Protokół o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Regionów

Protokół o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Regionów
(C/2024/2478)

Komisja Europejska ("Komisja") i Europejski Komitet Regionów ("Komitet"),

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE) i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 305-307 i 263, oraz art. 8 Protokołu (nr 2) w sprawie stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności załączonego do traktatów,

- uwzględniając Protokół o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Regionów podpisany 16 lutego 2012 r., a także mając na uwadze, co następuje:

A. W Traktacie o Unii Europejskiej i Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej uznano terytorialny wymiar Unii Europejskiej poprzez odniesienie do zasady samorządności, wprowadzenie celu spójności terytorialnej i uwzględnienie wymiaru lokalnego i regionalnego w przestrzeganiu zasady pomocniczości.

B. W przypadkach przewidzianych w traktatach konsultacja z Europejskim Komitetem Regionów jest obowiązkowa dla Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady.

C. Podejście oparte na wielopoziomowym sprawowaniu rządów i aktywna pomocniczość 1  są ważnymi narzędziami tworzenia i wdrażania polityk UE. Komisja Europejska i Europejski Komitet Regionów zobowiązują się zatem do prowadzenia stałej długoterminowej współpracy i dialogu przez każdą kadencję, z należytym poszanowaniem prerogatyw każdego partnera, oraz uzgadniają, co następuje:

I. WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE PROCEDUR USTAWODAWCZYCH I PLANOWANIA

1. Na początku kadencji Komisji jej przewodniczący przedstawia Zgromadzeniu Plenarnemu Komitetu wytyczne polityczne.

2. Uwzględniając wytyczne polityczne przewodniczącego Komisji, Komitet opracowuje swoje priorytety polityczne i dokonuje strategicznego planowania swoich prac konsultacyjnych, omawianych, w stosownych przypadkach, na spotkaniu wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem z przewodniczącym Komitetu.

(i) Program prac Komisji

3. W pierwszym semestrze danego roku Komitet uchwala rezolucję skierowaną do Komisji, przedstawiającą główne poglądy Komitetu dotyczące programu prac Komisji na nadchodzący rok.

4. Przynajmniej raz w roku, podczas przygotowywania programu prac Komisji, organizowane jest spotkanie przewodniczącego Komisji - lub jej wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem - z przewodniczącym Komitetu w celu przeanalizowania kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w tym skutków i oddziaływania opinii Komitetu.

5. Przewodniczący Komisji albo jej wiceprzewodniczący odpowiedzialny za stosunki z Komitetem corocznie przedstawia Komitetowi strategiczne priorytety Komisji na kolejny rok podczas plenarnej debaty z udziałem członków.

Komitet uwzględnia priorytety i harmonogram prac Komisji podczas ustalania swych rocznych priorytetów politycznych oraz w organizacji swych prac.

(ii) Planowanie konsultacji

6. Przynajmniej raz w roku organizowane jest spotkanie z udziałem służb Komisji i Komitetu, aby wspólnie omówić - w związku z programem prac Komisji lub innymi publicznie ogłoszonymi inicjatywami - kluczowe kwestie, w odniesieniu do których przewiduje się szczególnie ścisłą współpracę i konsultacje z władzami lokalnymi i regionalnymi, w tym w sprawie wdrażania polityki UE; omawia się także obszary polityki, w których opinie perspektywiczne mogłyby wnieść istotny wkład.

(iii) Procedury dotyczące procesu ustawodawczego

Wymiana informacji i obecność Komisji na posiedzeniach Komitetu

7. Komisja i Komitet przekazują sobie jak najszybciej niezbędne dokumenty i informacje.

8. Przewodniczący Komitetu zaprasza członków Komisji do udziału w pracach Komitetu, zwłaszcza w sesjach plenarnych i posiedzeniach Prezydium, a także w wydarzeniach nadzwyczajnych organizowanych w porozumieniu między stronami. Członek Komisji ma prawo do zabrania głosu podczas sesji plenarnej Komitetu, na której omawiane są wnioski ustawodawcze należące do jego zakresu odpowiedzialności. Może wtedy również zdecydować się na udzielenie odpowiedzi na pytania członków Komitetu przesłane przed debatą, w tym w związku z wcześniejszą debatą na temat spraw lokalnych.

9. Wysocy rangą urzędnicy Komisji mogą zostać wysłuchani przez Prezydium Komitetu. Urzędnicy Komisji odpowiedzialni za sprawy rozpatrywane przez Komitet w miarę możliwości biorą udział w posiedzeniach komisji Komitetu, na które są zapraszani w celu wyjaśnienia propozycji Komisji i zapoznania się ze stanowiskami członków Komitetu.

Dialog z samorządami lokalnymi i regionalnymi

10. Komisja uznaje szczególną rolę, jaką Komitet w kontaktach między instytucjami, organami, urzędami i agencjami Unii Europejskiej a władzami lokalnymi i regionalnymi państw członkowskich.

11. Komitet konsultuje się z samorządami lokalnymi i regionalnymi i konsultacje w odpowiednim czasie na wczesnym etapie procesu politycznego.

12. Poprzez wspieranie rozwoju bardziej partycypacyjnej Unii Europejskiej oraz zgodnie z zasadami aktywnej pomocniczości i lepszego stanowienia prawa Komitet działa jako forum instytucjonalne służące wyrażaniu poglądów i zapewnianiu dialogu Unii Europejskiej z władzami lokalnymi i regionalnymi.

W przypadku gdy Komisja i Komitet podejmą decyzję o wspólnym prowadzeniu dialogu z władzami lokalnymi i regionalnymi, Komisja zapewnia pełne włączenie Komitetu do procesu przygotowania posiedzeń.

Zorganizowany dialog ze stowarzyszeniami

13. Komisja i Komitet wspólnie organizują zorganizowany dialog ze stowarzyszeniami władz lokalnych i regionalnych oraz parlamentów regionalnych mających uprawnienia ustawodawcze na szczeblu politycznym. W ciągu roku dialog ten może przybrać formę posiedzeń właściwych komisji Komitetu, sesji plenarnych lub oddzielnych posiedzeń z udziałem odpowiedzialnych członków Komisji. Można je uzupełnić posiedzeniami na poziomie służb.

Konsultacje

14. W stosownych przypadkach, zgodnie z prerogatywami każdego z partnerów i planowaniem konsultacji, o którym mowa w pkt 6, Komisja angażuje w swój proces konsultacji Komitet oraz władze lokalne i regionalne, uwzględniając szczególną rolę tych ostatnich we wdrażaniu prawodawstwa Unii.

Konsultacje fakultatywne

15. Fakultatywna konsultacja z Komitetem powinna być przewidziana i może zostać wspólnie wskazana, gdy spełnione jest co najmniej jedno z poniższych kryteriów:

- zagadnienie należy do kompetencji prawotwórczych lub wykonawczych przyznanych zdecentralizowanym organom władzy: regionalnym, lokalnym lub działającym na szczeblu pośrednim;

- przewidywane przepisy unijne lub środki krajowe, które trzeba będzie przyjąć w celu ich wprowadzenia w życie, mogą bezpośrednio oddziaływać na budżety lokalne lub regionalne lub na funkcjonowanie administracji regionalnej lub lokalnej;

- planowane działanie unijne będzie prawdopodobnie oddziaływać na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną;

- przyszły akt ustawodawczy w szczególnie istotny sposób dotyczy zasady pomocniczości;

- planowane środki odnoszą się do informowania europejskiej opinii publicznej i podnoszenia jej wiedzy na temat polityk Unii Europejskiej w dziedzinach należących do kompetencji Komitetu;

- dane zagadnienia dotyczą wspólnych działań Komisji i Komitetu w zakresie polityki zewnętrznej Unii Europejskiej, opisanych w sekcji IV.

Opinie perspektywiczne i etap przedustawodawczy

16. W ramach procesu planowania konsultacji, o którym mowa w pkt 6 powyżej, Komisja i Komitet omawiają zapowiedziane inicjatywy Komisji w celu wspólnego określenia wybranej liczby opinii perspektywicznych w dziedzinach o szczególnym znaczeniu dla samorządów lokalnych i regionalnych, w których to dziedzinach Komitet posiada kompetencje i dysponuje odpowiednimi źródłami informacji w terenie.

O wnioskach o wydanie takich opinii perspektywicznych zawiadamia wiceprzewodniczący odpowiedzialny za stosunki z Komitetem. Wnioski o wydanie opinii perspektywicznej zawierają ścisły opis zakresu konsultacji oraz spójne ramy działań, które strony ustalają wspólnie, w tym przedmiot i termin wkładu Komitetu w planowaną możliwą inicjatywę Komisji. Komitet przyjmuje opinię perspektywiczną w odpowiednim czasie, aby umożliwić Komisji przyjęcie jej dokumentu zgodnie z planem. Portal konsultacji publicznych Komisji i jej zaproszenia do zgłaszania uwag, uzupełniane czasami programem prac Komisji, są głównym narzędziem pozwalającym na określenie tematów tego rodzaju konsultacji.

Politycznym działaniem następczym w stosunku do opinii perspektywicznej powinna być obecność członka Komisji na sesji plenarnej Komitetu lub obecność wysokich rangą urzędników Komisji na odpowiednich posiedzeniach komisji Komitetu. Co do zasady Komisja odnosi się do opinii perspektywicznej Komitetu w ocenie skutków towarzyszącej jej wnioskowi ustawodawczemu.

17. Komisja i Komitet współpracują w celu włączenia władz lokalnych i regionalnych w konsultacje publiczne Komisji. Komisja ułatwia udział władz lokalnych i regionalnych oraz parlamentów regionalnych mających uprawnienia ustawodawcze poprzez odpowiednie opracowanie kwestionariuszy i innych narzędzi wykorzystywanych na potrzeby konsultacji. Ułatwia ten udział również poprzez udzielanie wystarczająco szczegółowych informacji zwrotnych i eksponowanie poglądów Komitetu, władz lokalnych i regionalnych oraz parlamentów regionalnych w ocenach skutków towarzyszących wnioskom Komisji. Aby zachęcić władze lokalne i regionalne do szerzej zakrojonego udziału w konsultacjach, Komitet będzie podnosił świadomość władz lokalnych i regionalnych na temat korzystania z istniejących możliwości konsultacji i przekazywania informacji zwrotnych w celu wniesienia wkładu w kształtowanie i wdrażanie polityki.

Nowe konsultacje

18. Komisja może ponowić konsultacje z Komitetem w sprawie oddziaływania pojawiającego się rezultatu procesu ustawodawczego na władze lokalne i regionalne.

Jeśli na dowolnym etapie procedury ustawodawczej Komisja wprowadza znaczne zmiany we wniosku po przesłaniu początkowego wniosku do Komitetu, a traktaty przewidują konsultację obowiązkową, Komisja zapewnia, by ponownie skonsultowano się z Komitetem. Komitet może udzielić odpowiedzi na nowe konsultacje w ramach procedury, która jest zgodna z ramami czasowymi i przedmiotem procedury ustawodawczej. Komisja rozważy odpowiedź Komitetu udzieloną w ramach nowych konsultacji.

Działania następcze w związku z opiniami

19. Komitet może przyjmować w swoich opiniach konkretne poprawki, jakie chce zaproponować do wniosków ustawodawczych przedłożonych przez Komisję. W każdej opinii Komitet zamieszcza także jej streszczenie.

20. Komitet bez zbędnej zwłoki przekazuje Komisji przyjęte opinie i rezolucje lub innego rodzaju porady, których może postanowić udzielić, zwłaszcza gdy zgłasza obawy dotyczące wdrażania zasady pomocniczości.

21. Aby umożliwić Komitetowi regularną ocenę oddziaływania jego prac, służby Komisji dostarczają Komitetowi ukierunkowane odpowiedzi przedstawiające stanowisko Komisji w sprawie najważniejszych poprawek i kluczowych propozycji zawartych w opiniach i rezolucjach Komitetu oraz, w stosownych przypadkach, sposób, w jaki te poprawki i propozycje zostały uwzględnione, lub powody, dla których tego nie zrobiono. W stosownych przypadkach Komisja odpowiada wtedy na wyrażone przez Komitet zastrzeżenia związane z zasadą pomocniczości. Komisja stara się przekazać swoje odpowiedzi w terminie maksymalnie trzech miesięcy. Odpowiedzi te można uzupełnić o wymianę polityczną na temat wybranych opinii.

Propozycje zmian we wnioskach ustawodawczych, po ich zaakceptowaniu przez Komisję, są przez nią włączane, na ile jest to możliwe, do ewentualnych zmienionych wniosków.

II. WSPÓŁPRACA TEMATYCZNA W ZAKRESIE DZIAŁAŃ

22. Komisja i Komitet zgadzają się co do pogłębienia współpracy w celu zwiększenia synergii między poszczególnymi dziedzinami ich działalności, w szczególności w zakresie traktatowych celów dotyczących spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz zwłaszcza w ramach współpracy transgranicznej, międzyregionalnej i transnarodowej. Na mocy niniejszego protokołu Komisja lub, stosownie do przypadku, służby Komisji oraz Komitet mogą przyjmować szczegółowe tematyczne plany działania i inne uzgodnienia dotyczące dwustronnej współpracy, aby usprawnić realizację wspólnych celów polityki oraz wspólne zarządzanie platformami i sieciami ukierunkowanymi na miasta i regiony.

23. Co do zasady w odniesieniu do działań będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w szczególności takich, które Komitet prowadzi z inicjatywy Komisji i które wykraczają poza konsultacje, Komisja jest gotowa współpracować przy organizacji i realizacji tych działań w najodpowiedniejszy sposób i w ramach dostępnych środków, w tym udzielać wsparcia logistycznego lub finansowego. Komisja może rozważyć oddelegowanie personelu, w miarę dostępności, w interesie służby i na zasadzie wzajemności.

Europejski semestr

24. Komisja dostrzega, że w wielu państwach członkowskich na krajową politykę budżetową i finansową silny wpływ wywierają lokalne i regionalne podmioty polityczne. Aby wzmocnić ich rolę, Komisja i Komitet aktywnie promują odpowiednie zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w europejski semestr, co odzwierciedla ich kluczowe kompetencje i obowiązki w zakresie opracowywania i wdrażania reform. Komitet może zaprosić odpowiedniego członka Komisji do omówienia europejskiego semestru podczas sesji plenarnej lub posiedzenia komisji.

Współpraca transgraniczna i europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej

25. Komisja, przy wsparciu ze strony Komitetu, dąży do usunięcia przeszkód prawnych i administracyjnych we współpracy transgranicznej oraz promuje europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej (EUWT). Komitet prowadzi rejestr wszystkich istniejących EUWT i dopilnowuje, by Komisja otrzymywała informacje o wszystkich nowych EUWT oraz by informacje te były publikowane w serii C Dziennika Urzędowego UE zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .

III. WDRAŻANIE POMOCNICZOŚCI I PROPORCJONALNOŚCI ORAZ WIELOPOZIOMOWEGO SPRAWOWANIA RZĄDÓW I LEPSZEGO STANOWIENIA PRAWA

Zgromadzenie politycznych przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych

26. Komisja uznaje szczególną rolę Komitetu jako zgromadzenia złożonego z politycznych przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych Unii Europejskiej. Będzie ściśle współpracować z Komitetem we wdrażaniu art. 2 Protokołu w sprawie stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności, m.in. poprzez zasięganie, w stosownych przypadkach, opinii Komitetu na wstępnym etapie procesu ustawodawczego, aby zapewnić uwzględnienie regionalnego i lokalnego wymiaru planowanego działania.

Jeżeli Komisja uzna to za istotne w świetle prac, które mają zostać wykonane, zaangażuje również Komitet w grupy eksperckie zajmujące się tematami mającymi bezpośrednie znaczenie dla miast i regionów. Komitet może zaproponować Komisji, na podstawie wiedzy specjalistycznej, którą mógłby zapewnić, zaproszenie go do udziału w takich grupach, przy czym decyzja o składzie grupy w każdym przypadku pozostaje wyłączną prerogatywą Komisji, zgodnie z jej odpowiednimi przepisami 3 .

Komisja i Komitet wspólnie dążą do stworzenia kultury aktywnej pomocniczości. Komisja i Komitet zgadzają się co do tego, że decyzje należy podejmować na szczeblu, który jest najbliższy obywatela, przy użyciu najbardziej odpowiednich środków, i poziomie, na którym można osiągnąć cele w jak najskuteczniejszy sposób. Podczas planowania konsultacji, o którym mowa w pkt 6, oraz podczas regularnych corocznych kontaktów, Komisja i Komitet ustalają, które zaplanowane inicjatywy ustawodawcze wymagają zwrócenia szczególnej uwagi na przestrzeganie zasad pomocniczości i proporcjonalności i lepszego stanowienia prawa.

27. W duchu aktywnej pomocniczości Komitet dostarcza informacje i oparte na faktach oceny dotyczące wpływu i wartości dodanej obowiązującego i planowanego prawodawstwa UE na szczeblu lokalnym i regionalnym.

Komitet będzie wykorzystywać w tym celu swoje platformy i sieci. Podsumuje swoje działania w tym zakresie w sprawozdaniu rocznym przekazywanym Komisji. W stosownych przypadkach Komisja ułatwia tym sieciom wnoszenie wkładu w prace nad lepszym stanowieniem prawa.

Komisja i Komitet zacieśniają współpracę w zakresie ocen oddziaływania terytorialnego, weryfikacji wpływu polityki na rozwój obszarów wiejskich, oceny sposobu wdrażania prawodawstwa na poziomie lokalnym i regionalnym oraz prognozy strategicznej i w tym celu mogą, w stosownych przypadkach, opracowywać plany działania. Będą kontynuować współpracę w ramach europejskiego systemu analiz strategicznych i politycznych (ESPAS).

W szczególności w odniesieniu do ocen skutków terytorialnych prawodawstwa UE Komitet przeanalizuje przyszłe inicjatywy UE w ramach "zaproszeń do zgłaszania uwag" i zasugeruje szereg inicjatyw o potencjalnie asymetrycznych skutkach terytorialnych, które Komisja powinna przeanalizować w swoich ocenach skutków, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi lepszego stanowienia prawa i zestawem instrumentów służących lepszemu stanowieniu prawa. W tym względzie Komisja może korzystać z pomocy Komitetu w opracowaniu oceny skutków. Komisja ułatwi udział odpowiednich służb w warsztatach dotyczących oceny oddziaływania terytorialnego organizowanych przez Komitet.

28. W procesie ustawodawczym Komitet zwraca szczególną uwagę na zgodność wniosków ustawodawczych UE z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, przy czym uwzględnienia obowiązujące postanowienia i przepisy oraz planowane ich zmiany. W tym celu Komitet wykorzysta wiedzę specjalistyczną swojej Grupy Sterującej ds. Lepszego Stanowienia Prawa i Aktywnej Pomocniczości i będzie się dzielił z Komisją zaleceniami grupy. Wniesie wkład w prace nad obecnymi i przyszłymi inicjatywami mającymi na celu aktualizację dorobku prawnego UE, zapozna się z doświadczeniami władz lokalnych i regionalnych w zakresie prawodawstwa za pośrednictwem sieci regionalnych centrów ds. oceny wdrożenia polityki UE RegHub oraz pozostanie w bliskim kontakcie z parlamentami regionalnymi posiadającymi uprawnienia ustawodawcze.

W tym kontekście Komisja i Komitet współpracują ze sobą w całym cyklu kształtowania polityki UE, z pełnym poszanowaniem swoich kompetencji i zasady lojalnej współpracy.

Komisja i Komitet stosują tabelę oceny zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności uzgodnioną przez grupę zadaniową w celu wspierania wspólnego rozumienia tych zasad i ich skuteczniejszego stosowania przez te instytucje i organy na szczeblu europejskim, krajowym i niższym niż krajowy, którym traktaty przypisują rolę w przygotowywaniu nowych przepisów UE lub w odniesieniu do których wspominają o ich ewentualnym udziale w kontroli stosowania zasady pomocniczości. Komisja i Komitet regularnie wymieniają się informacjami na temat monitorowania przestrzegania zasady

pomocniczości, w szczególności w odniesieniu do odpowiednich opinii parlamentów narodowych i regionalnych. Jeśli w trakcie procesu ustawodawczego Komitet wysunie poważne zastrzeżenia co do poszanowania zasady pomocniczości, informuje o tym niezwłocznie współustawodawców i Komisję.

29. Komisja wykorzystuje uwagi, które przekazał Komitet, w swoim rocznym sprawozdaniu na temat stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz stosunków z parlamentami narodowymi.

IV. ZEWNĘTRZNY WYMIAR POLITYKI UE

30. Komitet prowadzi działania, w tym na wniosek Komisji, w odniesieniu do zewnętrznego wymiaru polityk UE, w przypadku których władze lokalne i regionalne posiadają uprawnienia instytucjonalne. Współpraca między Komisją a Komitetem oraz - w stosownych przypadkach i w możliwym zakresie na wniosek Komisji - z udziałem delegatur UE w państwach trzecich będzie skupiać się w szczególności na:

(a) wspieraniu procesu rozszerzenia i uczestniczeniu w polityce przedakcesyjnej Unii, w tym za pośrednictwem wspólnych komitetów konsultacyjnych i grup roboczych, oraz organizacji corocznej konferencji z okazji Dnia Rozszerzenia;

(b) wspieraniu polityki sąsiedztwa, zwłaszcza poprzez platformy instytucjonalne, takie jak ARLEM (Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Samorządów Lokalnych i Regionalnych) i CORLEAP (Konferencja Władz Lokalnych i Regionalnych Partnerstwa Wschodniego);

(c) propagowaniu demokracji regionalnej i lokalnej oraz budowania zdolności w krajach trzecich (w szczególności w krajach kandydujących, potencjalnych krajach kandydujących oraz w państwach sąsiadujących), w tym, w stosownych przypadkach, poprzez współpracę partnerską;

(d) wspieraniu strategii i stanowiska Unii - co oznacza między innymi, że Komisja może zaprosić Komitet, na jego wniosek i z zastrzeżeniem możliwości prawnych, technicznych i dyplomatycznych, do udziału w roli obserwatora w oficjalnych delegacjach UE na międzynarodowe konferencje poświęcone dziedzinom o wymiarze terytorialnym;

(e) wymianie informacji - Komitet informuje Komisję o zbliżających się konferencjach międzynarodowych i misjach obserwacyjnych, w których będzie uczestniczył na podstawie dwustronnych porozumień z organizacjami międzynarodowymi; w rezultacie Komisja może zaprosić odpowiedniego przedstawiciela lub przedstawicieli Komitetu na briefing przygotowawczy (posiedzenie);

(f) rozwijaniu i propagowaniu współpracy zdecentralizowanej, zwłaszcza przez ciągłe wspólne wspieranie ATLAS-u, portalu i forum miast i regionów na rzecz partnerstw międzynarodowych;

(g) transgranicznej współpracy między Unią Europejską a sąsiednimi krajami;

(h) rozwijaniu i promowaniu współpracy w odniesieniu do lokalnego dostosowywania celów zrównoważonego rozwoju;

(i) zacieśnianiu stosunków Unii Europejskiej z krajami o strukturze federalnej, silnie zregionalizowanej lub zdecentralizowanej.

V. POLITYKA INFORMACJI I KOMUNIKACJI

31. Komisja i Komitet ściśle współdziałają w dziedzinie informacji i komunikacji oraz współpracują przy wdrażaniu mocnej prawdziwie zdecentralizowanej polityki komunikacji na poziomie regionalnym i lokalnym. Uznają rolę, jaką odgrywają władze lokalne i regionalne w przekazywaniu opinii publicznej rzetelnych informacji o różnych politykach Unii Europejskiej.

32. Komisja i Komitet będą zwłaszcza współpracować podczas organizacji wydarzeń skierowanych do władz lokalnych i regionalnych. Będą przyczyniać się do relacjonowania w mediach tych imprez jako wspólnych działań.

Komisja i Komitet będą współpracować w zakresie informowania o odpowiednich priorytetach UE, w oparciu o pozytywne doświadczenia.

Komisja i Komitet zbadają możliwość dzielenia się produktami przeznaczonymi do monitorowania mediów i specjalistyczną wiedzą.

33. Zostaną stworzone wspólne działania dotyczące komunikacji i będą one regularnie aktualizowane. Będą koncentrować się przede wszystkim na:

- współpracy między przedstawicielstwami UE w państwach członkowskich a członkami Komitetu w celu wspierania ich wspólnych działań związanych z komunikacją i działań informacyjnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym; przedstawicielstwa Komisji w państwach członkowskich będą, na podstawie porozumienia, udostępniać swoje pomieszczenia w związku z inicjatywami Komitetu wówczas, gdy jest to odpowiednie i możliwe pod względem logistycznym; w określonych przypadkach może także zajść potrzeba skonsultowania się z biurami informacyjnymi Parlamentu Europejskiego;

- pogłębianiu współpracy w celu wspierania organizowania działań skierowanych do obywateli na szczeblu lokalnym i regionalnym, w tym za pośrednictwem mediów lokalnych i regionalnych oraz mediów społecznościowych, tak aby promować lokalne i regionalne inicjatywy finansowane przez UE oraz zwiększać synergię między krajowymi stowarzyszeniami zrzeszającymi demokratycznie wybranych członków władz lokalnych i regionalnych;

- współpracy w zakresie produkcji i rozpowszechniania materiałów audiowizualnych w celu informowania mediów, zainteresowanych stron i ogółu społeczeństwa o europejskich strategiach politycznych oraz wydarzeniach lokalnych i regionalnych z udziałem członków Komisji; obejmuje to udział Komitetu w sieci korespondentów audiowizualnych Komisji i w komitecie redakcyjnym "Europe by Satellite" oraz nadawanie materiałów dostarczonych przez Komitet;

- jak najczęstszej współpracy dotyczącej opinii publicznej przez wymianę informacji i przekazywanie informacji zwrotnej na temat badań Eurobarometr mających znaczenie dla Komitetu i/lub badań Eurobarometr o wymiarze lokalnym lub regionalnym;

- współpracy w opracowaniu takich narzędzi jak strony internetowe i biuletyny informacyjne w ramach Międzyinstytucjonalnego Komitetu ds. Redagowania Treści, w celu utworzenia otwartych kanałów wymiany informacji i komunikacji z opinią publiczną;

- współpracy w zakresie działań informacyjnych skierowanych do społeczności lokalnych prowadzonych przy bezpośrednim zaangażowaniu wybranych przedstawicieli władz regionalnych i lokalnych. Wiązałoby się to z opracowaniem jednolitych systemów wspólnej organizacji dialogów lokalnych. W ramach działań następczych w stosunku do zaleceń Konferencji w sprawie przyszłości Europy opracowane zostaną wspólne działania i partnerstwo organizacyjne. Komitet i Komisja będą dążyć do poprawy synergii i integracji poprzez zorganizowanie współpracy w ramach swoich sieci mających na celu dotarcie do ponad miliona wybieranych lokalnie i regionalnie polityków w Europie, takich jak istniejąca obecnie Europejska Sieć Radnych Regionalnych i Lokalnych oraz sieć "Tworzenie Europy razem z samorządami lokalnymi". Będą działać w ramach wspólnego zarządzania, aby zapewnić dobrą koordynację z myślą o zoptymalizowaniu działań i usług oraz ułatwieniu regularnej komunikacji i wymiany informacji zwrotnych, co utoruje drogę do zdefiniowania wspólnego projektu.

VI. SPRAWY ADMINISTRACYJNE

34. Komisja i Komitet mają wspólny interes w obszarze zasobów ludzkich, jeśli chodzi o maksymalizowanie przyrostu wydajności, dzielenie się najlepszymi praktykami, generowanie korzyści skali oraz ułatwianie współpracy administracyjnej i wzajemnego inspirowania się.

Dalsze obszary współpracy administracyjnej i logistycznej można uzgodnić na mocy niniejszego protokołu w drodze szczegółowych umów, także na poziomie służb.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2024 r.

1 Wspomniane w sprawozdaniu końcowym grupy zadaniowej ds. zasad pomocniczości, proporcjonalności i "robić mniej, ale efektywniej" oraz w propozycjach Konferencji w sprawie przyszłości Europy.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 19).
3 Decyzja Komisji C(2016)3301.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024