Dyrektywa 75/440/EWG dotycząca wymaganej jakości wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich

DYREKTYWA RADY
z dnia 16 czerwca 1975 r.
dotycząca wymaganej jakości wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich

(75/440/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 25 lipca 1975 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100 i 235,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

rosnące wykorzystanie zasobów wodnych do pozyskiwania wody do spożycia przez ludzi wymaga zmniejszenia zanieczyszczenia wody oraz jej ochrony przed dalszym pogorszeniem;

konieczna jest ochrona zdrowia publicznego oraz w tym celu nadzór nad wodami powierzchniowymi przeznaczonymi do pozyskiwania wody pitnej oraz nad oczyszczaniem takiej wody;

wszelkie różnice pomiędzy przepisami dotyczącymi jakości wymaganej w przypadku wody powierzchniowej przeznaczonej do pozyskiwania wody pitnej, już obowiązującymi lub przygotowywanymi w różnych Państwach Członkowskich, mogą stworzyć nierówne warunki konkurencji oraz tym samym bezpośrednio negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie wspólnego rynku; jest więc konieczne zbliżenie ustawodawstwa w tej dziedzinie, jak przewidziano w art. 100 Traktatu;

wydaje się konieczne, aby powyższe zbliżenie ustawodawstwa było wsparte przez działania Wspólnoty, tak aby jeden z celów Wspólnoty w dziedzinie ochrony środowiska oraz polepszenia jakości życia został osiągnięty przy pomocy szerszych regulacji; należy w związku z powyższym wprowadzić niektóre przepisy szczegółowe; należy skorzystać przy tym z art. 235 Traktatu, ponieważ pełnomocnictwa wymagane do tego celu nie zostały przewidziane przez Traktat;

program działania Wspólnot Europejskich w dziedzinie środowiska naturalnego(3) przewiduje, że należy wspólnie określić cele dotyczące jakości, ustalające różne wymagania, które środowisko powinno spełnić, w tym między innymi definicję parametrycznych wartości dla wody, włączając wody powierzchniowe przeznaczone do pozyskiwania wody pitnej;

wspólne ustalenie minimalnych wymogów jakościowych dla wody powierzchniowej przeznaczonej do pozyskiwania wody pitnej nie zakłada ani bardziej restryktywnych wymogów w przypadku takiej wody utylizowanej w inny sposób, ani wymogów nakładanych przez życie wodne;

w świetle nowej wiedzy technicznej i naukowej konieczne będzie dokonanie przeglądu parametrycznych wartości określających jakość wody powierzchniowej wykorzystywanej do pozyskiwania wody pitnej;

obecnie wypracowywane metody pobierania próbek wody oraz pomiarów parametrów określających fizyczne, chemiczne oraz mikrobiologiczne cechy wody powierzchniowej przeznaczonej do pozyskiwania wody pitnej powinny być objęte dyrektywą, która powinna zostać przyjęta jak najszybciej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejsza dyrektywa dotyczy wymogów jakościowych, jakie powinny spełniać słodkie wody powierzchniowe wykorzystywane lub przeznaczone do wykorzystania w pozyskiwaniu wody pitnej, zwane dalej "wodami powierzchniowymi", po zastosowaniu odpowiedniego oczyszczania. Wody gruntowe, wody słonawe oraz wody przeznaczone do wypełnienia pokładów wod nych nie podlegają niniejszej dyrektywie.
2.
Do celów stosowania niniejszej dyrektywy wszystkie wody powierzchniowe przeznaczone do konsumpcji ludzkiej oraz dostarczane sieciami dystrybucji do użytku publicznego są uważane za wodę pitną.
Artykuł  2

Do celów niniejszej dyrektywy wody powierzchniowe dzielą się zgodnie z wartościami granicznymi na trzy kategorie: A1, A2 i A3, które odpowiadają stosownym standardowym metodom uzdatniania podanym w załączniku I. Powyższe grupy odpowiadają trzem różnym rodzajom jakości wód powierzchniowych, których odpowiednie cechy fizyczne, chemiczne oraz mikrobiologiczne są określone w tabeli podanej w załączniku II.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie określą dla wszystkich punktów pobierania próbek lub dla każdego indywidualnego punktu pobierania próbek wartości mające zastosowanie do wód powierzchniowych w przypadku wszystkich parametrów podanych w załączniku II.

Państwa Członkowskie mogą powstrzymać się od określania wartości parametrów, w odniesieniu do których nie ma podanej wartości w tabeli w załączniku II, zgodnie z akapitem pierwszym, do czasu określenia liczb zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9.

2.
Wartości określone na podstawie ust. 1 nie mogą być mniej restryktywne niż te podane w kolumnach "I" załącznika II.
3.
Jeśli wartości są wykazane w kolumnach "G" załącznika II, niezależnie od tego, czy istnieje odpowiednia wartość w kolumnach "I" tego załącznika, Państwo Członkowskie powinno dążyć do przestrzegania ich jako wskazówek, z zastrzeżeniem art. 6.
Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, aby wody powierzchniowe były zgodne z wartościami ustanowionymi na podstawie art. 3. Każde Państwo Członkowskie powinno stosować niniejszą dyrektywę bez różnicowania wód na wody wewnętrzne oraz wody przecinające ich granice.
2.
Zgodnie z celami niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia ciągłej poprawy stanu środowiska naturalnego. W tym celu będą przygotowywać systematyczny plan działań, obejmujący harmonogram ulepszenia wód powierzchniowych, szczególnie tych wód, które znajdują się w kategorii A3. W związku z powyższym w ciągu najbliższych 10 lat powinno nastąpić znaczne polepszenie dzięki stosowaniu programów narodowych.

Harmonogram określony w akapicie pierwszym zostanie przygotowany w świetle potrzeby polepszenia jakości środowiska oraz wody, w szczególności ograniczeń ekonomicznych i technicznych, jakie istnieją lub mogą powstać w różnych regionach Wspólnoty.

Komisja przeprowadzi dokładną analizę planów określonych w akapicie pierwszym, włączając harmonogramy, oraz, jeśli to konieczne, przedstawi Radzie stosowne propozycje.

3.
Wody powierzchniowe posiadające cechy fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne różniące się nieznacznie od obowiązkowych wartości granicznych odpowiadających oczyszczaniu rodzaju A3 nie mogą być wykorzystywane do pozyskiwania wody pitnej. Jednakże takie wody niższej jakości mogą w wyjątkowych okolicznościach być wykorzystywane pod warunkiem zastosowania odpowiednich procesów - w tym mieszania składników - w celu dostosowania cech jakościowych wody do poziomu standardu jakości dla wody pitnej. Komisja na podstawie planu zarządzania zasobami wodnymi w ramach danego regionu powinna zostać niezwłocznie poinformowana o przyczynach takich wyjątków w przypadku istniejących instalacji, a z wyprzedzeniem w przypadku nowych instalacji. Komisja zbada dokładnie powyższe podstawy i tam, gdzie to konieczne, przedstawi Radzie stosowne propozycje.
Artykuł  5
1.
Do celów art. 4 wody powierzchniowe będą uważane za spełniające stosowne parametry, jeśli próbki tych wód pobrane w regularnych odstępach czasu w tych samych punktach pobierania próbek oraz wykorzystywanych do pozyskiwania wody pitnej pokażą, że są one zgodne z parametrycznymi wartościami dla jakości danej wody, w przypadku gdy:

– 95 % próbek spełnia parametry wymienione w kolumnach "I" załącznika II,

– 90 % próbek we wszystkich innych przypadkach,

oraz jeśli w przypadku 5 % lub 10 % próbek, które nie spełniają wymogów:

a) woda nie różni się od danych parametrycznych wartości o więcej niż 50 %, z wyjątkiem temperatury, pH, rozpuszczo nego tlenu oraz parametrów mikrobiologicznych;

b) nie może być wypadkowych zagrażających zdrowiu publicznemu;

c) kolejne próbki wody pobrane w statystycznie odpowiednich odstępach nie różnią się od odpowiednich wartości parametrycznych.

2. 1
(skreślony).
3. 2
Wartości wyższe od wartości parametrycznych dla rozpatrywanej jakości wody nie powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu wartości procentowych określonych w ust. 1, jeśli są one wynikiem powodzi lub katastrof naturalnych lub anomalii pogodowych.
4.
Miejsce pobierania próbek oznacza miejsce, w którym wody powierzchniowe są wydobywane przed przesłaniem do oczyszczalni.
Artykuł  6

Państwa Członkowskie mogą w każdym czasie ustalić bardziej restryktywne wartości dla wód powierzchniowych niż te określone w niniejszej dyrektywie.

Artykuł  7

Wdrażanie środków podjętych na mocy niniejszej dyrektywy w żadnych okolicznościach nie może prowadzić bezpośrednio lub pośrednio do pogorszenia obecnej jakości wód powierzchniowych.

Artykuł  8

Stosowanie niniejszej dyrektywy może zostać zawieszone:

a) w przypadku powodzi lub innych katastrof naturalnych;

b) w przypadku pewnych parametrów oznaczonych jako (O) w załączniku II z uwagi na wyjątkowe warunki meteorologiczne lub geograficzne;

c) kiedy wody powierzchniowe podlegają naturalnemu wzbogaceniu w pewne substancje, w wyniku czego przekraczają limity ustalone dla kategorii A1, A2 i A3 w tabeli w załączniku II;

d) w przypadku wód powierzchniowych w płytkich jeziorach lub prawie stojących wód powierzchniowych dla parametrów oznaczonych gwiazdką w tabeli w załączniku II, przy czym odstępstwo to ma zastosowanie jedynie do jezior z głębokością nieprzekraczającą 20 m, z wymianą wody wolniejszą niż jeden rok oraz bez usuwania ścieków do zbiornika wodnego.

Naturalne wzbogacenie oznacza proces, przez który bez interwencji człowieka dany zbiornik wodny otrzymuje z gleby pewne substancje w niej zawarte.

W żadnym przypadku wyjątki przewidziane w akapicie pierwszym nie mogą naruszać wymogów ochrony zdrowia publicznego.

W przypadku zawieszenia przez Państwo Członkowskie postanowień niniejszej dyrektywy powinno ono niezwłocznie o tym poinformować Komisję, podając powody takiego zawieszenia oraz przewidywane jego terminy.

Artykuł  9

Wartości numeryczne oraz listy parametrów podane w tabeli w załączniku II, określające cechy fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne wód powierzchniowych, mogą być aktualizowane na wniosek Państwa Członkowskiego lub Komisji w przypadku poszerzenia wiedzy technicznej i naukowej dotyczącej metod oczyszczania lub modyfikacji standardów wody pitnej.

Artykuł  9a 3

Co trzy lata Państwa Członkowskie przekazują Komisji informacje dotyczące wykonywania niniejszej dyrektywy w formie sprawozdania sektorowego, które obejmuje również inne stosowne dyrektywy wspólnotowe. Sprawozdanie to jest sporządzane na podstawie kwestionariusza lub szkicu opracowanego przez Komisję zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6 dyrektywy 91/692/EWG(4). Kwestionariusz lub szkic jest przesyłany Państwom Członkowskim sześć miesięcy przed rozpoczęciem się okresu objętego sprawozdaniem. Sprawozdanie jest przesyłane Komisji w ciągu dziewięciu miesięcy od zakończenia trzyletniego okresu objętego sprawozdaniem.

Pierwsze sprawozdanie obejmuje lata 1993-1995 włącznie.

Komisja publikuje sprawozdanie wspólnotowe w sprawie wykonania dyrektywy w ciągu dziewięciu miesięcy od otrzymania sprawozdań od Państw Członkowskich.

Artykuł  10

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu dwóch lat od jej notyfikacji i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  11

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 16 czerwca 1975 r.

W imieniu Rady
R. RYAN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 62 z 30.5.1974, str. 7.

(2) Dz.U. C 109 z 19.9.1974, str. 41.

(3) Dz.U. C 112 z 20.12.1973, str. 3.

(4) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Definicja standardowych metod oczyszczania do przekształcania wód powierzchniowych kategorii A1, A2 i A3 w wodę pitną

Kategoria A1

Proste fizyczne oczyszczanie i dezynfekcja, np. szybka filtracja i dezynfekcja.

Kategoria A2

Normalne oczyszczanie fizyczne, oczyszczanie chemiczne i dezynfekcja, np. wstępne chlorowanie, koagulacja, flokulacja, dekantacja, filtracja, dezynfekcja (ostateczne chlorowanie).

Kategoria A3

Intensywne oczyszczanie fizyczne i chemiczne, oczyszczanie poszerzone i dezynfekcja, np. chlorowanie do punktu granicznego, koagulacja, flokulacja, dekantacja, filtracja, adsorpcja (węgiel aktywny), dezynfekcja (ozon, ostateczne chlorowanie).

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  II

Cechy wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej

1 Art. 5 ust. 2 skreślony przez art. 12 ust. 1 lit. a) dyrektywy nr 79/869/EWG z dnia 9 października 1979 r. dotyczącej metod pomiaru i częstotliwości pobierania próbek oraz analizy wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich (Dz.U.UE.L.79.271.44) z dniem 11 października 1981 r.
2 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 12 ust. 1 lit. b) dyrektywy nr 79/869/EWG z dnia 9 października 1979 r. dotyczącej metod pomiaru i częstotliwości pobierania próbek oraz analizy wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich (Dz.U.UE.L.79.271.44) z dniem 11 października 1981 r.
3 Art. 9a dodany przez art. 2 ust. 2 dyrektywy nr 91/692/EWG z dnia 23 grudnia 1991 r. normalizującej i racjonalizującej sprawozdania w sprawie wykonywania niektórych dyrektyw odnoszących się do środowiska (Dz.U.UE.L.91.377.48) z dniem 23 grudnia 1991 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1975.194.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 75/440/EWG dotycząca wymaganej jakości wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich
Data aktu: 16/06/1975
Data ogłoszenia: 25/07/1975
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/06/1975