Rozporządzenie 2750/75 ustalające kryteria pozyskiwania zbóż przeznaczonych na pomoc żywnościową

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 2750/75
z dnia 29 października 1975 r.
ustalające kryteria pozyskiwania zbóż przeznaczonych na pomoc żywnościową

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Jednostki redakcyjne tekstu zmienione przez te akty zostały wyróżnione kursywą, natomiast ich aktualna treść została podana w wersji anglojęzycznej w przypisie znajdującym się przy zmienionej jednostce.

.................................................

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2727/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), w szczególności jego art. 28,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 359/67 z dnia 25 lipca 1967 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 668/75(3), w szczególności jego art. 23a,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie (EWG) nr 2727/75 i rozporządzenie 359/67/EWG przewidują odpowiednio w swoich art. 28 i 23a, że Rada ustala kryteria, według których produkty przeznaczone na pomoc żywnościową muszą być pozyskiwane na Rynku Wspólnoty;

należy unikać zakłóceń na rynku zbóż spowodowanych wycofywaniem zbóż przeznaczonych na pomoc żywnościową;

w celu odciążenia rynku regionalnego, powinno się przewidzieć możliwość pozyskiwania zbóż w poszczególnych regionach Wspólnoty, gdy jest prawdopodobne, że sytuacja rynkowa w tych regionach skłoni agencje interwencyjne do skupowania zboża w dużych ilościach; gdy pewne agencje interwencyjne są w posiadaniu dużej ilości zbóż, pozyskiwanie całości lub części tych zbóż mogłoby przyczynić się do poprawy ich sytuacji;

poza tymi szczególnymi przypadkami, zboże powinno być pozyskiwane na całym rynku Wspólnoty;

postępowanie przetargowe najlepiej umożliwia skuteczne pozyskiwanie zbóż; jednakże w przypadku działań interwencyjnych można, ze względu na szybkość, zadecydować o zastosowaniu innych procedur,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego rozporządzenia "zboża" to produkty określone:

a) w art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2727/75;

b) w art. 1 rozporządzenia nr 359/67/EWG.

Artykuł  2

Zboża przeznaczone na pomoc żywnościową pozyskuje się na rynku Wspólnoty zgodnie z następującymi przepisami.

Artykuł  3
1.
Jeśli w danym regionie Wspólnoty ceny rynkowe zbóż odnotowują tendencje zniżkowe lub stagnację, które ze względu na wielkość zbiorów lub regionalnych zapasów i ich położenie geograficzne stwarzają prawdopodobieństwo, iż agencja interwencyjna będzie zmuszona do skupowania zboża w dużych ilościach, zboże może być skupowane na rynku danego regionu.
2.
Jeśli agencja interwencyjna jest w posiadaniu zapasów, mogą one zostać wykorzystane.
3.
Jeśli warunki wymienione w ust. 1 lub ust. 2 nie są spełnione lub możliwości przewidziane w tych ustępach nie zostaną wykorzystane, zboże może być skupowane na całym rynku Wspólnoty.
Artykuł  4 1
1. 2
Czynności skupu określone w art. 3 ust. 1 i 3 zostaną przeprowadzone przez agencje interwencyjne w drodze przetargu na dostawę produktu dostarczanego na warunkach FOB lub na odpowiadającym etapie.
2. 3
W przypadku wykorzystania zbóż będących w posiadaniu agencji interwencyjnych, przeprowadza się przetarg obejmujący załadunek, transport, w razie potrzeby przetworzenie, oraz dostawę na warunkach FOB lub na odpowiadającym etapie.
3. 4
Jeśli podjęto decyzję o dostawie zbóż w ramach działania wspólnotowego na etapie dalszym niż FOB lub etapie odpowiadającym FOB, to przetarg określony w ust. 1 lub ust. 2, obejmuje dostawy do tego dalszego etapu.
4.
Warunki przetargu muszą zapewniać wszystkim zainteresowanym osobom równy dostęp i równe traktowanie niezależnie od miejsca ich siedziby we Wspólnocie.
Artykuł  5
1.
W przypadku działania krajowego, dane Państwo Członkowskie zawiadamia Komisję o terminie, w którym zamierza podjąć swe działanie, roku budżetowym, w którym ma zostać zaksięgowane, proponowanych odstępach czasu między dostawami, kraju przeznaczenia, danej ilości i danym produkcie, porcie załadunku oraz przewidywanym sposobie pozyskiwania.
2.
Po otrzymaniu tego komunikatu Komisja bada, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 26 rozporządzenia (EWG) nr 2727/75 lub, odpowiednio, rozporządzenia nr 359/67/EWG i z uwzględnieniem ogólnej sytuacji na rynku Wspólnoty, czy przewidywany sposób pozyskiwania spełnia warunki określone w art. 3 i w razie potrzeby proponuje danemu Państwu Członkowskiemu zmianę przewidywanego sposobu pozyskiwania.
Artykuł  6

W przypadku działania wspólnotowego, Komisja, po rozważeniu sytuacji rynkowej i zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 26 rozporządzenia (EWG) nr 2727/75 lub, odpowiednio, rozporządzenia nr 359/67/EWG ustala warunki regulujące pozyskiwanie, uwzględniając w szczególności kryteria ustanowione w art. 3.

Artykuł  7
1.
Do celów awaryjnych działań wspólnotowych, dotyczących zbóż w stanie niezmienionym, Państwa Członkowskie utrzymują możliwe do dostarczenia w każdym czasie pewne ilości tych produktów, które zostały przejęte przez agencję interwencyjną, lub udostępniają niezwłocznie niezbędne ilości z zapasów na rynku wewnętrznym, jeśli agencja interwencyjna nie dysponuje niezbędnymi ilościami.
2.
Do celów awaryjnych działań wspólnotowych dotyczących zbóż przetworzonych, określonych w art. 1 i ryżu innego niż ryż niełuskany, każde Państwo Członkowskie, wyznaczone zgodnie z ust. 4, przeprowadza przyspieszoną procedurę przetargową na dostarczenie produktów na warunkach FOB lub na odpowiadającym etapie.
3.
W celu umożliwienia szybkiego transportu produktów z miejsca przechowywania lub udostępnienia, w przypadku produktów określonych w ust. 1, lub z etapu FOB lub odpowiadającego mu etapu, w przypadku produktów określonych w ust. 2, każde Państwo Członkowskie wyznaczone zgodnie z ust. 4, może posłużyć się innym postępowaniem niż przetarg.
4.
Gdy tylko zostanie przyjęta zasada awaryjnego działania wspólnotowego, Komisja decyduje, jakie Państwo Członkowskie lub Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za przeprowadzenie tej akcji, wyznacza jej termin, określa miejsce udostępnienia produktów we Wspólnocie lub państwie przeznaczenia, w zależności od sytuacji, oraz określa wszelkie pozostałe kwestie niezbędne do przeprowadzenia tego działania.
5. 5
Ilość i rodzaj produktów określonych w ust. 1 ustalane są przez Radę, stanowiącą większością kwalifikowaną na wniosek Komisji.
6. 6
Szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu, w szczególności kryteria, według których Komisja podejmie decyzje określone w ust. 4, są przyjmowane zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 26 rozporządzenia (EWG) nr 2727/75 lub, odpowiednio, rozporządzenia nr 359/67/EWG.
Artykuł  8
1.
Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1693/72 z dnia 3 sierpnia 1972 r. ustalające kryteria pozyskiwania zbóż przeznaczonych na pomoc żywnościową(4) traci moc.
2.
Odniesienia do rozporządzenia uchylonego na mocy ust. 1 interpretuje się jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1975 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 października 1975 r.

W imieniu Rady
G. MARCORA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 281 z 1.11.1975, str. 1.

(2) Dz.U. 174 z 31.7.1967, str. 1.

(3) Dz.U. L 72 z 20.3.1975, str. 18.

(4) Dz.U. L 178 z 5.8.1972, str. 3.

1 Z dniem 24 lutego 1976 r. od stosowania art. 4 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 374/76 z dnia 17 lutego 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.45.8).
2 Art. 4 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 692/76 z dnia 25 marca 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.83.2) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 2 kwietnia 1976 r.

- zmieniony przez rozporządzenia nr 696/76 z dnia 25 marca 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.83.8) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 2 kwietnia 1976 r.

3 Z dniem 2 kwietnia 1976 r. od stosowania art. 4 ust. 2 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 692/76 z dnia 25 marca 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.83.2).
4 Z dniem 2 kwietnia 1976 r. od stosowania art. 4 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 696/76 z dnia 25 marca 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.83.8).
5 Art. 7 ust. 5 uchylony przez art. 12 pkt 1 rozporządzenia nr 3331/82 z dnia 3 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1982 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym.
6 Art. 7 ust. 6 zmieniony przez art. 12 pkt 2 rozporządzenia nr 3331/82 z dnia 3 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1982 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. W wersji opublikowanej pierwotnie w wydaniu angielskim Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich (obecnie Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej) zmieniony art.7 ust. 6 brzmi następująco:

"5. Detailed rules for applying this Article, and in particular the criteria according to which the Commission is to make the decisions referred to in paragraph 4, shall be adopted in accordance with the procedure laid down in Article 8 of Council Regulation (EEC) No 3331/82".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024