Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2021 r. (2021/2004(INI))

Europejski semestr: roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2021 r.

P9_TA(2021)0083

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2021 r.

(2021/2004(INI))

(2021/C 474/09)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121, art. 126 i art. 136 oraz protokół nr 12 do niego,

- uwzględniając Protokół nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej,

- uwzględniając Protokół nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 ,

- uwzględniając dyrektywę Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1174/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zakłóceń równowagi makroekonomicznej w strefie euro 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1177/2011 z dnia 8 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania 5 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1173/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 7 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie uruchomienia ogólnej klauzuli korekcyjnej w ramach paktu stabilności i wzrostu (COM(2020)0123),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 27 maja 2020 r. zatytułowany "Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację" (COM(2020)0456),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 27 maja 2020 r. zatytułowany "Budżet UE napędza plan odbudowy Europy" (COM(2020)0442),

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 28 maja 2020 r. dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie pandemii COVID-19 (COM(2020)0441),

- uwzględniając komunikaty Komisji z dnia 17 września 2020 r. zatytułowany "Roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2021 r." (COM(2020)0575) oraz z dnia 18 listopada 2020 r. zatytułowany "Sprawozdanie przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania 2021" (COM(2020)0745),

- uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiej Rady Budżetowej z dnia 29 października 2019 r., oświadczenie Europejskiej Rady Budżetowej z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie COVID-19 oraz ocenę Europejskiej Rady Budżetowej z dnia 1 lipca 2020 r. dotyczącą kursu polityki budżetowej właściwego dla strefy euro w 2021 r.,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami, a także nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 9 ,

- uwzględniając europejską prognozę gospodarczą Komisji na zimę 2021 r. (dokument instytucjonalny 144) 10 ,

- uwzględniając zalecenia Rady Europejskiej przyjęte w ramach konkluzji na posiedzeniu w dniach 10-11 grudnia 2020 r. w sprawie WRF i Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy (Next Generation EU), pandemii COVID-19, zmiany klimatu, bezpieczeństwa i stosunków zewnętrznych (EUCO 22/20),

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinie Komisji Budżetowej oraz Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,

- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0036/2021),

A. mając na uwadze, że europejski semestr odgrywa zasadniczą rolę w koordynowaniu polityki gospodarczej, budżetowej i polityki zatrudnienia w państwach członkowskich, co służy zapewnieniu zdrowych finansów publicznych, zapobieganiu nadmiernym zakłóceniom równowagi makroekonomicznej, wspieraniu reform strukturalnych i pobudzaniu inwestycji, a obecnie stanowi ramy służące ukierunkowaniu Unii i państw członkowskich na wyzwania związane z ożywieniem gospodarczym w oparciu o priorytety polityczne UE; mając na uwadze, że od czasu kryzysu zadłużeniowego w 2008 r. Unia stała się o wiele odporniejsza na kryzysy, ale pojawiają się nowe wyzwania dla stabilności makroekonomicznej;

B. mając na uwadze, że Unia i jej państwa członkowskie zobowiązały się do przestrzegania wartości podstawowych zapisanych w Traktatach, realizacji Agendy 2030 ONZ, Europejskiego filaru praw socjalnych i porozumienia klimatycznego z Paryża;

C. mając na uwadze, że Parlament Europejski zajmie się aspektami ewentualnych przyszłych ram fiskalnych UE w ramach przeglądu makroekonomicznych ram legislacyjnych w sprawozdaniu z inicjatywy własnej poświęconemu tej kwestii; zauważa, że ramy te zostaną poddane przeglądowi i powinny zostać dostosowane do wyniku przeglądu;

D. mając na uwadze, że kwestie zatrudnienia i aspekty społeczne rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego zostały uwzględnione w podwójnym sprawozdaniu pt. "Europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - zatrudnienie i aspekty społeczne w rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2021 r.";

E. mając na uwadze, że wysoki poziom długu publicznego może stanowić poważne obciążenie dla przyszłych pokoleń i spowalniać ożywienie gospodarcze;

F. mając na uwadze, że pandemia dotknęła wszystkie państwa członkowskie przyczyniając się do symetrycznego wstrząsu, jednak skala wpływu pandemii, oddziaływanie na konkretne gospodarki oraz warunki wyjściowe, jak również tempo i prężność odbudowy będą wykazywać znaczące różnice;

G. mając na uwadze, że czasy dobrej koniunktury należy wykorzystywać do wdrażania reform strukturalnych, w szczególności środków ukierunkowanych na zmniejszenie deficytów budżetowych, długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz kredytów zagrożonych, a także do przygotowania się na możliwy kolejny kryzys gospodarczy lub recesję;

H. mając na uwadze, że kobiety w nieproporcjonalnie większym stopniu odczuwają skutki kryzysu, a proponowany plan odbudowy obejmuje wyzwania dotyczące kryzysu związanego z COVID-19 w sektorze opieki oraz specyficzne wyzwania, przed jakimi stają kobiety;

I. mając na uwadze, że państwa członkowskie zastosowały znaczne środki polityki budżetowej w odpowiedzi na pandemię (4,2 % PKB w 2020 r. i 2,4 % PKB w 2021 r.); mając na uwadze, że w 2022 r. produkcja w europejskiej gospodarce zaledwie powróci do poziomów sprzed pandemii;

J. mając na uwadze, że plany odbudowy i zwiększania odporności przyjęte przez państwa członkowskie będą uwzględniać krajowe programy reform i inwestycji opracowane zgodnie z celami polityki UE, koncentrujące się m.in. na transformacji ekologicznej i cyfrowej;

I. Kryzys związany z pandemią COVID-19, Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i tymczasowe dostosowanie semestru

1. odnotowuje fakt, że europejski semestr oraz Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności są ze sobą ściśle powiązane; zauważa, że ocena planów odbudowy i zwiększania odporności zostanie przeprowadzona w odniesieniu do 11 kryteriów pogrupowanych według istotności, skuteczności, wydajności i spójności; zwraca się do Komisji o dogłębną analizę planów w celu dopilnowania, by ożywienie generowało europejską wartość dodaną, poprawiało długoterminową konkurencyjność państw członkowskich i perspektywy zrównoważonego wzrostu, a także ukierunkowało gospodarki europejskie na sprostanie wyzwaniom i czerpanie korzyści z transformacji ekologicznej i cyfrowej, Europejskiego filaru praw socjalnych i celów zrównoważonego rozwoju ONZ;

2. z zadowoleniem przyjmuje ponadto szybką i zdecydowaną pierwszą reakcję na kryzys w ramach polityki pieniężnej i fiskalnej, zarówno na szczeblu UE, jak i państw członkowskich, a także przyjęcie kolejnych WRF i instrumentu Next Generation EU; wzywa Komisję i Radę, by przyspieszyły wdrażanie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności w trosce o szybką wypłatę środków finansowych; podkreśla, że udana transformacja klimatyczna i cyfrowa musi koncentrować się na wymiarze społecznym oraz kwestiach związanych z jednolitym rynkiem; domaga się, by fundusze i zasoby były przeznaczane na projekty i dla beneficjentów, którzy wydadzą je w odpowiedzialny i skuteczny sposób, oraz na opłacalne, zrównoważone projekty przynoszące jak największe skutki; przypomina o roli Parlamentu Europejskiego w dialogu na temat odbudowy i zwiększania odporności, ustanowionym na mocy rozporządzenia w sprawie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, które przewiduje również, że właściwe komisje Parlamentu będą kontrolować związek między europejskim semestrem a Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;;

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że celem Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności jest zwiększenie odporności gospodarek i społeczeństw państw członkowskich, a jednocześnie dążenie do konkurencyjnego zrównoważonego rozwoju, konwergencji i spójności w UE; podkreśla, że zasadniczym elementem szybkiego i udanego wdrożenia Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz planów odbudowy będzie odpowiedzialność i przejrzystość na szczeblu krajowym; uważa w związku z tym za istotne w perspektywie debat, które odbędą się w parlamentach narodowych, by Komisja zawczasu podjęła współpracę z władzami krajowymi i odnośnymi zainteresowanymi stronami w celu omówienia projektów planów krajowych na wczesnym etapie, co zrodzi rozwiązania dostosowane do potrzeb i konkretne reformy;

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby stawić czoła bezprecedensowemu kryzysowi wywołanemu COVID-19, państwa członkowskie i instytucje UE ustanowiły Next Generation EU, który ma pomóc w odbudowie; zauważa w związku z tym, że Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności stwarza wyjątkową okazję do przeprowadzenia reform i inwestycji potrzebnych UE, by sprostać teraźniejszym wyzwaniom;

5. uważa, że symetryczne skutki COVID-19 tylko pogłębiły przepaść społeczno-gospodarczą między państwami członkowskimi UE i między poszczególnymi regionami;

6. zauważa ponadto, że terminy w ramach europejskiego semestru i Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności będą się pokrywać, w związku z czym konieczne jest tymczasowe dostosowanie procesu europejskiego semestru tak, by należycie uruchomić Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności; podkreśla, że odbudowa gospodarcza UE stanowi wyjątkową okazję do udzielenia państwom członkowskim wskazówek, w jakich obszarach reformy i inwestycje są najbardziej potrzebne, by przyspieszyć przejście ku bardziej zrównoważonej, odpornej i sprzyjającej włączeniu społecznemu Unii Europejskiej;

7. popiera wytyczne Komisji dla państw członkowskich dotyczące uwzględnienia w ich planach odbudowy i zwiększenia odporności inwestycji i reform w sztandarowych obszarach zgodnych z celem UE, jakim jest sprawiedliwa transformacja klimatyczna i cyfrowa;

8. uważa, że cztery wymiary - zrównoważenia środowiskowego i społecznego, wydajności, sprawiedliwości i stabilności - określone w rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego na rok 2020 powinny być uwzględniane podczas przygotowywania planów państw członkowskich dotyczących odbudowy i zwiększania odporności, które to plany mają koncentrować się na sześciu filarach określonych w rozporządzeniu ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności; ponownie podkreśla, że w trosce o przejrzystość Komisja będzie przekazywać opracowane przez państwa członkowskie krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności jednocześnie Radzie i Parlamentowi Europejskiemu;;

9. podkreśla, że w rozporządzeniu ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności uznano, iż kryzys wywołany COVID-19 szczególnie dotknął kobiety, które przeważają wśród pracowników służby zdrowia w całej Unii i muszą godzić nieodpłatne obowiązki opiekuńcze z obowiązkami zawodowymi;

10. uważa, że tymczasowe dostosowanie tegorocznego cyklu nie może przeważyć nad pierwotnym celem i funkcją europejskiego semestru ani zahamować jego dalszych zmian; przypomina, że cykl europejskiego semestru stanowi dla państw członkowskich UE ugruntowane ramy koordynacji ich polityki budżetowej, gospodarczej, społecznej i polityki zatrudnienia oraz że po wyjściu z kryzysu wywołanego COVID-19 bardziej niż kiedykolwiek potrzebny będzie sprawnie funkcjonujący europejski semestr, aby koordynować te polityki w całej Unii Europejskiej, lecz zauważa również, że w porównaniu z jego początkami europejski semestr został rozszerzony tak, by objąć nim m.in. kwestie związane z sektorem finansowym i opodatkowaniem, a także cele zrównoważonego rozwoju ONZ, dzięki czemu w naszej polityce gospodarczej należycie uwzględniamy wszystkich mieszkańców naszej planety; zauważa, że aby jeszcze bardziej zwiększyć swoją odporność gospodarczą i społeczną, UE musi przestrzegać zasad Europejskiego filaru praw socjalnych; przypomina, że sprzyjanie silniejszemu i zrównoważonemu wzrostowi gospodarczemu w zrównoważony sposób oznacza promowanie odpowiedzialnej polityki budżetowej, reform strukturalnych, skutecznych inwestycji, transformacji cyfrowej, sprawiedliwej transformacji i transformacji ekologicznej; zachęca państwa członkowskie i Komisję, by w planach odbudowy wypracowały odpowiednią równowagę między napędzaniem zrównoważonych, sprzyjających wzrostowi inwestycji publicznych i prywatnych a reformami strukturalnymi;

11. uważa, że europejski semestr 2021 stanowi doskonałą okazję do zwiększenia poczucia odpowiedzialności na szczeblu krajowym, biorąc pod uwagę, że państwa członkowskie opracowują plany odbudowy i zwiększenia odporności dostosowane do ich potrzeb; w związku z tym jest przekonany, że należy zagwarantować, a docelowo nawet zwiększyć legitymację demokratyczną, w tym odpowiednią rolę Parlamentu Europejskiego we wdrażaniu Instrumentu, co zapisano w rozporządzeniu ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności; wzywa państwa członkowskie do stworzenia, w razie konieczności za pomocą Instrumentu Wsparcia Technicznego, niezbędnych zdolności administracyjnych i monitorujących, by zagwarantować właściwe i skuteczne wykorzystanie funduszy oraz wysoki poziom ich absorpcji; przypomina, że plany odbudowy i zwiększenia odporności podlegają przekrojowym wymogom należytego zarządzania gospodarczego oraz ogólnemu systemowi przepisów służącemu ochronie budżetu Unii;

II. Perspektywy gospodarcze UE

12. z dużym zaniepokojeniem odnotowuje niezmiernie trudną sytuację, w jakiej znalazły się gospodarki UE, oraz fakt, że zgodnie z prognozą gospodarczą Komisji na zimę 2021 r. zarówno w strefie euro, jak i w całej UE nastąpił bezprecedensowy spadek PKB; odnotowuje, że w 2020 r. PKB UE skurczył się o 6,3 % (6,8 % w strefie euro), a zgodnie z prognozami dzięki ożywieniu w 2021 r. wzrośnie o 3,7 % (3,8 % w strefie euro);

13. podkreśla, że bezprecedensowa recesja gospodarcza w 2020 r. oraz środki podjęte w reakcji na pandemię doprowadzą relację długu do PKB UE do nowego maksymalnego poziomu 93,9 % (101,7 % w strefie euro) w 2020 r. i do przewidywanego kolejnego wzrostu do poziomu 94,6 % (102,3 % w strefie euro) w 2021 r.; podkreśla, że wciąż utrzymuje się atmosfera wielkiej niepewności, a prognozy gospodarcze w bardzo dużej mierze zależą od tego, jak szybko uda się przezwyciężyć pandemię; rozumie ponadto, że te poziomy długu można zrównoważyć dostatecznym wzrostem gospodarczym; ponownie podkreśla, jak ważna jest długookresowa stabilność długu państwowego; zauważa, że wiele państw członkowskich weszło w obecny kryzys, będąc już w niekorzystnej sytuacji budżetowej, którą jeszcze pogorszyła pandemia;

14. wyraża zaniepokojenie wyjątkowo negatywnym wpływem pandemii COVID-19 na gospodarkę UE, w szczególności na małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), jednolity rynek i jego konkurencyjność, oraz podkreśla znaczenie realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu, Europejskiego filaru praw socjalnych i celów zrównoważonego rozwoju ONZ; uważa zatem, że koordynacja działań państw członkowskich jest jednym z podstawowych narzędzi ograniczania tego negatywnego wpływu; jest zdania, że jeśli UE nie będzie w stanie odpowiednio zareagować na obecny kryzys, strefa euro i cała UE mogą jeszcze bardziej zostać w tyle w realizacji celów, jakimi są zrównoważenie środowiskowe, konkurencyjność, wydajność, sprawiedliwość i stabilność makroekonomiczna;

15. podkreśla, że ważne jest zapewnienie równych warunków działania na jednolitym rynku przy jednoczesnym uwzględnieniu cech komplikujących sytuację regionów wyspiarskich, peryferyjnych i słabo zaludnionych, a także sytuacji najsłabiej rozwiniętych regionów UE, co jest niezbędnym warunkiem sprzyjania m.in. transformacji cyfrowej, sprawiedliwej transformacji i transformacji ekologicznej, innowacjom oraz przyspieszenia odbudowy gospodarczej i konkurencyjności;

16. wzywa do większej odpowiedzialności za finanse publiczne, do społecznie zrównoważonych reform strukturalnych, które poprawią długoterminową perspektywę i wydajność oraz jakość, między innymi, inwestycji publicznych i prywatnych, w celu doprowadzenia do zielonej i cyfrowej transformacji;

17. jest zaniepokojony wpływem obostrzeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się pandemii na niski wzrost wydajności w UE i wyraźne spowolnienie wzrostu wydajności w strefie euro przed pandemią; jest zdania, że należy kontynuować zrównoważoną strategię wspierania trwałego wzrostu gospodarczego i sprzyjać inwestycjom, a jednocześnie ustabilizować budżet; podkreśla, że należy położyć nacisk na zorientowane na przyszłość inwestycje i politykę, w szczególności w państwach członkowskich, które dysponują przestrzenią fiskalną do promowania trwałego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego;

18. z zadowoleniem przyjmuje Europejski Zielony Ład jako nową unijną strategię zrównoważonego wzrostu, która łączy cztery wymiary: środowisko, wydajność, stabilność i sprawiedliwość, możliwe dzięki cyfrowym i ekologicznym technologiom, innowacyjnej bazie przemysłowej i strategicznej autonomii;

III. Odpowiedzialna i zrównoważona polityka budżetowa

19. zauważa, że choć pojawiły się nowe wyzwania dla stabilności makroekonomicznej, unia gospodarcza i walutowa znajduje się w znacznie lepszej kondycji, by stawić czoła kryzysowi niż w 2008 r. podczas kryzysu finansowego i gospodarczego; jest przekonany, że promowanie odpornej i zrównoważonej odbudowy gospodarczej zgodnie z celami polityki UE, opartej na ekologicznej, sprawiedliwej i cyfrowej transformacji, jest jednym z najważniejszych bieżących priorytetów; zauważa, że środki przezwyciężenia obecnego kryzysu mają charakter, który wymaga - tak długo, jak to konieczne - ekspansywnej polityki fiskalnej;

20. wskazuje, że te państwa członkowskie, które miały bufor finansowy, były w stanie zmobilizować pakiety zachęt fiskalnych znacznie szybciej i bez nadmiernych kosztów, jakie pociąga za sobą finansowanie zewnętrzne, co pomogło w złagodzeniu negatywnych społeczno-gospodarczych skutków pandemii; przypomina, że uzupełnianie buforów finansowych w sposób odpowiedzialny społecznie z upływem czasu pozwoli lepiej przygotować się na nowe kryzysy; wzywa jednak państwa członkowie, Komisję i Radę, aby nie powtarzały błędów z przeszłości w reakcji na kryzys gospodarczy; podziela pogląd Europejskiej Rady Budżetowej, że szybka zmiana kursu polityki budżetowej nie jest wskazana dla ożywienia gospodarczego;

21. odnotowuje, że Komisja zamierza przedstawić zalecenia dotyczące sytuacji budżetowej państw członkowskich w 2021 r., jak przewidziano w pakcie stabilności i wzrostu; wskazuje, że ramy zarządzania gospodarczego powinny również uwzględniać obecne realia gospodarcze i być spójne z priorytetami politycznymi UE, a jednocześnie przestrzegać uproszczonych, jasnych i praktycznych reguł fiskalnych, które należy poddać przeglądowi i odpowiednio dostosować do wyników; domaga się bardziej pragmatycznego podejścia oraz podkreśla, że nowe ramy powinny być bardziej rygorystyczne w czasach dobrej koniunktury i elastyczniejsze w momencie jej pogorszenia;

22. niezależnie od wyniku dyskusji na temat reformy paktu stabilności i wzrostu, podkreśla, że obecne przepisy fiskalne i budżetowe UE gwarantują elastyczność w czasach kryzysu dzięki ogólnej klauzuli wyjścia w pakcie stabilności i wzrostu oraz umożliwiają wszystkim państwom członkowskim przyjęcie kursu polityki budżetowej chroniącego gospodarki UE, a więc charakteryzuje je wyjątkowa antycykliczność;

23. podkreśla, że ogólna klauzula wyjścia będzie obowiązywała tak długo, jak będzie potrzebna, aby wesprzeć państwa członkowskie w wychodzeniu z pandemii i podnieść ich konkurencyjność, a także wzmocnić odporność gospodarki i społeczeństwa; przyjmuje do wiadomości opinię Komisji, zgodnie z którą stosownie do obecnych wstępnych wskazówek ogólna klauzula wyjścia powinna być nadal stosowana w 2022 r. i zniesiona w 2023 r.; zwraca się do Komisji o ocenę wyłączenia lub dalszego stosowania ogólnej klauzuli wyjścia w ramach pakietu dotyczącego europejskiego semestru na podstawie prognozy gospodarczej z wiosny 2021 r.; zauważa, że po wyłączeniu ogólnej klauzuli wyjścia Komisja będzie nadal brać pod uwagę sytuację w poszczególnych krajach;

24. przyjmuje do wiadomości komunikat Komisji w sprawie reakcji polityki budżetowej na pandemię COVID-19 11 , w którym przedstawiono rozważania na temat sposobu koordynowania na szczeblu UE polityki budżetowej, aby przejść do następnego etapu skoordynowanego podejścia w walce z pandemią, podtrzymać żywotność gospodarki, wspierać trwałe ożywienie gospodarcze i utrzymać stabilność finansów publicznych w perspektywie średnioterminowej; przyznaje, że uruchomienie ogólnej klauzuli wyjścia pozwala państwom członkowskim tymczasowo przerwać realizację średniookresowego celu budżetowego, pod warunkiem że nie zagraża to stabilności fiskalnej w średnim okresie i nie prowadzi do zawieszenia procedur w ramach paktu; przyjmuje do wiadomości ocenę Komisji, zgodnie z którą zagrożenia dla zrównoważonego rozwoju wzrosły z powodu poważnych skutków kryzysu oraz że w perspektywie średnioterminowej prawdopodobnie doprowadzi to do mniej korzystnych tendencji w zakresie wzrostu gospodarczego i sytuacji finansów publicznych; podkreśla apel Komisji o jak najlepsze wykorzystanie ogólnej klauzuli wyjścia i instrumentu Next Generation EU;

25. wzywa Komisję do podjęcia zdecydowanych działań w celu rozwiązania problemu oszustw podatkowych, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania, a także prania pieniędzy, które pozbawiają budżety krajowe potencjalnych zasobów i ograniczają zdolność rządów do działania m.in. na rzecz odbudowy po pandemii COVID-19;

26. odnotowuje, że do końca kwietnia 2021 r. Komisja zamierza dokładnie ocenić aktualne nierówności w wybranych państwach członkowskich; zauważa następnie, że wiele istniejących zakłóceń równowagi makroekonomicznej pogłębiło się z powodu kryzysu związanego z COVID-19;

27. zwraca uwagę na pilną konieczność uzupełnienia i wzmocnienia struktury unii gospodarczej i walutowej oraz dokończenie budowy unii bankowej i unii rynków kapitałowych w celu ochrony obywateli i zmniejszenia presji na finanse publiczne w razie wstrząsów zewnętrznych i aby przezwyciężyć nierównowagę społeczną i gospodarczą;

IV. Zrównoważone i trwałe reformy strukturalne sprzyjające wzrostowi gospodarczemu

28. jest świadomy, że kryzysu COVID-19 nie da się zakończyć wyłącznie za pomocą polityki walutowej i fiskalnej; podkreśla w związku z tym znaczenie głębokich, sprzyjających wzrostowi, zrównoważonych, trwałych i sprawiedliwych społecznie dostosowanych do potrzeb reform strukturalnych w celu osiągnięcia m.in. trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu i zatrudnieniu, który skutecznie wesprze ożywienie gospodarcze, a także transformację cyfrową i ekologiczną, wysokiej jakości zatrudnienie, ograniczanie ubóstwa oraz celów zrównoważonego rozwoju ONZ, a także pobudzi konkurencyjność i jednolity rynek, zwiększając konwergencję oraz silniejszy i trwały wzrost w Unii i państwach członkowskich; wskazuje, że potencjał długoterminowego wzrostu gospodarek państw członkowskich można zwiększyć jedynie dzięki reformom strukturalnym; zauważa jednak, że skuteczność i sukces ujednolicenia polityki państw członkowskich będą zależeć od przeglądu paktu stabilności i wzrostu oraz zmian, które zostaną wprowadzone po jego zakończeniu, a także od wzięcia przez państwa członkowskie odpowiedzialności za wdrażanie skierowanych do nich zaleceń;

29. wzywa Komisję do rozpoczęcia prac nad wskaźnikiem klimatycznym do celów oceny rozbieżności między obecną strukturą budżetów państw członkowskich a scenariuszem budżetowym przewidzianym w porozumieniu paryskim; podkreśla, że wskaźnik powinien dostarczać państwom członkowskim informacji na temat ich trajektorii w ramach porozumienia paryskiego, tak aby do 2050 r. Europa mogła stać się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu; oczekuje, że wskaźnik klimatyczny będzie punktem odniesienia różnych strategii politycznych UE, a zatem będzie również wykorzystywany jako przewodnik dla europejskiego semestru, bez uszczerbku dla jego pierwotnego celu;

30. jest zdania, że rozwijanie umiejętności cyfrowych stanowi warunek gwarantujący, że wszyscy Europejczycy będą mogli uczestniczyć w życiu społecznym i czerpać korzyści z transformacji cyfrowej; wymaga to reform w dziedzinie kształcenia, umiejętności i uczenia się przez całe życie, które pokierują rynkiem pracy w okresie transformacji, oraz pomogą rozwijać i wdrażać kluczowe technologie cyfrowe oraz budować cyfrową przyszłość Europy; podkreśla także, że należy wspierać równy przekrojowy dostęp do infrastruktury cyfrowej, urządzeń i umiejętności cyfrowych, aby zapobiec powstaniu przepaści cyfrowej;

31. wzywa państwa członkowskie i Komisję do stworzenia ram regulacyjnych i ram zarządzania - przy jednoczesnym poszanowaniu stabilności fiskalnej i solidnych zasad budżetowych - obejmujących zasady inwestowania lub inne odpowiednie mechanizmy, które będą przewidywalne oraz wesprą inwestycje publiczne i prywatne zgodnie z długoterminowymi celami UE, a jednocześnie przygotują państwa członkowskie do reagowania na przyszłe kryzysy;

32. zauważa, że w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Komisja zachęca państwa członkowskie do składania ich krajowych planów reform i planów odbudowy i zwiększania odporności w jednym dokumencie;

33. podkreśla, że Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, który przewiduje pomoc finansową, może zapewniać wyjątkową możliwość wspierania państw członkowskich w eliminowaniu wyzwań określonych z ramach europejskiego semestru;

34. przypomina, że społecznie zrównoważone i sprzyjające wzrostowi reformy strukturalne nie zawsze wymagają przestrzeni fiskalnej, lecz raczej działań politycznych, ustawodawczych i administracyjnych;

35. podkreśla, że niezbędne będą stałe monitorowanie i obserwacja, a państwa członkowskie powinny eliminować pojawiające się zakłócenia równowagi za pomocą reform, które zwiększają odporność gospodarczą i społeczną, a także promują transformację cyfrową oraz ekologiczną i sprawiedliwą transformację; wyraża zadowolenie, że Komisja będzie nadal monitorować wdrażanie przez państwa członkowskie reform proponowanych w latach ubiegłych w zaleceniach dla poszczególnych krajów; uważa, że proces ten powinien uwzględniać perspektywy gospodarcze i społeczne państw członkowskich;

V. Inwestycje

36. podkreśla, że UE stoi przed bezprecedensowym wyzwaniem, jakim jest złagodzenie skutków gospodarczych pandemii, z uwzględnieniem strategii UE w celu wywarcia trwałego wpływu na odporność państw członkowskich, i uważa, że odbudowę gospodarczą należy prowadzić przez wzmocnienie rynku wewnętrznego, badań i innowacji, w zgodzie z Europejskim Zielonym Ładem i celami zrównoważonego rozwoju ONZ, wdrożenie europejskiego filaru praw socjalnych oraz zwiększenie konkurencyjnością, przy jednoczesnej poprawie sytuacji MŚP i ich dostępu do kapitału prywatnego; jest przekonany, że wymaga to zarówno zwiększenia poziomu inwestycji skutecznych pod względem gospodarczym, społecznym, środowiskowym i cyfrowym w perspektywie długoterminowej, jak i zwiększenia konwergencji i spójności w UE i państwach członkowskich;

37. podkreśla brak inwestycji w sytuacji, gdy prognozy wskazują na potrzebę ich zwiększenia; podkreśla, że inwestycje publiczne są ograniczone, gdyż opierają się na skąpych zasobach finansowanych głównie przez podatników; zwraca uwagę, że wielkość luki inwestycyjnej wymaga także znacznych inwestycji prywatnych i publicznych, zapewniających odpowiedni poziom infrastruktury, oraz przewidywalnego i korzystnego otoczenia biznesowego sprzyjającego takim inwestycjom;

38. podkreśla, że państwa członkowskie powinny skupić się na ukierunkowanych, zrównoważonych inwestycjach publicznych i prywatnych w przyszłościową infrastrukturę i w inne obszary, które jeszcze bardziej wzmacniają jednolity rynek, przejście na czystsze, inkluzywne, zrównoważone i cyfrowe społeczeństwo oraz zwiększają konkurencyjność i strategiczną autonomię UE; w związku z tym jest zdania, że należy priorytetowo traktować projekty o charakterze ponadgranicznym i wielokrajowym;

39. podkreśla potrzebę przyjęcia polityki przyjaznej inwestycjom, zmniejszenia obciążeń administracyjnych i zagwarantowania równych warunków działania, w szczególności dla MŚP, które stanowią trzon gospodarki UE i główne źródło miejsc pracy; uważa, że ułatwiłoby to odbudowę gospodarczą i stworzyłyby korzystne warunki dla długoterminowego wzrostu;

VI. Bardziej demokratyczny europejski semestr

40. podkreśla znaczenie pełnej debaty i odpowiedniego zaangażowania parlamentów państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego w proces europejskiego semestru; ponawia swój apel o wzmocnienie demokratycznej roli Parlamentu Europejskiego w ramach zarządzania gospodarczego oraz wzywa Radę i Komisję do należytego uwzględnienia rezolucji przyjętych przez parlamenty; zwraca się do Komisji o informowanie w jednakowym stopniu zarówno Parlamentu Europejskiego, jak i Rady, jako współprawodawców, o wszystkich aspektach związanych ze stosowaniem unijnych ram zarządzania gospodarczego, w tym na etapach przygotowawczych;

41. wzywa do zaangażowanej koordynacji z partnerami społecznymi i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim, w celu wzmocnienia demokratycznej rozliczalności i przejrzystości;

42. podkreśla ważną rolę Komisji Gospodarczej i Monetarnej w podejmowaniu działań mających na celu poprawę rozliczalności wobec Parlamentu Europejskiego, gdyż zgromadzone dotychczas doświadczenia związane z funkcjonowaniem europejskiego semestru pokazują, że obecne rozwiązania w zakresie rozliczalności można usprawnić, aby poprawić legitymację i skuteczność procesu;

43. przypomina, że europejski semestr to procedura mieszana, obejmująca w ciągu roku zarówno tzw. semestr krajowy, jak i semestr europejski; przypomina, jak ważna jest zasada pomocniczości i proporcjonalności;

o

o o

44. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 12.
2 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41.
3 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 8.
4 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 33.
5 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25.
6 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 1.
7 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11.
8 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1.
9 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
11 Komunikat Komisji z dnia 3 marca 2021 r. pt. "Rok od wybuchu pandemii COVID-19 - działania z zakresu polityki fiskalnej" (COM(2021)0105).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.474.91

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2021 r. (2021/2004(INI))
Data aktu: 11/03/2021
Data ogłoszenia: 24/11/2021