Statut EU-SOLARIS ERIC

Statut EU-SOLARIS ERIC (2022/C 446/01)
(2022/C 446/01)

Wykaz skrótów
BNN Zarząd Węzłów Krajowych
CSP/STE skupianie światła słonecznego/energia słoneczna termiczna
ERIC konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej
WZ walne zgromadzenie
PWI prawa własności intelektualnej
MD dyrektor generalny
RI infrastruktura badawcza
B&R badania i rozwój
STC Komitet Naukowo-Techniczny
SLA umowa o gwarantowanym poziomie usług

PREAMBUŁA

Republika Francuska,

Królestwo Hiszpanii,

Republika Federalna Niemiec,

oraz

Republika Cypryjska,

zwane dalej "członkami",

oraz

Republika Portugalska,

zwana dalej "obserwatorem",

MAJĄC NA UWADZE,

że rozwój energii słonecznej, w szczególności z wykorzystaniem koncentratorów, ma wymiar europejski, który wymaga silnego sojuszu między europejskimi zespołami badawczymi, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury badawczej, w celu zwiększenia efektywności badań i rozwoju technologii;

UZNAJĄC,

że celem inicjatywy EU-SOLARIS jest pogłębienie więzi międzyludzkich i naukowych między sygnatariuszami, aby wspierać i stymulować badania oraz innowacje na rzecz zrównoważonego rozwoju technologii skupiania światła słonecz- nego/energii słonecznej termicznej (CSP/STE) na szczeblu europejskim;

MAJĄC NA UWADZE,

że członkowie od kilku lat współpracują w dziedzinie badań nad systemami CSP/STE w celu wydajnego przekształcania tej energii w energię elektryczną oraz nośniki energii odnawialnej, magazynowania jej, opracowywania lub testowania materiałów, badania wiarygodnych metod pomiarowych, a także optymalizowania komponentów, przy czym dysponują oni specjalistycznymi umiejętnościami i obsługują uzupełniające się infrastruktury badawcze;

MAJĄC NA UWADZE,

że cele członków konsorcjum obejmują:

- utworzenie konsorcjum rozproszonej infrastruktury badawczej (infrastruktury badawczej obejmującej więcej niż jedną placówkę) w zakresie technologii CSP/STE, aby zapewnić najbardziej kompletny, wysokiej jakości zestaw infrastruktury naukowej na szczeblu międzynarodowym, ułatwiając przy tym naukowcom zarówno ze środowisk akademickich, jak i branżowych dostęp do wysoko wyspecjalizowanej infrastruktury badawczej,

- połączenie europejskich środowisk naukowych, uniwersyteckich i branżowych działających w sektorze CSP/STE,

- zapewnienie wydajnego zarządzania zasobami, aby uniknąć niepotrzebnego powielania i duplikowania technologii,

- utrzymanie Europy w czołówce rozwoju technologii CSP/STE na świecie,

POSTANAWIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  I

ELEMENTY ZASADNICZE I POLITYKA W ZAKRESIE DANYCH

Artykuł  1

Nazwa i siedziba

1. 
Tworzy się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) pod nazwą "Europejska Infrastruktura Badawcza na rzecz Skupiania Światła Słonecznego" (zwane dalej "EU-SOLARIS ERIC") zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1  (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie ERIC").
2. 
Siedziba statutowa EU-SOLARIS ERIC znajduje się w Almerii w Hiszpanii.
Artykuł  2

Wizja, misja i cele strategiczne

1. 
EU-SOLARIS ERIC ustanawia i obsługuje światowej klasy rozproszoną infrastrukturę badawczą w zakresie skupiania światła słonecznego/energii słonecznej termicznej (CSP/STE), która ma pełnić rolę centralnego ośrodka odpowiedzialnego za skoordynowane działanie krajowych ośrodków badań naukowych zajmujących się technologiami CSP/STE, które to ośrodki przeznaczają część swoich możliwości w zakresie badań i rozwoju na potrzeby EU-SOLARIS ERIC, udostępniając treści, narzędzia i wiedzę ekspercką związane z technologiami CSP/STE.
2. 
Wszystkie obiekty badawcze wchodzące w skład ERIC pozostaną własnością instytucji, którym podlegają, podobnie jak prawa do zarządzania dostępem do nich oraz warunkami, na których jest on udzielany.
3. 
Stosunki między EU-SOLARIS ERIC a krajowymi ośrodkami badań naukowych reguluje się w drodze zawarcia szczegółowych umów o gwarantowanym poziomie usług.
4. 
W związku z powyższym EU-SOLARIS ERIC realizuje opisane poniżej zamierzenia i cele.
5. 
Wizja: osiągnięcie pozycji europejskiej infrastruktury badawczej stanowiącej punkt odniesienia w zakresie rozwoju technologicznego CSP/STE i związanych z tymi technologiami zastosowań.
6. 
Misja: zapewnienie społecznościom naukowym i branżowym najlepszych warunków do rozwoju działań badawczych w zakresie CSP/STE.
7. 
Cele strategiczne:
a)
koordynowanie, jako unikalna infrastruktura o rozproszonym charakterze, głównych istniejących instalacji badawczo- rozwojowych w Europie, przy jednoczesnym zapewnieniu sektorowi CSP/STE najbardziej kompletnego zestawu infrastruktury naukowej wysokiej jakości na szczeblu międzynarodowym;
b)
ustanowienie punktu kompleksowej obsługi, w którym skutecznie i optymalnie zapewnia się użytkownikom, którzy potrzebują usług związanych z CSP/STE, wysoko wyspecjalizowane obiekty, zasoby i usługi badawcze;
c)
zacieśnienie współpracy między instytucjami naukowymi, środowiskiem akademickim i branżowym, a także wspieranie badań naukowych realizowanych w ramach współpracy przez główne ośrodki badań naukowych w Europie działające w tym sektorze;
d)
określenie nowych wymagań w celu doskonalenia obiektów badawczych oraz budowy nowych (w razie potrzeby), a także optymalizowanie i propagowanie specjalizacji istniejących obiektów przy jednoczesnym unikaniu niepotrzebnego powielania i dublowania technologii;
e)
określenie i ustanowienie najlepszych praktyk badawczych i eksperymentalnych, prowadzenie i koordynowanie otwartego rozpowszechniania wyników i danych eksperymentalnych, gdy tylko jest to możliwe, aby przyczynić się w ten sposób do wzmocnienia czołowej pozycji Europy na poziomie międzynarodowym;
f)
utrzymanie Europy w czołówce rozwoju technologii CSP/STE na świecie i w roli lidera w tej dziedzinie.
Artykuł  3

Zadania i działania

1. 
Aby realizować swoje zamierzenia i cele, EU-SOLARIS ERIC - bezpośrednio albo za pośrednictwem stron trzecich - angażuje się w następujące działania:
a)
przyznanie europejskiemu środowisku badawczemu i branżowemu skutecznego dostępu do zasobów i usług udostępnionych przez węzły krajowe zgodnie z zasadami ustanowionymi w niniejszym statucie;
b)
zwiększenie interoperacyjności między ośrodkami badań naukowych członków i obserwatorów specjalizującymi się w dziedzinie technologii CSP/STE;
c)
przyczynienie się do postępu technologicznego w zakresie zasobów i usług związanych z CSP/STE oraz korzystanie z niego;
d)
nawiązanie porozumień o współpracy ze stronami trzecimi;
e)
zapewnianie szkoleń i ułatwienie mobilności naukowców celem wzmocnienia i ustrukturyzowania europejskiej przestrzeni badawczej;
f)
nawiązanie stosunków międzynarodowych z innymi organizacjami i organami, publicznymi lub prywatnymi, europejskimi i pozaeuropejskimi, zainteresowanymi jego działaniami i dziedzinami powiązanymi;
g)
koordynowanie działań z innymi podmiotami europejskimi zajmującymi się badaniami i rozwojem w dziedzinie CSP/STE;
h)
prowadzenie wszelkich innych działań mających na celu realizowanie zamierzeń i celów EU-SOLARIS ERIC.
2. 
EU-SOLARIS ERIC zapewnia węzłom krajowym dostęp - do celów niemających charakteru gospodarczego - do zestawu obiektów badawczych oraz wspólnych działań w zakresie badań i rozwoju poprzez skoordynowany, długoterminowy program rozwoju. EU-SOLARIS ERIC może jednak angażować się w ograniczonym stopniu w działalność nastawioną na zysk, pod warunkiem że:
a)
jest ona ściśle związana z jego główną działalnością określoną w niniejszym statucie oraz
b)
nie zagraża realizacji zamierzeń ani celów EU-SOLARIS ERIC.
3. 
EU-SOLARIS ERIC ewidencjonuje oddzielnie koszty i przychody z takiej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi. Wszelkie dochody z tytułu wspomnianej działalności gospodarczej EU-SOLARIS ERIC wykorzystuje do osiągnięcia swoich celów.
Artykuł  4

Czas trwania oraz rozpoczęcie działalności operacyjnej

Nie naruszając postanowień niniejszego statutu dotyczących likwidacji i rozwiązania konsorcjum, EU-SOLARIS ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.

Artykuł  5

Odpowiedzialność i ubezpieczenie

1. 
EU-SOLARIS ERIC ponosi odpowiedzialność za swoje długi powstałe w wyniku prowadzonej działalności.
2. 
Odpowiedzialność finansowa członków za długi ERIC jest ograniczona do wysokości wkładów wniesionych przez nich do ERIC.
3. 
EU-SOLARIS ERIC zawiera i utrzymuje odpowiednią umowę ubezpieczenia od wszelkiego ryzyka związanego z funkcjonowaniem ERIC.
Artykuł  6

Procedura likwidacji i rozwiązania EU-SOLARIS ERIC

1. 
EU-SOLARIS ERIC informuje Komisję Europejską, za pośrednictwem dyrektora generalnego, o wszelkich okolicznościach, które mogłyby poważnie zagrozić osiągnięciu celu EU-SOLARIS ERIC lub utrudnić mu spełnienie warunków określonych w rozporządzeniu w sprawie ERIC.
2. 
W szczególności EU-SOLARIS ERIC ulega likwidacji i rozwiązaniu w przypadku któregokolwiek z następujących zdarzeń:
a)
w wyniku uchwały podjętej przez walne zgromadzenie większością głosów ustaloną w niniejszym statucie lub
b)
w wyniku decyzji wydanej przez Komisję Europejską na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie ERIC.
3. 
Stosuje się następującą procedurę:
a)
Dyrektor generalny EU-SOLARIS ERIC informuje Komisję Europejską o uchwale walnego zgromadzenia w sprawie likwidacji i rozwiązania EU-SOLARIS ERIC w terminie dziesięciu (10) dni od dnia podjęcia uchwały.
b)
Nie naruszając art. 5 statutu, wszelkie aktywa i zobowiązania pozostałe po spłacie długów EU-SOLARIS ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich wkładu pieniężnego do EU-SOLARIS ERIC w chwili rozwiązania.
c)
Dyrektor generalny EU-SOLARIS ERIC informuje Komisję Europejską o zakończeniu procesu likwidacji i rozwiązania EU-SOLARIS ERIC w terminie dziesięciu (10) dni od dnia zakończenia takiego procesu.
d)
EU-SOLARIS ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
e)
Jeżeli w jakimkolwiek momencie swojego istnienia EU-SOLARIS ERIC jest niezdolne do spłaty swoich długów, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie Komisję Europejską zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
Artykuł  7

Polityka w zakresie dostępu użytkowników

1. 
EU-SOLARIS ERIC propaguje oparty na zasługach naukowych dostęp do usług i infrastruktury, które wspierają i ułatwiają osiąganie doskonałości w badaniach naukowych w obszarze działalności EU-SOLARIS ERIC, a także kulturę praktycznego doskonalenia poprzez działalność szkoleniową.
2. 
Dostęp do EU-SOLARIS ERIC jest otwarty, niekoniecznie bezpłatnie, dla wszelkiego rodzaju użytkowników, w tym pochodzących ze wszystkich państw europejskich i nieeuropejskich. Wnioski będą poddawane uproszczonemu procesowi kontroli kwalifikowalności i wykonalności pod kątem procedur i kryteriów oceny.
3. 
Procedury i kryteria oceny, na podstawie których przyznaje się lub ogranicza dostęp do danych i narzędzi infrastruktury EU-SOLARIS ERIC, a także koszty takiego dostępu określa się w zasadach regulujących dostęp lub w przepisach wewnętrznych sporządzonych przez dyrektora generalnego i zatwierdzonych przez walne zgromadzenie po konsultacji z Komitetem Naukowo-Technicznym (STC) i Zarządem Węzłów Krajowych (BNN).
4. 
Procedury i kryteria oceny podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej EU-SOLARIS ERIC.
5. 
EU-SOLARIS ERIC przekazuje użytkownikom infrastruktury EU-SOLARIS ERIC zasady i wytyczne dotyczące dostępu, aby zapewnić, że w badaniach prowadzonych z wykorzystaniem zasobów infrastruktury EU-SOLARIS ERIC należących do ośrodków badań naukowych państw będących jego członkami (jak określono w art. 2 statutu), uznaje się i szanuje prawa własności, prywatność, etykę oraz ochronę infrastruktury badawczej i danych właściciela, a także zobowiązania dotyczące tajemnicy i poufności, oraz że użytkownicy przestrzegają warunków dostępu, środków bezpieczeństwa i zarządzania informacjami instytucji badawczych uczestniczących w infrastrukturze EU-SOLARIS ERIC.
Artykuł  8

Polityka w zakresie oceny naukowej

W procedurze oceny naukowej projektów, których wnioskodawcy ubiegają się o dostęp do infrastruktury EU-SOLARIS ERIC, uwzględnia się zasługi naukowe, niezaspokojone potrzeby sektora oraz potencjalne wykorzystanie w sektorze i wpływ na niego, przy czym procedura ta opiera się na zasadach przejrzystości, sprawiedliwości i bezstronności. Procedurę tę określa się w przepisach wewnętrznych sporządzonych przez dyrektora generalnego i zatwierdzonych przez walne zgromadzenie po konsultacji z STC i BNN.

Artykuł  9

Polityka upowszechniania wyników badań

1. 
EU-SOLARIS ERIC wdraża odpowiednie środki mające na celu upowszechnianie swojej infrastruktury i jej wykorzystania w badaniach naukowych i wszelkich usługach związanych z celami EU-SOLARIS ERIC.
2. 
EU-SOLARIS ERIC wspiera upowszechnianie i wymianę wyników uzyskanych dzięki wykorzystaniu swojej infrastruktury badawczej.
3. 
Bez uszczerbku dla potencjalnych praw własności intelektualnej EU-SOLARIS ERIC zapewnia, aby jego użytkownicy podawali do wiadomości publicznej wyniki badań naukowych przeprowadzonych z wykorzystaniem infrastruktury ERIC oraz aby robili to za pośrednictwem EU-SOLARIS ERIC, zgodnie z europejskimi i krajowymi warunkami udzielania dotacji. Powyższe nie będzie miało zastosowania do działań w zakresie badań i rozwoju prowadzonych przez ośrodki badań naukowych, jeżeli korzystają one ze swojej własnej infrastruktury poza zakresem działania ERIC.
4. 
W polityce upowszechniania wyników badań określa się poszczególne grupy docelowe, a EU-SOLARIS ERIC wykorzystuje wszystkie dostępne mu kanały, aby zapewnić jak najszersze upowszechnienie wyników badań wśród tych grup.
Artykuł  10

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Wszelkie prawa własności intelektualnej (zwane dalej "PWI"), które uzyskano lub których przedmiot stworzono lub opracowano za pośrednictwem EU-SOLARIS ERIC, przysługują EU-SOLARIS ERIC i stanowią jego wyłączną własność. Użytkownikom można jednak przyznać ograniczone okresy zastrzeżenia danych.
2. 
Bez uszczerbku dla warunków określonych w umowach zawartych między EU-SOLARIS ERIC a członkami lub obserwatorami wszystkie PWI, które uzyskano, które powstały lub których przedmiot został stworzony lub opracowany w wyniku pracy personelu członka lub obserwatora, należą do danego członka lub obserwatora.
3. 
W odniesieniu do kwestii związanych z PWI stosunki między członkami i obserwatorami EU-SOLARIS ERIC są regulowane właściwymi przepisami krajowymi poszczególnych członków i obserwatorów oraz porozumieniami międzynarodowymi, których wspomniani członkowie i obserwatorzy są stronami.
4. 
Postanowienia niniejszego statutu i przepisy wewnętrzne pozostają bez uszczerbku dla już istniejących praw własności intelektualnej należących do członków i obserwatorów.
5. 
Członkowie EU-SOLARIS ERIC uzgadniają i zatwierdzają, za pośrednictwem walnego zgromadzenia, politykę i przepisy EU-SOLARIS w zakresie PWI, na wniosek dyrektora generalnego i po konsultacji z STC i BNN. W przepisach dotyczących praw własności intelektualnej określa się zasady EU-SOLARIS ERIC dotyczące identyfikacji, ochrony i utrzymania PWI EU-SOLARIS ERIC, zarządzania tymi prawami, uwzględniając dostęp do nich.
6. 
BNN może zalecić dyrektorowi generalnemu zawarcie umów z krajowych ośrodkami infrastruktury oraz konsorcjami w odniesieniu do infrastruktury badawczej EU-SOLARIS ERIC, aby zapewnić takim podmiotom oraz stronom trzecim dostęp do wiedzy naukowej wynikającej z infrastruktury badawczej EU-SOLARIS ERIC.
Artykuł  11

Polityka zatrudnienia

1. 
EU-SOLARIS ERIC przestrzega zasady równouprawnienia i niedyskryminacji.
2. 
W związku z tym w polityce dotyczącej zatrudniania personelu EU-SOLARIS ERIC oferuje równe szanse i powstrzymuje się od dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, wyznanie, ideologię, niepełnosprawność, orientację seksualną lub jakiekolwiek inne kryterium uznane za dyskryminujące zgodnie z prawem wspólnotowym.
3. 
Dyrektor generalny może proponować zmiany w przepisach wewnętrznych dotyczących zatrudnienia, przy czym zawsze wymagana jest zgoda walnego zgromadzenia.
Artykuł  12

Polityka zamówień publicznych

1. 
W przeprowadzanych zamówieniach publicznych EU-SOLARIS ERIC zapewnia sprawiedliwe i niedyskryminacyjne traktowanie wszystkim oferentom, osobom oferującym towary oraz osobom świadczącym usługi. Polityka zamówień publicznych EU-SOLARIS ERIC jest zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji.
2. 
Dyrektor generalny ustanawia szczegółowe przepisy wewnętrzne i kryteria zapewniające przejrzystość, równość i niedyskryminację przy udzielaniu zamówień. Przepisy te podlegają zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie.
3. 
Za wszystkie zamówienia realizowane przez EU-SOLARIS ERIC odpowiada dyrektor generalny. W związku z tym dyrektor generalny przestrzega obowiązujących w danym czasie krajowych i europejskich przepisów dotyczących zamówień publicznych. Wszelkie oferty należy opublikować na stronie internetowej EU-SOLARIS ERIC. Należy opublikować decyzję o udzieleniu zamówienia wraz z pełnym uzasadnieniem.
Artykuł  13

Polityka w zakresie danych

1. 
Zasady otwartego oprogramowania oraz otwartego dostępu mają pierwszeństwo zgodnie z zasadami FAIR (znajdowal- ność, dostępność, interoperacyjność i możliwość ponownego wykorzystania).
2. 
EU-SOLARIS ERIC dostarcza użytkownikom wytycznych (w tym za pośrednictwem strony internetowej), tak aby badania prowadzone z wykorzystaniem materiałów udostępnionych za pośrednictwem EU-SOLARIS ERIC były prowadzone w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli danych oraz prywatności osób.
3. 
EU-SOLARIS ERIC dopilnowuje, by użytkownicy wyrazili zgodę na warunki udzielania dostępu oraz by wdrożono stosowne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego przechowywania i przetwarzania danych.
4. 
EU-SOLARIS ERIC określa mechanizmy badania zarzutów naruszenia bezpieczeństwa i naruszenia poufności w odniesieniu do danych badawczych.
5. 
Dyrektor generalny przedstawia walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia przepisy wewnętrzne dotyczące polityki w zakresie danych w odniesieniu do użytkowników infrastruktury EU-SOLARIS ERIC, węzłów krajowych oraz stron trzecich, takich jak uniwersytety, ośrodki badań naukowych i podmioty branżowe, bez uszczerbku dla istniejących PWI.

ROZDZIAŁ  II

CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY

Artykuł  14

Członkowie i obserwatorzy

1. 
Następujące podmioty mogą być członkami lub obserwatorami EU-SOLARIS ERIC:
a)
państwa członkowskie Unii Europejskiej;
b)
państwa stowarzyszone, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu w sprawie ERIC;
c)
państwa trzecie, inne niż państwa stowarzyszone oraz
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
Obserwatorzy są przyjmowani na okres nie dłuższy niż dwa lata, chyba że walne zgromadzenie wyrazi zgodę na przedłużenie tego okresu.
3. 
Państwa wymienione w załączniku I do niniejszego statutu to członkowie i obserwatorzy EU-SOLARIS ERIC.
Artykuł  15

Reprezentacja członków i obserwatorów

1. 
Każdy członek lub obserwator jest reprezentowany na walnym zgromadzeniu przez maksymalnie dwóch przedstawicieli, którzy wykonują prawa i obowiązki każdego członka lub obserwatora na warunkach przewidzianych w niniejszym statucie. Należy wyraźnie wyznaczyć przedstawiciela, który ma prawo głosu w imieniu członka. Rolę przedstawicieli członków i obserwatorów mogą pełnić krajowe lub regionalne instytucje publiczne lub podmioty prywatne świadczące usługę publiczną.
2. 
Każdy członek lub obserwator powiadamia dyrektora generalnego o organie lub organach, które będą go reprezentować w EU-SOLARIS ERIC, i oficjalnie je wyznacza.
3. 
Dany członek lub obserwator ma obowiązek poinformować dyrektora generalnego o wszelkich zmianach dotyczących oficjalnych przedstawicieli drogą oficjalną.
Artykuł  16

Prawa członków i obserwatorów

1. 
Poniżej przedstawiono prawa członków EU-SOLARIS ERIC, bez uszczerbku dla ich uzupełnienia innymi postanowieniami niniejszego statutu:
a)
każdy członek ma jeden głos, zgodnie z postanowieniami art. 26 niniejszego statutu, jeżeli państwa członkowskie Unii Europejskiej i państwa stowarzyszone nie mają wspólnie większości praw głosu;
b)
prawo do udziału w posiedzeniach walnego zgromadzenia;
c)
prawo głosu w procedurach podejmowania uchwał przez walne zgromadzenie zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu;
d)
prawo do bycia reprezentowanym przez innego członka na posiedzeniach walnego zgromadzenia;
e)
prawo do wyznaczania przedstawicieli zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu;
f)
prawo do przedstawiania kandydatur i wybierania członków organów EU-SOLARIS ERIC;
g)
prawo do informacji do celów prawidłowego monitorowania rozwoju EU-SOLARIS ERIC;
h)
prawo do zaskarżania uchwał podjętych przez organy zarządzające EU-SOLARIS ERIC, jeżeli uchwały te podjęto z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa, postanowień niniejszego statutu lub jakichkolwiek innych przepisów wewnętrznych o charakterze uzupełniającym. Prawo to należy wykonać w ciągu trzech miesięcy od dnia podjęcia uchwały;
i)
prawo do dokonywania dobrowolnych wkładów (pieniężnych lub rzeczowych) na rzecz EU-SOLARIS ERIC poza wkładami obowiązkowymi;
j)
prawo do czynnego udziału w działaniach i wydarzeniach, których organizatorem lub uczestnikiem jest EU-SOLARIS ERIC;
k)
prawo do rezygnacji na warunkach ustanowionych w art. 19 niniejszego statutu oraz
l)
prawo do otrzymania kwoty związanej z rozwiązaniem, która mogłaby przysługiwać mu w wyniku likwidacji i rozwiązania EU-SOLARIS ERIC.
2. 
Poniżej przedstawiono prawa obserwatorów EU-SOLARIS ERIC, bez uszczerbku dla ich uzupełnienia innymi postanowieniami niniejszego statutu:
a)
prawo do udziału - jednak bez prawa głosu - w posiedzeniach walnego zgromadzenia;
b)
prawo do wyznaczenia do dwóch przedstawicieli, którzy będą reprezentować obserwatora na walnym zgromadzeniu na warunkach przewidzianych w niniejszym statucie;
c)
prawo do dokonywania dobrowolnych wkładów na rzecz EU-SOLARIS ERIC;
d)
prawo do rezygnacji na warunkach ustanowionych w art. 19 niniejszego statutu.
Artykuł  17

Obowiązki członków i obserwatorów

1. 
Na członkach EU-SOLARIS ERIC spoczywają następujące obowiązki:
a)
wpłacanie corocznego wkładu przypadającego na każdego członka zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu;
b)
wyznaczenie do dwóch przedstawicieli, tak aby dany członek mógł być reprezentowany na walnym zgromadzeniu;
c)
przyznanie swoim przedstawicielom pełnomocnictwa do głosowania na posiedzeniach walnego zgromadzenia EU-SOLARIS ERIC, przy czym podjęte przez nich decyzje i oddane przez nich głosy są wiążące dla każdego członka;
d)
propagowanie i ułatwienie swojej społeczności naukowej dostępu do usług i infrastruktury EU-SOLARIS ERIC na warunkach przewidzianych w niniejszym statucie oraz innych przepisach wewnętrznych o charakterze uzupełniającym;
e)
ochrona i prawidłowe wykorzystywanie PWI powstałych w ramach EU-SOLARIS ERIC zgodnie z jego polityką dotyczącą PWI;
f)
zachowywanie poufności informacji, do których mogą mieć dostęp członkowie i ich ośrodki badań naukowych, jeżeli udostępnione informacje zgłoszono jako informacje poufne lub wewnętrzne.
2. 
Każdy członek, w ramach dostępnych środków, podejmuje ponadto takie działania, jakie mogą być konieczne, aby:
a)
sprzyjać stwarzaniu atmosfery współpracy i pogłębiać więzi między EU-SOLARIS ERIC i jego poszczególnymi grupami interesów, takimi jak społeczność naukowa, branża i społeczeństwo;
b)
promować EU-SOLARIS ERIC jako infrastrukturę badawczą stanowiącą punkt odniesienia w sektorze;
c)
współpracować i uczestniczyć w różnego rodzaju wydarzeniach i działaniach w zakresie komunikacji i promocji organizowanych przez EU-SOLARIS ERIC.
3. 
Na obserwatorach EU-SOLARIS ERIC spoczywają następujące obowiązki:
a)
wyznaczenie do dwóch przedstawicieli, tak aby dany obserwator mógł uczestniczyć w walnym zgromadzeniu;
b)
propagowanie i ułatwienie swojej społeczności naukowej dostępu do usług i infrastruktury EU-SOLARIS ERIC na warunkach przewidzianych w niniejszym statucie oraz innych przepisach wewnętrznych o charakterze uzupełniającym;
c)
zachowywanie poufności informacji, do których mogą mieć dostęp obserwatorzy i ich ośrodki badań naukowych, jeżeli udostępnione informacje zgłoszono jako informacje poufne lub wewnętrzne.
4. 
Każdy obserwator, w ramach dostępnych środków, podejmuje ponadto takie działania, jakie mogą być konieczne, aby:
a)
sprzyjać stwarzaniu atmosfery współpracy i pogłębiać więzi między EU-SOLARIS ERIC a ich poszczególnymi grupami interesów, takimi jak społeczność naukowa, branża i społeczeństwo, oraz
b)
współpracować i uczestniczyć w różnego rodzaju wydarzeniach i działaniach w zakresie komunikacji i promocji organizowanych przez EU-SOLARIS ERIC;
c)
promować EU-SOLARIS ERIC jako infrastrukturę badawczą stanowiącą punkt odniesienia w sektorze.
Artykuł  18

Przyjmowanie nowych członków i obserwatorów

1. 
Podmioty, które spełniają warunki wstępne określone w art. 14 niniejszego statutu, mogą przystąpić do EU-SOLARIS ERIC jako nowi członkowie lub obserwatorzy.
2. 
Wszczęcie procedury następuje na wniosek wnioskodawcy poprzez złożenie pisma skierowanego do dyrektora generalnego.
3. 
Dyrektor generalny przedkłada członkom wszystkie informacje i dokumentację przedstawione przez wnioskodawcę, przy czym można zwrócić się do wnioskodawcy o ich rozszerzenie lub doprecyzowanie.
4. 
Odmowa przedstawienia tego rodzaju informacji lub dokumentacji przez wnioskodawcę bądź bezzasadne opóźnienie ich przedstawienia uznaje się za odstąpienie wnioskodawcy od wniosku o przystąpienie do EU-SOLARIS ERIC.
5. 
Po zakończeniu procedury informacyjnej walne zgromadzenie ogłasza jednogłośnie, czy uwzględniono przedstawiony przez wnioskodawcę wniosek o nadanie statusu członka lub obserwatora.
Artykuł  19

Dobrowolna rezygnacja członków i obserwatorów

1. 
Członkowie muszą złożyć wniosek o rezygnację co najmniej 12 miesięcy przed planowaną datą rezygnacji. Rezygnacja staje się skuteczna dopiero po zakończeniu roku budżetowego.
2. 
Po upływie dwóch lat od przystąpienia do EU-SOLARIS ERIC obserwatorzy mogą wycofać się z końcem roku budżetowego, o ile złożą stosowny wniosek w terminie 12 miesięcy przed planowaną datą rezygnacji.
3. 
Członkowie i obserwatorzy muszą wywiązać się ze wszystkich zobowiązań finansowych i innych obowiązków, zanim ich rezygnacja stanie się skuteczna.
Artykuł  20

Wykluczenie członków i obserwatorów

1. 
Naruszenie któregokolwiek z poniższych obowiązków stanowi uzasadnioną podstawę wykluczenia członków lub obserwatorów:
a)
niedokonanie wpłaty corocznego wkładu finansowego lub powtarzające się i nieuzasadnione opóźnienie wpłaty wspomnianego corocznego wkładu finansowego;
b)
dowolne inne naruszenie obowiązków wynikających z niniejszego statutu, które wpływa na realizację zamierzeń i celów EU-SOLARIS ERIC.
2. 
Na wniosek dyrektora generalnego lub członków reprezentujących jedną trzecią (1/3) praw głosu w EU-SOLARIS ERIC zwołuje się walne zgromadzenie w celu postanowienia o ewentualnym wykluczeniu członka lub obserwatora, któremu zarzuca się naruszenie obowiązków.
3. 
Walne zgromadzenie podejmuje decyzję o ewentualnym wykluczeniu danego członka lub obserwatora zgodnie z zasadą większości głosów określoną w niniejszym statucie.
4. 
W każdym przypadku, zanim walne zgromadzenie podejmie odpowiednią uchwałę, członkowi lub obserwatorowi, któremu zarzuca się naruszenie obowiązków, przysługuje prawo do środka prawnego, wysłuchania i obrony.
5. 
Niezależnie od postanowień poprzednich sekcji każdy członek lub obserwator EU-SOLARIS ERIC niezwłocznie i automatycznie traci ten status, jeżeli warunki wstępne określone w art. 5 niniejszego statutu nie są już spełniane.
6. 
Wykluczenie, na warunkach przewidzianych w przepisach mających zastosowanie do EU-SOLARIS ERIC, w żadnym przypadku nie powoduje powstania prawa do odszkodowania za szkody na rzecz wykluczonego członka lub obserwatora.
Artykuł  21

Zawieszenie praw członków i obserwatorów

1. 
Niezależnie od postanowień poprzedniego artykułu i z tych samych powodów walne zgromadzenie może postanowić, większością głosów przewidzianą w statucie, o zawieszeniu praw głosu członków, ich przedstawicieli lub wszelkich innych osób powołanych przez nich do poszczególnych organów zarządzających i doradczych EU-SOLARIS ERIC.
2. 
W odniesieniu do obserwatorów zawieszenie polega na pozbawieniu obserwatorów, ich przedstawicieli oraz wszelkich innych powołanych przez nich osób prawa do udziału w posiedzeniach poszczególnych organów zarządzających i doradczych EU-SOLARIS ERIC.
3. 
Zawieszenie członka lub obserwatora pociąga za sobą również zawieszenie przywilejów nadanych w niniejszym statucie społecznościom użytkowników danego członka lub obserwatora w odniesieniu do korzystania z usług oferowanych przez EU-SOLARIS ERIC oraz dostępu do infrastruktury obsługiwanej przez EU-SOLARIS ERIC. W związku z tym w czasie trwania zawieszenia członka lub obserwatora dostęp ich poszczególnych społeczności naukowych i branżowych do usług i infrastruktury EU-SOLARIS ERIC jest taki sam jak dostęp oferowany jakiejkolwiek osobie trzeciej spoza EU-SOLARIS ERIC.
4. 
Walne zgromadzenie może podjąć decyzję o zniesieniu wspomnianego zawieszenia taką samą większością głosów po ustaleniu przez dyrektora generalnego, że zawieszony członek lub obserwator usunął naruszenia, które były przyczyną zawieszenia.
5. 
W każdym przypadku, zanim walne zgromadzenie podejmie odpowiednią uchwałę, członkowi lub obserwatorowi, któremu zarzuca się naruszenie obowiązków, przysługuje prawo do środka prawnego, wysłuchania i obrony.
6. 
Zawieszenie danego członka lub obserwatora nie uniemożliwia walnemu zgromadzeniu podjęcia ostatecznej decyzji o jego wykluczeniu na warunkach przewidzianych w powyższym art. 20.
7. 
Zawieszenie, na warunkach przewidzianych w przepisach mających zastosowanie do EU-SOLARIS ERIC, w żadnym przypadku nie powoduje powstania prawa do odszkodowania za szkody na rzecz zawieszonego członka lub obserwatora.

ROZDZIAŁ  III

ZARZĄDZANIE EU-SOLARIS ERIC

Artykuł  22

Organy zarządzające EU-SOLARIS ERIC

1. 
Zarządzanie i administrowanie ERIC należy do walnego zgromadzenia, w skład którego wchodzą przedstawiciele członków i obserwatorów EU-SOLARIS ERIC.
2. 
Dyrektor generalny pełni funkcję prezesa oraz przedstawiciela prawnego EU-SOLARIS ERIC i zostanie powołany przez walne zgromadzenie.
Artykuł  23

Organy doradcze i komitety wsparcia EU-SOLARIS ERIC

1. 
Organy zarządzające EU-SOLARIS ERIC otrzymują wsparcie co najmniej następujących organów doradczych:
a)
Komitet Naukowo-Techniczny wspiera walne zgromadzenie, zaś
b)
Zarząd Węzłów Krajowych wspiera dyrektora generalnego.
2. 
Możliwe jest utworzenie innych organów doradczych, zarówno na stałe, jak i na potrzeby konkretnego projektu lub konkretnej sprawy, w drodze uchwały podjętej przez walne zgromadzenie odpowiednią większością głosów.
Artykuł  24

Rola walnego zgromadzenia

Walne zgromadzenie jest najwyższym organem zarządzającym EU-SOLARIS ERIC decydującym o sprawach mających decydujące znaczenie dla realizacji zamierzeń i celów EU-SOLARIS ERIC, a także o wszelkich sprawach wyraźnie zastrzeżonych dla walnego zgromadzenia w niniejszym statucie.

Artykuł  25

Funkcjonowanie walnego zgromadzenia

1. 
Zasady funkcjonowania walnego zgromadzenia, o ile nie zostały wyraźnie przewidziane w niniejszym statucie, określają specjalnie opracowane w tym celu przepisy wewnętrzne.
2. 
Walne zgromadzenie wybiera - większością kwalifikowaną - przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego spośród osób delegowanych przez członków. Wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego w przypadku jego nieobecności oraz w przypadku wystąpienia konfliktu interesów. Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego wybiera się na kadencję nieprzekraczającą trzech lat. Dozwolony jest jednokrotny ponowny wybór na drugą kadencję nieprzekraczającą trzech lat.
3. 
Wyróżnia się zwyczajne i nadzwyczajne posiedzenia walnego zgromadzenia. Posiedzenia zwyczajne odbywają się co najmniej dwa razy w roku, w terminach, które zostaną ustalone w przepisach wewnętrznych, a jedno z tych posiedzeń odbywa się nie później niż dwa miesiące po przesłaniu członkom rocznego sprawozdania finansowego za poprzedzający rok budżetowy. Wszystkie inne posiedzenia są nadzwyczajne.
4. 
Do osiągnięcia kworum na posiedzeniu walnego zgromadzenia konieczna jest obecność lub oficjalna reprezentacja dwóch trzecich (2/3) członków.
5. 
Przewodniczący walnego zgromadzenia może zdecydować, po powiadomieniu członków z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni, o zwołaniu posiedzeń nadzwyczajnych w dowolnym czasie lub po otrzymaniu takiego wniosku na piśmie od dyrektora generalnego lub od co najmniej jednej czwartej (1/4) członków.
6. 
Na swoim drugim posiedzeniu walne zgromadzenie przyjmuje plan strategiczny, który przygotowuje dyrektor generalny w porozumieniu z Komitetem Naukowo-Technicznym i Zarządem Węzłów Krajowych. Plan strategiczny określa ogólną strategię naukową EU-SOLARIS ERIC. Walne zgromadzenie co dwa lata przyjmuje aktualizację planu strategicznego.
Artykuł  26

Podejmowanie uchwał przez walne zgromadzenie

1. 
Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie ERIC państwa członkowskie Unii Europejskiej i państwa stowarzyszone mają wspólnie co najmniej większość praw głosu na walnym zgromadzeniu. W związku z tym, jeżeli państwa członkowskie Unii Europejskiej i państwa stowarzyszone stanowią mniej niż połowę członków EU-SOLARIS ERIC, utrzymują one łącznie 51 % głosów, przy czym każde państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo stowarzyszone ma taki sam udział w tych 51 % głosów. Pozostałe głosy rozdziela się po równo pomiędzy pozostałych członków.
2. 
Walne zgromadzenie dokłada wszelkich starań, aby we wszystkich podejmowanych decyzjach osiągnąć konsensus. W przypadku braku konsensusu uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów członków obecnych lub reprezentowanych na posiedzeniu, o ile kolejne ustępy niniejszego artykułu nie stanowią inaczej.
3. 
Niezależnie od powyższego bezwzględną większością głosów członków EU-SOLARIS ERIC należy podejmować uchwały w sprawie:
a)
zawieszenia praw członka lub obserwatora oraz zniesienia takiego zawieszenia;
b)
tworzenia, modyfikowania lub likwidowania organów doradczych EU-SOLARIS ERIC innych niż organy wskazane w art. 23;
c)
określenia liczby członków Komitetu Naukowo-Technicznego oraz ich powoływania i odwoływania;
d)
zatwierdzenia wyboru audytora EU-SOLARIS ERIC;
e)
zatwierdzenia planu prac EU-SOLARIS ERIC na każdy rok;
f)
zatwierdzenia rocznego sprawozdania dotyczącego zarządzania budżetowego i finansowego przez dyrektora generalnego oraz
g)
zatwierdzenia rocznego sprawozdania z działalności EU-SOLARIS ERIC, które ma zostać przedłożone Komisji Europejskiej.
4. 
Niezależnie od powyższego większością kwalifikowaną dwóch trzecich (2/3) głosów członków EU-SOLARIS ERIC należy podejmować uchwały w sprawie:
a)
przyjęcia i przedłużenia statusu obserwatora lub wykluczenia obserwatora;
b)
zatwierdzenia budżetu EU-SOLARIS ERIC na każdy rok budżetowy;
c)
zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za każdy rok budżetowy oraz zarządzania jednostką przez dyrektora generalnego;
d)
powołania i odwołania dyrektora generalnego oraz ustalenia jego ewentualnego rocznego wynagrodzenia;
e)
zatwierdzenia lub zmiany przepisów wewnętrznych walnego zgromadzenia;
f)
likwidacji EU-SOLARIS ERIC oraz przyjęcia jego ostatecznego bilansu likwidacyjnego;
g)
zatwierdzenia polityki ERIC.
5. 
Jednomyślność będzie konieczna do podjęcia przez walne zgromadzenie uchwał w sprawie:
a)
przyjęcia lub wydalenia członków;
b)
zatwierdzania i modyfikacji rocznych wkładów finansowych członków i obserwatorów;
c)
zatwierdzania biznesplanu i planu strategicznego opracowanego przez dyrektora generalnego;
d)
zmiany statutu.
6. 
Walne zgromadzenie może w każdej chwili uchwalić odwołanie dyrektora generalnego, a w konsekwencji powołanie innej osoby na jego miejsce, przy czym nie jest konieczne, by ten punkt został wyraźnie umieszczony w porządku obrad posiedzenia.
Artykuł  27

Podejmowanie przez walne zgromadzenie uchwał mających wpływ na członka

1. 
Żaden członek nie korzysta z prawa głosu przy podejmowaniu uchwały, której przedmiotem jest wykluczenie go z EU-SOLARIS ERIC, zwolnienie go z obowiązku lub przyznanie mu prawa.
2. 
Zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu prawa głosu przysługujące członkowi, który znajduje się w sytuacji konfliktu, odejmuje się od ogólnej liczby głosów przysługującej wszystkim członkom EU-SOLARIS ERIC, tak aby obliczyć większość głosów wymaganą w każdym przypadku.
Artykuł  28

Dyrektor generalny

1. 
Dyrektor generalny będzie prezesem i prawnym przedstawicielem EU-SOLARIS ERIC.
2. 
Z wyjątkiem obowiązków i spraw wyraźnie zastrzeżonych w niniejszym statucie dla innego organu, dyrektor generalny jest odpowiedzialny za bieżące funkcjonowanie EU-SOLARIS ERIC oraz za wykonywanie uchwał podjętych przez walne zgromadzenie.
3. 
Reprezentacja dyrektora generalnego obejmuje wszystkie czynności wchodzące w zakres przedmiotu działalności określonego w art. 2 niniejszego statutu. Jeśli chodzi o obowiązki i uprawnienia, a także reprezentowanie EU-SOLARIS ERIC wobec stron trzecich, w czynnościach sądowych i pozasądowych, dyrektorowi generalnemu powierza się następujące obowiązki:
a)
sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego;
b)
sporządzanie budżetu na każdy rok budżetowy;
c)
sporządzanie planu prac na każdy rok;
d)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności EU-SOLARIS ERIC, które ma zostać przedłożone Komisji Europejskiej;
e)
przygotowywanie biznesplanu i planu strategicznego, a także wszelkich zmian w tym dokumentach, które podlegają zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie;
f)
przedkładanie propozycji powołania i odwołania członków komisji EU-SOLARIS ERIC do rozpatrzenia przez walne zgromadzenie;
g)
przedstawianie walnemu zgromadzeniu propozycji nowych wkładów finansowych członków;
h)
proponowanie przyjęcia nowych członków i wykluczenia członków oraz, w stosownych przypadkach, przyjęcia nowych obserwatorów i wykluczenia obserwatorów;
i)
proponowanie zmian w statucie oraz, w stosownych przypadkach, w przepisach wewnętrznych walnego zgromadzenia i Zarządu Węzłów Krajowych;
j)
prowadzenie aktualnego rejestru przedstawicieli członków i obserwatorów EU-SOLARIS ERIC;
k)
proponowanie likwidacji i rozwiązania EU-SOLARIS ERIC oraz proponowanie procedury przeprowadzenia likwidacji i rozwiązania, chyba że jest ona wyraźnie przewidziana w statucie;
l)
udzielanie - wraz z sekretariatem - wsparcia walnemu zgromadzeniu.
Artykuł  29

Powoływanie i kadencja dyrektora generalnego

1. 
Dyrektora generalnego powołuje i odwołuje walne zgromadzenie większością głosów przewidzianą w niniejszym statucie.
2. 
Dyrektor generalny pełni swoją funkcję przez okres pięciu lat i może zostać jednokrotnie ponownie wybrany na kolejną kadencję.
Artykuł  30

Komitet Naukowo-Techniczny

1. 
Ustanawia się Komitet Naukowo-Techniczny (STC), przy czym za ustalenie liczby członków STC oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zatwierdzanie jego przepisów wewnętrznych odpowiada walne zgromadzenie w drodze uchwał podejmowanych większością bezwzględną.
2. 
Do obowiązków Komitetu Naukowo-Technicznego należy:
a)
nadzorowanie wszelkich opracowanych przez dyrektora generalnego oraz jego biuro sprawozdań dotyczących kwestii technicznych i naukowych w dziedzinie technologii CSP/STE będących przedmiotem zainteresowania EU-SOLARIS ERIC, społeczności naukowej, branży i ogółu społeczeństwa;
b)
regularne przeprowadzanie oceny naukowej działań EU-SOLARIS ERIC;
c)
okresowe informowanie o rozwoju EU-SOLARIS ERIC z technicznego i naukowego punktu widzenia za pośrednictwem sprawozdań przedkładanych bezpośrednio walnemu zgromadzeniu;
d)
przedstawianie dyrektorowi generalnemu propozycji napraw, modernizacji lub ulepszeń, które uzna za stosowne, w celu przedłożenia ich walnemu zgromadzeniu do analizy.
Artykuł  31

Zarząd Węzłów Krajowych

1. 
W skład Zarządu Węzłów Krajowych (BNN) wchodzi jeden przedstawiciel każdego węzła krajowego wyznaczony przez członka.
2. 
BNN wspiera dyrektora generalnego i pomaga mu w koordynowaniu stosowania zatwierdzonych przez walne zgromadzenie strategii na poziomie technicznym i naukowym, nadzorując krajowe działania naukowe związane z EU-SOLARIS ERIC, oraz - w porozumieniu z dyrektorem generalnym - powinna zapewniać utrzymanie spójności działań EU-SOLARIS ERIC oraz współpracy pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi ośrodkami badań naukowych zajmującymi się CSP/STE.
3. 
Dyrektor generalny przewodniczy posiedzeniom Zarządu Węzłów Krajowych, ale nie ma prawa głosu.
4. 
BNN działa zgodnie z zakresem uprawnień określonym w jej przepisach wewnętrznych.
5. 
Bez uszczerbku dla treści porozumień o współpracy zawartych między EU-SOLARIS ERIC a poszczególnymi ośrodkami badań naukowych Zarząd Węzłów Krajowych pełni wobec dyrektora generalnego rolę wspierającą, przy czym nie posiada uprawnień wykonawczych.

ROZDZIAŁ  IV

SYSTEM GOSPODARCZY

Artykuł  32

Zasoby EU-SOLARIS ERIC

1. 
Na zasoby EU-SOLARIS ERIC służące realizowaniu jego celów, zadań i działań składają się:
a)
roczne wkłady finansowe wnoszone przez członków (opłata);
b)
dobrowolne wkłady członków, obserwatorów i stron trzecich, zarówno podmiotów publicznych, jak i prywatnych;
c)
krajowe i międzynarodowe programy dotacji oraz pomoc publiczna, o które EU-SOLARIS ERIC może się ubiegać;
d)
przychody pochodzące z ograniczonej działalności gospodarczej, jaką prowadzi EU-SOLARIS ERIC oraz
e)
wszelkie inne przychody, takie jak darowizny, na które walne zgromadzenie wyraża zgodę.
Artykuł  33

Obowiązkowy wkład finansowy członków

1. 
Każdy członek wnosi wkład do rocznego budżetu EU-SOLARIS ERIC, uiszczając opłatę roczną. Wkład wnoszony corocznie przez każdego członka jest zgodny z przepisami określonymi w tabeli załączonej do niniejszego dokumentu jako załącznik II.
2. 
Wysokość opłaty rocznej jest taka sama dla wszystkich członków. Kryteria ustalania obowiązkowego wkładu finansowego członków można zmienić jedynie w drodze uchwały podjętej jednogłośnie przez walne zgromadzenie.
3. 
Wszelkie zmiany w załączniku II wchodzą w życie dopiero z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym walne zgromadzenie zatwierdziło zmianę.
4. 
Wkłady finansowe członków są dokonywane w formie pieniężnej w walucie euro. W wyjątkowych przypadkach walne zgromadzenie może rozważyć i zatwierdzić wniesienie wkładów rzeczowych.
5. 
W przypadku wkładów rzeczowych EU-SOLARIS ERIC i dany członek zawierają specjalne porozumienie określające warunki wniesienia wkładu, które to porozumienie powinno zostać zatwierdzone przez walne zgromadzenie większością głosów określoną w tym celu w niniejszym statucie.
Artykuł  34

Dobrowolne wkłady na rzecz EU-SOLARIS ERIC

Członkowie i obserwatorzy EU-SOLARIS ERIC oraz inne strony trzecie mogą w każdej chwili wnieść dobrowolny wkład na rzecz EU-SOLARIS ERIC.

Artykuł  35

Budżet i plan prac

1. 
W ciągu dwóch (2) miesięcy bezpośrednio przed końcem każdego roku budżetowego dyrektor generalny przedstawia walnemu zgromadzeniu budżet i plan prac EU-SOLARIS ERIC na kolejny rok.
2. 
Budżet jest opracowywany i wykonywany oraz podlega rozliczeniu zgodnie z zasadą przejrzystości.
3. 
Wszystkie dochody i wydatki EU-SOLARIS ERIC zapisuje się w budżecie, który koniecznie powinien być zrównoważony pod względem dochodów i wydatków.
4. 
Plan prac sporządza się z uwzględnieniem budżetu i celów EU-SOLARIS ERIC.
5. 
Przy sporządzaniu planu prac dyrektor generalny korzysta ze wsparcia i porad Komitetu Naukowo-Technicznego oraz Zarządu Węzłów Krajowych. W tym celu przewodniczący STC i BNN, na zaproszenie dyrektora generalnego, uczestniczą w posiedzeniu walnego zgromadzenia, na którym powinien zostać zatwierdzony plan prac.
6. 
Walne zgromadzenie zatwierdza roczny budżet i plan prac na każdy rok budżetowy na zasadach określonych w swoim regulaminie.
Artykuł  36

Rok budżetowy

1. 
Rok budżetowy EU-SOLARIS ERIC rozpoczyna się 1 stycznia i kończy 31 grudnia każdego roku.
2. 
W drodze wyjątku pierwszy rok budżetowy rozpoczyna się w dniu, w którym wchodzi w życie przyjęta przez Komisję Europejską decyzja w sprawie utworzenia EU-SOLARIS ERIC, i kończy się 31 grudnia tego samego roku.
Artykuł  37

Rachunkowość

1. 
Dyrektor generalny, przy wsparciu odpowiednich organów administrujących, jest odpowiedzialny za bieżące prowadzenie ksiąg rachunkowych EU-SOLARIS ERIC zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi rachunkowości obowiązującymi w państwie, w którym znajduje się siedziba statutowa EU-SOLARIS ERIC.
2. 
W każdym przypadku księgi rachunkowe EU-SOLARIS ERIC są prowadzone w formie zapisu w odrębnym rejestrze dochodów i wydatków wynikających z prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
3. 
Na podstawie informacji księgowych przygotowanych przez dyrektora generalnego, w terminie trzech (3) miesięcy po zakończeniu każdego roku budżetowego, dyrektor sporządza, zgodnie z zasadą przejrzystości, roczne sprawozdanie finansowe za dany rok budżetowy, tak aby - po zbadaniu przez audytora EU-SOLARIS ERIC - mogło ono zostać przedłożone walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia, w stosownych przypadkach.
4. 
Ponadto dyrektor generalny sporządza sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetowego i finansowego za rok budżetowy, którego dotyczy roczne sprawozdanie finansowe.
5. 
Zarówno roczne sprawozdanie finansowe, jak i sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetowego są przedkładane WZ w terminie dziesięciu (10) dni od daty złożenia przez audytora EU-SOLARIS ERIC sprawozdania z badania, które udostępnia się również członkom.
6. 
W terminie sześciu (6) miesięcy po zakończeniu danego roku budżetowego walne zgromadzenie rozpatruje i zatwierdza, w stosownych przypadkach i zgodnie z zasadą większości głosów przewidzianą w niniejszym statucie, roczne sprawozdanie finansowe EU-SOLARIS ERIC, sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetowego i finansowego oraz roczne sprawozdanie z działalności ERIC, o którym mowa w art. 40, sporządzone przez dyrektora generalnego.
7. 
Po zatwierdzeniu dokumenty, o których mowa powyżej, są przekazywane Komisji Europejskiej oraz odpowiednim organom publicznym oraz udostępniane na stronie internetowej EU-SOLARIS ERIC.
8. 
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem ani przepisami o charakterze uzupełniającym stosuje się przepisy dotyczące sporządzania, składania, poddawania badaniu i publikowania sprawozdań finansowych, zawarte w przepisach krajowych państwa, w którym EU-SOLARIS ERIC ma siedzibę statutową.
Artykuł  38

Kontrola wewnętrzna

1. 
Dyrektor generalny - w ramach swoich obowiązków - przejmuje zadania związane z kontrolą finansową i budżetową EU-SOLARIS, w tym dokonuje przeglądu ksiąg rachunkowych oraz dokumentacji ekonomicznobudżetowej EU-SOLARIS ERIC, a także informuje o wynikach walne zgromadzenie.
2. 
Dyrektor generalny wspiera ponadto audytora EU-SOLARIS ERIC oraz pomaga mu w prawidłowym wykonywaniu jego obowiązków.
Artykuł  39

Badania sprawozdań finansowych

1. 
EU-SOLARIS ERIC jest zobowiązane do poddania swoich rocznych sprawozdań finansowych badaniu przez audytora.
2. 
Sprawozdanie z badania udostępnia się członkom z chwilą zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za dany rok budżetowy, a następnie co roku przedkłada się oba dokumenty Komisji Europejskiej na warunkach przewidzianych w niniejszym statucie oraz w rozporządzeniu w sprawie ERIC.

ROZDZIAŁ  V

SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI EUROPEJSKIEJ

Artykuł  40

Czynności w zakresie monitorowania

1. 
Co roku dyrektor generalny sporządza roczne sprawozdanie z działalności EU-SOLARIS ERIC, w którym przedstawia w szczególności naukowe, operacyjne i finansowe aspekty działalności EU-SOLARIS ERIC.
2. 
Przy sporządzaniu takiego rocznego sprawozdania dyrektor generalny korzysta ze wsparcia i porad Komitetu Naukowo-Technicznego oraz Zarządu Węzłów Krajowych.
3. 
Sprawozdanie jest zatwierdzane przez walne zgromadzenie większością głosów określoną w niniejszym statucie i przekazywane Komisji oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu (6) miesięcy po zakończeniu roku budżetowego, którego dotyczy to sprawozdanie.
4. 
Poza sprawozdaniem rocznym dyrektor generalny przekazuje Komisji wszelkie informacje dotyczące okoliczności, które mogłyby poważnie zaszkodzić realizacji zadań EU-SOLARIS.
5. 
Roczne sprawozdanie z działalności EU-SOLARIS ERIC jest podawane do publicznej wiadomości i udostępniane użytkownikom strony internetowej EU-SOLARIS ERIC.

ROZDZIAŁ  VI

ZWOLNIENIA PODATKOWE

Artykuł  41

Zwolnienia podatkowe

1. 
Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 ograniczone są do zakupów dokonywanych przez EU-SOLARIS ERIC i przez członków EU-SOLARIS ERIC oraz przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku EU-SOLARIS ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są w ramach działań EU-SOLARIS ERIC wyłącznie na potrzeby jego działalności niemającej charakteru gospodarczego. Zwolnienia z VAT ograniczone są do zakupów o wartości przekraczającej 250 EUR.
2. 
Zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 11 dyrektywy Rady 2020/262/WE ograniczone są do zakupów dokonywanych przez EU-SOLARIS ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku EU-SOLARIS ERIC, pod warunkiem że zakupy takie dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności EU-SOLARIS ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnie z jego działalnością i że wartość zakupu przekracza kwotę 250 EUR.
3. 
Uwzględnia się również koszty poniesione przez EU-SOLARIS ERIC i jego członków podczas konferencji, seminariów i spotkań bezpośrednio związanych z oficjalną działalnością EU-SOLARIS ERIC. Niezależnie od powyższego koszty podróży i związane z nią wydatki nie podlegają zwolnieniom podatkowym.
4. 
EU-SOLARIS ERIC ewidencjonuje oddzielnie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi, a gdy ustalenie cen rynkowych jest niemożliwe - ceny pokrywające pełne koszty usługi powiększone o rozsądną marżę. Działalność ta nie jest objęta zwolnieniami podatkowymi.
5. 
Zakupy dokonywane przez pracowników nie są objęte zwolnieniami.

ROZDZIAŁ  VII

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  42

Przepisy uzupełniające statut

1. 
Statut uzupełniają poszczególne przepisy wewnętrzne organów zarządzających i doradczych EU-SOLARIS ERIC, zatwierdzane w stosownych przypadkach przez walne zgromadzenie zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu.
2. 
W przypadku rozbieżności między którymkolwiek z przepisów wewnętrznych o charakterze uzupełniającym a niniejszym statutem nadrzędne są postanowienia statutu.
Artykuł  43

Zmiany statutu

1. 
Wszelkie wnioski dotyczące zmiany statutu są zatwierdzane jednogłośnie przez walne zgromadzenie i przedkładane Komisji Europejskiej zgodnie z art. 11 rozporządzenia w sprawie ERIC.
2. 
Za aktualizację statutu odpowiada dyrektor generalny. Statut jest udostępniany na stronie internetowej EU-SOLARIS ERIC oraz w jego siedzibie statutowej.
Artykuł  44

Prawo właściwe

1. 
Wewnętrzne funkcjonowanie EU-SOLARIS ERIC regulują następujące przepisy (w podanej kolejności pierwszeństwa):
a)
przepisy prawa wspólnotowego, w szczególności rozporządzenie w sprawie ERIC, decyzja Komisji Europejskiej w sprawie utworzenia EU-SOLARIS ERIC oraz, w stosownych przypadkach, decyzje w sprawie zmiany statutu EU-SOLARIS ERIC;
b)
wszelkie sprawy nieuregulowane lub częściowo uregulowane powyższymi przepisami prawa wspólnotowego podlegają przepisom prawa państwa występującego w charakterze państwa przyjmującego oraz
c)
niniejszy statut oraz wszelkie inne przepisy wewnętrzne mające na celu jego wdrożenie lub uzupełnienie.
Artykuł  45

Rozstrzyganie sporów i sąd właściwy

1. 
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest organem właściwym do rozstrzygania sporów sądowych, które mogą wyniknąć między EU-SOLARIS ERIC a jego członkami lub obserwatorami, między samymi członkami lub obserwatorami, o ile wynikają one z ich uczestnictwa w EU-SOLARIS ERIC, oraz wszelkich sporów sądowych, w których stroną jest Unia Europejska.
2. 
Jeśli chodzi o spory sądowe, które mogą wyniknąć między EU-SOLARIS ERIC a stronami trzecimi, sąd właściwy ustala się następująco:
a)
w pierwszej kolejności zgodnie z prawem wspólnotowym, zaś w przypadku braku wyraźnych przepisów w tym zakresie -
b)
zgodnie z przepisami prawa regulującymi właściwość sądów, mającymi zastosowanie do państwa przyjmującego.
Artykuł  46

Język roboczy

Językiem roboczym EU-SOLARIS ERIC jest język angielski.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY

Członkowie
Państwo lub organizacja międzyrządowa Podmiot reprezentujący
Republika Francuska Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS)
Królestwo Hiszpanii Centro de Investigaciones Energéticas, Medioambientales y Tecnológicas (CIEMAT)
Republika Cypryjska The Cyprus Institute (CyI)
Republika Federalna Niemiec Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt (DLR)

Obserwatorzy

Państwo lub organizacja międzyrządowa Podmiot reprezentujący
Republika Portugalska Laboratorio Nacional de Energia e Geologia (LNEG)/ Universidade de Évora

ZAŁĄCZNIK  II

Wkłady finansowe członków i obserwatorów EU-SOLARIS ERIC do wstępnego cyklu budżetowego

Rok 1 Rok 2 Rok 3 (*) Rok 4
Republika Francuska 20 000 20 000 20 000 20 000
Królestwo Hiszpanii (**) 20 000 20 000 20 000 20 000
Republika Cypryjska 20 000 20 000 20 000 20 000
Republika Federalna Niemiec 20 000 20 000 20 000 20 000
(*) Przegląd opłaty rocznej ma zostać przeprowadzony przez walne zgromadzenie w roku 3.

(**) Dodatkowa składka państwa przyjmującego wynosi 95 000 EUR rocznie. Opisano ją wyczerpująco w dokumencie zawierającym biz- nesplan.

ZAŁĄCZNIK  III

DEFINICJE

"Większość zwykła" oznacza większość ponad połowy głosów członków obecnych lub oficjalnie reprezentowanych na posiedzeniu.
"Większość bezwzględna" oznacza większość ponad połowy wszystkich praw głosu konsorcjum.
"Większość kwalifikowana" oznacza większość ponad 2/3 praw głosu konsorcjum.
Kworum: co najmniej 2/3 (przy zaokrągleniu w górę) praw głosu musi być obecne lub oficjalnie reprezentowane na posiedzeniu.
Statut: niniejszy statut EU-SOLARIS ERIC.
PWI: prawa własności intelektualnej zgodnie z definicją zawartą w odpowiednim punkcie art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej podpisanej 14 lipca 1967 r.
Państwo przyjmujące: państwo, w którym znajduje się siedziba statutowa EU-SOLARIS ERIC.
Dodatkowa składka państwa przyjmującego: dodatkowy wkład państwa przyjmującego na rzecz ERIC w formie pieniężnej albo rzeczowej.
Dyrektor generalny: osoba wyznaczona do pełnienia tej funkcji przez walne zgromadzenie.
Członek: "członek" oznacza członka EU-SOLARIS ERIC zgodnie z art. 14 statutu.
Obserwator: "obserwator" oznacza państwo niebędące członkiem EU-SOLARIS ERIC, które uczestniczy w działalności EU-SOLARIS ERIC i wnosi w nią wkład zgodnie z art. 14 statutu.
Węzły krajowe: ośrodki badań naukowych, zasoby i usługi zorganizowane na szczeblu krajowym, niekoniecznie jako podmiot mający zdolność prawną, w państwie będącym członkiem i prowadzone przez osoby prawne, w których to ośrodkach prowadzone są działania związane z EU-SOLARIS ERIC.
Ośrodek badań naukowych: krajowe organizacje B&R, działające niezależnie od EU-SOLARIS ERIC, które uczestniczą w działaniach EU-SOLARIS ERIC.
Technologie CSP/STE: technologie skupiania światła słonecznego/energii słonecznej termicznej.
Zarząd Węzłów Krajowych: organ doradczy reprezentujący węzły krajowe, który udziela wsparcia dyrektorowi generalnemu zgodnie z art. 31 statutu.
Komitet Naukowo-Techniczny: organ doradczy, który udziela wsparcia walnemu zgromadzeniu zgodnie z art. 30 statutu.
Walne zgromadzenie: najwyższy organ zarządzający ERIC.
Centralny ośrodek: dyrektor generalny i zespół sekretariatu mający siedzibę w państwie przyjmującym.
Umowa o gwarantowanym poziomie usług: umowa między dostawcą usług a jego klientami, w której określa się, jakie usługi będzie świadczył dostawca oraz jakie standardy usług jest on zobowiązany spełnić.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024