Rozporządzenie 785/68 określające jakość standardową oraz ustanawiające szczegółowe zasady obliczania ceny CIF dla melasy

ROZPORZĄDZENIE (EWG) NR 785/68 KOMISJI
z dnia 26 czerwca 1968 r.
określające jakość standardową oraz ustanawiające szczegółowe zasady obliczania ceny CIF dla melasy

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 1009/67/EWG z dnia 18 grudnia 1967 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku cukru (1), w szczególności jego art. 12 ust. 6 i art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

art. 12 ust. 6 rozporządzenia nr 1009/67/EWG stanowi, że konieczne jest określenie jakości standardowej melasy; ponadto art. 13 ust. 4 wymienionego rozporządzenia przewiduje, że konieczne jest ustanowienie szczegółowych zasad obliczania cen CIF i dostosowania ich w celu uwzględnienia wszelkich odchyleń od jakości standardowej;

całkowitą zawartość cukru w wysokości 48 % można uznać za reprezentatywną dla większej części melasy produkowanej we Wspólnocie; w związku z tym właściwe jest, aby wybrać melasę dobrej jakości rynkowej, o całkowitej zawartości cukru w wysokości 48 % jako jakości standardowej, - i w celu przeliczenia cen mających zastosowanie do jakości standardowej, wprowadzić przepis w celu dostosowania cen o jedną czterdziestą ósmą za każdy punkt procentowy całkowitej zawartości cukru, o który oferowana melasa odbiega od całkowitej zawartości cukru jakości standardowej;

zgodnie z ust. 1 i 2 art. 13 rozporządzenia nr 1009/67/EWG, najkorzystniejsze możliwości zakupu melasy na rynku światowym muszą być ustalone dla wyszczególnionych przejść granicznych;

wydaje się właściwe, aby co tydzień ustalać cenę CIF dla melasy w celu uwzględnienia właściwości rynku melasy i ułatwienia planowania działalności gospodarczej przez przemysł przetwórczy i handel; w tym celu Komisja musi uwzględnić całość informacji, udostępnionych albo bezpośrednio, albo za pośrednictwem agencji Państw Członkowskich; w celu zapewnienia obiektywizmu i reprezentatywności wyliczonych cen CIF niektóre informacje muszą być pominięte podczas obliczania cen CIF, szczególnie jeżeli określone ilości są niewielkie lub jeżeli towary nie są dobrej jakości rynkowej; musi być wprowadzony przepis w celu dostosowania cen, ponieważ ceny ofertowe melasy często wiążą się z warunkami innymi niż dostawa CIF Rotterdam;

jeżeli ceny reprezentatywne dla rzeczywistych tendencji rynkowych mają być uwzględnione w celu ustalenia najkorzystniejszych możliwości zakupu na rynku światowym, w szczególności w przypadku, gdy udostępniona jest ograniczona ilość informacji, Komisja powinna mieć swobodę w wyliczeniach na podstawie wartości średniej uzyskanej z kilku cen;

w celu uniknięcia zakłóceń na rynku wspólnotowym wskutek nagłych i znacznych zmian obciążeń, które nie odzwierciedlają rzeczywistych ruchów cen na rynku światowym, Komisja powinna mieć możliwość - w niektórych okolicznościach oraz w ograniczonym czasie - zastosowania wyjątkowego środka, polegającego na pozostawieniu ceny CIF bez zmian;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Cukru,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Melasa jakości standardowej posiada:

a) dobrą jakość rynkową,

b) całkowitą zawartość cukru w wysokości 48 %.

Artykuł  2

Komisja ustala co tydzień cenę CIF dla melasy na podstawie najkorzystniejszych możliwości zakupu na rynku światowym. Ceny te ustalane są zgodnie z art. 3-7.

Artykuł  3

Podczas ustalania najkorzystniejszych możliwości zakupu na rynku światowym uwzględnia się wszystkie informacje odnoszące się do:

1. ofert na rynku światowym,

2. cen odnotowanych na ważnych rynkach państw trzecich,

3. transakcji sprzedaży zrealizowanych w ramach handlu międzynarodowego, znanych Komisji albo bezpośrednio, albo za pośrednictwem agencji Państw Członkowskich.

Artykuł  4

Podczas ustalania najkorzystniejszych możliwości zakupu na rynku światowym nie uwzględnia się informacji, jeżeli:

1. towary nie są dobrej jakości rynkowej, lub

2. możliwość uzyskania ich po cenie wskazanej w ofercie dotyczy tylko niewielkiej ilości, która nie jest reprezentatywna dla rynku, lub

3. ogólny rozwój cen lub informacje dostępne dla Komisji powodują powstanie przypuszczenia, że cena podana w ofercie nie jest reprezentatywna dla rzeczywistych tendencji rynkowych.

Artykuł  5
1. 1
Ceny, które nie obowiązują dla dostaw masowych CIF Amsterdam, podlegają dostosowaniu.
2. 2
Podczas dostosowania uwzględnia się w szczególności różnicę w koszcie transportu towarów między portem załadunku a portem docelowym oraz między portem załadunku a Amsterdamem.
Artykuł  6

Ceny określone podczas ustalania najkorzystniejszych możliwości zakupu oraz nieodnoszące się do jakości standardowej, zostają:

1. zwiększone o jedną czterdziestą ósmą za każdy punkt procentowy całkowitej zawartości cukru, w przypadku gdy zawartość cukru w danej melasie wynosi mniej niż 48 %.

2. pomniejszone o jedną czterdziestą ósmą za każdy punkt procentowy, w przypadku gdy zawartość cukru w danej melasie wynosi więcej niż 48 %.

Artykuł  7

Podczas ustalania najkorzystniejszych możliwości zakupu na rynku światowym istnieje możliwość przyjęcia za podstawę wartości średniej z kilku cen, o ile taką średnią można uznać za reprezentatywną dla rzeczywistych tendencji rynkowych.

Artykuł  8

W drodze wyjątku cena CIF może pozostać bez zmian w ograniczonym okresie, w przypadku gdy cena ofertowa dla danej jakości lub szczególnego pochodzenia, która służyła za podstawę do ustalenia poprzedniej ceny CIF, jest niedostępna dla Komisji w czasie ustalania następnej ceny CIF, jak również w przypadku, gdy dostępne ceny ofertowe, uważane przez Komisję za niedostatecznie reprezentatywne dla rzeczywistych tendencji rynkowych, pociągałyby za sobą nagłe i znaczne zmiany ceny CIF.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 czerwca 1968 r.

W imieniu Komisji
J. REY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 308 z 18.12.1967, str. 1.

1 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 7 rozporządzenia nr 1422/95 z dnia 23 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.141.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.
2 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 7 rozporządzenia nr 1422/95 z dnia 23 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.141.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1968.145.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 785/68 określające jakość standardową oraz ustanawiające szczegółowe zasady obliczania ceny CIF dla melasy
Data aktu: 26/06/1968
Data ogłoszenia: 27/06/1968
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/06/1968