Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany w specyfikacji produktu, która nie jest zmianą nieznaczną, zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych

Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany w specyfikacji produktu, która nie jest zmianą nieznaczną, zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych
(2021/C 514/05)

Niniejsza publikacja uprawnia do zgłoszenia sprzeciwu wobec wniosku w sprawie zmian zgodnie z art. 51 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 1  w terminie trzech miesięcy od daty niniejszej publikacji.

WNIOSEK O ZATWIERDZENIE ZMIANY W SPECYFIKACJI PRODUKTU OZNACZONEGO CHRONIONĄ NAZWĄ POCHODZENIA/ CHRONIONYM OZNACZENIEM GEOGRAFICZNYM, GDY ZMIANA TA NIE JEST NIEZNACZNA

Wniosek o zatwierdzenie zmiany zgodnie z art. 53 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012

"Carne de Ávila"

Nr UE: PGI-ES-0093-AM02 - 12 grudnia 2019

ChNP () ChOG (X)

1. Grupa składająca wniosek i mająca uzasadniony interes

Consejo Regulador de la Indicación Geográfica Protegida "Carne de Ávila" [Rada Regulacyjna ds. ChOG "Carne de Ávila"]

Padre Tenaguillo 8

05004 Ávila

Hiszpania

Tel. +34 920 35 22 28

E-mail: consejoregulador@carnedeavila.org

Rada Regulacyjna została oficjalnie uznana za organ zarządzający ds. ChOG "Carne de Ávila" zgodnie z pierwszym przepisem dodatkowym ustawy w sprawie transregionalnych chronionych nazw pochodzenia oraz chronionych oznaczeń geograficznych (ustawa nr 6/2015 z dnia 12 maja 2015 r.); jedną z jej szczególnych funkcji jest przedstawianie wniosków w sprawie zmian specyfikacji produktu.

2. Państwo członkowskie lub państwo trzecie

Hiszpania

3. Punkt w specyfikacji produktu, którego dotyczą zmiany

Nazwa produktu

Opis produktu

Obszar geograficzny

Dowód pochodzenia

Metoda produkcji

Związek

Etykietowanie

Inne [organ kontrolny, wymogi krajowe]

4. Rodzaj zmian

Zmiana specyfikacji zarejestrowanego produktu oznaczonego ChNP lub ChOG, niekwalifikująca się do uznania za nieznaczną zgodnie z art. 53 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.

Zmiana specyfikacji zarejestrowanego produktu oznaczonego ChNP lub ChOG, dla których jednolity dokument (lub dokument mu równoważny) nie został opublikowany, niekwalifikująca się do uznania za nieznaczną zgodnie z art. 53 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.

5. Zmiany

5.1. Opis produktu

Zmieniono sekcję B specyfikacji produktu (Opis produktu) oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu (Opis produktu noszącego nazwę podaną w pkt 1), aby skorygować odniesienie do skali EUROP.

Brzmienie tego fragmentu było następujące:

Tusze, które mogą zostać objęte ChOG, muszą znajdować się w europejskiej klasyfikacji w klasie pokroju między O i U + i mieć stopień otłuszczenia między 2 i 4.

Nowe brzmienie jest następujące:

Tusze, które mogą zostać objęte ChOG, muszą znajdować się w europejskiej klasyfikacji w klasie uformowania tuszy między U+ i O i mieć stopień pokrycia tłuszczem między 2 i 4.

Ponadto w tabeli w pkt 3.2 jednolitego dokumentu (Opis produktu noszącego nazwę podaną w pkt 1) dodano rząd "S".

Tabela w poprzedniej wersji brzmiała następująco:

Klasa otłuszczenia
1 1 + 2- 2 2+ 3- 3 3+ 4- 4 4+ 5- 5
Pokrój E
U+ X X X X X X X
U X X X X X X X
U- X X X X X X X
R+ X X X X X X X
R X X X X X X X
R- X X X X X X X
O+ X X X X X X X
O X X X X X X X
O-
P+
P
P-

Tabela w wersji zmienionej brzmi następująco:

Klasa pokrycia tłuszczem
1 1 + 2- 2 2+ 3- 3 3+ 4- 4 4+ 5- 5
Uformowanie tuszy S
E
U+ X X X X X X X
U X X X X X X X
U- X X X X X X X
R+ X X X X X X X
R X X X X X X X
R- X X X X X X X
O+ X X X X X X X
O X X X X X X X
O-
P+
P
P-

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Opis produktu":

celem przedmiotowej zmiany w punkcie "Opis produktu" jest zapewnienie spójności z nomenklaturą stosowaną w systemie klasyfikacji EUROP w odniesieniu do wołowiny z dorosłego bydła.

5.2. Obszar geograficzny

Zmieniono sekcję C specyfikacji produktu (Obszar geograficzny) oraz pkt 4 jednolitego dokumentu (Zwięzłe określenie obszaru geograficznego), rozszerzając obszar produkcji w celu uwzględnienia następujących terytoriów:

Punkt "Wspólnota autonomiczna Andaluzji" miał następujące brzmienie:

Wspólnota autonomiczna Andaluzji:

Huelva: Sierra.

Jaén: Sierra Morena.

Sewilla: Sierra Norte.

Po dodaniu powiatów Pedroches, La Sierra i Campiña Baja zlokalizowanych w prowincji Kordowa brzmienie tego fragmentu jest następujące:

Wspólnota autonomiczna Andaluzji:

Kordowa: Pedroches, La Sierra i Campiña Baja.

Huelva: Sierra.

Jaén: Sierra Morena.

Sewilla: Sierra Norte.

Punkt "Wspólnota autonomiczna Kastylia-La Mancha" miał następujące brzmienie:

Wspólnota Autonomiczna Kastylia-La Mancha:

Ciudad Real: Montes Norte, Campo Calatrava, Montes Sur, Pastos.

Toledo: Talavera, Torrijos, Sagra Toledo, La Jara, Montes de Nava Hermosa, Montes de los Yébenes.

Po dodaniu wszystkich powiatów z prowincji Guadalajara brzmienie tego punktu jest następujące:

Wspólnota Autonomiczna Kastylia-La Mancha:

Ciudad Real: Montes Norte, Campo Calatrava, Montes Sur, Pastos.

Guadalajara: wszystkie powiaty.

Toledo: Talavera, Torrijos, Sagra Toledo, La Jara, Montes de Nava Hermosa, Montes de los Yébenes.

Punkt "Wspólnota autonomiczna Kastylia i León" miał następujące brzmienie:

Wspólnota autonomiczna Kastylia i León:

Ávila: wszystkie regiony.

Burgos: Demanda.

León: La Montaña de Riaño.

Palencia: Guardo, Cervera.

Salamanka: wszystkie regiony.

Segowia: wszystkie regiony.

Soria: Pinares.

Valladolid: centrum, południe, południowy wschód.

Zamora: Sayago.

Po dodaniu powiatu Sahagún w prowincji León oraz powiatu Duero Bajo w prowincji Zamora brzmienie tego fragmentu jest następujące:

Wspólnota Autonomiczna Kastylia-Leon:

Ávila: wszystkie powiaty.

Burgos: Demanda.

León: La Montaña de Riaño i Sahagún.

Palencia: Guardo i Cervera.

Salamanka: wszystkie powiaty.

Segowia: wszystkie powiaty.

Soria: Pinares

Valladolid: centrum, południe, południowy wschód.

Zamora: Sayago i Duero Bajo.

Punkt "Wspólnota autonomiczna Estremadura" miał następujące brzmienie:

Wspólnota autonomiczna Estremadura:

Cáceres: wszystkie regiony.

Badajoz: Alburquerque, Mérida, Don Benito, La Puebla de Alcocer, Herrera del Duque, Badajoz, Almendralejo, Oli- venza, Jerez de los Caballeros, Llerena.

Po dodaniu powiatów Castuera i Azuaga zlokalizowanych w prowincji Badajoz - co oznacza, że obecnie uwzględnione zostały wszystkie powiaty tej prowincji - brzmienie tego fragmentu jest następujące:

Wspólnota Autonomiczna Estremadury:

Cáceres: wszystkie powiaty.

Badajoz: wszystkie powiaty.

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany dotyczącej obszaru hodowli:

Obszar produkcji został rozszerzony na wszystkie okręgi rolnicze w prowincji Guadalajara, powiaty Pedroches, La Sierra i Campiña Baja w prowincji Kordowa, powiat Sahagún w prowincji León, powiat Duero Bajo w prowincji Zamora oraz powiaty Castuera i Azuaga w prowincji Badajoz.

Zmiana ta jest uzasadniona, ponieważ dodane powiaty mają te same cechy co powiaty, które już wcześniej stanowiły część obszaru hodowli określonego w specyfikacji produktu. W tym celu właściwemu organowi udostępniono badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Katolicki w Ávili (badanie na poparcie zmiany specyfikacji produktu chronionego oznaczenia geograficznego "Carne de Ávila").

Istnieje wiele podobieństw między środowiskiem fizycznym i klimatem okręgów rolniczych dodanych w niniejszej zmianie a topografią, charakterystyką gleby i klimatem powiatów już znajdujących się na obszarze produkcji.

Wykorzystanie gleby i pokrywa roślinna również są podobne. Gospodarstwa w dodanych powiatach, w których hodowana jest rasa Avileña-Negra Ibérica, spełniają wszystkie wymogi specyfikacji produktu pod względem genetyki, paszy, zagęszczenia populacji i praktyk hodowlanych.

Ponadto z uwagi na fakt, że nowe okręgi znajdują się w pobliżu wcześniej uwzględnionych okręgów i są do nich bardzo podobne pod względem środowiska fizycznego, klimatu i roślinności, zatwierdzenie przedmiotowej zmiany obszaru produkcji ChOG polegałoby jedynie na rozszerzeniu jego obecnych granic geograficznych o powiaty, które przylegają do terytorium już należącego do obszaru produkcji ChOG "Carne de Ávila", a w niektórych przypadkach nawet je otaczają.

Prowincja Guadalajara (należy dodać wszystkie jej okręgi rolnicze) graniczy z prowincjami Segowia, Madryt i Teruel, które stanowią już część obszaru produkcji określonego w specyfikacji produktu. Guadalajara jest geograficznie bliska tym prowincjom, ponieważ zajmuje wysoko położone płaskowyże centralnego Półwyspu Iberyjskiego. Ponadto z Segowią, Madrytem i Teruelem łączy ją iberyjski masyw górski, co oznacza, że ma taki sam profil klimatyczny, który jest typowy dla płaskowyżu centralnego, oraz tę samą zróżnicowaną roślinność (zagajniki dębu ostrolistnego, jałowca sabińskiego, sosny, dębu szypułkowego i gdzieniegdzie zagajniki bukowe).

Prowincja Kordowa graniczy z prowincjami, które już uwzględniono w obszarze geograficznym określonym w specyfikacji produktu: Sewillą i Badajoz na zachodzie oraz Badajoz i Ciudad Real na północy. Kordowa dzieli się na trzy obszary geograficzne: Sierra Morena na północy, dolina rzeki Gwadalkiwir w części środkowej oraz Kordyliery Subbe- tyckie na południu. Nowe obszary obejmują powiaty Pedroches, La Sierra i Campiña Baja graniczące z prowincjami Sewilla, Badajoz i Ciudad Real, które są już częścią obszaru produkcji wskazanego w specyfikacji produktu.

Badanie na poparcie zmiany specyfikacji produktu chronionego oznaczenia geograficznego "Carne de Ávila" wskazuje, że nowe terytoria dodane w przedmiotowej zmianie mają takie same cechy przyrodnicze co obszar geograficzny wskazany pierwotnie w specyfikacji produktu, w związku z czym obszar powstały w wyniku zmiany charakteryzuje się jednakowym poziomem jednorodności co obszar sprzed wprowadzenia zmiany, a zmiany nie powodują zaburzenia jego ciągłości. Te wspólne cechy wynikają w dużej mierze z bliskości geograficznej między powiatami uwzględnionymi w przedmiotowej zmianie a obszarami stanowiącymi już elementy obszaru produkcji.

Prowincje uwzględnione w proponowanej zmianie znajdują się na zróżnicowanym terenie: równiny z płaskowyżami, rozległe doliny i obszary górskie. Z uwagi na fakt, że krajobraz obecnego obszaru produkcji jest nierówny - występują w nim wysokie doliny, wąskie wąwozy, poszarpane szczyty, strome zbocza i szerokie płaskowyże, a także obszary dehesa (tradycyjny system rolno-leśno-pasterski, w którym zwierzęta gospodarskie są hodowane ekstensywnie na gruntach ubogich lub gruntach niebędących gruntami rolnymi), na których teren jest bardziej wyrównany - istnieje między nimi duże podobieństwo.

W powiecie Duero Bajo dominują gleby Xerochrept o piaszczysto-gliniastej strukturze, bogate w piaskowiec, zlepieńce i detrytus. W powiatach w prowincji Guadalajara przeważają gleby Xerochrept i Xerumbrept. Gleby Xerum- brept mają gliniasto-ilastą teksturę i charakteryzują się wapieniem pokrywającym skałę podłoża i pofałdowane struktury kredowe. W prowincji Kordowa występują przede wszystkim gleby Xerochrept i Palexeralf, a na niektórych obszarach również gleby Chromoxerert.

Biorąc pod uwagę przewagę gleb Xerochrept i Xerumbrept - oraz w mniejszym stopniu Haploxeralf i Palexeralf - na obszarze geograficznym już określonym w specyfikacji produktu występują duże podobieństwa zarówno pod względem właściwości gleby, jak i podłoża geologicznego.

Na nowych terenach występują również te same rodzaje roślinności, które można znaleźć na wcześniej określonym obszarze produkcji produktów posiadających ChOG: zagajniki porośnięte zaroślami dębowymi, czystkiem Cistus lada- niferus Lin., żarnowcem, tymiankiem i janowcem Genista florida; dehesas, na których występują zarośla składające się z dębu szypułkowego i ostrolistnego oraz jałowca sabińskiego i pospolitego; a także obszary wyżynne zdominowane przez lasy sosnowe.

Na obszarach tych przeważają profile klimatyczne "umiarkowany śródziemnomorski" oraz "chłodny umiarkowany śródziemnomorski". Powiaty prowincji Guadalajara charakteryzują się typowym klimatem centralnego płaskowyżu (długie, gorące i suche lata, długie i surowe zimy, a także krótkie i łagodne wiosny i jesienie), rocznymi opadami w przedziale 700-900 mm oraz zróżnicowaną roślinnością (zagajniki dębu szypułkowego i ostrolistnego, jałowca sabińskiego, sosny i gdzieniegdzie zagajniki bukowe). W Kordowie i jej powiatach występuje kontynentalny klimat śródziemnomorski charakteryzujący się łagodnymi zimami, bardzo gorącymi latami i rocznymi opadami w przedziale 600-750 mm, które występują głównie w okresie od października do kwietnia.

Warunki te odzwierciedlają warunki już ustalone w specyfikacji produktu i mają wpływ na praktyki gospodarskie, które obejmują sezonowe pasterstwo wędrowne i chów ekstensywny. Stwierdzamy zatem istotne różnice, biorąc pod uwagę szerokie występowanie tej rasy, obszary, na których się ona zadomowiła, oraz sposób przemieszczania bydła w ramach praktyki sezonowego pasterstwa wędrownego. Wypas bydła odbywa się na dehesas oraz w dolinach i górach. W górach lata są chłodne, a zimy bardzo zimne z silnymi mrozami. Natomiast dehesas ogólnie charakteryzują się gorącymi, suchymi latami i łagodnymi zimami.

Jeśli chodzi o rasę, specyfikacja produktu zawiera wymóg, zgodnie z którym bydło musi albo należeć do rasy Avileña- Negra Ibérica, albo pochodzić z pierwszej krzyżówki samic rasy Avileña-Negra Ibérica z ojcami należącymi do ras Charolais lub Limousin (Charolais i Limousin mają w Hiszpanii status "rasy zadomowionej").

W tej kwestii nowy obszar geograficzny uwzględniony w niniejszej zmianie odpowiada wcześniej wyznaczonemu obszarowi zarówno pod względem historycznym, jak i rolniczym: jak wskazano w badaniu na poparcie zmiany specyfikacji produktu chronionego oznaczenia geograficznego "Carne de Ávila", rasa Avileña-Negra Ibérica występuje tradycyjnie w tych prowincjach i jest tam hodowana nieprzerwanie od setek lat.

Ponadto osobniki należące do rasy Avileña-Negra Ibérica, które zostają przypisane do tej rasy w gospodarstwie zaraz po urodzeniu, widnieją również w księdze hodowlanej tej rasy. W powiatach, które zaproponowano do włączenia, samice klasyfikuje się według wyglądu i wpisuje do księgi hodowlanej rasy Avileña-Negra Ibérica. Taka sama praktyka ma zastosowanie w przypadku ojców należących do rasy Avileña-Negra Ibérica wykorzystywanych do uzupełnienia stad matek.

Hodowla samic należących do rasy Avileña-Negra Ibérica opiera się na tych samych technikach, przy podobnym wykorzystaniu dostępnych zasobów naturalnych w drodze hodowli ekstensywnej lub przy zastosowaniu praktyki sezonowego pasterstwa wędrownego, wykorzystując zasoby naturalne, chroniąc środowisko i dbając o dobrostan zwierząt.

W specyfikacji produktu jest mowa o systemach hodowli ekstensywnej charakteryzujących się niskim zagęszczeniem populacji wynoszącym średnio 0,2-0,4 dużej jednostki przeliczeniowej inwentarza na hektar na obszarach, na których odbywa się tradycyjny wypas bydła tej rasy. Badania wykazują, że na obszarze, który ma zostać włączony do specyfikacji produktu, prowadzona jest ekstensywna hodowla zwierząt gospodarskich, w ramach której gospodarstwa wykorzystują zasoby naturalne i zapewniają zagęszczenie populacji poniżej limitu wynoszącego 0,4 dużej jednostki przeliczeniowej inwentarza na hektar.

Gospodarstwa w nowo dodanych powiatach stosują te same praktyki hodowlane - krycie naturalne - opisane w specyfikacji produktu.

Ponadto obszar geograficzny wskazany w obecnej wersji specyfikacji produktu obejmuje 12 172 491 hektarów. Zmiana będąca przedmiotem wniosku spowodowałaby zwiększenie tego obszaru o 20 %, dodając do niego 2 543 196 hektarów.

To rozszerzenie obszaru geograficznego będzie widoczne w danych liczbowych dotyczących produkcji. Uwzględniając gospodarstwa działające na nowych obszarach, które mają zostać dodane do specyfikacji produktu, szacuje się, że produkcja wzrośnie rocznie o 19 %, tj. ok. 900 sztuk bydła, jako podstawę przyjmując 4 700 tusz wyprodukowanych w 2018 r.

Obliczenia tego dokonali autorzy badania na poparcie zmiany specyfikacji produktu chronionego oznaczenia geograficznego "Carne de Ávila", korzystając z geograficznych i kartograficznych baz danych publicznie udostępnionych przez Ministerstwo Rolnictwa, Rybołówstwa i Żywności.

Obszar geograficzny powinien być teraz rozszerzony, aby uwzględnić cały obszar tradycyjnego występowania rasy Avileña-Negra Ibérica w Hiszpanii - rasa ta stanowi przecież podstawę produktu "Carne de Ávila". Ustanawia on związek i zależność między obszarem geograficznym a jakością, właściwościami i renomą produktu lub innymi aspektami. Obszary, które mają zostać dodane, mają cechy równoważne cechom obszaru geograficznego, który ustanawia związek, a hodowla przedmiotowej rasy na wspomnianych obszarach odbywa się w tym samym systemie.

5.3. Dowód pochodzenia

1. Poniższy fragment, tj. pkt 2 w sekcji D specyfikacji produktu (Dowód na pochodzenie produktu z danego obszaru), został zmieniony:

Wszystkie sztuki bydła w gospodarstwach hodowlanych wpisanych do rejestrów ChOG są indywidualnie oznakowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Identyfikacja bydła należącego do rasy Avileña-Negra Ibérica obejmuje również wpisanie osobników do księgi hodowlanej rasy wraz z kodem identyfikacyjnym nadanym zwierzęciu przy urodzeniu - składającym się z akronimu określającego gospodarstwo pochodzenia, po którym następują dwie ostatnie cyfry roku urodzenia zwierzęcia i numer, który zwierzę reprezentuje w kolejności urodzeń w danym gospodarstwie w danym roku - oraz logo ChOG.

Fragment ten zmieniono, dodając odniesienie do wymogu prowadzenia zapisów korelacji między urzędowym numerem identyfikacyjnym a numerem identyfikacyjnym z księgi hodowlanej; jego obecne brzmienie jest następujące:

Wszystkie sztuki bydła w gospodarstwach hodowlanych wpisanych do rejestrów ChOG są indywidualnie oznakowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Sztuki bydła należącego do rasy Avileña-Negra Ibérica wpisuje się również do księgi hodowlanej rasy wraz z kodem identyfikacyjnym nadanym zwierzęciu przy urodzeniu, składającym się z akronimu określającego gospodarstwo pochodzenia, po którym następują dwie ostatnie cyfry roku urodzenia zwierzęcia i numer, który zwierzę reprezentuje w kolejności urodzeń w danym gospodarstwie w danym roku. Konieczny jest zapis korelacji między urzędowym numerem identyfikacyjnym a numerem identyfikacyjnym z księgi hodowlanej.

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Dowód pochodzenia":

Przedmiotowa zmiana ma charakter wyjaśniający: zapewnienie zapisu korelacji między urzędowym numerem identyfikacyjnym a numerem identyfikacyjnym z księgi hodowlanej jest przydatne do celów kontroli, ponieważ ułatwia prowadzenie kontroli i inspekcji.

2. Na końcu pkt 3 w sekcji D specyfikacji produktu (Dowód na pochodzenie produktu z danego obszaru) dodano tekst w brzmieniu:

Tusze, które spełniają wymogi specyfikacji produktu, muszą być oznakowane i etykietowane w sposób umożliwiający ich identyfikację w dowolnym momencie rozbioru.

Po przeprowadzeniu kontroli tusz w celu sprawdzenia przypisanej im klasyfikacji oraz ich zgodności z wymogami dotyczącymi uformowania tuszy, pokrycia tłuszczem i barwy określonymi w niniejszej specyfikacji produktu wszystkie tusze, które podmiot uznaje za kwalifikujące się do otrzymania chronionego oznaczenia geograficznego, muszą zostać oznakowane w rzeźni.

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Dowód pochodzenia":

Przedmiotowa zmiana ma charakter wyjaśniający. Nowy tekst wspomaga kontrolę i szczegółowe weryfikacje przeprowadzane w rzeźni, ułatwiając przeprowadzanie kontroli zgodności poprzez określenie aspektów, które należy zbadać podczas znakowania tuszy.

5.4. Metoda produkcji

1. Zmieniono sekcję E specyfikacji produktu (Metoda produkcji), usuwając pkt 7, który dotyczył umowy partnerstwa; obecne jej brzmienie jest następujące:

Umowy partnerstwa. W celu zapewnienia gwarancji pochodzenia i wysokiej jakości wołowiny wprowadzanej do obrotu pod nazwą "Carne de Ávila" zawarte zostaną umowy partnerstwa między gospodarstwami posiadającymi ChOG a punktami sprzedaży.

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Metoda produkcji":

Przedmiotowa zmiana ma charakter wyjaśniający. Usunięty fragment nie był zasadą dotyczącą szczegółów technicznych sposobu otrzymywania, etykietowania lub pakowania produktu, więc nie powinien stanowić części tej sekcji specyfikacji produktu. Zawieranie umów partnerstwa jest ściślej związane z obowiązkami w zakresie promowania i obrony produktu objętego ochroną, za który odpowiedzialna jest Rada Regulacyjna ds. ChOG "Carne de Ávila" na mocy art. 16 ust. 1 ustawy w sprawie transregionalnych chronionych nazw pochodzenia oraz chronionych oznaczeń geograficznych (ustawa nr 6/2015 z dnia 12 maja 2015 r.), niż z metodą produkcji.

Skreślony akapit mógł być również interpretowany jako obowiązkowy, stanowiąc niepotrzebne ograniczenie.

Skreślenie tego akapitu oznacza zatem usunięcie informacji uznanych za nieistotne z punktu widzenia wymogów dotyczących produkcji, etykietowania lub pakowania produktu określonych w specyfikacji produktu - wszystkie te informacje pozostają niezmienione.

2. Do pkt 6 w sekcji E specyfikacji produktu (Metoda produkcji) dodano tekst w brzmieniu, jak następuje:

Podmioty, które filetują, pakują i etykietują produkt dla konsumentów końcowych, będą podlegać kontrolom mającym na celu zagwarantowanie pochodzenia i wysokiej jakości chronionej wołowiny oraz właściwego stosowania oznaczeń zgodności.

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Metoda produkcji":

Przedmiotowa zmiana ma charakter wyjaśniający: nowy fragment to zasada dotycząca etykietowania i pakowania produktu, zwiększająca przejrzystość w odniesieniu do podmiotów, które etykietują lub pakują produkt, oraz ułatwiająca kontrole tych działań.

5.5. Organ kontrolny

Zmieniono następujący fragment sekcji G specyfikacji produktu (Organ kontrolny):

Dyrekcja Generalna ds. Przemysłu Spożywczego

Ministerstwo Rolnictwa, Żywności i Środowiska

Paseo Infanta Isabel, 1 28014 Madrid

Tel. +34 91 3475361/8477; Faks +34 91 3475700

E-mail: dgia@magrama.es

Dyrekcja Generalna ds. Przemysłu Spożywczego, za pośrednictwem Poddyrekcji Generalnej ds. Systemów Jakości i Rolnictwa Ekologicznego, sprawdza zgodność z niniejszą specyfikacją produktu w ramach "Systemu kontroli zgodności systemów jakości dla produktów rolno-spożywczych innych niż wino związanych z pochodzeniem geograficznym i gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami", stanowiącego część krajowego planu monitorowania łańcucha żywnościowego na lata 2011-2015, który wchodzi w zakres kompetencji centralnych organów rządowych, stosując system kar ustanowiony w tytule III ustawy o winorośli i winie (ustawa nr 24/2003 z dnia 10 lipca 2003 r.).

Informacje dotyczące organu kontrolnego zostały zmienione, aby ukazać obecną strukturę właściwego organu, jak również stronę internetową organu odpowiedzialnego za kontrole zgodności oraz jego dane kontaktowe. Obecnie fragment ten ma następujące brzmienie:

ChOG "Carne de Ávila" wchodzi w zakres kompetencji Dyrekcji Generalnej ds. Przemysłu Spożywczego za pośrednictwem Poddyrekcji Generalnej ds. Systemów Jakości i Rolnictwa Ekologicznego. Kontroli zgodności ze specyfikacją produktu dokonuje:

Agencia de Información y Control Alimentarios (Agencja ds. Sprawozdawczości i Kontroli Żywności)

Paseo Infanta Mercedes, 31 5a planta

28020 Madrid

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Organ kontrolny":

powodem przedmiotowej zmiany jest fakt, że opis ustawodawstwa krajowego zawarty w poprzedniej wersji specyfikacji produktu stał się nieaktualny i nieodpowiedni dla celów omawianej sekcji. Nieaktualny tekst zastąpiono informacjami na temat organu kontrolującego zgodność ze specyfikacją produktu zgodnie z art. 37 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych.

5.6. Etykietowanie

1. Pkt 3 w sekcji H specyfikacji produktu (Etykietowanie) i pkt 3.6 jednolitego dokumentu (Szczegółowe zasady dotyczące etykietowania) zostały zastąpione. Poprzednia wersja miała następujące brzmienie:

Jeżeli części są wysyłane w porcjach, oznacza się je etykietami dodatkowymi wydawanymi przez Radę Regulacyjną, które zawierają te same informacje co etykiety znajdujące się na tuszach.

Nowa wersja ma następujące brzmienie:

Jeżeli części są wysyłane w porcjach, oznacza się je ponumerowanymi etykietami dodatkowymi wydawanymi przez Radę Regulacyjną, tym samym umożliwiając przeprowadzenie kontroli identyfikowalności.

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Etykietowanie":

zmianę wprowadzono w celu dostosowania pkt 3 do szczegółowych przepisów w tym zakresie oraz do bieżącej praktyki. W specyfikacji produktu i jednolitym dokumencie stwierdzono wcześniej, że należy stosować te same informacje, które znajdują się na etykiecie [tuszy], co jest problematyczne w przypadku niektórych sposobów sprzedaży porcji.

Nowe sformułowanie ułatwia stosowanie tej sekcji i zachowanie zgodności ze szczegółowymi przepisami krajowymi, umożliwiając prześledzenie pochodzenia produktu do partii, z której pochodzi, a w każdym razie ułatwiając kontrole identyfikowalności.

Sekcję tę należało zatem zmienić, używając prostszych sformułowań, które ułatwią jej wdrożenie, a w każdym razie umożliwią i ułatwią kontrolę identyfikowalności produktów.

2. Do pkt 3.6 jednolitego dokumentu (Szczegółowe zasady dotyczące etykietowania) dodano instrukcje etykietowania zawarte w pkt 4 sekcji H specyfikacji produktu (Etykietowanie).

Przed zmianą fragment miał następujące brzmienie:

etykiety "Carne de Ávila", które, oprócz obowiązkowych informacji, zawierają przynajmniej następujące informacje: identyfikacja przez radę regulacyjną, identyfikacja urzędowa, data uboju, numer tuszy, logotyp rady regulacyjnej, europejski logotyp ChOG i kod kreskowy.

Po zaproponowanej zmianie brzmienie tego fragmentu jest następujące:

etykiety "Carne de Ávila", które, oprócz obowiązkowych informacji, zawierają przynajmniej następujące informacje: numer referencyjny, identyfikacja przez radę regulacyjną, identyfikacja urzędowa, opis kawałka, data uboju, pochodzenie, numer zezwolenia, miejsce rozbioru, numer tuszy, logotyp Rady Regulacyjnej ds. "Carne de Ávila", unijne logo ChOG, kod kreskowy i nazwa, pod którą wołowina jest wprowadzana do obrotu ("ternera" [cielęcina], "añojo" [mięso roczniaka rzeźnego] lub "novillo" [mięso młodego byka]).

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Etykietowanie":

zmianę tę wprowadzono w celu poprawy spójności w tej kwestii między specyfikacją produktu a jednolitym dokumentem: teraz zawierają one ten sam wykaz elementów, które muszą znajdować się na etykiecie.

5.7. Wymogi krajowe

W sekcji I specyfikacji produktu (Wymogi krajowe) skreśla się następujący wykaz aktów prawnych:

ustawa w sprawie wina, winorośli i alkoholu (ustawa nr 25/1970 z dnia 2 grudnia 1970 r.)

zarządzenie z dnia 20 kwietnia 1988 r. przyznające tymczasowe uznanie szczególnej nazwy "Carne de Ávila"

zarządzenie z dnia 4 grudnia 1990 r. zatwierdzające rozporządzenie w sprawie szczególnej nazwy "Carne de Ávila" i jego Radę Regulacyjną

zarządzenie z dnia 10 listopada 1993 r. zmieniające zarządzenie z dnia 4 grudnia 1990 r. zatwierdzające rozporządzenie w sprawie szczególnej nazwy "Carne de Ávila"

decyzja Dyrekcji Generalnej ds. Przemysłu Spożywczego i Rynków Spożywczych z dnia 27 kwietnia 2011 r. zmieniająca specyfikację produktu dotyczącą chronionego oznaczenia geograficznego "Carne de Ávila"

ustawa w sprawie transregionalnych chronionych nazw pochodzenia oraz chronionych oznaczeń geograficznych (ustawa nr 6/2015 z dnia 12 maja 2015 r.).

Uzasadnienie przedmiotowej zmiany w punkcie "Wymogi krajowe":

wymienione odniesienia do aktów prawnych zostały usunięte, ponieważ większość z nich jest nieaktualna w wyniku zmiany lub uchylenia. Można je również usunąć, ponieważ odnoszą się do przepisów ogólnych oraz ponieważ rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych nie wymaga, aby specyfikacja produktu zawierała sekcję dotyczącą "wymogów krajowych".

JEDNOLITY DOKUMENT

"Carne de Ávila"

Nr UE: PGI-ES-0093-AM02 - 12 grudnia 2019

ChNP () ChOG (X)

1. Nazwa lub nazwy [ChNP lub ChOG]

"Carne de Ávila"

2. Państwo członkowskie lub państwo trzecie

Hiszpania

3. Opis produktu rolnego lub środka spożywczego

3.1. Typ produktu

Klasa 1.1. Mięso świeże (i podroby)

3.2. Opis produktu, do którego odnosi się nazwa podana w pkt 1

Bydło, z którego można pozyskać mięso spełniające kryteria niniejszego ChOG, musi albo należeć do rasy Avileña- Negra Ibérica, albo pochodzić z pierwszej krzyżówki samic czarnej rasy iberyjskiej Avileña z ojcami należącymi do ras Charolais lub Limousin (Charolais i Limousin mają w Hiszpanii status "rasy zadomowionej").

Bydło dzieli się na kategorie w zależności od wieku:

ternera (cielę): ma zostać poddane ubojowi w wieku maksymalnie 12 miesięcy, przy czym pozostawało przy matce przez co najmniej pięć miesięcy;

añojo (roczniak rzeźny): odsadzony w wieku co najmniej pięciu miesięcy; ma zostać poddany ubojowi w wieku od 12 miesięcy do 24 miesięcy;

novillo (młody byk): ma zostać poddany ubojowi w wieku 24-48 miesięcy.

Tusze, które mogą zostać objęte ChOG, muszą znajdować się w europejskiej klasyfikacji w klasie uformowania tuszy między U+ i O i mieć stopień pokrycia tłuszczem między 2 i 4.

Klasa pokrycia tłuszczem
1 1 + 2- 2 2+ 3- 3 3+ 4- 4 4+ 5- 5
Uformowanie tuszy S
E
U+ X X X X X X X
U X X X X X X X
U- X X X X X X X
R+ X X X X X X X
R X X X X X X X
R- X X X X X X X
O+ X X X X X X X
O X X X X X X X
O-
P+
P
P-

Wołowina z tych zwierząt jest jędrna w dotyku i lekko wilgotna, o delikatnej konsystencji. Ma żywą barwę, od jasno- czerwonej do purpurowoczerwonej, z tłuszczem o barwie od białej do kremowej.

Mięso "Carne de Ávila" musi dojrzewać przez co najmniej cztery dni.

3.3. Pasza (wyłącznie w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego) i surowce (wyłącznie w odniesieniu do produktów przetworzonych)

Bydło jest hodowane ekstensywnie lub w ramach praktyki sezonowego pasterstwa wędrownego, z wykorzystaniem lokalnych zasobów pastwiskowych i leśnych (pędy roślin i żołędzie). Sezonowe pasterstwo wędrowne to dawny system hodowli, w którym właściciele stad wykorzystują zasoby naturalne, przemieszczając zwierzęta gospodarskie między różnymi, uzupełniającymi się miejscami w różnych porach roku: pastwiskami górskimi latem i jesienią oraz porośniętymi dębami (ostrolistnym i korkowym) dehesas (tradycyjny system rolno-leśno-pasterski, w którym zwierzęta gospodarskie są hodowane ekstensywnie na gruntach ubogich lub gruntach niebędących gruntami rolnymi) - zimą i wiosną. Bydło jest hodowane ekstensywnie, przy niskim zagęszczeniu populacji - wynoszącym średnio 0,2-0,4 dużej jednostki przeliczeniowej inwentarza na hektar - na tradycyjnych dla tej rasy pastwiskach: obszarach ziemi, które w przeciwnym razie prawdopodobnie pozostałyby niewykorzystane. W okresach niedoboru bydło jest karmione suplementami żywnościowymi, które zawierają zboża, źródła białka i inne surowce, zawsze pochodzenia roślinnego, jak również niezbędne minerały i witaminy.

3.4. Poszczególne etapy produkcji, które muszą odbywać się na określonym obszarze geograficznym

Obszar geograficzny opisany w pkt 4 odpowiada obszarowi, na którym zwierzęta, które mają zostać poddane ubojowi, rodzą się, są hodowane i tuczone, w tych samych gospodarstwach, gdzie stosuje się hodowlę ekstensywną matek będących samicami przeznaczonymi do rozrodu.

3.5. Szczegółowe zasady dotyczące krojenia, tarcia, pakowania itp. produktu, do którego odnosi się zarejestrowana nazwa -

3.6. Szczegółowe zasady dotyczące etykietowania produktu, do którego odnosi się zarejestrowana nazwa

Każda tusza objęta tą nazwą posiada zestaw etykiet umożliwiających identyfikację i śledzenie tusz, ich części i porcji. System etykietowania jest następujący:

1) etykiety na tusze, które zwierają informacje wyszczególnione dalej z wyjątkiem rodzaju części;

2) etykiety na części, które zawierają wymagane informacje, jak również rodzaj części (np. goleń, zrazowa górna/dolna);

3) jeżeli części są wysyłane w porcjach, oznacza się je ponumerowanymi etykietami dodatkowymi wydawanymi przez Radę Regulacyjną, tym samym umożliwiając przeprowadzenie kontroli identyfikowalności;

4) etykiety "Carne de Ávila", które, oprócz obowiązkowych informacji, zawierają przynajmniej następujące informacje: numer referencyjny, identyfikacja przez radę regulacyjną, identyfikacja urzędowa, opis kawałka, data uboju, pochodzenie, numer zezwolenia, miejsce rozbioru, numer tuszy, logotyp Rady Regulacyjnej ds. "Carne de Ávila", unijne logo ChOG, kod kreskowy i nazwa, pod którą wołowina jest wprowadzana do obrotu (ternera [cielęcina], añojo [mięso roczniaka rzeźnego] lub novillo [mięso młodego byka]).

grafika

4. Zwięzłe określenie obszaru geograficznego

Hodowla bydła należącego do rasy Avileña-Negra Ibérica odbywa się na obszarze produkcji obejmującym następujące okręgi rolnicze (pogrupowane według prowincji i wspólnoty autonomicznej):

Wspólnota Autonomiczna Andaluzji:

Kordowa: powiaty Pedroches, La Sierra i Campiña Baja.

Huelva: Sierra.

Jaén: Sierra Morena.

Sewilla: Sierra Norte.

Wspólnota Autonomiczna Aragonii:

Teruel: Serranía de Albarracín i Maestrazgo.

Wspólnota Autonomiczna Kastylia-La Mancha:

Ciudad Real: Montes Norte, Campo Calatrava, Montes Sur, Pastos.

Guadalajara: wszystkie powiaty.

Toledo: Talavera, Torrijos, Sagra Toledo, La Jara, Montes de Nava Hermosa, Montes de los Yébenes.

Wspólnota Autonomiczna Kastylia-Leon:

Ávila: wszystkie powiaty.

Burgos: Demanda.

León: La Montaña de Riaño i Sahagún.

Palencia: Guardo i Cervera.

Salamanka: wszystkie powiaty.

Segowia: wszystkie powiaty.

Soria: Pinares.

Valladolid: centrum, południe, południowy wschód.

Zamora: Sayago i Duero Bajo.

Wspólnota Autonomiczna Estremadury:

Cáceres: wszystkie powiaty.

Badajoz: wszystkie powiaty.

Wspólnota autonomiczna La Rioja: wszystkie powiaty.

Wspólnota autonomiczna Madrytu:

Lozoya Somosierra, Guadarrama, Area Metropolitana i Sur Occidental.

Przetwarzanie odbywa się w następujących okręgach rolniczych (pogrupowanych według prowincji i wspólnoty autonomicznej):

Wspólnota Autonomiczna Kastylia-Leon:

Ávila: wszystkie powiaty.

Salamanka: wszystkie powiaty.

Segowia: wszystkie powiaty.

Valladolid: centrum, południe, południowy wschód.

Wspólnota Autonomiczna Kastylia-La Mancha:

Toledo: Talavera i Sagra-Toledo.

Wspólnota Autonomiczna Estremadury:

Cáceres: Cáceres, Trujillo, Brozas, Valencia de Alcántara, Plasencia i Hervás.

Badajoz: Mérida, Badajoz i Olivenza.

Wspólnota Autonomiczna Madrytu:

Lozoya Somosierra, Guadarrama, Area Metropolitana i Sur Occidental.

5. Związek z obszarem geograficznym

5.1. Szczególne cechy obszaru geograficznego

a) Krajobraz

Obszary górskie charakteryzują się nierównym ukształtowaniem terenu i złożoną topografią - występują w nich wysokie doliny, wąskie wąwozy, poszarpane szczyty i szerokie płaskowyże, na których niekiedy występują wichury i zamiecie. Tereny dehesa to rozległe, łagodnie pofałdowane równiny położone na wysokości 300-1 200 m n.p.m.

b) Klimat

Na przedmiotowym obszarze występują istotne różnice pod względem klimatu, biorąc pod uwagę szerokie występowanie tej rasy, obszary, na których się ona zadomowiła, oraz sposób przemieszczania bydła w ramach praktyki sezonowego pasterstwa wędrownego. Wypas bydła odbywa się na dehesas oraz w dolinach i górach. W górach lata są chłodne, a zimy bardzo zimne z silnymi mrozami. Natomiast dehesas ogólnie charakteryzują się gorącymi, suchymi latami i łagodnymi zimami.

c) Roślinność

Praktyki hodowli rasy Avileña-Negra Ibérica są związane z systemem dehesa, w którym dominują pastwiska, obszary uprawne, zarośla i lasy.

Istnieją dehesas służące tylko do wypasu, dehesas mieszane (tj. wykorzystywane pod uprawy i jako pastwiska) oraz zagajniki. Zarośla składające się z dębu szypułkowego i ostrolistnego oraz jałowca sabińskiego i pospolitego porastają znaczne części dehesas wykorzystywanych tylko do wypasu - występuje na nich niewiele drzew i obszerne pastwiska. Na dehesas mieszanych, które służą zarówno jako grunty pod uprawy, jak i jako pastwiska, występują dęby, w tym dęby ostrolistne, oraz łąki, a bydło może karmić się pożywieniem z drzew (żołędzie i pędy) i z resztek pozostałych na rżyskach.

Na górskich użytkach zielonych dominują lasy sosnowe, które przez część roku pokryte są śniegiem, co wymusza praktykę sezonowego pasterstwa wędrownego.

5.2. Szczególne cechy produktu

Wołowina objęta ChOG "Carne de Ávila" ma następujące cechy:

Wołowina z tych zwierząt jest jędrna w dotyku i lekko wilgotna, o delikatnej konsystencji. Ma żywą barwę, od jasno- czerwonej do purpurowoczerwonej, z tłuszczem o barwie od białej do kremowej, a także jest powszechnie ceniona za swoją kruchość oraz intensywność i wysoką jakość smaku.

5.3. Korelacja między charakterystyką obszaru geograficznego a jakością lub właściwościami produktu (w przypadku ChNP) lub szczególne cechy jakościowe, renoma lub inne właściwości produktu (w przypadku ChOG)

Samice należą do rodzimej rasy Avilefta-Negra Ibérica, która istnieje od czasów starożytnych i doskonale przystosowała się do hodowli na przedmiotowym obszarze geograficznym. Obecność tej rasy w całej populacji zwierząt gospodarskich jest coraz większa.

Bydło tej rasy, początkowo wykorzystywane jako zwierzęta pociągowe, zaczęło być hodowane na wołowinę, gdy uprawa roślin stała się zmechanizowana. W rezultacie wprowadzono jako reproduktory inne rasy bydła mięsnego, z których najpowszechniej wykorzystywane są Charolais i Limousin.

Hodowla tej rodzimej rasy bydła, która tak dobrze dostosowała się do lokalnych warunków środowiska, jest głównym sposobem wykorzystania zasobów naturalnych takich jak roślinność, łąki, pasze zielone, pędy i żołędzie. Zróżnicowana dieta matek i szczególne cechy rasy Avilefta-Negra Ibérica oraz zwierząt z pierwszej krzyżówki z rasami o lepszej budowie pozwalają uzyskać wyjątkową wołowinę. Znajduje się ona wśród najbardziej cenionych mięs, w szczególności ze względu na swoją delikatność oraz intensywny smak i jego jakość oraz mocną barwę od jasnoczerwonej do purpurowoczerwonej. Zasadniczo właściwości tej wołowiny wynikają ze środowiska, rodzaju dostępnego pożywienia, co jest możliwe dzięki doskonałemu przystosowaniu rasy do systemu hodowli stosowanego na danym obszarze geograficznym, jak również z cech charakterystycznych samej rasy.

Odesłanie do publikacji specyfikacji produktu

(art. 6 ust. 1 akapit drugi niniejszego rozporządzenia)

Zmieniona wersja specyfikacji produktu uwzględniająca zmiany, których dotyczy niniejszy wniosek o zatwierdzenie zmiany, jest dostępna pod adresem:

https://www.mapa.gob.es/es/alimentacion/temas/calidad-diferenciada/pliegodecondicionesavila10062020_tcm30-511997.pdf

1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.514.17

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany w specyfikacji produktu, która nie jest zmianą nieznaczną, zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych
Data aktu: 13/12/2021
Data ogłoszenia: 21/12/2021