Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
(C/2025/1384)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

"Almansa"

PDO-ES-A0044-AM06

Data przekazania informacji:

4.12.2024

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

ZWIĘKSZENIE MAKSYMALNEJ KWASOWOŚCI LOTNEJ DLA WIN WYTRAWNYCH KATEGORII 1.

Opis:

Obecnie obowiązujący maksymalny parametr analityczny dotyczący kwasowości lotnej wynoszący dla wytrawnego wina białego i różowego 10 meq/l, a dla wytrawnego wina czerwonego 11,7 meq/l, zostaje zwiększony odpowiednio do 11,7 meq/l (0,7 g/l) i 16,7 meq/l (1 g/l).

Zmiana dotyczy pkt 2.1 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.

Uzasadnienie:

To zwiększenie maksymalnych wartości kwasowości lotnej wynika głównie z następujących czynników:

- najbardziej reprezentatywna odmiana na naszym obszarze produkcji Garnacha Tintorera (stanowiąca 70 % całkowitej powierzchni winnicy) może osiągnąć wyższe wartości po naturalnej fermentacji niż w przypadku pozostałych odmian ze względu na wysokie stężenie polifenoli;

- ogólna tendencja dotycząca produkcji win z mniejszą liczbą dodatków oznacza, że należy obniżyć poziom dwutlenku siarki w winach wprowadzanych do obrotu. Te niższe poziomy dwutlenku oznaczają z czasem wyższą kwasowość lotną.

- w produkcji niektórych win czerwonych z dojrzewaniem tlenowym poziom kwasu octowego wykazuje naturalną tendencję do zwiększania się, wykraczając poza granice dozwolone przez nasze obecne przepisy dotyczące produkcji, ale wino wciąż ma doskonałe właściwości organoleptyczne na potrzeby wprowadzania do obrotu.

JEDNOLITY DOKUMENT

1. Nazwa lub nazwy

Almansa

2. Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3. Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

5. Gatunkowe wino musujące

3.1. Kod Nomenklatury scalonej

- 22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET

2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009

4. Opis wina lub win

1. Wina białe i różowe wytrawne

ZWIĘZŁY OPIS

Wina białe są lekkie, mają umiarkowaną zawartość alkoholu i mają barwę od bladożółtej do bardziej złotożółtej. Dominują zapachy owocowe, ale mogą łączyć się z aromatami drzewnymi i palonymi. Wysoka kwasowość, świeży i owocowy smak. Może pojawić się lekki smak drewna i prażenia. Wina różowe mają barwę różową, od truskawkowej do malinowej lub łososiowej. Są świeże, lekkie, o przeciętnej kwasowości. W smaku są przyjemne i owocowe.

* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie może przekraczać najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu (w % objętości): 11,5

- Minimalna kwasowość ogólna: 4 gramy na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 11,7

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 180

2. Wina białe, różowe i czerwone półwytrawne, półsłodkie i słodkie

ZWIĘZŁY OPIS

Jeśli chodzi o wygląd i zapach, są podobne do win wytrawnych z tej samej odmiany. Ich smak jest wyważony pod względem zawartości alkoholu, kwasowości i zawartości cukru resztkowego.

* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie może przekraczać najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

* Całkowity dwutlenek siarki maksymalnie: 180 mg/l, jeżeli całkowita zawartość cukru przekracza 5 g/l w przeliczeniu na fruktozę i glukozę, oraz prawnie dopuszczalny limit, jeżeli zawartość ta jest niższa niż 5 g/l w przeliczeniu na fruktozę i glukozę.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu (w % objętości): 9

- Minimalna kwasowość ogólna: 3 gramy na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 16,7

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

3. Wino czerwone wytrawne

ZWIĘZŁY OPIS

Barwa tych win może się wahać od średniej do intensywnej, od tonów czerwonych do fioletowych, purpury, koloru granatów lub wiśni, bądź rubinowych. Aromaty o intensywności od średniej do wysokiej, czyste, ale również z aromatami z drewna i prażenia. Smak o intensywności od średniej do wysokiej, o dobrej równowadze i strukturze, może pojawiać się charakterystyczny smak drewna z posmakiem prażenia.

* Maksymalnacałkowita zawartość alkoholu nie może przekraczać najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu (w % objętości): 12

- Minimalna kwasowość ogólna: 4 gramy na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 16,7

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 150

4. Gatunkowe wino musujące

ZWIĘZŁY OPIS

W przypadku win białych - odcienie są raczej blade, złotawe i błyszczące, w przypadku win różowych - różowe do ceglanych. Aromat tego wina jest rześki i owocowy. Wino "Reserva" ma intensywny zapach. W smaku są wyważone, przyjemne na podniebieniu.

* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie może przekraczać najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu (w % objętości): 10

- Minimalna kwasowość ogólna: 3,5 gramy na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 13,3

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 185

5. Praktyki enologiczne

5.1. Podstawowe praktyki enologiczne

Do ekstrakcji moszczu lub wina i oddzielenia go od wytłoków stosuje się odpowiednie ciśnienie, tak aby wydajność nie przekraczała 74 litrów wina ze 100 kilogramów czerwonych winogron i nie więcej niż 70 litrów wina ze 100 kilogramów białych winogron.

W przypadku produkcji win czerwonych minimalny okres maceracji musi wynosić 48 godzin.

Mieszanie odmian winorośli służących do produkcji win białych i czerwonych jest niedozwolone.

Opakowania drewniane stosowane w procesach leżakowania muszą być opakowaniami dębowymi o pojemności zgodnej z limitami objętości określonymi w obowiązujących przepisach dotyczących stosowania niektórych określeń tradycyjnych.

Dojrzewanie w beczkach.

5.2. Maksymalna wydajność

Odmiany białe (prowadzone w formie kielicha)

7 860 kilogramów winogron z hektara

55 hektolitrów z hektara

Odmiany czerwone (prowadzone w formie kielicha)

6 430 kilogramów winogron z hektara

47,58 hektolitra z hektara

Odmiany białe (prowadzonych szpalerowo)

11 430 kilogramów winogron z hektara

80 hektolitrów z hektara

Odmiany czerwone (prowadzone szpalerowo)

10 000 kilogramów winogron z hektara

74 hektolitry z hektara

6. Wyznaczony obszar geograficzny

Obejmuje on działki i winnice zlokalizowane w następujących gminach:

- Almansa;

- Alpera;

- Bonete;

- Corral Rubio;

- Higueruela;

- Hoya Gonzalo;

- Pétrola;

- Chinchilla: aż do drogi AB-402 (biegnącej z Horna do Venta de Alhama), graniczący z jednej strony z gminami Pétrola i de Corral Rubio a z drugiej z gminami Bonete, Higueruela i Hoya Gonzalo.

7. Odmiany winorośli

CABERNET FRANC

CABERNET SAUVIGNON

CHARDONNAY

GARNACHA TINTA

GARNACHA TINTORERA

MACABEO - VIURA

MERLOT

MONASTRELL

MOSCATEL DE GRANO MENUDO

PETIT VERDOT

PINOT NOIR

SAUVIGNON BLANC

SYRAH

TEMPRANILLO

VERDEJO

8. Opis związku lub związków

8.1. Wino

Obszar produkcji win objętych ChNP "Almansa" znajduje się w strefie przejściowej, winnice położone są na nizinach charakteryzujących się przepuszczalnymi glebami bogatymi w wapień i o niskiej zawartości składników odżywczych. Średnie opady są niskie i wynoszą 250 mm rocznie. Niski poziom opadów, przepuszczalność gleby i niska wydajność pozwalają uzyskać wina o bardzo intensywnym zapachu i barwie.

8.2. Gatunkowe wino musujące

Ekstremalne temperatury i gleby bogate w wapń umożliwiają uprawę odmian określonych w specyfikacji, co nadaje winom bogactwo i równowagę bukietu. Niskie opady, liczba godzin nasłonecznienia, a także naturalna zawartość alkoholu, pozwalają uzyskać wina o określonym poziomie alkoholu. Wina, o których mowa w poprzedniej części, są wykorzystywane jako cuvée do produkcji win musujących, tak więc odniesienie do ich związku odnosi się również do win musujących.

9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Ramy prawne:

określone w przepisach krajowych

Rodzaj wymogów dodatkowych:

przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu:

Stosowanie na etykietach określenia odmiany winorośli wymaga, by była to jedna odmiana, by co najmniej 85 % użytych winogron było tej odmiany i by zostało to odnotowane w rejestrze produkcji.

Ramy prawne:

określone w przepisach krajowych

Rodzaj wymogów dodatkowych:

butelkowanie na wyznaczonym obszarze geograficznym

Opis wymogu:

W celu zapewnienia odpowiedniego stosowania ChNP wszystkie wina chronione muszą być wysyłane w opakowaniu. Produkcja win objętych chronioną nazwą pochodzenia nie kończy się procesem przekształcania moszczu w wino poprzez fermentację alkoholową i inne procesy uzupełniające, lecz raczej na etapie pakowania, co należy uznać za końcowy etap produkcji tych win, ponieważ wiąże się to z innymi praktykami enologicznymi, które mogą mieć wpływ na szczególne cechy, a mianowicie filtrowaniem, stabilizacją i różnymi rodzajami środków naprawczych.

Link do specyfikacji produktu

https://rec.castillalamancha.es/rec/public/documentacion/listadoDocs.faces#no-back-button

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1384

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025