Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))

P9_TA(2022)0306

Projekt budżetu korygującego nr 2/2022 do budżetu ogólnego na 2022 r. - Zapisanie nadwyżki za rok budżetowy 2021

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))

(2023/C 125/18)

(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 w formie przyjętej ostatecznie 24 listopada 2021 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2022 przyjęty przez Komisję 12 kwietnia 2022 r. (COM(2022)0250),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2022 przyjęte przez Radę 18 lipca 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 16 sierpnia 2022 r. (11467/2022 - C9-0297/2022),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0226/2022),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 2/2022 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2022 nadwyżki z roku budżetowego 2021 wynoszącej 3 227,1 mln EUR;

B. mając na uwadze, że główne czynniki tej nadwyżki to dodatni wynik po stronie dochodów w wysokości 2 574,8 mln EUR oraz niepełne wykorzystanie środków przewidzianych na wydatki w wysokości 652,3 mln EUR;

C. mając na uwadze, że po stronie dochodów nadwyżka wynika głównie z wyższej niż oczekiwano kwoty należności celnych (o 1 688,7 mln EUR) oraz wyższej niż prognozowano kwoty dochodów finansowych, odsetek od zadłużenia i grzywien (o 1 110,8 mln EUR) udostępnionych w budżecie Unii w ostatnich miesiącach roku;

D. mając na uwadze, że po stronie wydatków poziom niepełnego wykorzystania środków przez Komisję wynosi 81 mln EUR za 2021 r. i 250 mln EUR w odniesieniu do środków przeniesionych z 2020 r. (z czego 183 mln EUR pochodzi z instrumentu wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych), natomiast poziom niepełnego wykorzystania środków przez inne instytucje wynosi 117 mln EUR za 2021 r. i 77 mln EUR w odniesieniu do środków przeniesionych;

1. odnotowuje przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 2/2022 poświęconego wyłącznie rozdysponowaniu nadwyżki środków budżetowych z 2021 r. wynoszącej 3 227,1 mln EUR zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia finansowego; zauważa, że nadwyżka z 2021 r. w kwocie 3 227,1 mln EUR jest szczególnie wysoka; przypomina w związku z tym, że przy wykonywaniu budżetu Komisja musi przestrzegać zasad należytego zarządzania finansami zgodnie z art. 317 TFUE i art. 33 rozporządzenia finansowego;

2. ubolewa, że 183 mln EUR przeznaczone na zakup szczepionek przeciwko COVID-19 w 2021 r. nie zostało wydane zgodnie z planem Komisji ani przekierowane na inne potrzeby;

3. ponownie podkreśla swoje stanowisko, zgodnie z którym należy uruchomić wszelkie dostępne instrumenty budżetowe Unii, w tym nadwyżkę, w celu dalszego zapewniania jak najsilniejszego wsparcia gospodarczego i finansowego Ukrainie i państwom pierwszej linii oraz dalszego wzmacniania zdolności Unii do solidarności w celu zaradzenia społecznym, energetycznym, rolniczym i gospodarczym skutkom rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie dla Unii i jej obywateli; ostrzega, że te pilne potrzeby będą wymagały dodatkowego wsparcia z budżetu Unii, i jest gotów wesprzeć odpowiednie zwiększenie środków w budżecie Unii na 2022 r. za pomocą przyszłych budżetów korygujących, a także wzywa Komisję do przedstawienia, w stosownych przypadkach, budżetów korygujących uruchamiających nowe środki w celu sprostania tym wyzwaniom; w tym kontekście wzywa państwa członkowskie do przeznaczenia znacznych oczekiwanych obniżek ich wkładów opartych na DNB wynikających z nadwyżki z 2021 r. na budżet działań związanych z przeciwdziałaniem tragicznym skutkom tej nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;

4. odnotowuje, że według Komisji grzywny za naruszenie zasad konkurencji wyniosły w 2021 r. 957 mln EUR; podkreśla raz jeszcze, że poza nadwyżkami wynikającymi z niepełnego wykorzystania środków należy umożliwić budżetowi Unii ponowne wykorzystanie dochodów wynikających z grzywien lub związanych z opóźnieniami w płatnościach bez odpowiedniego zmniejszenia wkładów opartych na DNB;

5. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2022;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 3/2022 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również innym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.125.169

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))
Data aktu: 13/09/2022
Data ogłoszenia: 05/04/2023