Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2022 r. w sprawie wpływu krajowych reform podatkowych na gospodarkę UE (2021/2074(INI))

P9_TA(2022)0023
Wpływ krajowych reform podatkowych na gospodarkę UE

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2022 r. w sprawie wpływu krajowych reform podatkowych na gospodarkę UE (2021/2074(INI))

(2022/C 342/02)

(Dz.U.UE C z dnia 6 września 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 110-113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(TFUE), które dotyczą harmonizacji ustawodawstw odnoszących się do podatków obrotowych, akcyzy i innych rodzajów podatków pośrednich,

- uwzględniając art. 114-118 TFUE, które dotyczą podatków wpływających pośrednio na ustanowienie rynku wewnętrznego,

- uwzględniając sprawozdanie roczne Komisji w sprawie opodatkowania za 2021 r. - przegląd polityki podatkowej w państwach członkowskich UE,

- uwzględniając komunikat Komisji z 15 lipca 2020 r. pt. "Plan działania na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę gospodarczą" (COM(2020)0312),

- uwzględniając komunikat Komisji z 18 maja 2021 r. pt. "Opodatkowanie działalności gospodarczej w XXI wieku" (COM(2021)0251),

- uwzględniając komunikat Komisji z 24 września 2020 r. zatytułowany "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania" (COM(2020)0590),

- uwzględniając zalecenia Komisji dla poszczególnych krajów przedstawione w ramach europejskiego semestru oraz przeprowadzone przez Komisję oceny planów odbudowy i zwiększania odporności przedłożonych przez państwa członkowskie w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności,

- uwzględniając badanie Komisji z 2020 r. zatytułowane "Tax policies in the European Union" [Strategie podatkowe w Unii Europejskiej],

- uwzględniając konkluzje Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych z posiedzenia z 1 grudnia 1997 r. w sprawie polityki podatkowej - rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kodeksu postępowania w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej - opodatkowanie oszczędności 1 , przyjętą 1 grudnia 1997 r.,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 29 września 2015 r. pt. "Reformy podatkowe w państwach członkowskich UE 2015 - Wyzwania polityki podatkowej dla wzrostu gospodarczego i stabilności budżetowej",

- uwzględniając przegląd preferencyjnych systemów podatkowych analizowanych przez Grupę ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej) od marca 1998 r.,

- uwzględniając sprawozdanie Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z 21 kwietnia 2021 r. zatytułowane "Tax Policy Reforms 2021 - Special Edition on Tax Policy during the COVID-19 Pandemic" [Reformy polityki podatkowej w 2021 r. - Wydanie specjalne poświęcone polityce podatkowej w czasie pandemii COVID-19],

- uwzględniając dwufilarowe rozwiązanie problemów podatkowych wynikających z cyfryzacji gospodarki, uzgodnione w kontekście otwartych ram OECD/G-20 w zakresie przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków,

- uwzględniając sprawozdanie OECD z 19 maja 2020 r. zatytułowane "Tax and Fiscal Policy in Response to the Coronavirus Crisis: Strengthening Confidence and Resilience" [Polityka podatkowa i fiskalna w odpowiedzi na kryzys wywołany koronawirusem - budowanie zaufania i odporności],

- uwzględniając dokument programowy Międzynarodowego Funduszu Walutowego z 25 maja 2021 r. pt. "Taxing Multinationals in Europe" [Opodatkowanie przedsiębiorstw wielonarodowych w Europie],

- uwzględniając sprawozdanie z własnej inicjatywy w sprawie reformy polityki UE w zakresie szkodliwych praktyk podatkowych (w tym reformy Grupy ds. Kodeksu Postępowania),

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 października 2021 r. w sprawie reformy polityki UE w zakresie szkodliwych praktyk podatkowych (w tym reformy Grupy ds. Kodeksu Postępowania) 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie wdrożenia wymogów UE dotyczących wymiany informacji podatkowych: postępy, wyciągnięte wnioski i przeszkody do pokonania 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 stycznia 2019 r. w sprawie równouprawnienia płci w kontekście polityki podatkowej w UE 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucją z 21 października 2021 r. w sprawie afery Pandora Papers: konsekwencje dla działań mających na celu zwalczanie prania pieniędzy, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania 5 ,

- uwzględniając sprawozdanie unijnego obserwatorium podatkowego zatytułowane "New Forms of Tax Competition in the European Union: an Empirical Investigation" [Nowe formy konkurencji podatkowej w Unii Europejskiej: badanie empiryczne] opublikowane w listopadzie 2021 r.,

- uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 6  (dyrektywa w sprawie współpracy administracyjnej),

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0348/2021),

A. mając na uwadze, że w rezolucji Parlamentu z 7 października 2021 r. w sprawie reformy polityki UE w zakresie szkodliwych praktyk podatkowych (w tym reformy Grupy ds. Kodeksu Postępowania) omówiono kwestię szkodliwych praktyk podatkowych i przedstawiono propozycje reform; mając na uwadze, że krótkoterminowe skutki pandemii COVID-19 i długoterminowa transformacja strukturalna wynikająca z tendencji demograficznych, cyfryzacji i przechodzenia na neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla model gospodarczy wywarły wpływ na decyzje podejmowane przez państwa członkowskie przy kształtowaniu przyszłej polityki podatkowej;

B. mając na uwadze, że choć polityka podatkowa w dużej mierze pozostaje w gestii państw członkowskich, jednolity rynek wymaga jednak harmonizacji i koordynacji w ustalaniu polityki podatkowej, by dalej się integrował i by zapobiegać erozji bazy podatkowej; mając na uwadze, że środki krajowe mają wpływ na pobór podatków w innych państwach członkowskich i mogą zakłócać uczciwą konkurencję i inwestycje;

C. mając na uwadze, że rozdrobnienie polityki podatkowej stwarza na jednolitym rynku różne przeszkody dla obywateli i przedsiębiorstw, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), takie jak niepewność prawa, biurokracja, ryzyko podwójnego opodatkowania i trudności w ubieganiu się o zwrot podatku; mając na uwadze, że przeszkody te zniechęcają do prowadzenia transgranicznej działalności gospodarczej i mogą zakłócać funkcjonowanie jednolitego rynku; mając na uwadze, że rozdrobnienie polityki stwarza zarazem zagrożenia dla organów podatkowych, takie jak podwójne nieopodatkowanie i arbitraż (np. planowanie podatkowe i agresywne praktyki unikania opodatkowania); mając na uwadze, że państwa członkowskie nadal tracą wpływy z podatków na skutek szkodliwych praktyk podatkowych związanych z istnieniem luk prawnych między ustawodawstwem państw członkowskich lub państw członkowskich i państw trzecich, a szacowane dochody utracone z powodu unikania opodatkowania podatkiem od osób prawnych wynoszą od 36-37 mld EUR do 160-190 mld EUR rocznie; mając na uwadze, że rozdrobnienie polityki zwiększa koszty egzekwowania przepisów przez organy podatkowe;

D. mając na uwadze, że w społecznej gospodarce rynkowej UE odpowiednie poziomy opodatkowania oraz proste i jasne przepisy podatkowe powinny powodować jak najmniejsze zakłócenia; mając na uwadze, że rozsądna polityka podatkowa powinna wspierać realizację celów politycznych wskazanych w art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, prowadząc do budowania sprawiedliwszych i bardziej zrównoważonych społeczeństw, oraz zwiększać konkurencyjność UE i jej państw członkowskich; mając na uwadze, że odbudowa gospodarcza i wyzwania związane z kryzysem klimatycznym, transformacją ekologiczną i cyfryzacją gospodarki wymagają głębokich zmian i ponownej oceny obecnej polityki podatkowej; mając na uwadze, że środki podatkowe nie powinny utrudniać inicjatyw prywatnych, które generują wzrost gospodarczy, ożywiają gospodarkę poszczególnych krajów i sprzyjają tworzeniu miejsc pracy w UE;

E. mając na uwadze, że wydajne systemy podatkowe charakteryzują się przejrzystością, łatwymi do spełnienia wymogami i zdolnością generowania stałych wpływów podatkowych; mając na uwadze, że reformy podatkowe ukierunkowane na wzrost przenoszą obciążenie podatkowe na konsumpcję i nieruchomości oraz mają rozszerzać podstawę opodatkowania;

F. mając na uwadze, że uzasadnienie krajowych reform polityki podatkowej różni się w poszczególnych przypadkach, co odzwierciedla strukturalne cechy gospodarki poszczególnych państw członkowskich, i może obejmować takie przesłanki jak zwiększenie niezawodności i pewności systemu opodatkowania, wspieranie wzrostu gospodarczego, zwiększenie dochodów, poprawa dystrybucji, tworzenie zachęt do określonego zachowania i nadążanie za zmianami strukturalnymi zachodzącymi w gospodarce;

G. mając na uwadze, że ogólny poziom opodatkowania (rozumianego jako podatki oraz obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne) różni się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich, o czym świadczy fakt, że w 2019 r. stosunek podatków do PKB wahał się od 22,1 % w Irlandii do 46,1 % w Danii; mając na uwadze, że w ujęciu zagregowanym obciążenie podatkowe w UE (40,1 %) jest wyższe niż w niektórych innych zaawansowanych gospodarkach (w 2018 r. średnia OECD wynosiła 34,3 %); mając na uwadze, że średnia ważona ustawowa stawka podatku dochodowego od osób prawnych w krajach OECD spadła z 46,52 % w 1980 r. do 25,85 % w 2020 r., czyli o 44 % w ciągu 40 lat;

H. mając na uwadze, że w ujęciu łącznym struktura podatkowa w UE zasadniczo była stabilna w latach 2004-2019, a ogólny poziom wpływów podatkowych nieznacznie wzrósł; mając na uwadze, że między strukturami podatkowymi (względny udział opodatkowania pracy, konsumpcji, kapitału, środowiska oraz innych podatków) w UE występują istotne różnice, a w niektórych państwach członkowskich struktura podatkowa w większym stopniu sprzyja wzrostowi niż w innych;

I. mając na uwadze, że silna konkurencja podatkowa w UE wydaje się główną przyczyną gwałtownego spadku stawek podatku dochodowego od osób prawnych, w której wyniku średnia europejska stawka podatku dochodowego od osób prawnych spadła poniżej średniej w krajach OECD;

J. mając na uwadze, że podczas pandemii wiele krajów przeprowadziło reformy podatkowe, aby wesprzeć gospodarkę, a tylko część tych środków miała charakter tymczasowy; mając na uwadze, że reformy te obejmowały środki natychmiastowego odciążenia przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, takie jak odroczenia płatności, większe możliwości przenoszenia strat lub przyspieszony zwrot podatku, a także środki stymulacyjne ukierunkowane na odbudowę gospodarczą;

K. mając na uwadze, że w otwartych ramach OECD/G-20 w zakresie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków uzgodniono dwufilarową reformę międzynarodowego systemu podatkowego, aby sprostać wyzwaniom wynikającym z cyfryzacji gospodarki, w tym minimalną efektywną stawkę podatku od osób prawnych w wysokości 15 %;

Uwagi ogólne

1. przypomina, że państwa członkowskie mogą swobodnie decydować o własnej polityce gospodarczej, a w szczególności o własnej polityce podatkowej w granicach określonych w traktatach UE oraz transponowanym i właściwie egzekwowanym prawie UE, chociaż może to prowadzić do rozdrobnienia polityki i nierównych warunków działania w UE; przypomina, że umożliwia to uczciwą konkurencję i ogranicza zakłócenia na jednolitym rynku UE;

2. zauważa, że jednolity rynek - zapewniający swobodny przepływ czynników produkcji oraz bliskie stosunki gospodarcze z sąsiadami spoza UE - umożliwia osiąganie dużych obrotów handlowych, inwestycji i przepływów finansowych między państwami członkowskimi; stwierdza, że ta głęboka współzależność spowodowała, że baza podatkowa i stawki podatkowe każdego państwa stały się wrażliwe na bazę i stawki podatkowe innych państw, co w szczególności zwiększyło efekty zewnętrzne podatku dochodowego od osób prawnych;

Wpływ na MŚP

3. zauważa, że szacunkowe koszty przestrzegania przepisów podatkowych w przypadku dużych przedsiębiorstw wielonarodowych wynoszą około 2 % płaconych podatków, natomiast w przypadku MŚP te szacunkowe koszty wynoszą około 30 % płaconych podatków; przypomina, że europejskie przedsiębiorstwa, w szczególności MŚP, to główna siła napędowa wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy; przypomina, że niektóre państwa członkowskie opracowały systemy umożliwiające opodatkowanie zysków generowanych na szczeblu międzynarodowym po niższej stawce niż krajowa stawka nominalna, co stawia MŚP w niekorzystnej pozycji konkurencyjnej 7 ; ponadto zauważa, że jak wskazują dowody empiryczne, zyski przedsiębiorstw wielonarodowych są zwykle opodatkowane niżej niż zyski ich krajowych odpowiedników, co wynika z przenoszenia zysków z podmiotów zależnych płacących wysokie podatki do podmiotów zależnych płacących niskie podatki;

4. podkreśla, że różnice w krajowych systemach podatkowych mogą być przeszkodą dla MŚP próbujących prowadzić działalność transgraniczną; zaznacza, że w porównaniu z przedsiębiorstwami wielonarodowymi MŚP mają mniej zasobów, które mogą przeznaczyć na zapewnienie zgodności z przepisami podatkowymi i optymalizację podatkową; zwraca uwagę, że udział wydatków wykorzystywanych do celów przestrzegania przepisów podatkowych jest wyższy w przypadku MŚP niż w przypadku przedsiębiorstw wielonarodowych;

5. zauważa, że harmonizacja podstawy opodatkowania, obejmująca np. wspólną podstawę opodatkowania osób prawnych lub "Business in Europe: Framework for Income Taxation" (BEFIT) [Działalność gospodarcza w Europie: Ramy opodatkowania dochodów] mogłaby zmniejszyć koszty przestrzegania przepisów podatkowych ponoszone przez MŚP, które prowadzą działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim; w związku z powyższym z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w XXI wieku, w którym wskazano, że "brak wspólnego systemu opodatkowania osób prawnych na jednolitym rynku działa jak hamulec konkurencyjności (...) i stwarza niekorzystne warunki konkurencji w porównaniu z rynkami państw trzecich"; podkreśla, że opodatkowanie zysków w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej umożliwi rządom zapewnienie równych warunków działania MŚP; podkreśla potrzebę opodatkowania korporacji w oparciu o sprawiedliwą i skuteczną formułę podziału praw do opodatkowania między państwami, uwzględniającej takie czynniki jak siła robocza i istnienie rzeczowych aktywów trwałych; zauważa, że publikacja wniosku Komisji w sprawie BEFIT przewidywana jest dopiero na rok 2023; zwraca się do Komisji o przyspieszenie procesu przyjmowania i wzywa państwa członkowskie do szybkiego uzgodnienia ambitnej propozycji europejskiego zbioru przepisów o opodatkowaniu osób prawnych;

6. odnotowuje, że Parlament w porozumieniu z ekspertami, parlamentami narodowymi i obywatelami wniesie wkład w opracowanie zasad przewodnich, zanim Komisja przedstawi wniosek dotyczący działalności gospodarczej w Europie - ram opodatkowania dochodów w 2023 r.;

7. zauważa, że wiele państw członkowskich, a także UE, wprowadziło specjalne systemy sprzyjające MŚP, takie jak specjalne przepisy dotyczące VAT, aby zrównoważyć wyższe efektywne stawki podatkowe i wyższe koszty przestrzegania przepisów podatkowych ponoszone przez MŚP; podkreśla, że takie specjalne traktowanie - jeśli będzie stosowane w szerokim zakresie - choć zasadniczo korzystne, może spowodować dalsze zakłócenia, dalsze możliwości agresywnego planowania podatkowego i dalsze zwiększenie ogólnej złożoności systemu; wzywa państwa członkowskie do opracowania korzyści podatkowych dla MŚP spójnie z ogólnym systemem podatkowym, tak by nie zachęcać MŚP do rezygnacji z rozwoju działalności;

8. zauważa, że w porównaniu z większymi przedsiębiorstwami MŚP często mają mniejsze zdolności do pokrycia lub sfinansowania strat ze względu na bardziej ograniczone przepływy pieniężne; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje zalecenie Komisji dla państw członkowskich z 18 maja 2021 r. w sprawie uwzględniania strat w opodatkowaniu w czasie kryzysu związanego z COVID-19 8  i wzywa państwa członkowskie, aby wzięły to zalecenie pod uwagę;

Harmonizacja i koordynacja polityki podatkowej

9. podkreśla, że rozdrobnienie krajowych strategii podatkowych może prowadzić do zakłóceń na jednolitym rynku UE i szkodzić gospodarce UE; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że UE opracowała takie mechanizmy koordynacji jak procedury wzajemnej oceny w obrębie Grupy ds. Kodeksu Postępowania oraz zalecenia dla poszczególnych krajów w kontekście europejskiego semestru; uważa, że oba te mechanizmy wymagają dalszego udoskonalenia; nalega, aby w obrębie Grupy ds. Kodeksu Postępowania państwa członkowskie ponownie przeanalizowały, zmodyfikowały lub uchyliły obecne środki podatkowe stanowiące elementy szkodliwej konkurencji podatkowej oraz powstrzymały się od wprowadzenia takich nowych środków w przyszłości; przypomina w związku z tym stanowisko Parlamentu Europejskiego z października 2021 r. wzywające do reformy kryteriów, zakresu mandatu Grupy ds. Kodeksu Postępowania i sposobu zarządzania nią w celu zapewnienia sprawiedliwego opodatkowania w Unii;

10. zwraca uwagę, że w zaleceniach dla poszczególnych krajów na 2020 r. Komisja zaleciła sześciu państwom członkowskim ograniczenie agresywnego planowania podatkowego; uznaje pozytywny wpływ zaleceń dla poszczególnych krajów na wspieranie niezbędnych reform podatkowych w państwach członkowskich, które otrzymały zalecenia dotyczące agresywnego planowania podatkowego, a jednocześnie wyraża ubolewanie, że niektóre państwa członkowskie nie podjęły jeszcze działań w związku z zaleceniami dotyczącymi agresywnego planowania podatkowego;

11. przypomina, że Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz zalecenia dla poszczególnych krajów, w tym te dotyczące opodatkowania, są ze sobą ściśle powiązane, jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności 9 ;

12. podkreśla, że od 2011 r. dyrektywa w sprawie współpracy administracyjnej (DAC) określa zasady współpracy organów podatkowych państw członkowskich w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania jednolitego rynku; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od 2011 r. zakres dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej jest stale poszerzany o nowe dziedziny w celu zwalczania oszustw podatkowych i unikania opodatkowania oraz że w ostatnich dziesięcioleciach poczyniono znaczne postępy; ponownie powołuje się na sprawozdanie z wdrożenia przyjęte przez Parlament we wrześniu 2021 r., w którym stwierdzono niedociągnięcia w skutecznym wdrażaniu DAC w państwach członkowskich i podkreślono potrzebę większej wymiany informacji między krajowymi organami podatkowymi;

13. zauważa ograniczenia obecnego procesu decyzyjnego w Radzie w zakresie reagowania na potrzeby legislacyjne dotyczące wsparcia koordynacji między państwami członkowskimi i zwalczania szkodliwych praktyk podatkowych; apeluje o przeanalizowanie wszystkich możliwości dostępnych na podstawie TFUE; przypomina, że w sytuacji, gdy szkodliwe praktyki podatkowe zakłócają konkurencję na jednolitym rynku, można zastosować procedurę przewidzianą w art. 116 TFUE;

14. podkreśla, że do zwiększenia oddziaływania doskonałym szczeblem koordynacji polityki podatkowej jest szczebel międzynarodowy w ramach G-20/OECD; podkreśla jednak, że w procesie negocjacji należy w pełni uwzględnić kraje rozwijające się; zauważa, że propozycje podatkowe UE oparte na umowach międzynarodowych miały w przeszłości większe szanse na przyjęcie przez Radę;

15. uznaje jednak, że w negocjacjach międzynarodowych w dziedzinie opodatkowania niekiedy trudno jest osiągnąć konsensus, co przekłada się na powolne tempo eliminowania niedociągnięć w międzynarodowym systemie podatkowym; zaleca w takich przypadkach, aby UE rozważyła możliwość działania przez dawanie przykładu, bez uszczerbku dla negocjacji międzynarodowych;

16. z zadowoleniem przyjmuje historyczne porozumienie osiągnięte w otwartych ramach OECD/G-20 w sprawie reformy międzynarodowego systemu podatkowego w oparciu o dwufilarowe rozwiązanie mające zapewnić sprawiedliwszy podział zysków i praw do opodatkowania między państwami członkowskimi w odniesieniu do największych i najbardziej dochodowych przedsiębiorstw międzynarodowych oraz sprawić, by przedsiębiorstwa wielonarodowe podlegały efektywnej stawce podatkowej w wysokości 15 %; wzywa Komisję i państwa członkowskie do współpracy i zapewnienia transpozycji do prawa UE porozumienia w zakresie dwóch filarów zawartego w otwartych ramach OECD/G-20 zgodnie z zapowiedzią przewodniczącej Komisji zawartą w liście intencyjnym powiązanym z orędziem o stanie Unii w 2021 r.; wzywa Radę do szybkiego przyjęcia tych wniosków, aby weszły w życie od 2023 r.; zachęca państwa członkowskie do rozważenia możliwości poparcia podobnych umów międzynarodowych dotyczących innych rodzajów odpowiednich podatków;

Zalecenia i obszary wymagające reformy

17. zwraca uwagę, że w obszarach o dużym znaczeniu dla funkcjonowania jednolitego rynku, takich jak opodatkowanie i unia rynków kapitałowych, uzasadniona jest większa harmonizacja wynikająca z lepszej koordynacji między państwami członkowskimi lub z działań UE;

18. podkreśla, że państwa członkowskie nadal stosują różne kryteria do określania statusu rezydencji podatkowej, co stwarza ryzyko podwójnego opodatkowania lub podwójnego nieopodatkowania; w tym kontekście przypomina o inicjatywach zaprezentowanych w planie działania Komisji z lipca 2020 r., dotyczących przedstawienia do 2022 lub 2023 r. wniosku ustawodawczego mającego sprecyzować sposób ustalania rezydencji podatkowej podatników prowadzących działalność transgraniczną w UE; oczekuje na ten wniosek, którego celem powinno być zapewnienie spójniejszego ustalania rezydencji podatkowej na jednolitym rynku;

19. zauważa, że cyfryzacja i znaczące wykorzystanie wartości niematerialnych i prawnych, stanowiące wyzwanie dla obecnego systemu podatkowego, uzasadniają wysoki stopień koordynacji i harmonizacji polityki w celu stworzenia równych warunków działania i zapewnienia, że przedsiębiorstwa cyfrowe wnoszą uczciwy wkład w życie społeczeństwa, w którym prowadzą działalność; zauważa, że niektóre państwa członkowskie forsują wprowadzenie krajowych podatków cyfrowych pomimo trwających negocjacji na szczeblu UE i OECD; stwierdza, że wywarło to pozytywny wpływ na debatę międzynarodową; podkreśla, że te środki krajowe powinny być stopniowo wycofywane po wdrożeniu skutecznego rozwiązania międzynarodowego;

20. przypomina, że UE zgodziła się na wdrożenie nowego zasobu własnego opartego na opłacie cyfrowej jako sposobu finansowania instrumentu na rzecz odbudowy NextGenerationEU, i wzywa Komisję do przedstawienia alternatywnych propozycji, które będą zgodne ze zobowiązaniami międzynarodowymi;

21. ubolewa, że różnice w podatkach potrącanych u źródła i procedurach zwrotu podatków potrącanych u źródła nadal stanowią istotną przeszkodę dla dalszej integracji unii rynków kapitałowych; z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź Komisji dotyczącą przedstawienia inicjatywy ustawodawczej na rzecz wprowadzenia wspólnego, znormalizowanego ogólnounijnego systemu ulg w podatku u źródła;

22. ubolewa nad uprzywilejowaniem finansowania dłużnego w stosunku do kapitałowego w opodatkowaniu przedsiębiorstw, które pozwala na znaczne odliczenia podatkowe od płatności odsetkowych, podczas gdy koszty finansowania kapitałowego nie mogą być odliczane w podobny sposób; podkreśla niekorzystną sytuację strukturalną, w jakiej znajdują się przedsiębiorstwa, które są uzależnione od finansowania kapitałowego, szczególnie jeżeli są młode i małe oraz mają słaby dostęp do kredytów; zauważa, że uprzywilejowanie finansowania dłużnego w stosunku do kapitałowego może zachęcać przedsiębiorstwa do nadmiernego zadłużania się;

23. zauważa, że zakres uprzywilejowania finansowania dłużnego w stosunku do kapitałowego różni się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich; zauważa, że niektóre państwa członkowskie wprowadziły odpisy na kapitał własny przedsiębiorstw, aby rozwiązać ten problem; przypomina, że najwyraźniej odpisy te były do pewnego stopnia wykorzystywane jako luki podatkowe umożliwiające przedsiębiorstwom wielonarodowym sztuczne odliczanie odsetek krajowych; podkreśla, że lepsze byłoby wspólne europejskie podejście, aby uniknąć zakłóceń na jednolitym rynku;

24. przypomina, że problem tego uprzywilejowania można rozwiązać przez wprowadzenie odliczenia kosztów związanych z finansowaniem kapitałowym lub przez ograniczenie możliwości odliczenia odsetek; przypomina o wniosku Parlamentu dotyczącym ograniczenia możliwości odliczenia nadwyżki kosztów finansowania zewnętrznego do 20 % wyniku finansowego podatnika przed odsetkami, opodatkowaniem, deprecjacją i amortyzacją, podczas gdy Rada przyjęła wyższy próg w wysokości 30 % 10 ; przypomina, że według OECD wskaźnik wynoszący 30 % może być zbyt wysoki, aby skutecznie przeciwdziałać erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków 11 ;

25. oczekuje na wniosek Komisji w sprawie ulgi na zmniejszenie uprzywilejowania finansowania dłużnego w stosunku do kapitałowego; wzywa Komisję do przeprowadzenia dokładnej oceny skutków i przyjęcia rygorystycznych przepisów w sprawie zwalczania unikania opodatkowania, aby zapobiec wykorzystywaniu ulgi kapitałowej jako nowego narzędzia służącego erozji bazy podatkowej;

26. zauważa, że efektywna krańcowa stawka podatkowa (EMTR) może być decydującym czynnikiem dla przedsiębiorstw podejmujących decyzje inwestycyjne, obok jakości infrastruktury, dostępności wykształconej, zdrowej siły roboczej oraz stabilności państwa 12 ; zwraca uwagę, że EMTR jest bardzo zróżnicowana w poszczególnych państwach członkowskich; wzywa Komisję do zbadania, czy niektóre państwa członkowskie nie zakłócają konkurencji przez sztuczne obniżanie EMTR, np. przez systemy przyspieszonej amortyzacji lub dostosowanie niektórych pozycji w sposób umożliwiający uzyskanie odliczenia podatkowego, oraz do przekazania Parlamentowi wyników tych prac;

27. zauważa, że interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą dawać przedsiębiorstwom jasność prawa, ale mogą też prowadzić do nadużyć przez przyznawanie przywilejów podatkowych; zwraca jednak uwagę, że prosty system podatkowy jest preferowanym sposobem zapewnienia pewności prawa;

28. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja jest gotowa wypełniać swoją zasadniczą rolę w celu zwalczania zakłóceń konkurencji z wykorzystaniem prawa konkurencji; ubolewa, że wiele niedawnych decyzji Komisji w głośnych sprawach dotyczących konkurencji w dziedzinie opodatkowania zostało uchylonych przez sądy krajowe i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

29. podkreśla, że zachęty podatkowe dla prywatnych badań i rozwoju (np. ulgi podatkowe, zwiększone odpisy lub dostosowane systemy amortyzacji) stosowane w sposób odpowiedzialny pod względem fiskalnym mogą przyczynić się do zwiększenia ogólnych wydatków w gospodarce na badania i rozwój, co często wiąże się z pozytywnymi efektami zewnętrznymi; wyraża jednak zaniepokojenie, że niektóre rodzaje zachęt podatkowych, takie jak systemy korzystnego opodatkowania dochodów z patentów lub z praw własności intelektualnej, w niewielkim stopniu przyczyniają się do zwiększenia wydatków na badania i rozwój, a mogą faktycznie zakłócać jednolity rynek, zachęcając do przenoszenia zysków i agresywnego planowania podatkowego; zauważa, że celem zachęt podatkowych powinno być przyciąganie inwestycji w gospodarce realnej, i związku z tym powinny one opierać się na wydatkach, a nie na zyskach, aby lepiej ukierunkować wkład innowacji; zachęca Komisję do przedstawienia wytycznych dotyczących zachęt podatkowych, które nie będą powodowały zakłóceń na jednolitym rynku, i do preferowania w szczególności zachęt opartych na kosztach, ograniczonych w czasie, poddawanych regularnej ocenie i uchylanych w przypadku braku pozytywnych skutków, ograniczonych pod względem zasięgu geograficznego i stanowiących częściowe, a nie całkowite zwolnienia;

30. podkreśla, że dalsza harmonizacja w dziedzinie zachęt podatkowych dotyczących wydatków na badania i rozwój może być uzasadniona; zauważa, że kwestię tę ujęto w pierwotnym wniosku Komisji w sprawie wspólnej podstawy opodatkowania osób prawnych; wyraża ubolewanie, że tematu tego nie poruszono w niedawnym komunikacie w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w XXI w.;

31. zauważa, że znaczna część zdolności budżetowej przeznacza się na zachęty podatkowe w formie zwolnień, kwot wolnych od podatku, ulg podatkowych, odroczeń płatności i obniżonych stawek podatkowych; apeluje do Komisji o przedstawienie oceny wszystkich nieefektywnych zachęt podatkowych i dotacji, w szczególności tych, które są szkodliwe dla środowiska i prowadzą do negatywnych zakłóceń gospodarczych; wzywa Komisję, aby ustanowiła ramy kontroli zachęt podatkowych w UE oraz by zobowiązała państwa członkowskie do upubliczniania kosztów budżetowych z tytułu zachęt podatkowych; wzywa państwa członkowskie do przeprowadzania co roku wnikliwych i dostępnych publicznie analiz kosztów i korzyści poszczególnych przepisów podatkowych; jest zdania, że jednolita interpretacja państw członkowskich w zakresie zachęt podatkowych niemających zakłócającego wpływu wzmocniłaby pewność podatkową; wzywa Komisję, aby wydała wytyczne w sprawie zachęt podatkowych, które nie zakłócają funkcjonowania jednolitego rynku;

32. wzywa państwa członkowskie do osiągnięcia kompromisu w sprawie solidnej, kompleksowej i ambitnej reformy w dziedzinie podatków pośrednich, w szczególności podatku VAT; podkreśla, że ograniczenie złożoności i biurokracji oraz odpowiednie zajęcie się oszustwami podatkowymi i unikaniem płatności VAT są niezbędne do zachowania integralności jednolitego rynku;

33. wzywa państwa członkowskie do dalszego reformowania organów podatkowych, przyspieszenia cyfryzacji i przystąpienia do wdrażania podejścia strategicznego w celu wsparcia MŚP przestrzegających przepisów podatkowych oraz wskazania możliwości zmniejszenia obciążeń; wzywa państwa członkowskie do przeprowadzenia rozsądnych i solidnych reform dotyczących złożoności systemów podatkowych, w celu ograniczenia biurokracji, obciążeń administracyjnych i kosztów przestrzegania przepisów; przypomina o wysokiej wartości dodanej europejskiej współpracy w tej dziedzinie oraz wymiany najlepszych praktyk między organami podatkowymi;

34. wzywa państwa członkowskie do lepszego wykorzystywania unijnego programu Fiscalis w celu zacieśnienia współpracy między organami podatkowymi przy realizacji reform; w tym kontekście wzywa Komisję do stworzenia programu wymiany Erasmus dla urzędników organów podatkowych, aby zachęcić do wdrażania najlepszych praktyk;

35. zwraca się do Komisji o podjęcie działań następczych i monitorowanie nowych krajowych reform lub środków podatkowych wdrożonych w wyniku pandemii COVID-19 w celu podtrzymania gospodarki, w szczególności środków o charakterze innym niż tymczasowy; wzywa państwa członkowskie do przeprowadzenia reform systemów podatkowych i wykorzystania możliwości oferowanych przez europejskie instrumenty mające na celu wsparcie odbudowy gospodarczej; podkreśla, że reformy te należy przeprowadzić z poszanowaniem europejskich ram fiskalnych; przypomina, że reformy te należy realizować z pełnym poszanowaniem krajowych kompetencji w kwestiach podatkowych, lecz podkreśla, że ścisła koordynacja między państwami członkowskimi przyniosłaby znaczną wartość dodaną;

36. popiera wysokie standardy poszanowania praw podatników, zwłaszcza prawa do prywatności i ochrony danych, w szczególności w odniesieniu do osób fizycznych, w ramach wszelkich procesów politycznych i legislacyjnych dotyczących opodatkowania;

37. zauważa, że w większości krajowych procedur udzielania zamówień publicznych w państwach członkowskich jedynym kryterium udzielania zamówień publicznych jest najniższa cena; przypomina o apelu Rady do Komisji o rozważenie sposobów przeciwdziałania zakłócającemu wpływowi wynikającemu z udziału oferentów prowadzących działalność w jurysdykcjach ujętych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych; zwraca się do Komisji, by ponownie przeanalizowała swoją strategię zamówień publicznych w tym względzie;

Tablica wyników podatkowych UE

38. przyjmuje do wiadomości bieżące prace Komisji nad tablicą wyników podatkowych UE; zaleca wykorzystanie wskaźników ekonomicznych, które umożliwiają stwierdzenie zakłóceń na jednolitym rynku, takich jak poziomy BIZ, należności licencyjnych i odsetek; podkreśla, że taka tabela wyników musi przyczynić się do walki ze szkodliwą konkurencją podatkową; wzywa Komisję do należytego uwzględnienia poważnych strat dochodów publicznych wynikających z krajowej polityki podatkowej ułatwiającej unikanie opodatkowania; rozumie, że tablicę wyników podatkowych należy opracować jako instrument pomagający państwom członkowskim w przeprowadzaniu rozsądnych i solidnych reform w kwestiach podatkowych; ostrzega przed wykorzystywaniem tej tabeli wyników do piętnowania konkretnych państw członkowskich, ale uważa, że może ona sprzyjać debacie na temat potrzebnych reform; zachęca do ścisłej współpracy z obecnymi platformami europejskimi przy tworzeniu tej tablicy; rozumie, że ten nowy instrument mógłby okazać się przydatny w procesie europejskiego semestru, w szczególności na potrzeby zaleceń dla poszczególnych krajów;

o

o o

39. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 2 z 6.1.1998, s. 1.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0416.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0392.
4 Dz.U. C 411 z 27.11.2020, s. 38.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0438.
6 Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1.
7 Komunikat prasowy Komisji z 16 września 2019 r. zatytułowany "State aid: Commission opens in-depth investigation into individual »excess profit« tax rulings granted by Belgium to 39 multinational companies" [Komisja wszczyna szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie indywidualnych zasad opodatkowania "nadmiernych zysków", zastosowanych w Belgii wobec 39 przedsiębiorstw wielonarodowych].
8 Dz.U. L 179 z 20.5.2021, s. 10.
9 Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17.
10 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (Dz.U. C 86 z 6.3.2018, s. 176).
11 OECD, Projekt dokumentu do dyskusji publicznej "BEPS Action 4: Interest Deductions And Other Financial Payments [Działanie 4. w ramach BEPS: Odliczanie odsetek i innych płatności finansowych], 2014.
12 Światowe Forum Ekonomiczne, The Global Competitiveness Report 2019 [Globalny raport na temat konkurencyjności 2019].

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024