Rozporządzenie 391/68 ustalające szczegółowe zasady skupu interwencyjnego wieprzowiny

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 391/68
z dnia 1 kwietnia 1968 r.
ustalające szczegółowe zasady skupu interwencyjnego wieprzowiny

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 121/67 z 13 czerwca 1967 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wieprzowiny(1), a zwłaszcza jego art. 4 ust. 6 i art. 5 ust. 3 oraz drugi akapit art. 22;

a także mając na uwadze co następuje:

w myśl art. 4 i 5 rozporządzenia (EWG) nr 121/67 należy uchwalić szczegółowe zasady jego stosowania w odniesieniu do skupu prowadzonego przez agencje interwencyjne;

mając na celu zorganizowanie efektywnego skupu przez agencje interwencyjne należy ustalić kryteria doboru ośrodków interwencyjnych pod kątem skupu; wybór takich ośrodków powinien być determinowany pewnymi technicznymi wymaganiami zapewniającymi prawidłowe przechowywanie mięsa w niskiej temperaturze;

w celu zapewnienia racjonalnej efektywności skupu należy ustalić minimalną ilość produktu objętego skupem, której wielkość zmienia się w zależności od produktu;

aby zapewnić jednakowe traktowanie oferujących swoje produkty, należy określić cenę skupu i miejsce przejmowania produktu przez agencję interwencyjną; miejscem tym może być zasadniczo ośrodek skupu, do którego sprzedający zamierza dostarczyć swoje produkty; należy pozostawić w gestii agencji interwencyjnej wyznaczenie innego miejsca, jeżeli przejęcie przez sprzedającego w ośrodku nie jest możliwe;

polityka interwencyjna Wspólnoty musi być kontynuowana w sposób efektywny; w związku z tym zalecane jest upewnienie się, że produkt skupiony, a następnie zagospodarowany, spełnia wymagania ustalone w dyrektywach na temat ochrony zdrowia; ponadto zalecane jest, aby produkty takie spełniały pewne wymagania techniczne, a jeżeli chodzi o tusze wieprzowe, aby były one klasyfikowane według rozporządzenia Komisji (EWG) nr 211/67 z 27 czerwca 1967 r. ustalającego wspólną skalę klasyfikacji tusz wieprzowych(2);

w celu umożliwienia Komisji ogólnego wglądu w stosowanie instrumentów interwencyjnych należy powziąć postanowienie, że Państwa Członkowskie informują Komisję w sposób ciągły o szczegółach odnoszących się do takich instrumentów;

instrumenty przewidziane niniejszym rozporządzeniem są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wieprzowiny;

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Ośrodki interwencyjne są wybierane przez Państwa Członkowskie w celu zapewnienia efektywności instrumentów skupu i aby przejmowanie i zamrażanie przebiegały we właściwych warunkach technicznych.
2. 1
Państwa Członkowskie przyjmują wszelkie środki w celu zapewnienia właściwej konserwacji składowanych produktów. Temperatura zamrażania musi być niższa niż minus 30 oC, co pozwoli osiągnąć maksymalną temperaturę wewnętrzną mięsa niższą niż minus 15 oC. Temperatura składowania musi być niższa niż minus 20 oC.

Tusze lub półtusze wieprzowe zostają opakowane po zamrożeniu w folię polietylenową o grubości 0,05 mm, właściwą do pakowania produktów spożywczych, oraz w siatki bawełniane (stockinettes).

Boczek (chudy) i słonina zostają pakowane po zamrożeniu w folię polietylenową o grubości 0,05 mm, właściwą do pakowania środków spożywczych.

Artykuł  2

Minimalna wielkość dostawy wynosi:

a) 1 tona metryczna tusz lub półtusz;

b) 0,5 tony metrycznej mostków wieprzowych (bekon boczkowy);

c) 0,5 tony metrycznej nietłoczonego tłuszczu wieprzowego.

Artykuł  3

Cena skupu jest ceną franco chłodnia ośrodka skupu interwencyjnego, koszty wyładunku ponosi sprzedający.

Artykuł  4
1.
Przy składaniu oferty sprzedaży agencji interwencyjnej sprzedający musi określić ośrodek interwencyjny, do którego chce dostarczyć produkt, oraz miejsce składowania produktu w momencie składania oferty.
2.
Agencja interwencyjna ustala termin przejęcia.
3.
Jeżeli produkt nie może być przejęty w ośrodku interwencyjnym wspomnianym w ust. 1, agencja interwencyjna wybiera spośród trzech ośrodków interwencyjnych położonych najbliżej miejsca składowania produktu w momencie składania oferty ten, z którego produkt może być przejęty.
Artykuł  5
1. 2
Skupowane mogą być jedynie produkty, które:

a) są zgodne z przepisami dyrektywy Rady z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych dotyczących handlu wewnątrzwspólnotowego świeżym mięsem(3), ostatnio zmienionej dyrektywą Rady z dnia 6 października 1969 r.(4), w szczególności jej art. 3 i 4,

b) spełniają wymogi określone w załączniku, i

c) są zaklasyfikowane, w zakresie w jakim to dotyczy tusz i półtusz wieprzowych, zgodnie z rozporządzeniem (EWG) Rady nr 2108/70 z dnia 30 października 1970 r. określającym wspólnotową skalę klasyfikacji tusz wieprzowych(5).

2.
Nie wolno prowadzić skupu następujących produktów:

a) nienadających się do przechowywania lub późniejszego wykorzystania na skutek swoich właściwości;

b) pozyskanych podczas uboju loch lub knurów;

c) niepozyskanych z trzody pochodzącej z obszaru Wspólnoty

d) 3 przekraczających najwyższe dopuszczalne poziomy radioaktywności dozwolone na mocy rozporządzeń Wspólnoty. Poziomy stosowane do produktów pochodzenia wspólnotowego, skażonych wskutek wypadku w elektrowni jądrowej w Czarnobylu, są ustalone w art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3955/87(6) Kontrolę poziomu skażenia radioaktywnego w produkcie przeprowadza się jedynie wtedy, gdy wymaga tego sytuacja i w niezbędnym do tego okresie. W razie potrzeby czas trwania i zakres kontroli określa się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24 rozporządzenia (EWG) nr 2759/75.

3.
Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o przepisach uchwalonych w ramach zastosowania niniejszego artykułu.
Artykuł  6

Najpóźniej po dokonaniu skupu produktów Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o ośrodkach interwencyjnych i ich możliwościach mrożenia i przechowywania.

Komisja jest informowana bezzwłocznie o wszelkich zmianach.

Artykuł  7
1. 4
Państwa Członkowskie co tydzień przekazują Komisji teleksem następujące informacje dotyczące transakcji skupu z poprzedniego tygodnia:

a) rodzaje produktów, ich jakość i zakupione ilości,

b) ceny płacone za każdy produkt i jakość.

2. 5
Państwa Członkowskie jak najszybciej informują Komisję o produktach i ich składowanych ilościach na koniec każdego miesiąca oraz podają adres miejsca ich składowania.
3.
Funkcjonowanie systemu skupu interwencyjnego jest okresowo poddawane analizie w ramach postanowień art. 25 rozporządzenia (EWG) nr 121/67.
Artykuł  8

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 kwietnia 1968 r.

W imieniu Komisji
Jean REY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 121 z 29.07.1964, str. 2012/64.

(2) Dz.U. 192 z 27.10.1966, str. 3302/66.

(3) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

(4) Dz.U. L 256 z 11.10.1969, str. 1.

(5) Dz.U. L 234 z 23.10.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 371 z 30.12.1987, str. 14.

ZAŁĄCZNIK 6

Produkty, które mogą być objęte skupem

1. Tusze lub półtusze, świeże lub schłodzone (podpozycja ex 0203 11 10 Nomenklatury Scalonej);

a) pochodzące od zwierząt ubitych nie więcej niż 4 dni wcześniej i wykrwawionych;

b) podzielone symetrycznie wzdłuż kręgosłupa;

c) oferowane bez głowy, podgardla, sadła, nerek, racic przednich, ogona, boku i rdzenia kręgowego.

2. Boczek (chudy) świeży lub schłodzony (podpozycja ex 0203 19 15 Nomenklatury Scalonej);

a) pochodzący od zwierząt poddanych ubojowi nie więcej niż 8 dni wcześniej;

b) o maksymalnej wadze nie przekraczającej 8 kg na kawałek;

c) mający co najmniej 8 żeber i uciętych od łopatki pod kątem prostym między trzecim i czwartym żebrem,

d) oferowany 'ze skórą lub bez' lecz bez części bocznej, bez śladów tłuszczu, bez wymion.

3. Podskórny tłuszcz wieprzowy świeży lub schłodzony (podpozycja ex 0209 00 11 Nomenklatury Scalonej):

a) pochodzący od zwierząt poddanych ubojowi nie więcej niż 8 dni wcześniej;

b) cięty pod kątem prostym;

c) oferowany 'ze skórą lub bez', ale bez mięsa;

d) o minimalnej grubości 2 cm i minimalnej grubości między grzbietem i częścią przednią 15 cm.

4. Produkty, określone w pkt 1, 2 i 3 muszą być schładzane od momentu uboju aż do momentu ich przejęcia, przy czym w momencie przejęcia ich temperatura wewnętrzna nie może przekraczać 4ºC.

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2665/70 z dnia 29 grudnia 1970 r. (Dz.U.UE.L.70.284.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1971 r.
2 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2665/70 z dnia 29 grudnia 1970 r. (Dz.U.UE.L.70.284.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1971 r.
3 Art. 5 ust. 2 lit. d) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3498/88 z dnia 9 listopada 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.306.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 listopada 1988 r.
4 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 2665/70 z dnia 29 grudnia 1970 r. (Dz.U.UE.L.70.284.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1971 r.
5 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 2665/70 z dnia 29 grudnia 1970 r. (Dz.U.UE.L.70.284.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1971 r.
6 Załącznik:

-zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr 2665/70 z dnia 29 grudnia 1970 r. (Dz.U.UE.L.70.284.55) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1971 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 4160/87 z dnia 29 grudnia 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.392.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024