Dyrektywa 75/439/EWG w sprawie unieszkodliwiania olejów odpadowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 16 czerwca 1975 r.
w sprawie unieszkodliwiania olejów odpadowych

(75/439/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 25 lipca 1975 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100 i 235,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wszelkie rozbieżności między przepisami dotyczącymi unieszkodliwiania olejów odpadowych, które są już stosowane lub przygotowywane w różnych Państwach Członkowskich, mogą spowodować nierówne warunki konkurencji, a tym samym bezpośrednio wpłynąć na funkcjonowanie wspólnego rynku; jest więc niezbędne zbliżenie ustawodawstw w tej dziedzinie, zgodnie z art. 100 Traktatu;

wydaje się konieczne, aby zbliżaniu ustawodawstw towarzyszyły działania Wspólnoty, tak aby jeden z celów Wspólnoty w dziedzinie ochrony środowiska został osiągnięty za pomocą szerzej ujętych przepisów; konieczne jest ustanowienie pewnych szczególnych przepisów w tym celu; należy odwołać się do art. 235 Traktatu, jako że kompetencje działania w tym zakresie nie zostały przewidziane w Traktacie;

jednym z zasadniczych celów wszystkich przepisów dotyczących unieszkodliwiania olejów odpadowych powinna być ochrona środowiska przed szkodliwymi skutkami ich odprowadzania, składowania lub przetwarzania;

recykling olejów odpadowych może mieć pozytywny wpływ na politykę zaopatrywania w paliwo;

program działań Wspólnot Europejskich w zakresie środowiska(3) podkreśla znaczenie problemu unieszkodliwiania olejów odpadowych bez pociągania za sobą szkodliwych skutków dla środowiska;

ilości olejów odpadowych, w szczególności emulsji, uległy zwiększeniu we Wspólnocie;

skuteczny i spójny system przetwarzania olejów odpadowych, który nie tworzy przeszkód dla handlu wewnątrzwspólnotowego ani nie wpływa na warunki konkurencji, powinien mieć zastosowanie do wszystkich takich produktów, nawet tych, które składają się jedynie w części z olejów, oraz powinien przewidywać możliwość ich bezpiecznego przetworzenia w warunkach zadowalających pod względem ekonomicznym;

taki system powinien regulować przetwarzanie, odprowadzanie, składowanie oraz zbieranie olejów odpadowych oraz przewidywać stworzenie systemu zezwoleń dla przedsiębiorstw, które unieszkodliwiają takie oleje, obowiązkowe zbieranie i/lub unieszkodliwianie takich olejów w niektórych przypadkach oraz odpowiednie procedury kontrolne;

w przypadku gdy niektóre przedsiębiorstwa są zobowiązane do zbierania i/lub unieszkodliwiania olejów odpadowych, powinno się umożliwić rekompensatę części poniesionych przez nie kosztów w tym zakresie oraz nieobjętych przez ich dochody, a powyższe rekompensaty mogą być finansowane, między innymi poprzez opłaty nakładane na nowe lub regenerowane oleje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Dla celów niniejszej dyrektywy:

– »oleje odpadowe« oznaczają:

wszelkie, oparte na składnikach mineralnych, oleje smarownicze lub przemysłowe, które są już niezdatne do wykorzystania zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, w szczególności oleje do silników spalinowych i skrzyni biegów, a także mineralne oleje smarownicze, oleje do turbin i oleje hydrauliczne;

»unieszkodliwianie« oznacza:

przetwarzanie lub niszczenie olejów odpadowych, a także ich składowanie na ziemi lub pod ziemią;

– »przetwarzanie« oznacza:

działania prowadzące do zapewnienia możliwości ponownego wykorzystania olejów odpadowych, czyli regenerację lub spalanie;

– »regeneracja« oznacza:

jakikolwiek proces, w którym oleje utlenione są produkowane w wyniku rafinacji olejów odpadowych, w szczególności przez usunięcie znajdujących się w nich zanieczyszczeń, produktów reakcji utleniania i domieszek;

– »spalanie« oznacza:

wykorzystanie olejów odpadowych jako paliwa wytwarzającego ciepło, odpowiednio odzyskiwane;

– »gromadzenie« oznacza:

jakiekolwiek działania, podczas których oleje odpadowe są zabierane od ich posiadaczy przez przedsiębiorstwa, które dokonują ich unieszkodliwienia.

Artykuł  2 2

Bez uszczerbku dla przepisów dyrektywy 78/319/EWG(4) Państwa Członkowskie podejmują niezbędne kroki w celu zagwarantowania gromadzenia i unieszkodliwiania olejów odpadowych, nie powodując przy tym jakichkolwiek możliwych do uniknięcia szkód dla człowieka i środowiska naturalnego.

Artykuł  3 3
1.
 Jeżeli techniczne, ekonomiczne i organizacyjne ograniczenia na to pozwalają, Państwa Członkowskie podejmują środki konieczne do nadania priorytetu przetwarzaniu olejów odpadowych przez ich regenerację.
2.
Jeżeli oleje odpadowe nie podlegają regeneracji z uwagi na ograniczenia wymienione w ust. 1 powyżej, Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zagwarantowania spalania olejów odpadowych w warunkach możliwych do zaakceptowania z punktu widzenia ochrony środowiska i zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy, pod warunkiem że spalanie jest technicznie, ekonomicznie i organizacyjnie wykonalne.
3.
Jeżeli oleje odpadowe nie są regenerowane ani spalane ze względu na ograniczenia wspomniane w ust. 1 i 2 powyżej, Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zagwarantowania ich bezpiecznego zniszczenia lub składowania.
Artykuł  4 4

Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu wprowadzenia zakazu:

a) wylewania olejów odpadowych do powierzchniowych wód śródlądowych, morskich wód terytorialnych i sieci kanalizacyjnych;

b) przechowywania lub wylewania olejów odpadowych w sposób zagrażający zanieczyszczeniem gleby lub jakiegokolwiek niekontrolowanego wylewania odpadów po ich przetworzeniu;

c) jakiegokolwiek przetwarzania olejów odpadowych powodującego zanieczyszczenie powietrza przekraczające poziom zalecany w istniejących przepisach.

Artykuł  5 5
1.
 Aby osiągnąć cele niniejszej dyrektywy i nie naruszając przepisów art. 2, Państwa Członkowskie przeprowadzają, gdzie konieczne, publiczne kampanie informacyjne i promocyjne, aby zapewnić jak najwłaściwsze przechowywanie i gromadzenie olejów odpadowych.
2.
Jeżeli cele zdefiniowane w art. 2, 3 i 4 nie mogą być osiągnięte w inny sposób, Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia, że jedno przedsiębiorstwo lub więcej gromadzi lub unieszkodliwia oleje odpadowe zebrane od właścicieli z obszaru przydzielonego mu przez właściwe organy.
3.
Aby osiągnąć cele zdefiniowane w art. 2 i 4, Państwa Członkowskie mogą zdecydować o wyborze dowolnej metody przetwarzania olejów odpadowych, określonej w art. 3. W tym celu mogą one ustanowić odpowiednią kontrolę.
4.
Aby zapewnić zgodność ze środkami podejmowanymi zgodnie z art. 4, każde przedsiębiorstwo, które gromadzi oleje odpadowe, musi podlegać rejestracji oraz odpowiedniemu nadzorowi właściwych władz państwowych, jeśli to możliwe, opartemu na systemie pozwoleń.
Artykuł  6 6
1.
 Dla zapewnienia zgodności ze środkami podejmowanymi zgodnie z art. 4, każde przedsiębiorstwo unieszkodliwiające oleje odpadowe musi uzyskać pozwolenie. Gdzie konieczne, pozwolenie takie jest przyznawane po sprawdzeniu instalacji.
2.
Bez uszczerbku dla wymogów ustanowionych przepisami krajowymi i wspólnotowymi, pozwolenie może być przyznane przedsiębiorstwom regenerującym oleje odpadowe lub wykorzystującym je jako paliwo w innym celu niż przewiduje niniejsza dyrektywa tylko wówczas, jeżeli właściwy organ uzna, że podjęto wszystkie środki konieczne dla ochrony środowiska i zdrowia ludzi, wliczając w to także wykorzystanie najlepszej dostępnej technologii, o ile nie pociąga to za sobą nadmiernych kosztów.
Artykuł  7 7

W przypadkach regenerowania olejów odpadowych Państwa Członkowskie podejmują konieczne środki, aby zapewnić, że:

a) działania zakładu regeneracyjnego nie spowodują szkód w środowisku naturalnym, których da się uniknąć.

W tym celu Państwa Członkowskie zapewniają, że ryzyko związane z ilością odpadów po regeneracji oraz z ich toksycznymi i niebezpiecznymi właściwościami jest zredukowane do minimum, a także że odpady te są unieszkodliwiane zgodnie z art. 9 dyrektywy 78/319/EWG;

b) oleje utlenione otrzymywane w wyniku regeneracji nie tworzą toksycznych i niebezpiecznych odpadów zdefiniowanych w art. 1 lit. b) dyrektywy 78/319/EWG oraz nie zawierają polichlorowanych bifenyli i trifenyli w stężeniu przekraczającym wartości dopuszczalne ustanowione w art. 10.

Państwa Członkowskie informują Komisję o podjęciu takich środków. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja, w ciągu pięciu lat od daty ogłoszenia niniejszej dyrektywy, przedstawi Radzie sprawozdanie wraz z towarzyszącymi mu odpowiednimi wnioskami, jeżeli jest to konieczne.

Artykuł  8 8
1.
  9  (uchylony).
2.
 Państwa Członkowskie zapewniają ponadto, że:

a) pozostałości po spalaniu olejów odpadowych są unieszkodliwiane zgodnie z art. 9 dyrektywy 78/319/EWG;

b) oleje odpadowe wykorzystywane jako paliwo nie stanowią toksycznych lub niebezpiecznych odpadów zdefiniowanych w art. 1 lit. b) dyrektywy 78/319/EWG i nie zawierają PCB/PCT w stężeniu powyżej 50 ppm;

3.
Przestrzeganie wartości dopuszczalnych określonych w Załączniku może być zapewnione zamiennie przez odpowiedni system kontroli stężenia zanieczyszczeń w olejach odpadowych, mieszankach odpadów oraz innych paliwach, przeznaczonych do spalania, po uwzględnieniu charakterystyki technicznej zakładu.

W przypadku zakładów, w których w wyniku ogrzewania produktów może dodatkowo zachodzić emisja substancji wymienionych w Załączniku, Państwa Członkowskie zapewniają, za pośrednictwem ustanowionego systemu kontroli, że ilości tych substancji podczas spalania olejów odpadowych nie przekraczają dopuszczalnych wartości ustalonych w Załączniku.

Artykuł  9 10

Posiadacz olejów odpadowych musi, jeśli nie jest w stanie wykonać środków podjętych zgodnie z art. 4, przekazać je do dyspozycji przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstw, określonych w art. 5.

Artykuł  10 11
1.
 W czasie składowania i gromadzenia olejów odpadowych ich posiadacze oraz przedsiębiorstwa gromadzące te substancje nie mogą mieszać ich z PCB i PCT w znaczeniu dyrektywy 76/403/EWG(5) ani nie mogą ich łączyć z toksycznymi i niebezpiecznymi odpadami w rozumieniu dyrektywy 78/319/EWG.
2.
Z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ust. 3 przepisy dyrektywy 76/403/EWG mają zastosowanie do olejów odpadowych zawierających więcej niż 50 ppm substancji PCB/PCT.

Ponadto Państwa Członkowskie podejmują specjalne środki techniczne konieczne w celu zapewnienia, że jakiekolwiek oleje odpadowe zawierające PCB/PCT są unieszkodliwiane nie powodując działań szkodliwych dla człowieka lub środowiska naturalnego, dających się uniknąć.

3.
Można zezwolić na regenerację olejów odpadowych zawierających PCB lub PCT, jeżeli procesy regeneracyjne umożliwią albo zniszczenie PCB lub PCT, albo zmniejszenie ich ilości w takim stopniu, iż ich zawartość w olejach zregenerowanych nie będzie przekraczała maksymalnych wartości dopuszczalnych, które w żadnym razie nie mogą być wyższe niż 50 ppm.
4. 12
 Metoda referencyjna pomiaru zawartości PCB/PCT w olejach odpadowych ustalana jest przez Komisję. Środek ten, mający na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy poprzez jej uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 18 ust. 4 dyrektywy 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 w sprawie odpadów(6)
5.
 Oleje odpadowe zanieczyszczone substancjami uznanymi za toksyczne i niebezpieczne ustanowione w art. 1 lit. b) dyrektywy 78/319/EWG są unieszkodliwiane zgodnie z przepisami tej dyrektywy.
Artykuł  11 13

Każde przedsiębiorstwo wytwarzające, zbierające i/lub unieszkodliwiające więcej niż określoną ilość olejów odpadowych rocznie, która zostanie ustalona przez każde Państwo Członkowskie, lecz nie przekroczy 500 litrów, musi:

– prowadzić rejestr ilości, jakości, pochodzenia oraz umiejscowienia takich olejów i ich wywozu oraz otrzymania, w tym daty tych ostatnich, i/lub

– przekazać takie informacje właściwym władzom, na ich żądanie.

Upoważnia się Państwa Członkowskie do ustalenia ilości olejów odpadowych zgodnie z akapitem pierwszym w przeliczeniu na równoważną ilość nowego oleju, obliczonej zgodnie z rozsądnym współczynnikiem konwersji.

Artykuł  12 14

Każde przedsiębiorstwo, które gromadzi, posiada i/lub unieszkodliwia oleje odpadowe, jest zobowiązane do udzielania właściwym organom na ich żądanie wszystkich informacji dotyczących gromadzenia i/lub unieszkodliwiania olejów odpadowych lub ich pozostałości.

Artykuł  13 15
1.
 Przedsiębiorstwa określone w art. 6 są okresowo kontrolowane przez Państwa Członkowskie, w szczególności z punktu widzenia zgodności ich działania z warunkami udzielonych im pozwoleń.
2.
Właściwe organy badają tendencje rozwoju technicznego i/lub ochrony środowiska w celu przeglądu, jeżeli konieczne, pozwoleń przyznanych przedsiębiorstwom zgodnie z niniejszą dyrektywą.
Artykuł  14 16

Tytułem wzajemnego ustępstwa za zobowiązania nałożone przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 5 przedsiębiorstwom zbierającym i/lub unieszkodliwiającym mogą zostać przyznane rekompensaty za dostarczane usługi. Rekompensaty takie nie mogą przekraczać rocznych nie znajdujących pokrycia kosztów rzeczywiście odnotowanych przez przedsiębiorstwo, biorąc pod uwagę rozsądny zysk.

Kwota tych rekompensat nie może powodować jakichkolwiek poważnych zakłóceń dla konkurencji oraz sztucznych struktur handlu danymi produktami.

Artykuł  15 17

Rekompensaty mogą być finansowane, oprócz innych metod, poprzez opłaty nakładane na produkty, które po wykorzystaniu są przekształcane w oleje odpadowe, lub na oleje odpadowe.

Finansowanie rekompensat musi odbywać się zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci".

Artykuł  16 18

Państwa Członkowskie mogą, uwzględniając przepisy Traktatu, podjąć bardziej surowe środki związane z ochroną środowiska niż te przewidziane w niniejszej dyrektywie.

Środki takie mogą, zgodnie z tymi samymi przepisami, obejmować między innymi zakaz spalania olejów odpadowych.

Artykuł  17 19

Każde Państwo Członkowskie okresowo przekazuje Komisji informacje dotyczące technicznej wiedzy specjalistycznej oraz zdobytego doświadczenia i wyników uzyskiwanych poprzez zastosowanie środków podjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą.

Komisja przekaże Państwom Członkowskim zbiorcze podsumowanie takich informacji.

Artykuł  18 20

Co trzy lata Państwa Członkowskie przesyłają Komisji informacje dotyczące wykonania niniejszej dyrektywy w formie sprawozdania sektorowego, które obejmuje również inne stosowne dyrektywy wspólnotowe. Sprawozdanie to jest sporządzane na podstawie kwestionariusza lub szkicu opracowanego przez Komisję zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6 dyrektywy 91/692/EWG(7). Kwestionariusz lub szkic jest przesyłany Państwom Członkowskim sześć miesięcy przed rozpoczęciem się okresu objętego sprawozdaniem. Sprawozdanie jest przesyłane do Komisji w ciągu dziewięciu miesięcy od zakończenia trzyletniego okresu objętego sprawozdaniem.

Pierwsze sprawozdanie obejmuje okres od 1995 do 1997 r. włącznie.

Komisja publikuje sprawozdanie wspólnotowe dotyczące wykonania dyrektywy w ciągu dziewięciu miesięcy od otrzymania sprawozdań od Państw Członkowskich.

Artykuł  17

Państwa Członkowskie wprowadzą środki niezbędne dla wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu 24 miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie poinformują o tym Komisję.

Artykuł  18

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zgodnie z niniejszą dyrektywą mogą być stopniowo stosowane do przedsiębiorstw, określonych w art. 6, istniejących w czasie notyfikacji niniejszej dyrektywy, w ciągu czterech lat od powyższej notyfikacji.

Artykuł  19

Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł  20

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 16 czerwca 1975 r.

W imieniu Rady
R. RYAN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 85 z 18.7.1974, str. 6.

(2) Dz.U. C 125 z 16.10.1974, str. 33.

(3) Dz.U. C 112 z 20.12.1973, str. 3.

(4) Dz.U. L 84 z 31.3.1973, str. 43.

(5) Dz.U. L 108 z 26.4.1976, str. 41.

(6) Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 9.

(7) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

ZAŁĄCZNIK  21

(uchylony)

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
4 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
6 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
7 Art. 7 dodany przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
8 Art. 8 dodany przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
9 Art. 8 ust. 1 uchylony przez art. 18 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/76/WE z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (Dz.U.UE.L.00.332.91) z dniem 28 grudnia 2005 r.
10 Art. 9 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
11 Art. 10 dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
12 Art. 10 ust. 4 zmieniony przez art. 41 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz.U.UE.L.08.312.3) z dniem 12 grudnia 2008 r.
13 Art. 11 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
14 Art. 12 zmieniony i według numeracji ustalonej przez przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
15 Art. 13 zmieniony i według numeracji ustalonej przez przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
16 Art. 14 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
17 Art. 15 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
18 Art. 16 dodany przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
19 Art. 17 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.
20 Art. 18:

- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.

- zmieniony przez art. 5 dyrektywy nr 91/692/EWG z dnia 23 grudnia 1991 r. normalizującej i racjonalizującej sprawozdania w sprawie wykonywania niektórych dyrektyw odnoszących się do środowiska (Dz.U.UE.L.91.377.48) z dniem 23 grudnia 1991 r.

21 Załącznik:

-dodany przez art. 1 pkt 11 dyrektywy nr 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. (Dz.U.UE.L.87.42.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 stycznia 1987 r.

- uchylony przez art. 18 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/76/WE z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (Dz.U.UE.L.00.332.91) z dniem 28 grudnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024