Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40305 - Network Sharing - Czech Republic

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa AT.40305 - Network Sharing - Czech Republic
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 452/04)

1. Niniejsze sprawozdanie odnosi się do projektu decyzji w sprawie zobowiązań zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 2  ("projekt decyzji") skierowanej do O2 Czech Republic a.s. ("O2"), CETIN a.s. ("CETIN") i ich spółki dominującej PPF Group NV ("PPF") oraz T-Mobile Czech Republic a.s. ("TMCZ") i jej spółki dominującej Deutsche Telekom AG ("DT") 3 .

2. 25 października 2016 r., po otrzymaniu skargi na podstawie art. 7 rozporządzenia 1/2003, Komisja wszczęła

w niniejszej sprawie postępowanie przeciwko stronom współużytkującym sieci.

3. 7 sierpnia 2019 r. Komisja wszczęła również postępowanie przeciwko DT i PPF.

4. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do stron współużytkujących sieci 7 sierpnia 2019 r., które zostało im doręczone 9 sierpnia 2019 r. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń przedstawiono wstępne obawy Komisji dotyczące możliwego pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG poprzez współpracę zapisaną w niektórych umowach o wspólnym korzystaniu z sieci 4  w odniesieniu do sieci telefonii ruchomej na terytorium Czech (z wyjątkiem obszarów Pragi i Brna), zawartych między stronami współużytkującym sieci 5 .

5. 14 lutego 2020 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do DT i PFT, które zostało im dorę

czone 18 lutego 2020 r.

6. Strony otrzymały dostęp do akt. Po otrzymaniu pisemnych odpowiedzi stron na (odnośne) pisemne zgłoszenia zastrzeżeń odbyło się trzydniowe spotkanie wyjaśniające w dniach 15-17 września 2020 r., w którym uczestniczyły wszystkie strony 6 .

7. 27 sierpnia 2021 r., po przeanalizowaniu dowodów zawartych w aktach sprawy oraz argumentów i dowodów przed

stawionych przez strony w ich odpowiedziach i na spotkaniu wyjaśniającym, Komisja przyjęła ocenę wstępną w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia 1/2003, w której przedstawiła zrewidowane obawy Komisji dotyczące konkurencji. Ocena wstępna została doręczona stronom 30 sierpnia 2021 r.

8. 15, 16 i 17 września 2021 r. strony przedłożyły Komisji proponowane zobowiązania ("proponowane zobowiązania")

w odpowiedzi na obawy wyrażone we wstępnej ocenie Komisji.

9. 1 października 2021 r. Komisja opublikowała zawiadomienie zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia 1/2003, w któ

rym wezwała zainteresowane osoby trzecie do przedstawienia uwag na temat proponowanych zobowiązań.

10. 15 grudnia 2021 r. Komisja poinformowała strony o zgłoszonych uwagach.

11. 29 marca i 7 kwietnia 2022 r. strony przedłożyły zmienioną propozycję zobowiązań. 3 i 8 czerwca 2022 r. strony

przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").

12. W projekcie decyzji czyni się ostateczne zobowiązania wiążącymi dla stron i stwierdza się, że nie ma już podstaw do podejmowania przez Komisję działań w tej sprawie w odniesieniu do obaw przedstawionych we wstępnej ocenie.

13. Nie otrzymałam żadnych wniosków ani skarg w odniesieniu do procedury ustalania zobowiązań zgodnie z art. 15 ust. 1 decyzji 2011/695/UE. Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Brukseli, dnia 5 lipca 2022 r.

1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i art. 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie nr 1/2003").
3 O2, CETIN i TMCZ będą zbiorczo zwane dalej "stronami współużytkującymi sieci". Wraz ze swoimi spółkami dominującymi (PPF i DT) będą dalej zwane łącznie "stronami".
4 Przedmiotowymi umowami są umowy o wspólnym korzystaniu z sieci podpisane 29 października 2013 r. w odniesieniu do technologii 2G i 3G oraz 2 maja 2014 r. w odniesieniu do technologii LTE/4G.
5 Faktycznym sygnatariuszem było przedsiębiorstwo Telefónica Czech Republic, poprzednik O2. Od 1 czerwca 2015 r. spółka CETIN (następca prawny O2 w zakresie infrastruktury i powiązanej działalności hurtowej) zastąpiła O2 jako strona umów o wspólnym korzystaniu z sieci.
6 Ze względu na trwającą pandemię kilku przedstawicieli uczestniczyło w spotkaniu wyjaśniającym w Brukseli osobiście, podczas gdy inni uczestniczyli zdalnie za pośrednictwem wideokonferencji lub transmisji internetowej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024