INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ
"Valdeorras"
PDO-ES-A1132-AM04
Data przekazania informacji: 4 grudnia 2024
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. WPROWADZENIE WIN RÓŻOWYCH DO KATEGORII 1
OPIS
Wina różowe należy dodać do istniejących win białych i czerwonych objętych tą nazwą w kategorii 1 - wino. Dodano zatem opis cech analitycznych i organoleptycznych wina różowego.
Zmieniono pkt 2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Ten rodzaj wina niektóre wytwórnie wina w regionie produkowały bez ochrony nazwy pochodzenia pod koniec ubiegłego stulecia, ale produkcję wstrzymano ze względu na niewystarczający popyt. W związku z rosnącym popytem na więcej win orzeźwiających o niższej zawartości alkoholu wzrasta obecnie zainteresowanie winami różowymi.
2. ZMIANA NIEKTÓRYCH PARAMETRÓW ANALITYCZNYCH
OPIS
Dostosowano niektóre parametry analityczne win:
- w przypadku win czerwonych minimalną kwasowość ogólną obniżono z 4,5 g do 4,0 g na litr kwasu winowego;
- dopuszczalną całkowitą zawartość siarki w winach białych, musujących i Tostado zwiększono z obecnych 160 g/l do 200 g/l;
- minimalną rzeczywistą i całkowitą zawartość alkoholu w winach Tostado zmniejszono z 13 % do 11 % obj.
Zmieniono pkt 2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Zmiany te są związane ze zmianą klimatu, która już wpływa na ten obszar. Przyczyniło się to do powstania wyraźnej tendencji dotyczącej wyższej zawartości alkoholu w produkowanych winach, co z kolei wpływa na inne parametry analityczne, w szczególności kwasowość ogólną i kwasowość lotną. Wprowadzono również zmiany w metodach produkcji wina. Produkuje się wina, które - choć młode - są coraz dłużej przechowywane w tankach, nawet do następnego roku, w przeciwieństwie do tego, co miało miejsce w przeszłości, gdy wina zazwyczaj przechowywano w tankach przez krótki czas. Zmiany te wpływają na wzrost kwasowości lotnej i spadek kwasowości ogólnej, a także na wzrost zawartości dwutlenku siarki, aby uniknąć nadmiernej kwasowości lotnej.
Jeśli chodzi o wina Tostado, wysokie stężenie cukru powstającego w procesie podsuszania utrudnia osiągnięcie obecnej minimalnej zawartości alkoholu, w związku z czym proponuje się jej zmniejszenie.
3. ZMIANY W OPISACH WŁAŚCIWOŚCI ORGANOLEPTYCZNYCH
OPIS
Zmieniono opisy właściwości organoleptycznych różnych rodzajów wina.
Zmieniono pkt 2 i 7.2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Opisy zmieniono, aby uczynić je bardziej obiektywnymi i zgodnymi z rzeczywistymi właściwościami win objętych chronioną nazwą pochodzenia, a zarazem uniknąć opisów hedonicznych, które utrudniają utrzymanie akredytacji według normy ISO 17065 i są zgodne z przepisami rozporządzenia z dnia 14 listopada 2023 r. ustanawiającego zasady badania win z obszarów objętych nazwą pochodzenia przez ich Rady Regulacyjne w celu weryfikacji, czy wina te spełniają wymogi galisyjskich chronionych nazw pochodzenia.
4. WPROWADZENIE WIN CZERWONYCH I RÓŻOWYCH DO KATEGORII GATUNKOWEGO WINA MUSUJĄCEGO
OPIS
Uwzględniono również możliwość produkcji czerwonego i różowego wina musującego z różnych czerwonych odmian winorośli dopuszczonych do produkcji wina w ramach tej nazwy, podczas gdy do tej pory wino musujące mogło być produkowane wyłącznie z białych winogron odmiany Godello.
Zmieniono pkt 2 i 3 specyfikacji produktu oraz pkt 4 i 5 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Powodem tej zmiany jest potrzeba poszerzenia asortymentu produktów objętych nazwą oraz lepszego wykorzystania możliwości oferowanych przez rynek.
5. ZMIANY W PRAKTYKACH ENOLOGICZNYCH
OPIS
W przypadku win Tostado minimalny okres suszenia winogron pod przykryciem skrócono z 90 do 30 dni.
Usunięto zakaz stosowania technik wstępnego podgrzewania winogron lub podgrzewania moszczu lub wina w obecności wytłoków.
Ponadto zmieniono sposób obliczania okresu dojrzewania w beczkach; okres ten liczy się od dnia umieszczenia wina w beczce, a nie od ustalonej daty 1 grudnia.
Zmieniono pkt 3 specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
W okresie, który upłynął od włączenia win Tostado do wykazu win objętych nazwą, producenci wina zaobserwowali, że 30 dni podsuszania jest wystarczające i że dłuższy czas może prowadzić do nadmiernego stężenia cukru i znacznego spadku wydajności ekstrakcji moszczu.
Jeśli chodzi o techniki podgrzewania wstępnego lub podgrzewania, możliwe jest obecnie stosowanie nowoczesnych metod termowinifikacji w celu produkcji win o wyraźniejszym profilu aromatycznym, na które wzrasta popyt, a tym samym przyciągnięcia młodszych konsumentów.
Ponieważ zbiory są coraz częściej przyspieszane, z technicznego punktu widzenia właściwsze wydaje się obliczanie okresu dojrzewania w oparciu o daty rzeczywiste, a nie datę ustaloną, która staje się coraz bardziej oddalona od momentu wprowadzenia winogron do wytwórni wina.
6. ZMIANY W WYMOGACH DOTYCZĄCYCH ETYKIETOWANIA
OPIS
Usunięto wymóg, zgodnie z którym nazwisko lub nazwa firmy podmiotu dokonującego butelkowania muszą być wydrukowane na etykietach win butelkowanych.
Zmieniono pkt 8 lit. b) ppkt 3 specyfikacji. Zmiana nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Powodem tej zmiany jest fakt, że Rada Regulacyjna pragnie uelastycznić wymogi dotyczące etykietowania i zrezygnować z wymogów wykraczających poza wymogi określone w odpowiednich przepisach.
7. POPRAWKI DO TEKSTU
OPIS
Zaktualizowano kilka odniesień do przepisów, które z czasem stały się nieaktualne, wprowadzono niewielkie zmiany w logo w celu aktualizacji projektu, a także uaktualniono niektóre informacje dotyczące Rady Regulacyjnej.
Zmieniono pkt 2, 8 i 9 specyfikacji produktu oraz załącznik II do specyfikacji. Zmiana nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Zmiana specyfikacji produktu stała się dobrą okazją do ulepszenia tekstu w sposób przedstawiony powyżej.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1383 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 28/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/02/2025 |