Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/126 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115, w celu rozwiązania szczególnych problemów w sektorze owoców i warzyw spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami meteorologicznymi oraz związanych z nimi środków w odniesieniu do roku 2023 (C(2023)05365 - 2023/2819(DEA))

P9_TA(2023)0310

Brak sprzeciwu wobec aktu delegowanego: tymczasowe środki nadzwyczajne w sektorze owoców i warzyw w związku z niekorzystnymi zjawiskami meteorologicznymi

Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/126 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115, w celu rozwiązania szczególnych problemów w sektorze owoców i warzyw spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami meteorologicznymi oraz związanych z nimi środków w odniesieniu do roku 2023 (C(2023)05365 - 2023/2819(DEA))

(C/2024/1782)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2023)05365),

- uwzględniając pismo Komisji z 8 sierpnia 2023 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,

- uwzględniając pismo Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 30 sierpnia 2023 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,

- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 45, lit. c) i art. 152 ust. 6,

- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając zalecenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące decyzji,

- uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął w dniu 12 września 2023 r.,

A. mając na uwadze, że wiosną 2023 r. w regionach kilku państw członkowskich miały miejsce poważne niekorzystne zjawiska meteorologiczne, co spowodowało drastyczne straty w produkcji owoców i warzyw i wpłynęło zarówno na wielkość produkcji, jak i na jej jakość;

B. mając na uwadze, że straty wartości produkcji sprzedanej w sektorze owoców i warzyw mają zazwyczaj duży wpływ na kwotę pomocy unijnej otrzymanej przez organizacje producentów w kolejnym roku;

C. mając na uwadze, że poważne niekorzystne zjawiska meteorologiczne zakłócają również działalność uznanych organizacji producentów oraz wpływają na ich stabilność finansową i programy operacyjne po 2023 r., ponieważ wartość produkcji sprzedanej w 2023 r. ma wpływ na obliczanie unijnej pomocy finansowej, której kwotę oblicza się jako odsetek wartości produkcji sprzedanej każdej organizacji producentów;

D. mając na uwadze, że jeżeli w 2023 r. nastąpi znaczny spadek wartości produkcji sprzedanej, organizacje producentów ryzykują utratę swojego uznania, ponieważ jednym z kryteriów uznania jest osiągnięcie pewnej minimalnej wartości produkcji sprzedanej, którą ustala się na poziomie krajowym;

E. mając na uwadze, że zagroziłoby to długoterminowej stabilności organizacji producentów, które są kluczowym elementem wspólnej organizacji rynku w unijnym sektorze owoców i warzyw;

F. mając na uwadze, że aby zmniejszyć te trudności, konieczne jest odstępstwo od przepisów dotyczących obliczania wartości produkcji sprzedanej określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/126 2  i mających zastosowanie w sektorze owoców i warzyw;

G. mając na uwadze, że zgodnie z rozporządzeniem delegowanym jeżeli obniżenie o co najmniej 35 % wartości produktu nastąpiło wiosną 2023 r. w wyniku niekorzystnych zjawisk meteorologicznych pozostających poza zakresem odpowiedzialności i kontroli organizacji producentów lub zrzeszenia organizacji producentów, wartość produkcji sprzedanej dla tego produktu w 2023 r. stanowi 100 % średniej wartości produkcji w pięciu poprzednich 12-miesięcznych okresach odniesienia, z wyłączeniem najniższych i najwyższych wartości;

1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/126 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 o dodatkowe wymogi w odniesieniu do niektórych rodzajów interwencji określonych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR na lata 2023-2027 na podstawie tego rozporządzenia, jak również o przepisy dotyczące współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 52).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1782

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/126 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115, w celu rozwiązania szczególnych problemów w sektorze owoców i warzyw spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami meteorologicznymi oraz związanych z nimi środków w odniesieniu do roku 2023 (C(2023)05365 - 2023/2819(DEA))
Data aktu: 10/08/2023
Data ogłoszenia: 22/03/2024