn i urządzeń, które je zawierają. Po zainstalowaniu w sposób normalnie przyjęty obiektu zawierającego substancje typu PCB lub PCT, instrukcje te muszą być możliwe do odczytania w usytuowaniu poziomym. Napis musi być wyraźnie widoczny na tle, na jakim został umieszczony.

Państwa Członkowskie mogą wymagać, by napis był zredagowany w języku rozumianym na ich terytorium."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 czerwca 1986 r. i niezwłocznie powiadamia o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 1 października 1985 r.

W imieniu Rady
J. F. POOS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 141 z 10.6.1985, str. 76.

(2) Dz.U. C 104 z 25.4.1985, str. 1.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(4) Dz.U. L 263 z 24.9.1983, str. 33.

ZAŁĄCZNIK

Oznaczenie substancji, grup substancji lub preparatu Warunki ograniczenia
1. - polichlorowane

bifenyle (PCB) z

wyjątkiem mono- i

di-chlorowanych

bifenylów

Nie mogą być stosowane. Jednak następujące ich kategorie mogą być stosowane na następujących warunkach:
- polichlorowane

trifenyle (PCT)

- preparaty, łącznie

z olejami

odpadowymi,

o zawartości

substancji PCB lub

PCT wyższej niż

0,01 % w stosunku

wagowym.

1) najpóźniej do dnia 30 czerwca 1986 r.:

w transformatorach, opornikach i cewkach

indukcyjnych elektrycznego wyposażenia układów

zamkniętych,

2) najpóźniej do dnia 30 czerwca 1986 r.:

kondensatory wielkie (≥ Ý 1 kg wagi całkowitej),

3. najpóźniej do dnia 30 czerwca 1986 r.:

kondensatory małe (pod warunkiem, że

substancja PCB zawiera maksymalnie 43 % chloru

i nie zawiera więcej niż 3,5 % penta- i wyżej

chlorowanych bifenylów),

4) najpóźniej do dnia 30 czerwca 1986 r.: płyny

przenoszące ciepło w instalacjach przesyłowych

energii cieplnej, działających w obwodzie

zamkniętym,

5) najpóźniej do dnia 30 czerwca 1986 r.: płyny

hydrauliczne do stosowania w urządzeniach

górniczych pracujących pod ziemią,

- Dopuszcza się stosowanie maszyn, urządzeń i

płynów określonych powyżej w pkt 1-5,

znajdujących się w użytkowaniu w dniu 30

czerwca 1986 r. do czasu ich wycofania z

użytku lub do końca okresu eksploatacji tych

maszyn i urządzeń.

- Państwa Członkowskie mogą, ze względu na

ochronę zdrowia i środowiska naturalnego,

zabronić stosowania na swoim terytorium takich

maszyn, urządzeń i płynów przed ich wycofaniem

lub końcem okresu ich eksploatacji.

- Od dnia 30 czerwca 1986 r. zabronione jest

wprowadzanie do obrotu na rynku wtórnym takich

maszyn, urządzeń i płynów, które nie są

przeznaczone do wycofania.

- Jeżeli Państwa Członkowskie uznają, że z

powodów technicznych nie jest możliwe

stosowanie produktów zastępczych, to mogą one

nadal dopuszczać stosowanie substancji PCB,

PCT oraz ich preparatów, jeżeli te ostatnie

przeznaczone są, w normalnych warunkach

konserwowania urządzeń, wyłącznie do

uzupełniania poziomu płynów zawierających

substancje PCB i wykorzystywanych we właściwie

funkcjonujących istniejących maszynach,

zakupionych przed wejściem w życie niniejszej

dyrektywy.

6) najpóźniej do dnia 30 czerwca 1986 r.:

produkty podstawowe i pośrednie przeznaczone

do dalszego przetwarzania na inne produkty

niezabronione dyrektywą 76/769/EWG i

dyrektywami ją zmieniającymi; po dniu 30

czerwca 1986 r. Państwa Członkowskie mogą, pod

warunkiem uprzedniego powiadomienia Komisji o

powodach takiej decyzji, ustanowić odstępstwa

od zakazu wprowadzania do obrotu i stosowania

takich produktów podstawowych i pośrednich, na

tyle, na ile uznają, że te odstępstwa nie

powodują szkodliwych skutków dla zdrowia i

środowiska naturalnego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.269.56

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 85/467/EWG zmieniająca po raz szósty (PCB/PCT) dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 01/10/1985
Data ogłoszenia: 11/10/1985
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/10/1985