Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE, dyrektywę 2004/109/WE, dyrektywę 2006/43/WE oraz rozporządzenie (UE) nr 537/2014 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju" [COM(2021) 189 final - 2021/104 (COD)]

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE, dyrektywę 2004/109/WE, dyrektywę 2006/43/WE oraz rozporządzenie (UE) nr 537/2014 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju"

[COM(2021) 189 final - 2021/104 (COD)]

(2021/C 517/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2021 r.)

Sprawozdawca: Marinel Danut MURESAN

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 22.6.2021

Parlament Europejski, 23.6.2021

Podstawa prawna Art. 50 i 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji

Data przyjęcia przez sekcję 2.9.2021

Data przyjęcia na sesji plenarnej 22.9.2021

Sesja plenarna nr 563

Wynik głosowania

(za/przeciw/wstrzymało się) 226/0/7

1. Wnioski i zalecenia

1.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i uważa, że wysokiej jakości sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie kluczowym elementem wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu, w tym ambitnych celów pakietu "Gotowi na 55".

1.2. W szczególności rozszerzenie dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju na wszystkie duże przedsiębiorstwa spełniające określone warunki, a także na MŚP notowane na rynku regulowanym, będzie wspierać transformację gospodarki europejskiej zgodnie z porozumieniem paryskim, podobnie jak wspiera ją mandat Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) do opracowania spójnych unijnych standardów sprawozdawczości niefinansowej.

1.3. EKES z zadowoleniem odnotowuje fakt, że w następstwie Planu działania w zakresie finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego Komisja Europejska skoncentrowała się na zachęcaniu przedsiębiorstw oraz instytucji finansowych do ujawniania wysokiej jakości danych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Sektor publiczny i prywatny muszą wspólnie dążyć do osiągnięcia tego celu, przy czym zasadniczą rolę odgrywają w tym względzie ramy legislacyjne dotyczące zrównoważonego finansowania i sprawozdawczości przedsiębiorstw.

1.4. EKES zachęca współprawodawców do oceny kosztów operacyjnych i administracyjnych związanych ze stopniowym i dobrowolnym włączeniem MŚP do zakresu dyrektywy oraz do rozważenia ewentualnych dodatkowych środków wsparcia, które pomogłyby zrekompensować wszelkie obciążenia administracyjne i operacyjne dla tego kluczowego segmentu gospodarki.

1.5. EKES z dużym zadowoleniem przyjmuje wyjaśnienie i przestrzeganie przez Komisję Europejską zasady "podwójnej istotności" oraz jej opis zawarty w ust. 3 wniosku.

1.6. EKES popiera upoważnienie Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) do przygotowania porad technicznych w celu opracowania europejskiego standardu sprawozdawczości niefinansowej. W procesie opracowywania tego standardu muszą uczestniczyć wszystkie zainteresowane strony, które mają istotny interes w przygotowaniu i stosowaniu sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Stosownym finansowym i niefinansowym podmiotom korporacyjnym, partnerom społecznym i społeczeństwu obywatelskiemu należy zagwarantować możliwość odegrania istotnej roli na wszystkich etapach tego procesu.

1.7. EKES zachęca Komisję Europejską, Europejski Urząd Nadzoru i współprawodawców do zapewnienia starannego dostosowania - pod względem treści i kolejności - różnych elementów ram sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym tych dotyczących instytucji finansowych.

1.8. EKES zachęca również Komisję Europejską i EFRAG do rozważenia, w jaki sposób szczegółowe wymogi dotyczące sprawozdawczości w podziale na kraje w odniesieniu do ryzyk i skutków dla zrównoważonego rozwoju obowiązujące wszystkie podmioty wchodzące w zakres stosowania mogą zachęcać do ujawniania bardziej szczegółowych i istotnych informacji.

1.9. Na koniec EKES zachęca Komisję Europejską, by rozważyła wzmocnienie wiedzy finansowej i dotyczącej zrównoważonego rozwoju. Omawiany wniosek zagwarantuje, że przedsiębiorstwa i instytucje finansowe będą w stanie przekazywać dokładne dane użytkownikom końcowym, przyszłym beneficjentom i innym inwestorom końcowym, lecz potrzebne są dodatkowe działania, aby umożliwić im przeznaczanie oszczędności na zrównoważone inwestycje przy wystarczającym poziomie zaufania. W związku z tym EKES z zadowoleniem przyjmuje zobowiązania podjęte w tym zakresie w ramach strategii dotyczącej finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej 1 .

2. Wniosek Komisji

2.1. Dyrektywę w sprawie sprawozdawczości niefinansowej (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE 2 ), zmieniającą dyrektywę o rachunkowości, przyjęto w 2014 r. Przedsiębiorstwa objęte zakresem stosowania dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej musiały składać sprawozdania zgodnie z jej przepisami po raz pierwszy w 2018 r. (za rok obrotowy 2017).

2.2. Zgodnie z dyrektywą w sprawie sprawozdawczości niefinansowej w 2017 r. Komisja opublikowała niewiążące wytyczne dotyczące sprawozdawczości dla przedsiębiorstw 3 . W 2019 r. opublikowała dodatkowe wytyczne dotyczące zgłaszania informacji związanych z klimatem 4 . Wytyczne te nie poprawiły w wystarczającym stopniu jakości informacji ujawnianych przez przedsiębiorstwa na podstawie dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej.

2.3. Komisja Europejska zobowiązała się w Europejskim Zielonym Ładzie i w programie prac na 2020 r. 5 , że zaproponuje przegląd dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej.

2.4. W marcu 2018 r. Komisja Europejska opublikowała "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego" 6 , w którym ponownie podkreśliła potrzebę dalszej standaryzacji informacji niefinansowych dostarczanych przez przedsiębiorstwa i niezbędnych do podejmowania decyzji inwestycyjnych. W następstwie tego planu działania Komisja Europejska opublikowała trzy wnioski ustawodawcze, w których jeszcze bardziej precyzyjnie określiła dane wymagane od przedsiębiorstw w tym celu: rozporządzenie w sprawie systematyki 7 , rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych 8  oraz rozporządzenie w sprawie wskaźników referencyjnych niskoemisyjności 9 .

2.5. W sprawozdaniu z własnej inicjatywy z maja 2018 r. w sprawie zrównoważonych finansów Parlament Europejski wezwał do opracowania dalszych wymogów sprawozdawczych w ramach dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej 10 . W rezolucji z grudnia 2020 r. w sprawie zrównoważonego ładu korporacyjnego z zadowoleniem przyjął zobowiązanie Komisji do dokonania przeglądu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej i do opracowania unijnych standardów sprawozdawczości niefinansowej oraz zaapelował o rozszerzenie zakresu tej dyrektywy na dodatkowe kategorie przedsiębiorstw 11 . Uznał również, że informacje niefinansowe publikowane przez przedsiębiorstwa na podstawie dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej powinny podlegać obowiązkowemu audytowi.

2.6. Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej, rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych oraz rozporządzenie w sprawie systematyki stanowią główne elementy wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, będące podstawą unijnej strategii zrównoważonego finansowania.

2.7. Celem omawianego wniosku jest zatem poprawa sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby lepiej wykorzystać potencjał jednolitego rynku europejskiego w celu przyczynienia się do przejścia na w pełni zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu system gospodarczy i finansowy zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, w tym pakietem "Gotowi na 55", oraz celami zrównoważonego rozwoju ONZ.

3. Uwagi ogólne

3.1. Europa wychodzi obecnie z kryzysu zdrowotnego, który uwidocznił potrzebę stworzenia odpornego systemu finansowego i gospodarczego w celu zabezpieczenia się przed nieoczekiwanymi kryzysami w przyszłości. Jak utrzymuje Europejski Bank Centralny, pandemia "wyraźnie przypomniała, że w celu zapewnienia, aby zmiana klimatu nie wyrządziła trwałych szkód gospodarce światowej, konieczna jest dogłębna strukturalna przemiana naszej gospodarki, powodująca systematyczne zmiany w sposobie wykorzystywania i zużywania energii" 12 . Jednocześnie EBC podkreśla, że brak pilnych działań zagraża samemu życiu ludzkiemu, zwłaszcza życiu osób najuboższych i najbardziej bezbronnych. Wysokiej jakości sprawozdawczość niefinansowa przedsiębiorstw stanowi kluczowy element zapewniający należyte uwzględnienie obu wymiarów omawianego zagadnienia.

3.2. Równocześnie postępy w zakresie unii rynków kapitałowych zagwarantują, że przemysł europejski, którego trzon stanowią MŚP wytwarzające ponad połowę europejskiego PKB 13 , będzie nadal dobrze prosperował, tworzył wysokiej jakości miejsca pracy i prowadził do osiągnięcia długoterminowej konkurencyjności Unii Europejskiej. Postęp ten jest uzależniony od zapewnienia kapitału przedsiębiorstwom, które przechodzą transformację, aby osiągnąć cele porozumienia paryskiego, i które będą wspierać realizację zamierzeń Europejskiego Zielonego Ładu, a także od zadbania o to, by edukacja dotycząca finansów i na rzecz zrównoważonego rozwoju stała się nieodłącznym elementem europejskich zobowiązań.

3.3. Wysokiej jakości, porównywalne i istotne dane dotyczące przedsiębiorstw, zgodne z zasadą podwójnej istotności, są podstawowym warunkiem wstępnym, aby sektor finansowy był w stanie oceniać profil zrównoważonego rozwoju klientów i kontrahentów niefinansowych i finansowych, co pozwala mu wspierać jego klientów w realizacji celów porozumienia paryskiego. EKES zachęca współprawodawców do zadbania o to, by omawiany wniosek spełniał to kluczowe zamierzenie, które będzie podstawą zrównoważonej odbudowy po pandemii COVID-19 oraz zapewni długoterminową konkurencyjność i wzrost jednolitego rynku.

3.4. Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej ma za zadanie opracować standardy techniczne ("standardy"), które umożliwią praktyczne zastosowanie tekstu ustawodawczego. W następstwie sprawozdania końcowego EFRAG w tej sprawie 14  EKES zachęca unijną platformę ds. zrównoważonego finansowania oraz międzynarodową platformę ds. zrównoważonego finansowania do ścisłych konsultacji z EFRAG w sprawie oceny odpowiedniego poziomu szczegółowości standardów, gwarantującego, że jednostki sprawozdawcze będą dostarczać istotne i porównywalne dane. Ze względu na szybkie tempo międzynarodowych zmian w dziedzinie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym powszechne stosowanie ram Globalnej Inicjatywy Sprawozdawczej, Rady ds. Standardów Zrównoważonej Rachunkowości i Grupy Zadaniowej ds. Ujawniania Informacji Finansowych Związanych z Klimatem zarówno przez przedsiębiorstwa, jak i instytucje finansowe, EKES zaleca, by standardy opierały się na najważniejszych postanowieniach tych ram. Jak stwierdziła także Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej, współpraca międzynarodowa w tym zakresie nie powinna jednak ograniczać ambicji UE jako światowego lidera w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, jeśli chodzi o zakres i tempo opracowywania unijnych ram regulacyjnych. Zapewnienie zrównoważonej reprezentacji kluczowych grup zainteresowanych stron, w tym partnerów społecznych, w strukturze zarządzania EFRAG zagwarantuje, że proces ten będzie przebiegał w sposób jak najbardziej efektywny.

3.5. Spójność w przyjmowaniu praktyk sprawozdawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju we wszystkich jurysdykcjach UE-27 będzie miała kluczowe znaczenie dla zapewniania porównywalnych danych wysokiej jakości. EKES zachęca współprawodawców do zadbania o to, by negocjacje przyniosły wynik na tyle elastyczny, by przepisy dyrektywy nie podlegały daleko idącym zmianom podczas procesu transpozycji, zważywszy na to, że nie przyjęto rozporządzenia. Element ten miałby zasadnicze znaczenie dla zapewnienia spójnych wymogów dotyczących sprawozdawczości w całej UE-27, zapobieżenia fragmentacji rynku oraz wspierania niezakłóconego przepływu kapitału w równym stopniu we wszystkich jurysdykcjach. Chociaż EKES zdecydowanie oczekuje, że przyszłe standardy będą spójnie stosowane w całej UE-27, należy podkreślić znaczenie zatroszczenia się o to, by wynik zarówno transpozycji CSRD, jak i opracowywania standardów prowadził do ujawniania wysokiej jakości, porównywalnych i istotnych informacji na temat zrównoważonego rozwoju w całej UE-27. Wcześniejsze prace empiryczne podjęte przez społeczeństwo obywatelskie wykazały znaczne różnice regionalne, które mogą utrudnić osiągnięcie tego celu 15 .

4. Uwagi szczegółowe

4.1. Zakres

4.1.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje rozszerzenie zakresu dyrektywy na MŚP notowane na rynku regulowanym - z wyłączeniem MŚP notowanych na wielostronnych platformach obrotu (MTF) lub na rynkach rozwoju MŚP - a także przepisy dotyczące dobrowolnej sprawozdawczości MŚP nienotowanych na rynku regulowanym oraz trzyletniego okresu przejściowego i uproszczonego standardu dla MŚP notowanych na rynku regulowanym. Ze względu na znaczne obciążenia administracyjne i operacyjne napotykane przez MŚP przy pozyskiwaniu odpowiednich danych oraz przygotowywaniu sprawozdań i spotęgowane jeszcze przez skutki pandemii COVID-19 EKES popiera obecny zakres wniosku w tym kontekście. To wyważone podejście zapewnia przewidywalną ścieżkę dla MŚP, by mogły sprostać rosnącym oczekiwaniom inwestorów i innych zainteresowanych stron dotyczącym informacji na temat zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie gwarantuje elastyczność i czas na stopniowe i dobrowolne spełnianie tych wymogów.

4.1.2. EKES zaleca, by Komisja Europejska przyspieszyła przeprowadzenie szczegółowej oceny skutków oraz analizy kosztów i korzyści dotyczącej rezultatów okresu przejściowego oraz uproszczonego standardu sprawozdawczości dla MŚP notowanych i nienotowanych na rynku regulowanym. Istotnym elementem tej analizy powinny być konkretne dowody empiryczne i zalecenia dotyczące objęcia zakresem dyrektywy, w rozsądnym terminie, notowanych i nienotowanych na rynku regulowanym MŚP działających w sektorach wysokiego ryzyka. Jeżeli będzie to potrzebne, Komisja Europejska powinna również rozważyć dodatkowe środki wsparcia, aby pomóc MŚP w spełnianiu obowiązujących je w przyszłości wymogów dotyczących sprawozdawczości.

4.2. Ujawnianie zagrożeń i skutków w ramach łańcuchów wartości

4.2.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje podejście zastosowane w proponowanej dyrektywie, polegające na uwzględnieniu wymogów dotyczących sprawozdawczości obejmujących łańcuch wartości podmiotów objętych zakresem dyrektywy. Ze względu na złożoność współczesnych łańcuchów wartości EKES zaleca jaśniejsze i bardziej szczegółowe określenie, kiedy należy stosować podejście do sprawozdawczości obejmujące cały łańcuch wartości, zgodnie z przepisami proponowanej dyrektywy, według których sprawozdawczość ta powinna być prowadzona "w stosownych przypadkach", jak określono w motywie 29. Ponieważ znaczne ryzyka środowiskowe, społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego i skutki w tym zakresie wynikają z działań w łańcuchach wartości, EKES pragnie podkreślić, że te dodatkowe specyfikacje nie powinny umniejszać znaczenia wymogu prowadzenia sprawozdawczości w sposób sprzyjający pełnej przejrzystości skutków działań podejmowanych w łańcuchach wartości.

4.3. Ujednolicenie wymogów dotyczących sprawozdawczości pod względem terminów i treści

4.3.1. EKES pragnie podkreślić, że powodzenie wniosku zależy od starannego ustalenia kolejności i dostosowania wymogów dotyczących sprawozdawczości zawartych w CSRD i innych ramach legislacyjnych. Szczególnie odnośnie do potrzeb podmiotów objętych zakresem dyrektywy i będących zarówno użytkownikami informacji niefinansowych, jak i sporządzającymi te informacje istotne będzie zapewnienie wystarczającej ilości czasu na gromadzenie, ocenę i ujawnianie odpowiednich danych. Taka koordynacja powinna zapewnić, by klienci niefinansowi podmiotów finansowych objętych zakresem dyrektywy byli zobowiązani do ujawnienia niezbędnych danych w pierwszej kolejności, co umożliwi następnie podmiotom finansowym ich ocenę i przygotowanie ujawniania własnych informacji.

4.3.2. Komisja Europejska i współprawodawcy powinni ocenić te wymogi dotyczące kolejności, zwłaszcza że mają one wpływ na te podmioty objęte zakresem dyrektywy, które będą obowiązywać wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju na podstawie rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych 16 , art. 8 rozporządzenia w sprawie systematyki, aktów delegowanych rozporządzenia w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych 17  oraz wszelkich przyszłych standardów związanych z rozwojem systematyki społecznej, a także innych systematyk. Spełnienie tych wymogów będzie uzależnione od dostępności wysokiej jakości danych dostarczanych na podstawie omawianego wniosku. Informacje, których ujawnienie jest wymagane zgodnie z CSRD, powinny być podobne pod względem zakresu do danych, które należy ujawnić na mocy tych powiązanych wymogów, w tym wymogów zawartych w aktach delegowanych rozporządzenia w sprawie systematyki, co w stosownych przypadkach może zostać doprecyzowane w proponowanej dyrektywie oraz w ramach prac EFRAG nad opracowaniem standardów.

4.4. Atestacja

4.4.1. EKES uznaje znaczenie zapewnienia wysokiej jakości i weryfikowalności danych niefinansowych ujawnianych na podstawie proponowanej dyrektywy. Rola atestacji jest w tym względzie kluczowa i EKES z zadowoleniem przyjmuje zawarte we wniosku zalecenie stosowania atestacji dającej ograniczoną pewność w celu weryfikacji danych niefinansowych podmiotów objętych zakresem dyrektywy.

4.4.2. Ze względu na brak wspólnie uzgodnionych ram dotyczących atestacji dającej wystarczającą pewność informacji na temat zrównoważonego rozwoju oraz przedwczesność niektórych form danych niefinansowych zaleca się, aby wymogi uzyskania atestacji pozostały na poziomie oceny wymaganej do atestacji dającej ograniczoną pewność.

4.5. Prawa człowieka

4.5.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje bardziej szczegółowe określenie zagadnień dotyczących zrównoważonego rozwoju, na temat których mają być ujawniane dane, w tym kwestii odnoszących się do wpływu na społeczności i pracowników znajdujących się w trudnej sytuacji. Uważa, że omawiany wniosek - w połączeniu z planowanymi postępami w zakresie opublikowania wniosku dotyczącego zrównoważonego ładu korporacyjnego - stwarza istotną możliwość opracowania praktycznych ram oceny ryzyka finansowego wynikającego z działalności gospodarczej mającej wpływ na społeczności, a jednocześnie sprzyja dobremu zrozumieniu wpływu działalności gospodarczej na te społeczności. Przy dalszym określaniu wymogów dotyczących sprawozdawczości i należytej staranności należy dobrze wyważyć potrzeby partnerów społecznych, korzystając z prawa do formalnych konsultacji.

4.5.2. EKES zachęca współprawodawców do rozważenia bardziej precyzyjnego określenia zainteresowanych stron, które należy uwzględnić w tym procesie i z którymi należy się konsultować, oraz do zapewnienia pełnej zgodności tych wymogów z przepisami przyszłego wniosku w sprawie zrównoważonego ładu korporacyjnego. Należy wyeksponować proces, który przedsiębiorstwa powinny przeprowadzić w celu spełnienia wymogów dotyczących konsultacji z zainteresowanymi stronami, z jednej strony wskazując jedynie najbardziej istotne zainteresowane strony, a z drugiej strony dbając o to, by procesy te były odpowiednio zaprojektowane, proste i nie powodowały nadmiernej złożoności dla przedsiębiorstw objętych rozszerzonym zakresem proponowanej dyrektywy.

4.6. Plan przejścia

4.6.1. EKES rozumie potrzebę pozyskania finansowania przez przedsiębiorstwa w okresie transformacji. Kluczowe znaczenie ma zatem położony we wniosku nacisk na potrzebę sporządzania sprawozdań na temat zgodności modeli i strategii biznesowych z przejściem na zrównoważoną gospodarkę i ograniczeniem globalnego ocieplenia do 1,5 oC. Biorąc pod uwagę sprawozdanie Międzynarodowej Agencji Energetycznej dotyczące osiągnięcia zeroemisyjności netto do 2050 r. 18 , zapewnienie solidnych, wysokiej jakości danych w celu spełnienia tego wymogu proponowanej dyrektywy będzie kluczowym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwom opracowanie wiarygodnych planów przejścia, a bankom i rynkom kapitałowym pomoc tym przedsiębiorstwom w realizacji ich celów. EKES opowiada się za większą szczegółowością wymogów dotyczących wykazania tej zgodności, w sposób proporcjonalny. Wymogi te powinny obejmować dalsze informacje na temat scenariuszy transformacji przyjętych przez przedsiębiorstwa, a także elementy decydujące o ich zgodności z celami sprawiedliwej transformacji.

4.7. Opracowanie unijnych standardów sprawozdawczości niefinansowej

4.7.1. EKES ponownie wyraża poparcie dla upoważnienia EFRAG do przygotowania porad technicznych dotyczących opracowania unijnych standardów sprawozdawczości niefinansowej. EKES pragnie zwrócić uwagę na fakt, że upoważnienie to wymaga uwzględnienia "prawidłowej, należytej procedury, nadzoru publicznego i przejrzystości", w tym konsultacji z szerokim gronem zainteresowanych stron w sprawie opracowywania standardów. Podkreśla znaczenie zadbania o to, by związki zawodowe, szerzej rozumiani partnerzy społeczni, MŚP i inne zainteresowane strony mające istotny interes w opracowywaniu standardów, w tym przedsiębiorstwa finansowe i niefinansowe oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego, zostały włączone w proces przygotowania porad technicznych i by zasięgano ich opinii w trakcie jego trwania. W tym kontekście popiera starania podejmowane przez EFRAG w celu uzyskania opinii zainteresowanych stron na temat opracowania należytej procedury 19  i oczekuje rezultatów, które zapewnią włączenie w ten proces wszystkich wyżej wymienionych zainteresowanych stron.

Bruksela, dnia 22 września 2021 r.
Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 COM(2021) 390 final.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1).
3 Komunikat Komisji C(2017) 4234 final (Dz.U. C 215 z 5.7.2017, s. 1).
4 Komunikat Komisji C(2019) 4490 final (Dz.U. C 209 z 20.6.2019, s. 1).
5 Komunikat Komisji "Europejski Zielony Ład" (COM(2019) 640 final), dostosowany program prac Komisji na 2020 r. (COM(2020) 440 final).
6 COM(2018) 97 final.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2089 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej oraz unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego, a także ujawniania informacji dotyczących wskaźników referencyjnych w związku z kwestiami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 17).
10 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie zrównoważonych finansów (2018/2007(INI)) (Dz.U. C 76 z 9.3.2020, s. 23).
11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie zrównoważonego ładu korporacyjnego (2020/2137(INI)) (Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 94).
14 q- sustainability-reporting-standard-setting_en.pdf
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
17 C(2021) 2800 final.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.517.51

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE, dyrektywę 2004/109/WE, dyrektywę 2006/43/WE oraz rozporządzenie (UE) nr 537/2014 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju" [COM(2021) 189 final - 2021/104 (COD)]
Data aktu: 22/12/2021
Data ogłoszenia: 22/12/2021