Decyzja Komisji z dnia 27 października 2021 r. ustanawiająca grupę ekspertów o nazwie platforma ds. niepełnosprawności

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 października 2021 r.
ustanawiająca grupę ekspertów o nazwie "platforma ds. niepełnosprawności"
(2021/C 457 I/01)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 10 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przy określaniu i realizacji swoich polityk i działań Unia dąży do zwalczania dyskryminacji, w tym dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. Zgodnie z art. 19 Rada, stanowiąc jednomyślnie zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą i po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, może podjąć odpowiednie działania w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

(2) Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych ("konwencja") 1  weszła w życie w Unii w dniu 23 stycznia 2011 r. i jest wiążąca dla instytucji Unii i jej państw członkowskich zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami.

(3) Zgodnie z komunikatem Komisji pt. "Unia równości: Strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030" ("strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami") 2  Komisja powinna korzystać z wiedzy fachowej specjalistów skupionych w organie doradczym o nazwie "platforma ds. niepełnosprawności".

(4) Konieczne jest zatem ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie niepełnosprawności oraz określenie jej zadań i struktury, zgodnie z decyzją Komisji C(2016) 3301 3  ("przepisy horyzontalne").

(5) Platforma ds. niepełnosprawności powinna ułatwiać współpracę między Komisją a państwami członkowskimi przy wdrażaniu strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami i konwencji, przy pełnym poszanowaniu ich odpowiednich kompetencji. Powinna ona stanowić forum do omawiania istotnych zmian politycznych w dziedzinie niepełnosprawności - w tym do wymiany dobrych praktyk - i odzwierciedlać różnorodność niepełnosprawności.

(6) Platforma ds. niepełnosprawności powinna składać się z wysokich rangą przedstawicieli punktów kontaktowych ustanowionych w ramach administracji krajowych, zajmujących się kwestiami związanymi z wdrażaniem konwencji. W pracach platformy ds. niepełnosprawności powinni również uczestniczyć eksperci z organizacji społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu UE reprezentujący osoby z niepełnosprawnościami, inne odpowiednie organizacje społeczeństwa obywatelskiego, a także podmioty świadczące usługi na rzecz osób z niepełnosprawnościami.

(7) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków platformy.

(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 ,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Ustanawia się grupę ekspertów ds. niepełnosprawności pod nazwą "platforma ds. niepełnosprawności" ("platforma").

Artykuł  2

Zadania 5

Do zadań platformy należy:

a)
wspieranie wdrażania strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami oraz krajowych strategii, planów lub polityk w zakresie niepełnosprawności;
b)
ułatwianie współpracy między Komisją a państwami członkowskimi w sprawach związanych z wdrażaniem konwencji;
c)
wspieranie Komisji w opracowywaniu inicjatyw politycznych lub wniosków ustawodawczych w dziedzinie niepełnosprawności;
d)
podejmowanie współpracy i ustanawianie koordynacji między Komisją a państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami w kwestiach związanych z wdrażaniem przepisów, programów i polityk Unii w dziedzinie niepełnosprawności;
e)
doprowadzenie do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w dziedzinie niepełnosprawności.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z platformą we wszelkich kwestiach związanych z rozwojem unijnych polityk i przepisów wdrażających strategię w zakresie praw osób z niepełnosprawnościami i konwencję.

Artykuł  4

Członkostwo

1. 
Członkami platformy są organy państw członkowskich wyznaczone jako punkty kontaktowe ds. wdrażania konwencji, a także organizacje społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu UE reprezentujące osoby z niepełnosprawnościami, inne odpowiednie organizacje społeczeństwa obywatelskiego, a także podmioty świadczące usługi na rzecz osób z niepełnos- prawnościami.
2. 
Członkowie wyznaczają swoich przedstawicieli (po jednym przedstawicielu wysokiej rangi i po jednym zastępcy przedstawiciela) i są odpowiedzialni za zapewnienie wysokiego poziomu wiedzy fachowej wśród swoich przedstawicieli.
3. 
Organizacje członkowskie, które utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace platformy, które - zdaniem Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji ("DG EMPL") - nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub które złożą rezygnację, nie będą już zapraszane do udziału w posiedzeniach platformy i mogą zostać zastąpione na okres pozostający do wygaśnięcia ich kadencji.
Artykuł  5

Procedura wyboru członków platformy

1. 
Organy państw członkowskich wyznacza się w drodze bezpośredniego zaproszenia.
2. 
Wybór organizacji będących członkami platformy, o których mowa w art. 4 ust. 1, odbywa się w drodze otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur publikowanego w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestr grup ekspertów"). Zaproszenie do zgłaszania kandydatur może ponadto zostać opublikowane za pośrednictwem innych środków, np. na odpowiednich stronach internetowych 6 . Zaproszenie do zgłaszania kandydatur jasno określa kryteria wyboru członków, w tym wymaganą wiedzę fachową, interesy, które mają być reprezentowane w ramach wykonywanej pracy, oraz czas trwania ich kadencji. Minimalny okres zgłaszania kandydatur wynosi cztery tygodnie.
3. 
Organizacje będące członkami platformy powołuje dyrektor generalny DG EMPL spośród wnioskodawców mających kompetencje w dziedzinach, o których mowa w art. 2 i 3, i którzy odpowiedzieli na zaproszenie do zgłaszania kandydatur. Pełnią oni swoje funkcje do czasu ich zastąpienia lub do końca swojej kadencji. Kadencja jest odnawialna.
4. 
Do mianowania organizacji na członków platformy wymagana jest ich rejestracja w rejestrze służącym przejrzystości.
Artykuł  6

Przewodniczący

Platformie przewodniczy przedstawiciel DG EMPL.

Artykuł  7

Działanie platformy

1. 
Platforma podejmuje działania na wniosek DG EMPL zgodnie z przepisami horyzontalnymi 7 .
2. 
Posiedzenia platformy odbywają się co do zasady w lokalach Komisji lub przez internet.
3. 
Obsługę sekretariatu zapewnia DG EMPL. Urzędnicy z pozostałych departamentów Komisji zainteresowani określonymi pracami platformy mogą zostać zaproszeni do uczestnictwa w posiedzeniach platformy i jej podgrup.
4. 
W porozumieniu z DG EMPL platforma może, zwykłą większością głosów swoich członków, podjąć decyzję o otwarciu obrad dla publiczności.
5. 
Protokoły dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad oraz opinie przedstawione przez platformę formułuje się w sposób konstruktywny i wyczerpujący. Protokół jest sporządzany przez sekretariat, pod nadzorem przewodniczącego.
6. 
Platforma przyjmuje swoje opinie, zalecenia lub sprawozdania w drodze konsensusu. Jeżeli ma miejsce głosowanie, jego wynik rozstrzygany jest zwykłą większością głosów członków. Członkowie, którzy zagłosowali przeciwko lub którzy wstrzymali się od głosu, mają prawo do załączenia do opinii, zaleceń lub sprawozdań dokumentu uzasadniającego ich stanowisko.
Artykuł  8

Podgrupy

1. 
DG EMPL może ustanawiać podgrupy w celu zbadania szczegółowych zagadnień, w oparciu o zakres zadań ustalony przez DG EMPL. Podgrupy działają zgodnie z przepisami horyzontalnymi i składają sprawozdania platformie. Po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są niezwłocznie rozwiązywane.
2. 
Członkowie podgrup niebędący członkami platformy są wybierani w drodze otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur, zgodnie z art. 5 oraz z przepisami horyzontalnymi 8 .
Artykuł  9

Zaproszeni eksperci

DG EMPL może zapraszać ekspertów mających szczególne kompetencje w dziedzinie uwzględnionej w porządku obrad do wzięcia doraźnego udziału w pracach platformy lub jej podgrup.

Artykuł  10

Obserwatorzy

1. 
Osoby fizyczne działające we własnym imieniu, organizacje społeczeństwa obywatelskiego i podmioty publiczne inne niż organy państw członkowskich, w tym z krajów kandydujących oraz z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, mogą uzyskać status obserwatora, zgodnie z przepisami horyzontalnymi, w drodze bezpośredniego zaproszenia.
2. 
Organizacje i podmioty publiczne mające status obserwatora wyznaczają swoich przedstawicieli.
3. 
Przewodniczący może zezwolić obserwatorom i ich przedstawicielom na wzięcie udziału w dyskusjach platformy i przekazanie swojej fachowej wiedzy. Nie mają oni jednak prawa głosu i nie uczestniczą w formułowaniu zaleceń ani porad platformy lub jej podgrup.
Artykuł  11

Regulamin wewnętrzny

Na wniosek DG EMPL i w porozumieniu z nią platforma przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zwykłą większością głosów członków, na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów, zgodnie z przepisami horyzontalnymi 9 .

Artykuł  12

Tajemnica służbowa i przetwarzanie informacji niejawnych

Członkowie platformy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogowi zachowania tajemnicy służbowej, który - na mocy traktatów i ich przepisów wykonawczych - dotyczy wszystkich członków instytucji i ich pracowników, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 10  i 2015/444 11 . W przypadku naruszenia przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

Artykuł  13

Przejrzystość 12

1. 
Platforma i jej podgrupy zostają wpisane do rejestru grup ekspertów Komisji.
2. 
W odniesieniu do składu platformy i jej podgrup w rejestrze grup ekspertów publikowane są następujące dane:
nazwy organów państw członkowskich;
nazwy organizacji członkowskich;
nazwy obserwatorów, w tym nazwy organów państw trzecich.
3. 
Wszystkie istotne dokumenty, w tym porządki obrad, protokoły i opinie uczestników, udostępnia się w rejestrze grup ekspertów albo za pośrednictwem wskazanego w tym rejestrze łącza do specjalnej strony internetowej, na której można znaleźć odpowiednie informacje. Dostęp do takiej strony internetowej nie wymaga rejestracji użytkowników ani nie podlega innym ograniczeniom. W szczególności porządek obrad oraz inne istotne dokumenty referencyjne publikuje się w odpowiednim czasie przed posiedzeniem, a protokoły - terminowo po posiedzeniu. Od zasady publikowania wyjątki przewiduje się tylko w przypadkach, gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego w rozumieniu art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 13 .
Artykuł  14

Koszty posiedzeń

1. 
Osoby uczestniczące w pracach platformy i jej podgrup nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2. 
Koszty podróży służbowych i pobytu ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach platformy i jej podgrup są zwracane przez Komisję. Zwrot kosztów następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji oraz w granicach dostępnych środków przyznanych departamentom Komisji w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  15

Zastosowanie decyzji

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2030 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Helena DALLI
Członek Komisji
1 Dz.U. L 23 z 27.1.2010, s. 35.
2 COM(2021) 101 final.
3 Decyzja Komisji C(2016) 3301 z 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Wykaz ten może być dostosowywany stosownie do potrzeb, zgodnie z przepisami horyzontalnymi.
7 Zob. art. 13 ust. 1 przepisów horyzontalnych.
8 Zob. art. 10 i art. 14 ust. 2 przepisów horyzontalnych.
9 Zob. art. 17 przepisów horyzontalnych.
10 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
11 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
12 Osoby, które nie chcą ujawniać swoich nazwisk, mogą zwrócić się do właściwej DG z wnioskiem o odstępstwo od tej zasady. Odstępstwo przyznaje się, w przypadku gdy jest to uzasadnione ważnymi i uzasadnionymi powodami związanymi z konkretną sytuacją danej osoby, w szczególności jeżeli ujawnienie nazwiska eksperta mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub integralności.
13 Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osób fizycznych, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024